Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Muut menopelit => Aiheen aloitti: Likonen - 04.06.2020, 19:12:24

Otsikko: VW Amarok DC BiTdi 4Motion 2013
Kirjoitti: Likonen - 04.06.2020, 19:12:24
Availlaampas omaltakin osalta tämä 'muut menopelit' genre kun tuli vaihdettua käyttis muunmerkkiseen. Volkkareita mulla oli pari kappaletta kesäautona v.2008-2009 (Golf Mk3 GTI 16v ja MK2 GTI 16v) mutta sen jälkeen olen niistä pysytellyt erossa. Perheessä on kyllä VAG kulkineita ollut useita tässä vuosien aikana joten ne ovat tulleet jo melko tutuksi.

Kyseessä siis, niinkuin otsikkokin kertoo VW Amarok Dualcabin vm.2013. Moottorina 2.0BiTdi 180hp ja vaihteistona ZF 8HP eli 8vaihteinen automaatti. Vetotapa on jatkuva neliveto ja napista taka-akselille 100% lukko. Mittarissa ostaessa 186tkm.

(https://lateo.kuvat.fi/kuvat/Autot/Vw%20Amarok%202013/amarok20.jpg?img=img2048)

Varustelutaso on Trendline eli kangassisusta löytyy, joskin penkit on melko hyvän tuntuiset ja tukevat. Eikä kovin pahannäköisetkään kangaspenkeiksi. Kumminkin perusmyrkyt löytyy eli sähkölasit joka ruudulla, cruise, webasto, climatic ilmastointi, kaukosäätö keskuslukitus, ajotietokone, sähköpeilit, tummat ikkunat, vetokoukku jne.. Tuolle webastolle on asennettu kaveriksi Remuc ohjaus, eli kännykällä pystyy etänä laittaa lämpenemään ja rajattomat ajastukset yms systeemit. Jälkiasenteisena on myös laitettu Alpine 2din soitin missä navi, bluetooth ja Alpinen oma peruutuskamera löytyy auton perästä. Autossa on myös lukittava Roadranger lavakate, joka on suht siisti tuotos ja melko kätevä. Tuossa katteessa on tiivisteillä oleva luukku missä myös kaasujouset. Joten toimii aikalailla kuten perus auton takaluukkukin ja pystyy heittämään hyvin mökkitavarat yms kyytiin ilman että ne on märät ja likaiset kun pääsee perille. Astinlaudat on myös, mutta niiden valmistajaa en tiedä. Kesäpyörinä toistaiseksi oem 16" valssit Contin crosscontact renkailla ja talvipyörinä aftermarket 16" alut melkein uusilla Conti icecontact3 renkailla.

Hyvähän tuo on ajaa, ja yllättävän mukava ja hiljainen 'hyötyajoneuvoksi'. Olen suht paljon ajellut pakuilla ja kuorma-autoillakin joten hyvin tuo istuu hanskaan ja ei tunnu yhtään liian isolta. Pakuksihan tuo on rekisteröity, eli takaistuinosan tilalla on tavarakaukalo. Verothan on melko edulliset tuon pakuhomman myötä eli vähän yli 400euroa vuodessa kokonaisvero. Kulutus on samaa luokkaa XC70 kanssa eli yhdistetty vajaat 8L naftaa. Vakuutukset on myös halvemmat kuin esim saman ikäluokan neliveto Passatissa. Sopivasti myös pakuista poistettiin ajoneuvokohtainen nopeusrajoitus kun tämän hommasin. Eli saa työntää samaa vauhtia kun hlöautoillakin. Tuon 8lovisen askin myötä tällä ajelee kepeästi sen 120kmh kun kierroksia ei ole kuin 2000-2100rpm tuossa vauhdissa. Myös ajo-ominaisuuksiltaan on hyvä vielä tuossa nopeudessa.

Ja mitä suunnitelmia auton suhteen, niin ainakin kesäpyörät vaihtuu isompiin ja vähän on ollut mielessä kaiutinpäivitystä ja sensellaista varustusta. Mutta jatketaan näillä.
Otsikko: Vs: VW Amarok DC BiTdi 4Motion 2013
Kirjoitti: Bäri - 08.06.2020, 04:17:59
Löytyykö sulta slide tray? Eli tuo lava kelkka, minkä saa vedettyä esiin.
(https://i.ibb.co/sjKGDQB/IMG-20200327-135415.jpg) (https://ibb.co/sjKGDQB)

Veljellä tuo amarokissa oli ja mun mielestä paras varuste mitä tuohon saa, jos kuljettaa tavaraa lavalla.

Sopii tuo valkonen väri tähän koriin. O0
Otsikko: Vs: VW Amarok DC BiTdi 4Motion 2013
Kirjoitti: Likonen - 08.06.2020, 18:09:18
Löytyykö sulta slide tray? Eli tuo lava kelkka, minkä saa vedettyä esiin.
(https://i.ibb.co/sjKGDQB/IMG-20200327-135415.jpg) (https://ibb.co/sjKGDQB)

Veljellä tuo amarokissa oli ja mun mielestä paras varuste mitä tuohon saa, jos kuljettaa tavaraa lavalla.

Sopii tuo valkonen väri tähän koriin. O0

Ei oo kyllä tollasta varustetta, vois olla aika kätevä. Täytyy harkita asiaan jos tulee joskus sopivasti vastaan. Ja joo, sopii valkoinen hyvin omastakin mielestä. Tuossa vielä takaviistosta kuvaa tänhetkisestä lookista:
(https://lateo.kuvat.fi/kuvat/Autot/Vw%20Amarok%202013/amarok202-2.jpg?img=img2048)

Uudet kesävanteet tuli tähän haettua jo viimeviikolla. Vähän oli fiilis että 19" olisi hyvä koko tähän, kun on kumminkin aika iso auto, mutta ei oikein sopivia tullut vastaan. Tässä on 5x120 jako, eli sama kun bemarissa. Mutta bemareiden vanteet monesti liian leveitä/ei tasaleveitä sarjoja ja pienellä offsetillä. Kantavuuskin tulee useimpien vanteiden kanssa vastaan, kun tässä tarvis olla min.930kg kantavuutta per vanne. Tuli sitten sopivasti vastaan nettivaraosassa yhdet käyttämättömät 18" vanteet jotka suorasovite vanteet Amarokkiin ja kantavuuskin riittää. Nämä myös oli malliltaan ja väriltään sitä tyyppiä mitä olikin hakusessa. Ja hintakin edullinen joten pitihän se hakea pois.

(https://lateo.kuvat.fi/kuvat/Autot/Vw%20Amarok%202013/IMG_20200603_200615.jpg?img=img2048)

Vanteet siis Dezent TE Dark 18x8 ET50. Ei siis mitään ihmeellistä, perus laadukkaat tarvikevanteet. Ainakin laatikoissa mainostavat Made in germany ja kantavuus riittää 8) Ei oo ehkä tuningskenessä ykkösmerkki tuo Dezent herran vuonna 2020 mutta lienee paremmat tähän laitteeseen kun jotkut pilipali aasiassa valmistetut tuning vanteet jotka ehkä kestää alla, ehkä ei.

Renkaiden kanssa jahkailin pitkään, ja jahkailen vieläkin mutta nyt on jo tulossa Hankook Dynapro HP2 koossa 255/60-18. Nuo nyt ovat kaikessa suhteessa järkevät renkaat hintansa, melun, märkäpidon ja ajettavuuden kannalta. Jokin ääni päässä kummiskin sanoo että oishan se hieno olla kunnon suokumit, tai edes jotkut all-terrain pallot tälläsessä möykyssä. Se vaan on "huono" kun asustelee Helsingissä, ja varmaan 90% ajoista tulee pk-seudulla asvalttiteillä niin tollasilla nappularenkailla menee kyllä sinänsä per*e edellä puuhun. Niissä tahtoo poikkeuksetta olla kovempi meteli, huonompi pito asvaltilla (etenkin märällä) kuin katurenkailla ja ajettavuuskaan ei varsinkaan motarinopeuksissa ole parasta mahdollista. Joten täytynee nyt mennä tollasilla "SUV M+S" renkailla toistaiseksi. Ei viitti renkaita valita sen mukaan jos pari kertaa vuodessa ajaa pätkän hiekkatietä tai metsäauto-tietä.

Ekat kevyet pesut/huuhtasutkin tuli tehtyä, eli peruskaavalla vanteet,renkaat, pyöränkotelot ja astinlaudat Korrek irox sumutinpullosta, sen jälkeen BH autofoam koko paketin yli ja huuhtasu. Tuli jo riittävän puhdasta, kun lienee autoliikkeessä joku meikki+vaha tuohon vedetty? Tutkailin samalla astinlautoja ja ovat Cobran valmistamat. Vetokoukku oli näköjään orkkiskoukku, vaikka epäilin sen olevan jälkiasennettu tarvike.

Mutta jatketaan näillä.
Otsikko: Vs: VW Amarok DC BiTdi 4Motion 2013
Kirjoitti: Bäri - 08.06.2020, 18:42:30
Lainasin broidille X5 20'' vanteet ja ne sopi hyvin. Noi perus 3 ja 5 sarjalaisten vanteet ei välttämättä kestä painoa. Mut X sarjalaisten vanteita voi käyttää.
Otsikko: Vs: VW Amarok DC BiTdi 4Motion 2013
Kirjoitti: TPK1980 - 08.06.2020, 19:46:32
Pure white?
En ymmärrä valkoisia kulkineita... (https://www.instagram.com/p/B1rPZLrB2ex/) :D

Amarokissa tais olla aika pienet vetomassat 2.0tdi:nä? Joku 2250kg jarrullista vai mitä tuolla saa vetää.
Entinen duunikaveri tommosta himoitsi yhdessä vaiheessa drifterin hinuriksi, mutta edes kaikissa 3l V6 TDI ei ollut vetomassa 3500kg mitä olis tarvinnut/halunnut.

Otsikko: Vs: VW Amarok DC BiTdi 4Motion 2013
Kirjoitti: Likonen - 08.06.2020, 20:07:40
Lainasin broidille X5 20'' vanteet ja ne sopi hyvin. Noi perus 3 ja 5 sarjalaisten vanteet ei välttämättä kestä painoa. Mut X sarjalaisten vanteita voi käyttää.

Kattelin joo X sarjalaisten vanteita, mutta ei mieluisia löytynyt. Noissa myös takavanteet monesti tosi leveät.. Mutta olen kovin tyytyväinen tällä hetkellä noihin 18" vanteisiin, on sitä lookkia mitä haen ja saa vielä kunnolla pihviä päälle  8)

Pure white?
En ymmärrä valkoisia kulkineita... (https://www.instagram.com/p/B1rPZLrB2ex/) :D

Amarokissa tais olla aika pienet vetomassat 2.0tdi:nä? Joku 2250kg jarrullista vai mitä tuolla saa vetää.
Entinen duunikaveri tommosta himoitsi yhdessä vaiheessa drifterin hinuriksi, mutta edes kaikissa 3l V6 TDI ei ollut vetomassa 3500kg mitä olis tarvinnut/halunnut.

Mä oon aina tykänny valkosesta, olin päättänyt että projektiautokin tulee olemaan valkoinen jo ennenkun sen aloitin, mutta innostuin tuosta tämänhetkisen projektiauton tehdasväristä joten ei tullut siitä valkoista. Valkoista ei saa oikeen peilaamaan silleen kun tummia värejä, mutta toisaalta on kiitollinen ylläpitää kun ei naarmut näy silleen kun tummissa. Eikä myöskään esim pieni hiekkapöly paista sillain pinnassa kuin tummassa..

On tossa vetomassa 3200kg että kyllä se on aika raju vetomassa jo. Ei monessa nelivetofarkussakaan ole kuin 2000kg tai vähän yli. Joten kyllä tolla helposti kuskaa 1200-1300kg harrasteautoa jos tarve vaatii. Ja tuo 750kg vene+traileripaketti pitäis tulla aika hyvin perässä  :D Kokonaismassa auto+kärry on tässä vähän alta 6000kg.
Otsikko: Vs: VW Amarok DC BiTdi 4Motion 2013
Kirjoitti: Slowman - 09.06.2020, 09:15:34
Tämä on kyllä hieno laite S*
Otsikko: Vs: VW Amarok DC BiTdi 4Motion 2013
Kirjoitti: Bäri - 09.06.2020, 13:04:17
Noita nappula kumeja löytyy myös sellasina millä on mukava ajaa asfaltilla ja on hyvä märkäpito. Ja tarvittaessa ajaa asiansa mudallakin. Merkkiä en nyt muista, tilattiin ne amarokkiin ennen myyntiä. 16'' makso 400€ sarja.
Otsikko: Vs: VW Amarok DC BiTdi 4Motion 2013
Kirjoitti: Likonen - 11.06.2020, 20:06:28
Tämä on kyllä hieno laite S*

Kiitoksia, tykkään itsekkin  8)

Noita nappula kumeja löytyy myös sellasina millä on mukava ajaa asfaltilla ja on hyvä märkäpito. Ja tarvittaessa ajaa asiansa mudallakin. Merkkiä en nyt muista, tilattiin ne amarokkiin ennen myyntiä. 16'' makso 400€ sarja.

Joo, yksi mitä katoin on Cooper discoverer ATT. Nuossa ois jonkunverran nappulaa, mutta niitä ei saanut 255/60 koossa, olisi mennyt 265/60 kokoiseksi joka on jo aika iso kumi. Myös vaakakupissa painoi se että ne oli jotain yli 100e kalliimpi sarja, kovempi meteli (Cooper 73db vs Hankook 70db) ja myös märkäpito pykälän huonompi luokitus. Joten mennään nyt Hankookeilla kun kerta kadulla ajellaan enimmäkseen. Mutta se rengas-speksailuista, jatketaan auton osalta  ::)

Hankookit tosiaan saapui, ja on kyllä pitävän tuntuinen seos ja asiallisen tuntuiset renkaat muutenkin. Ja onpahan tuoreet, 11-12/20 paistettu. Massiivinen koko kyllä tuo 255/60r18 kun vertaa johonkin perus hlöauto 18" renkaisiin eli esim 225/40 nahkoihin  ;D
(https://lateo.kuvat.fi/kuvat/Autot/Vw%20Amarok%202013/IMG_20200610_134758.jpg?img=img2048)

Ja renkaat löysi myös vanteille ja paketti auton alle. Samalla rempatiin myös etujarrut eli uudet levyt ja palat. Katselin ostaessa jo että levyt on aika loppu joten tilasin melkein heti uudet jarrukilkkeet. Ei ollut pahanhintaiset, TRW levyt ja palat autodocista posteineen jotain 108e. Taaksekkin tilasin varuiksi samalla kengät, mutta selvisi sitten hetkeä myöhemmin että tuossa toinen takajarru/käsijarru laahaa ja sitä on jo myyjäliikkeessä herkistetty ennen myyntiä, mutta hieman huonolla menestyksellä kun jarru laahaa edelleen tai on alkanut taas laahaamaan. Mutta myyjäliike (tuttu myyjä) lupasi ottaa auton sinne ja laittaa takajarrut kerralla kuntoon. Parempi viedä sinne kerta samaan rahaan saa, kun ei tiedä riittääkö pelkät kengät vai meneekö myös esim käsijarruvaijerit ja/tai rumpu vaihtoon.

(https://lateo.kuvat.fi/kuvat/Autot/Vw%20Amarok%202013/IMG_20200611_061956__01.jpg?img=img2048)

Hyvä siitä tuli, ainakin omaan makuun. Muuttui auton ilme kertaheitosta. On nyt mielestäni sopusuhtainen vannekoko sekä ulkonäöltään että ajoltaan. Aavistuksen jämäköity ajofiilis, mutta ei tullut liian kova tai pintakova ajaa. Kyllähän tuninghengessä jos menisi ni voisi laittaa vaikka 20" vanteet mutta sitten menee vähän vehkeestä idea, meinaan sellasilla pyörillä ei enään niin huolettomasti ajeta varsinkaan huonoilla teillä. Noilla 18" vielä töyssyt ynnä muut heitot lempeästi yli. Sekä pysyy vielä sellainen pieni offroad henkisyys, joka jollain matalaprofiilikumeilla kyllä katoaa. Ja on tossa sekin että tonne saa ottaa jotain 800kg punttia kyytiin, joten takana on aika järeät lehtijouset. Voi herkästi matalalla kumilla tulla liian kova ja pomppiva peräpää tyhjänä ajellessa.

Tuli hommattua myös valorauta tähän, Metec :in valmistama. Mukana tuli myös legendaariset Hella Rallye3000 pannut, jotka tosin melko tuoretta painosta. Itseasiassa tuo setti on ollutkin tässä autossa jo aikasemmin kiinni, mutta edellinen omistaja otti setin talteen kun piti siirtää uudempaan Amarokkiin jonka hommasi tämän tilalle. Mutta ei ollut sitten vissiin sopinutkaan uuteen ja kyseli minulta ostohalukkuutta. Ja pitihän se tottakai ostaa. Uskon että sopii se rauta hyvin tähän autoon, kun on kiillotetut rosteri astinlaudat/putket myös. Menee nyt varmaan alkajaisiksi pelkkä rauta kiinni, ja syksyä kohden sitten valot. Laitoinkin jo noi Hellan pannut "kokeeksi" myyntiin, jos menee kaupaksi niin ostan sitten myöhemmin jotkut ledpannut tai ledbarin (tai barit) tilalle. Jos ei mene niin lähdetään sitten syksyyn noilla Hellan tuikuilla.

Myynti-ilmo Helloihin jos jollain tarve:
https://www.nettivaraosa.com/autotarvikkeet-ja-autonlisavarusteet/2854493 (https://www.nettivaraosa.com/autotarvikkeet-ja-autonlisavarusteet/2854493)
Otsikko: Vs: VW Amarok DC BiTdi 4Motion 2013
Kirjoitti: Likonen - 22.06.2020, 19:51:09
Valorauta tuli laitettua kiinni tuossa reipas viikko sitten. Ihan mukavasti se siihen sopii, vaikka tykkäsin kyllä kliinistäkin keulasta. Mutta sopii hyvin kun on vähän samaa sarjaa kun astinlaudat/kylkiputket ja kyllähän tuollainen pitää olla jos lisävalotkin tälläseen laittaa  8)

(https://lateo.kuvat.fi/kuvat/Autot/Vw%20Amarok%202013/IMG_20200614_143756.jpg?img=img2048)

Kyllähän tuo pikku muutoksilla on jo äkkiseltään katsottuna muuttunut reippaasti, jos aloituskuvaan vertaa.

Takajarrut myös rempattiin liikkeessä, sinne vaihtui uudet kengät asennus-sarjoineen ja uudet käsijarruvaijerit molemmin puolin. Nyt tuntuis pelaavan käsijarru hyvin. Rummut oli kuulemma vielä ihan ok. Olisivat kuulemma nekin vaihtaneet, mutta ei olisi kerennyt saada niitä juhannukseksi kun hieman tiukalla aikataululla mentiin ja halusin auton takas ennen juhannusta että pääsee sillä mökkireissuun. Katsellaan jos rummut sitten joskus myöhemmin vaihtelisi. Eteen vaihdettiin myös toinen abs anturi kun on satunnaisesti vilauttanut abs valoa ja jäänyt koodi muistiin.

Mutta hyvin on auto nyt tämän 1500km pelittänyt ja toivotaan että pelittää jatkossakin.
Otsikko: Vs: VW Amarok DC BiTdi 4Motion 2013
Kirjoitti: Likonen - 03.07.2020, 16:57:59
Pientä näpräystä jälleen, nyt alkaa autolla olla 2000km ajoa takana (omaan muistiin)

Nuo valoraudan mukana tulleet Hellat tuli myytyä foorumilaiselle jo tuossa, kiitoksia vain kaupoista! Tilalle tuli tilattua Lumiselta Luminalights Striker+ 560 ledbar. Ja nopeasti muuten tulikin, 23.6 iltapäivällä tilasin ja 24.6 iltapäivällä oli paketti Helsingissä paikallispostissa! Sovittelin jo valoa paikalleen, mutta en asennellut sen kummemmin kun aika kivasti tähän aikaan vuodesta riittää valoa. Tuossa kuva karkeasta sovituksesta. Kivasti se siihen sopiikin!
(https://lateo.kuvat.fi/kuvat/Autot/Vw%20Amarok%202013/IMG_20200626_144717__01.jpg?img=img2048)

Eteen myös hieman hifistelin polttimoita, tässä kun on halogeenivalot etupäässä. Parkeiksi tuli GE light blue polttimot ja lähivaloiksi Philips H7 racing vision tms. Tuossa kuvaa, molemmilla puolilla kuvassa jo parkit vaihdettu ja vasemmalla puolelle kuvaa katsoen on racing polttimo ja oikealla puolelle kuvasta katsottuna perus philips h7.
(https://lateo.kuvat.fi/kuvat/Autot/Vw%20Amarok%202013/IMG_20200626_141225__01.jpg?img=img2048)

Värisävy osu aika sopivaksi, ei ole sinertävä mutta mukavan valkoinen ja valoteho parani myös. Se tässä on mielenkiintoinen, että päivävalot ja pitkät on samassa polttimossa, olikohan H15. Siihen tarvis vielä ehkä jotain keksiä.

Vanteisiin tuli myös musta+kiiltävät VW keskimerkit tuossa eilen ja ne näppäilin paikalleen. Ihan kivasti sopii lookkiin.
(https://lateo.kuvat.fi/kuvat/Autot/Vw%20Amarok%202013/IMG_20200702_171256__01.jpg?img=img2048)

Sitten tuli noita rokkivehkeiden päivityksiä mietittyä, ja piti laittaa asia toteutusasteelle kun parissa edellisessä käyttiksessä on jääny rokkivehkeet päivittämättä vaikka mielessä on ollut. Briteistä tuli tilattua kaiutinadapterit oviin, tosin ei ole varmuutta sopiiko ne takaoviin kun jokapaikassa mainitaan vain että etuoviin. Mutta eipä ne paljoa maksanut kun samoilla posteilla tuli 2 settiä. Jos ei sovi takaoviin niin tehdään siihen perinteisellä menetelmällä puurinkula adapterit. Kaiuttimet tuli myös haettua Autostudiolta:
(https://lateo.kuvat.fi/kuvat/Autot/Vw%20Amarok%202013/IMG_20200703_155033__01.jpg?img=img2048)

Etupäähän Hertz Mille Pro -sarjan 6,5" 2tie erillis-sarja ja takaoviin saman sarjan samankokoiset 2tie koaksaalit. Vähän oli tarkoitus alunperin hommata pykälää edullisemmat Hertzin Cento sarjan ämyrit, mutta noista Milleproista oli ihan hyvät tarjoukset ja alennukset niin laitettiin ne kun _ihan älytön_ hintaero ei ollut. Noita nyt soitellaan aluksi soittimen perästä, mutta katsotaan jos innostuu jotain vahvistinta virittelemään myöhemmin, noista sais vahvarilla aika paljon enemmän irti. Vaimennusta tulee oviin samalla, tallikaverilta löytyis jouten STP Goldia 3-4neliötä. Samalla tai myöhemmin mahdollisesti vaimennusta myös lattia/jalkatila osuuksiin?

Mutta kattellaan hifistelyhommia lisää jahka saa nuo adapterit jne ja pääsee toteuttamaan..
Otsikko: Vs: VW Amarok DC BiTdi 4Motion 2013
Kirjoitti: Likonen - 06.07.2020, 16:30:30
Pikkasen tuli aloiteltua hyttiin ja vaimentamiseen tutustumista. Kaiutin adapterit ei ole vielä tulleet, ja takaovia ei voi muutenkaan vielä tehdä koska toisesta takaovesta olisi tarkoitus klommoa oikaista tuossa jonkunajan päästä PDR menetelmällä niin parempi ettei rapata sitä ovea vaimennuslevyillä vielä.

(https://lateo.kuvat.fi/kuvat/Autot/Vw%20Amarok%202013/Modit/IMG_20200704_194254.jpg?img=img2048)
Aloitin purkamalla takapäästä sisutaa. Eli istuin osan tilalla oleva tavarakaukalo ja sen pohja pois ja "selkänoja" pois.

(https://lateo.kuvat.fi/kuvat/Autot/Vw%20Amarok%202013/Modit/IMG_20200704_194207.jpg?img=img2048)
Hytin takaseinä on näköjään jo joskus vaimennettu Silentcoatin matoilla. Varmaan kun tämä on maahantullessa rekisteröity pakuksi niin on laitettu vaimennusta kompensoimaan istuimien puutetta vaimennusmielessä? Vähän tuota päällä olevaa verhoilua raottelin, mutta näytti olevan hyvin vaimennettu niin en tuolle alkanut tekemään mitään.

(https://lateo.kuvat.fi/kuvat/Autot/Vw%20Amarok%202013/Modit/IMG_20200704_195731.jpg?img=img2048)
Sen sijaan istuinosassa ei ollut käytännössä mitään vaimennusta paitsi tuo paksu lattiamatto pellin päällä. Yksi pieni bitumiläntti oli kuten kuvasta näkyy mutta sekin vain toisella puolella  :idiot2:

(https://lateo.kuvat.fi/kuvat/Autot/Vw%20Amarok%202013/Modit/IMG_20200704_211628.jpg?img=img2048)
Joten siihen tuli lätkittyä neliön verran tuota STP black gold butyyli-alumiini levyä. Vähän tuli tilkkutäkki, kun tuossa on kaikenmaailman kierrettä ja pultin kantaa mitä ei oikein voi yli rapata. Olisi ehkä vähän isommilla paloilla voinut jostainkohtaa lätkiä mutta tollanen nyt tuli. Eihän tuolla tarvitse mitään ilmatiivistä rappausta tehdäkkään. Tuonne hytin kulmiin/c-pilarin alaosiin lätkin myös parit palat tuota goldia.

Sitten toi tuli lätkittyä välillä kasaan ja seuraavana päivänä hain vielä kaupasta STP splen pehmeätä vaimennusmattoa 4 ja 8mm paksuuksissa.

(https://lateo.kuvat.fi/kuvat/Autot/Vw%20Amarok%202013/Modit/IMG_20200705_151550.jpg?img=img2048)
Sitä vetelin tuohon filmivaneriseen "selkänojaan" lähes koko pinta-alalle. Ajattelin että se mukavasti antaa vielä lisävaimennusta tuon pellissä olevan Silentcoatin ja verhoilun lisäksi ja kompensoi puuttuvaa oikeata selkäosaa istuimesta. Tuolta kautta kulkee myös hytin poistoilma, eli hytin takaseinässä venttiilit ja tuossa "selkänojassa" on 4kpl pyöreitä venttiileitä jotka ei kuvasta ehkä erotu kovin hyvin. Joten ajattelin että tuo pehmeä vaimennusmatto on myös akustiikan kannalta tuossa parempi kuin alumiinipintainen matto ton ilmanvirtauksen takia. Ja että tuo istuu vielä paikoilleen kun tuo pehmeä matto antaa suht hyvin periksi jos jostain tekee tiukkaa istua. Ontoissa kohdissa/sieltä mistä ilma kulkee on tuota 8mm paksua STP spleniä ja muut alueet rapattu tuolla 4mm paksulla versiolla.

(https://lateo.kuvat.fi/kuvat/Autot/Vw%20Amarok%202013/Modit/IMG_20200705_155736.jpg?img=img2048)
Sitten tuo "istuinosa" eli tavarakaukalo sai myös tuota ohuempaa spleniä pohjaan. Tuo kaukalo tulee muotoon leikatun vanerin päälle istuimen tilalle joten tuo pehmeä matto on hyvä poistamaan räminän eli että tuo suht letku kaukalo ei rämise kovaa vaneria vasten. Antanee myös hieman lisävaimennusta ja lämmön eristystä. Eli tuossa istuinosassa on nyt peltipohjan päällä : STP gold butyylimatto, auton oma paksu lattiamatto, vaneri, STP splen välissä ja sitten tuo muovikaukalo. Joten luulisi riittävän. Enempää tuonne ei fiksusti saa enään vaimennusta, sillä nyt on jo aika paljon matskua välissä.

(https://lateo.kuvat.fi/kuvat/Autot/Vw%20Amarok%202013/Modit/IMG_20200705_161139.jpg?img=img2048)
Tuossa nyt koko paketti taas kasassa. Vähän epäselvä teksti varmaankin, ja kuvista voi olla vähän vaikea hahmottaa miten nuo kaikki tonne menee mutta ehkä tästä viimeisestä kuvasta saa käsityksen miten tuo hytin takaosa muodostuu.
Otsikko: Vs: VW Amarok DC BiTdi 4Motion 2013
Kirjoitti: TJA - 07.07.2020, 08:59:03
Hyvännäköistä touhuamista, varsinkin kun kyseessä on käyttis.

Noi vaimennnushommat ei ole koskaan turhaa työtä  8)
Otsikko: Vs: VW Amarok DC BiTdi 4Motion 2013
Kirjoitti: Likonen - 07.07.2020, 13:11:46
Hyvännäköistä touhuamista, varsinkin kun kyseessä on käyttis.

Noi vaimennnushommat ei ole koskaan turhaa työtä  8)

Kiitoksia, ihan mukavaa lomanikkarointiahan tämä on. Kun ei pääse tuota harrasteautoa niputtamaan, vaikka se oli toiveissa ja prioriteetti 1. Mutta siihen ei voi itse vaikuttaa tällä hetkellä niin askarrellaan tätä sitten.

Ja ihan mukavaa vaihtelua tälläinen touhuuminen välillä tuon monen vuoden "race" rakentelun jälkeen. En ole autohifihommia touhunnut melkein 10vuoteen, ja tuntuu että ne hommat on muuttunut ja kehittynyt aika paljon tässä välissä. Tuo vaimenteluhomma on itselle kanssa aika uutta, olenhan niitäkin hommia nähnyt ja kuullut tehtävän, mutta tämä on itselle ensimmäinen auto mihin niitä vaimennuksia lisätään eikä poisteta  ??? Toi vaimentaminenkin on kyllä muuttunut 10vuodessa jonkunverran, sillon kun viimeksi hifejä laittanut niin vaimennustuotteet oli aika kökköjä ja kalliita. Tai niin ainakin muistelen että ei niitä "lowbudget" käyttiksiin älyttömästi rapattu. Nyt tuotteita on markkinoilla paljon, ja hinnat on kohtuullisia.

Tänään lähden reissuun joten autohommia ei tälläviikolla tule varmaan tehtyä. Tarkoitus olisi kumminkin vielä tänään käydä ennen reissuun lähtöä tsekkaamassa pyörien tasapainotus ja tunnustella laakereita vähän samalla. Meinaan tietyissä vauhdeissa/tilanteissa ratti vähän täristää ja kuuluu outoa huminaa. Voi olla että renkaat ei ole täysin istunut vanteille sillon ku ne on tasapainotettu, tai rengas on jotenkin hakenut paikkaansa sen jälkeen. Tai sitten on joku laakeri menossa tai sekä että. Tänään tosiaan olisi tarkoitus asiaa vähän hämmästellä. Noi renkaat ja vanteethan on tosiaan uutena laitettu kasaan ja alle joskus 4viikkoa sitten.

Otsikko: Vs: VW Amarok DC BiTdi 4Motion 2013
Kirjoitti: Likonen - 18.07.2020, 11:44:25
Renkaiden tasapainot oli ok, pieni tärinä jossain vauhdeissa/tieosuuksilla johtunee hammastangon puslista. Ei ainakaan muuta äkkiseltään keksitty, hammastanko on puslakiinnityksellä ja renkaita kun heilutteli/väänteli niin hammastanko heilu hieman mukana. Täytynee katsoa minkälainen homma noi olisi vaihtaa, että onnistuuko paikallaan vai joutuuko purkamaan koko hammastangon irti  ??? Kahnaava ääni diagnosoitiin oikeaan takapyörään(laakeriin) eli samaan kulmaan missä jarru laahasi. Tosta on neuvottelut menossa jos saataisiin se myyjäliikkeessä korjattua, meinaan kun takajarrut rempattiin niin sanoin että kuuluu tuollaista ääntä ja jos tsekkaisi lakrut samalla..

Hifistely/vaimennushommat jatkui tuossa alkuviikosta kun kaiutinadapterit saapui.

(https://lateo.kuvat.fi/kuvat/Autot/Vw%20Amarok%202013/Modit/IMG_20200714_123659.jpg?img=img2048)
Tuossa kuvassa ovipahvi ja vakio ovikaituin purettuna ja tuon aukon peittävä ohut pehmuste leikattuna pois. Aika paljasta on, kuten kuvasta näkyy eli ulkopeltiä vasten vain pari pientä bitumilänttiä ja sitten toi aukon sulkeva 2-3mm paksu pehmeä matto.

(https://lateo.kuvat.fi/kuvat/Autot/Vw%20Amarok%202013/Modit/IMG_20200714_132041.jpg?img=img2048)
Koteloon puhdistelua brakekleanerillä ja sen jälkeen stp gold mattoa perään. Ulkopeltiä vasten saikin odotettua paremman peiton, kun tuon ison aukon ja kaiutinreiän kautta pääs aikalailla koko alueelle käsiksi. Tietysti hieman haavojahan tossa sai käsiin aikaiseksi kun ähräsi alumiinipintaista mattoa noiden aukkojen kautta pitkin koteloa. Melko isoilla paloilla sai tehtyä, ja saikin tosiaan hyvän peiton, varmaan jotain 80-90% ellei vähän ylikin.

(https://lateo.kuvat.fi/kuvat/Autot/Vw%20Amarok%202013/Modit/IMG_20200714_163629.jpg?img=img2048)
Sitten kaiutinadapteri kiinni, ja tuohon päälipeltiin mattoa perään. Hiukan meni tilkkutäkiksi yläosan osalta, kun on tuota ikkunamoottoria, kierrettä, kiinnikkeiden reikää yms. Mutta ei liene niin justiinsa, kun sai kumminkin aukot peitettyä ja ulkopeltiä vasten niin hyvän peiton. Sitten kaiutinta, kaapelia ja jakosuodinta kiinni.

(https://lateo.kuvat.fi/kuvat/Autot/Vw%20Amarok%202013/Modit/IMG_20200714_172620.jpg?img=img2048)
Ja tuossa sitten taas kasassa. Kuten näkyy, diskantti tuli nyt tuohon peilinkolmioon pinta-asennuskotelolla, jolla se istui siihen todella hyvin, melkeen kun ois tarkoitettu just tohon. Suuntauskin diskantille ihan ok. Vakiodiskantit on tässä korissa, a-pilarissa kiinni. Oli tarkoitus että saisi nämä uudet diskantit myös sinne, mutta auton johtosarjat teki sen hyvin vaikeaksi toteuttaa. Faceliftissä on ilmeisesti toteutettu niin, että soittimelta tulee narut oven midille, ja sen liittimestä on haaroitettu narut a-pilarin diskantille. Siinä ratkaisussa olisi voinut vaan heittää jakosuotimen sen kaiutin liittimen tilalle.Mutta tämän ikäisessä on tehty niin että soittimelta lähtee narut, ja ne on haaroitettu jossain johtosarjassa kojelaudan sisällä niin että toinen haara a-pilariin ja toinen oveen. Eli jos olisi halunnut uuden diskantin vakio paikalle, olisi joutunut johtosarjat purkamaan esille ja rikkomaan niiden kuoret/sukat suht pitkältä matkalta jne ja asentamaan jakosuodin jonnekkin kojelaudan sisälle. Tai vaihtoehtoisesti vetämään ovesta uudet narut a-pilariin, mutta sitten olisi joutunut purkamaan aika paljon ja tuhoamaan ovien läpivientiliittimet enemmän tai vähemmän että saa läpi uutta johtoa. Joten nyt tein vain niin että orkkisdiskantilta liitin irti ja jakosuotimelta vain uusi naru tohon peilinkolmioon, mikä oli hyvin helppo ja nopea toteuttaa. Toiminee näinkin, ja on suht helposti muutettavissa orkkis kaiutin systeemiin takas jos haluaa.

Ja sitten sama homma toiseen etuoveen. Aika työläs homma oli loppupeleissä, ja menikin varmaan 8-aikaa tohon hommaan. Toki osa ajasta oli ihmettelyä, suunnittelua ja tarvikkeiden etsimistä  :D Mutta näillä jatketaan. Takaovia ei pääse vielä tekemään, ainakaan apparin takaovea koska siitä olisi tarkoitus tosiaan pari klommoa oikaista ja sitä ennen ei voi/kannata ovea vaimentaa ja touhuta.

Kirjoitellaan taas kun jotain tapahtuu

Otsikko: Vs: VW Amarok DC BiTdi 4Motion 2013
Kirjoitti: Likonen - 28.07.2020, 17:59:01
Hifihommat jatkuu.. Viimepostauksessa unohtui mainita, että etuoviprojektissa tuli laitettua myös pari arkkia tuota STP splen pehmeää vaimennusmattoa oven sisään kaiuttimen korkeudelle ja parit palat ovipahveihin.

Käytin sitten vielä viikko-pari tuon projektin jälkeen etuovipahveja irti, kun meni kaksi kiinnikettä rikki tuolloin kun ovet duunasin sekä myös sen takia että ääni kuullosti vähän jotenkin ohkaselta ja kumealta midien osalta. Siinä tuli sitten tehtyä seuraavat toimenpiteet:
-oven ja kaiutinadapterien liitokseen painelin butyylinauhaa niiltä osin missä ei vaimennusmatto mennyt adapterien kauluksen päälle
-adapterien ympäri vedin STP gold mattoa
-midien ja adapterin väliin vedin STP bitoplast pehmeää eristysnauhaa ympäri
-midien liittimiksi vaihdoin kullitetut hifi "apikot" perusapikoiden tilalle
-adapterien johtojen läpiviennit rappasin tuolla bitoplast nauhalla umpeen
-niputin kaiutinjohtoja ovessa myös lisää tuolla bitoplast nauhalla/teipillä
-vaihdoin rikkinäiset kiinnikkeet uusiin

(https://lateo.kuvat.fi/kuvat/Autot/Vw%20Amarok%202013/Modit/IMG_20200721_193004.jpg?img=img2048)

Noilla sipistelyillä oli siis tarkoitus tiivistää ja jäykistää asennusta entisestään ja ehkäistä resonansseja. Eipä tuo noilla radikaalisti muuttunut, mutta parempaan päin kumminkin. Hieman olen ehkä pettynyt tuohon Millepro erkkasarjan soundiin. Ei se huono ole mutta ei niin radikaali ero vakioihin kun mitä odotin. Vakiokajarit tuskin monen markan arvoiset ovat, mutta tuo erkkasarja kumminkin ovh:lta joku 250e. Toki pitää ottaa huomioon että ne alkaa olla vasta sisäänajettu pikkuhiljaa, eikä soitinta ole kunnolla vielä säädetty. Ja tietty se tekee jonkunverran että niitä ajetaan soittimen perästä. Ääntä lähtee kumminkin vähintään tarpeeksi ennenkuin menee särölle, mutta vähän ehkä ohkainen soundi. Katsotaan tilannetta uusiksi kun takaovetkin on tehty ja sisäänajettu ja soittimen säätöjä haettu enempi.

Sitten bassopuolen pariin. Ajattelin heti kun hifihommaa suunnittelin että subi tarvis varmaan laittaa enemmin tai myöhemmin. Katselin ja selvittelin jos jonkunnäköstä toteutusta, 6,5"-12" elementtien välistä sekä aktiivina että passiivina. Ei kumminkaan oikeen sellasta kirkasta ajatusta tullut kauppojen valikoimista että mikä vois olla sopiva ja sopivan hintainen. Tossa kumminkin vähän perinteistä erilaisempi ratkaisu, kun basso tulee hyttiin eikä konttiin, ja tavaratilaa tarvis vielä jäädä hyttiin. Homma sitten jäi viikoksi pariksi mietintämyssyyn.

Tuli kumminkin käytettyjä kokoajan myös kyttäiltyä ja tuossa viimeviikolla tuli sopivan tuntuinen käytetty vastaan. Kyseessä Ground Zero Uranium 12" SQX elementti ~35L suljetussa valmiskotelossa. Ehkä naksun järeämpi elementti kun mitä oli mielessä, mutta aikalailla kaikinpuolin sitä mitä haettiin; siisti sopivankokoinen kotelo, enempi SQ painotteinen kun painesubi mutta kumminkin sen verran ätäkkiä että kuuluu ajomelussakin läpi, sopiva hinta ja sopivan matkan päässä. Tuota bassoa on paljon kehuttu ja käytetty paljon ihan äänenlaatuautoissakin. Joten siitä tuli kaupat sovittua torstai aamuna ja samantien tilattua vahvari ja tarvikkeet Powersetiltä. Vahvariksi valikoitui Ground Zero GZTA 1.800DX-II eli Titanium sarjan monolankku joka työntää 850Wrms @1ohm. Tuo bassoelementti siis 2x2ohm puhekeloilla eli rinnankytkyllä 1ohm. Vähän tuli kumminkin hetken mietinnän jälkeen ajatus että oliskos pitänyt ottaa saman sarjan 2kanavainen lankku ja ajaa sitä sillattuna & elementin puhekelat sarjaankytkettynä. Tuollalailla ei ois ihan elementin max tehonsietoihin päässyt mutta 4ohmilla ois ehkä vielä naksun parempi soundi. Päätin kumminkin että tolla mennään kerta se on jo tilattu ja parempi kai se että tehoa on reservissä niin saa sitten herkkyyttä/kontrollia ja tarvittaessa elementin max tehot ulos. Ja vähän ylikin.

Ja nopeasti tulikin kamat Powersetiltä, torstaina tilasin n.10.30 ja tavarat oli matkahuollossa noudettavissa perjantaina n.9.30. Joten kiitokset sinne. Launtaina sitten heti aamupäivästä asentelemaan. Olipahan työmaata, mutta tulipahan tehtyä. 8-9 työtuntia tuli painettua johdotuksien ja kytkentöjen jne parissa. Aika paljon sai taas verhoiluja yms purkaa tieltä kuten odotettavissa olikin. Laittelin myös pohjaan jalkatiloihin STP gold mattoa sen mitä sai fiksusti laitettua ilman että purki kaikkia verhoiluja, penkkejä ja konsoleita pois. Samalla vetelin peruutuskameran piuhat jemmaan verhoilujen ja panelien alle kun sen oli edellinen omistaja vetänyt puolittain pinta-asennuksella hytin läpi  :buck2: Sitten pienet testit ja säädöt ja hommahan rokkasi. Aluksi kokeilin subia 4ohm kytkyllä kun se oli valmiiksi niin kytketty kotelon sisällä. Päädyin kumminkin aikalailla heti vaihtamaan sen 1ohm kytkyyn. Sitten kotio välillä pötköttämään.

Sunnuntaina sitten vielä hieman sipistelyä, säätöä ja tavaroiden kiinnitys "lopullisille" paikoille. Kotelosta nappasin vielä elementin pois ja sinne työnnetyt vanut. Vedin kotelon saumat läpi sisäpuolelta akryylimassalla, kun ei tehtaan jäljiltä ollut saumattu. Tälleen saa kotelon kunnolla tiiviiksi ja vähän myös ehkä tukevoittaa. Vaihdoin myös kotelon sisäiset kaapeloinnit uusiin 2,5mm2 kaiutinkaapeleihin kun edellinen omistaja oli ne tehnyt 6mm2 jäykällä virtakaapelilla jotka ei edes kunnolla mahtunut liittimiin  :buck2: 4mm2 ois ehkä ollut paras kompromissi, mutta kyllä tuo 2,5neliöinen pitäis riittää myös kun matka on lyhyt ja subia ajetaan max 550-650watilla, suurimman osan ajasta varmaan murto-osalla tosta. Ja vahvarilta kotelon terminaaliin tulee myös 2,5mm2.

(https://lateo.kuvat.fi/kuvat/Autot/Vw%20Amarok%202013/Modit/IMG_20200726_135457.jpg?img=img2048)

Tuossa sitten vielä itse elementti.
(https://lateo.kuvat.fi/kuvat/Autot/Vw%20Amarok%202013/Modit/IMG_20200726_140005.jpg?img=img2048)

Sitten romut takaisin kasaan ja valmiista asennuksista ei tietysti nyt ole kuvia. Sitten testailemaan uusiksi. Oma säätönsä tuossa aina on, kun pääkajarit tulee soittimen perästä ja subilla oma vahvistin. Koska soittimen vahvistinteho on pieni, niin pääkajarit alkaa olla särörajoilla jo 22-24 volumeilla (soittimen max volume 35). Ja RCA lähtöjen jännitehän menee volumen mukaan. Ja aika radikaalisti meneekin. MUTTA onneksi tuossa Alpinen (DSP) soittimessa pystyy vaimentamaan kaiutinlähtöjä 0-12db. Joten tiputtelin etu ja taka lähtöjä 6db. Tällöin pystyy volumen laittamaan sinne melkein maximiin ennenkun alkaa olla särörajoilla. Mittalin RCA jänniteitä ja esim. 26-28volumella tais olla 1,7V kun taas 32-35 volumeilla jännite 3,2-3,7V. Tuon mittasin niin että yleismittarin AC puolella rca johdon päästä, soittimesta soimassa 50hz siniaalto testiraita. Pääkaiuttimet vaimensin 12db testin aikana ja nostin ylipäästösuotimet 200herziin etten noita midejä turhaa pärisytä rikki. Jos noita pääkaiuttimia ei pystyisi soittimesta vaimentamaan, niin ongelma olisi se että normi kuuntelussa rca-jännitteet olisi hädintuskin joitain satoja millivoltteja ja vahvistimesta pitäisi olla gain/level nuppi kaakossa että sieltä saisi edes jotain ääntä pihalle. Eikä välttämättä saisi missään tilanteessa vahvarin max tehoja ulos.

Sitten itse säätöön. Soittimesta laitettu jo aikasemmin siis etu ja takakajarit 6db vaimennukselle, ylipäästöksi 80hz jakojyrkkyydellä 12db. Subin alipäästö 80hz ja jakojyrkkyys 24db. Soittimesta subin leveli täysille, kaikki boostaukset yms tietty vahvarista ja soittimesta nollilla. Level/gain nollaan. Sitten musiikkia soimaan kajareiden särörajan tuntumaan eli johkin 32 volumeen muistaakseni. Sitten pikkuhiljaa gain/level säätö ruuvaammaan ja seurailemaan subin ääntä ja liikerataa. Sopiva asetus löytyi kun tuo em ruuvi vähän yli puolessa välissä. Siinä kohtaa subin liikerata vielä hyvin hallussa eikä se pohjaa. Sen jälkeen sitten sovitusta muiden kaiuttimien kanssa ja soittimen sublevel päätyi säätöön 10 (säätöasteikko 0-15). Tällöin on varaa vielä kiristää vähän subin työskentelyä tarvittaessa (kumminkaan rikkomatta sitä kun on säädetty lähtö ja volumet tapissa) ja on myös reilusti varaa vaimentaa jos haluaa subia hiljaisemmaksi. Ja nyt kun pääkaiuttimien lähtöjä tosiaan tiputettu 6db niin volumen säätöskaala on suuri ja RCA:han menee tarpeeksi jännitettä.

Pirun sekava ja pitkä teksti, mutta ehkä tämä jotain kiinnostaa ja mahdollisesti jotain vinkkejä sellaisille ketä tälläisten rakentelua suunnittelee mutta ei ole kovin perehtynyt asiaan. Laittelen asennuksista kuvia jossainkohtaa kun muistan ottaa.



Otsikko: Vs: VW Amarok DC BiTdi 4Motion 2013
Kirjoitti: mhaimi - 03.08.2020, 09:16:25
Hyvän näköistä touhua  O0 Tuo erillissarja varmaan rokkaisi aika erilailla erillisen vahvistimen perästä, toki sisäänajo vaikuttaa myös. Itse laitoin Audisonin 4.9Bit hoitamaan etupäätä ja takakaiuttimia, hyvä peli mutta on pientä pohjakohinaa. Onkos nuo adapterit tarpeeksi avarat kaiuttimille, ettei ne ahdista sointia?
Otsikko: Vs: VW Amarok DC BiTdi 4Motion 2013
Kirjoitti: Likonen - 20.08.2020, 18:51:28
Hyvän näköistä touhua  O0 Tuo erillissarja varmaan rokkaisi aika erilailla erillisen vahvistimen perästä, toki sisäänajo vaikuttaa myös. Itse laitoin Audisonin 4.9Bit hoitamaan etupäätä ja takakaiuttimia, hyvä peli mutta on pientä pohjakohinaa. Onkos nuo adapterit tarpeeksi avarat kaiuttimille, ettei ne ahdista sointia?

Kiitoksia, tälläistä puuhasteluahan tämä.. Kyllä joo vahvistimen perästä lähtis ainakin ääntä enemmän, tosin tarpeeksi kovaa soi nytkin. Adapterit pitäis olla ihan ok, standardikokoiset  ???

Ja jotain on taas autollekkin tapahtunut. Oikea takapyöränlaakeri korjattiin myyjän piikkiin, tulikin aika kallis laakeri kun Volkkari ei myy/vaihda noihin pelkkää laakerisettiä vanhaan vetariin (vaikka tarvikkeena kyllä myydään laakerisettejä) niin vaihtoivat kokonaan uuden vetarin laakereineen. Sillä hintaa joku 1300e alv0% +työt  :idiot2: No pitäis nyt olla ainakin hyvä  :D Samalla säätivät käsijarrun, sen liikerata kun jäi aika pitkäksi takajarrurempan jälkeen. Nyt on hyvä.

Klommoja myös oikaistiin autosta PDR tekniikalla jokunen. Apparinpuolen takaovessa oli kantin kohdalla aika ikävä klommo, sekä samassa ovessa ylempänä pienempi klommo. Takalaidassa oli myös pari pientä terävää pistemäistä painaumaa ja laidan yläosassa pari pitkittäistä vekkiä. Nuo kaikki tuli kuntoon. Osasta klommoja näkyy pienet jäljet edelleen jos oikein tarkkaan katsoo, ihan senkin takia että myös maaliin tullut pieni pistemäinen jälki klommon syntymisen yhteydessä. Osa klommoista taas oikeni niin hyvin että en osaa enään erottaa missä ne on edes ollut. Nyt auto on kyllä siisti, hieman pieniä kiveniskuja parissa paikassa ja kaarissa vähän maali ottanut kivistä kipeetä mutta äkkiseltään on nyt 7vuotiaaksi hyötyautoksi _todella_ siisti. Täytyy laiteilla klommoista myöhemmin kuvia niistä mistä on "ennen" kuvat otettu.

Keulalle tuli myös asennettua tuo aikaisemmin hankittu Luminalights striker+ 560 ledbar. Asennushan oli hyvin helppo kun valorauta keulilla ja autossa valmiiksi releet, kytkimet yms lisävaloille eli aika plug and play tyyppinen ratkaisu.

(https://lateo.kuvat.fi/kuvat/Autot/Vw%20Amarok%202013/IMG_20200818_181912__01.jpg?img=img2048)
Tuossa nyt yleisilme autosta. PS. kuva otettu ennen klommojen oikaisua, tarkkasilmäinen voi kuvasta erottaa tuon takaovessa olevan isomman klommon. Tuli autolle myös tehtyä ensimmäiset kunnon kinnaspesut tuossa joku pariviikkoa sitten.

Mutta jatketaan näillä. Seuraavaksi luvassa takaovien vaimennus ja kaiuttimien vaihto.
Otsikko: Vs: VW Amarok DC BiTdi 4Motion 2013
Kirjoitti: mhaimi - 24.08.2020, 11:58:38
Adapterit pitäis olla ihan ok, standardikokoiset  ???

Tarkoitin tuolla lähinnä sitä ,että äkkiä katoaa potku mideistä jos tuo adapteri on pitkä putki mikä ei ole tarpeeksi avara. Sisäänajo kyllä myös auttaa asiaa.
Kannattaa myös kokeilla tämmöistä https://www.fanaticaudio.com/shop/vaimennus/pehmytmatot/stinger-rkfr6/ (https://www.fanaticaudio.com/shop/vaimennus/pehmytmatot/stinger-rkfr6/)tuohon midin ja ovipahvin väliin. Tai bitoplast tapea, jollon ei toisto katoa sinne ovipahvin syövereihin.   
Otsikko: Vs: VW Amarok DC BiTdi 4Motion 2013
Kirjoitti: Likonen - 24.08.2020, 16:31:39
Tarkoitin tuolla lähinnä sitä ,että äkkiä katoaa potku mideistä jos tuo adapteri on pitkä putki mikä ei ole tarpeeksi avara. Sisäänajo kyllä myös auttaa asiaa.
Kannattaa myös kokeilla tämmöistä https://www.fanaticaudio.com/shop/vaimennus/pehmytmatot/stinger-rkfr6/ (https://www.fanaticaudio.com/shop/vaimennus/pehmytmatot/stinger-rkfr6/)tuohon midin ja ovipahvin väliin. Tai bitoplast tapea, jollon ei toisto katoa sinne ovipahvin syövereihin.

Juu, tuo adapteri ei ole kun tyyliin 30mm syvä tai pari milliä päälle. Eli elementti tulee sieltä hyvän matkaa läpi kyllä.. En usko että heikentää soundia. Tollaset pehmeät rinkulat on tossa ovipahvissa jo valmiina, jotka pitäisi istua elementtiä vasten ihan ok. Tuolla adapterilla tulee tuo kaiutin samalle etäisyydelle kun vakio.

Nuo takaovet tuli nyt tehtyä. Mukavaksi yllätykseksi nuo samat adapterit meni takaoviin sillä takakaiuttimen halkasija, syvyys ja kiinnitysjako täysin sama kun etukaiuttimessa. Vaikka kaikkialta sai käsityksen että tuo adapteri on vain amarokin etuoveen..

(https://lateo.kuvat.fi/kuvat/Autot/Vw%20Amarok%202013/Modit/IMG_20200822_184316.jpg?img=img2048)
Oviin vaimentelut niinkuin etuoviinkin, eli ulkopeltiä vasten STP goldia, ja tosi hyvin sai peittoa noihin takaoviinkin, varmaan 90% ellei ylikin. Sen lisäksi laittelin vielä stp splen 4mm pehmeätä vaimennusmattoa goldin päälle oven alaosiin arkin verran (n.0,4neliötä). Sitten tuo sisäpelti taas samalla kaavalla niinkuin etuoviinkin eli stp goldia niin paljon kun fiksusti sai. Koitin vielä vähän paremman peiton saada ku etuoviin. Ja hyvinhän nuo vaimeni. Laittelin ovipahveihin sisäpintaan myös tuota STP splen mattoa arkin verran per ovipahvi.

(https://lateo.kuvat.fi/kuvat/Autot/Vw%20Amarok%202013/Modit/IMG_20200822_124153.jpg?img=img2048)

(https://lateo.kuvat.fi/kuvat/Autot/Vw%20Amarok%202013/Modit/IMG_20200822_124209.jpg?img=img2048)

Tuossa hieman vertailua ton Hertz Millepro koksun ja vakio koksun kanssa  :D Onhan siinä jotian pientä eroa.. Painossakin aika suuri ero, pikkasen on isompi puhekela/magneetti tuossa Hertzissä ja vakiokajari vielä muovirunkoinenkin..

Ja ihan kohtalaisestihan tuo nyt soi ja alkaa olemaan hyttikin jo suht hiljainen. Säätelin tossa hieman aikaviiveitä soittimesta yms nyt kun kaikki ovet tehty, ja kyllähän tuo alkaa olla ihan hyvä. Aina vois tietty olla parempi, mutta ei tälläsellä alle 1000e setupilla oikein tahdo millekkään EMMA tasolle päästä vaikka kuinka koittaisi panostaa asennukseen  :D En tiedä pääsisikö jonkun muun valmistajan ämyreillä vielä parempaan, mutta tollaset nyt on hommattu ja asennettu niin tuskin niitä tulen vaihtamaan. Kovasti ne Autostudiossa noita suositteli, ja olen Hertziä pitänyt aina tosi hyvänä mutta mitä nyt vähän enempi asiaan perehtynyt niin ei noi taida enään 2020 vuonna olla sitä "the best" luokkaa. Toki varmaan mielipiteet vaihtelee riippuen keneltä kysyy ja jokainenhan kehuu omaansa varsinkin jos kysyttävä vielä sattuu jotain muuta brändiä edustamaan..

Mutta näillä jatketaan!
Otsikko: Vs: VW Amarok DC BiTdi 4Motion 2013
Kirjoitti: Likonen - 23.12.2020, 12:00:02
Päivitelläämpäs välillä käyttöautonkin kuulumisia, ihan omankin muistin virkistämiseksi. Auto on pelannut hyvin ja mittariin pyörähti tuossa hetki sitten 195tkm. Ajot on pikkasen lisääntynyt, kun uuden työprojektin myötä työmatkaa tulee nyt ~45km päivässä enempi kuin aikaisemmin. Webasto remucin ohjaimella on osottautunut kyllä kivaksi kun saa auton etänä lämpenemään joko manuaalisesti tai kutakuinkin rajattomilla ajastus mahdollisuuksilla. Muuten ei ole juurikaan auton talviominaisuuksista päässyt vielä nauttimaan kun ei ole tuota kunnon talvea vielä etelään tullut.

Syksyllä tuli hommattua km-partsilta tuulenohjain auton keulalle. Tuo nyt pitäisi suojata keulaa ja vähän tuulilasiakin kiveniskuilta, kuralta jne kun tuohon suht korkeaan/pystyyn keulaan tahtoo tuota kiveä yms napsahdella. Konepellissä oli jo jonkunverran tuota kiveniskua jotka paikkailin paikkamaalilla ennen tuota tuulenohjaimen asennusta. Ihan mukavasti tuo sopi paikalleen, ja ulkonäöllisesti sopii mun mielestä ihan jees tälläseen hieman offroad henkiseen työkoneeseen.
(https://lateo.kuvat.fi/kuvat/Autot/Vw%20Amarok%202013/IMG_20201115_175919__01.jpg?img=img2048)

Talvipyörätkin tuli tuossa marraskuun loppupuoliskolla vaihdettua kun piti mökille lähteä käymään. Mökillä olikin jo hieman talvista, joten tarpeeseen tuli talvipyörät. Joskin täällä pk-seudulla niitä ei ole vielä paljoa tarvinnut pl. pari reissua maakuntiin. Talvivanteina tässä on mukana tulleet 7x16" tarvikealut jossa päällä melkeen uunituoreet Contin Icecontact3 nastat. Tuossa kuva likaisesta talvilookista mökkireissulta.
(https://lateo.kuvat.fi/kuvat/Autot/Vw%20Amarok%202013/IMG_20201121_145943__01.jpg?img=img2048)

Hifihommiakin tuli taas pikkasen nakerreltua lisää. Kesällä tuli tosiaan asenneltua tuo GZ 12SQX basso 34L suljetun kotelon kanssa. Tuo oli saundiltaan laadukas ja sivistinyt, mutta vähän jäin kaipailemaan ehkä aavistuksen rajumpaa bassoa. Tuo elementti sinällään todella jees, mutta ei ehkä pääse oikeuksiinsa aavistuksen pienehkössä suljetussa. Ja isoa koteloa en taas haluaisi kun tuolla hytissä on rajallisesti tilaa ja takakonttia ei ole. Homma sillon kumminkin jäi ja tyydyin sen hetkiseen setuppiin. Tuossa sitten tuli Blackfriday ja kohtuu hyviä tarjouksia joten mielenkiinto päivittämiseen taas heräsi. Puoliksi heräteostoksena tuli sitten tilattua powersetiltä GZ radioactive 300SPL elementti. Tuo valikoitui siksi, että pitäisi toimia pienemmässä kotelossa kun edellinen elementti, ja tuo pitäisi tarjota suht muhkeat bassot ilman että laatu menee vielä ihan pörinäksi.
(https://lateo.kuvat.fi/kuvat/Autot/Vw%20Amarok%202013/Modit/IMG_20201201_183824__01.jpg?img=img2048)

Ja koska homma lähti taas röpöttämään, niin tuli sitten tilattua vielä myöhemmin uusi vahvarikin, halvalla kun sai. Edellinen (GZ titanium 1.800dx2) olisi sinänsä riittänyt tolle elementille ihan ok, mutta tuli silti tilattua Soundigital 1200.1 vahvistin hyvään hintaan. Tuolla vahvarilla nyt saa tarvittaessa ainakin elementistä kaikki irti (RMS 1ohm 1200w @12,6V ja 1567w @14.4V). Tuo vahvistin on myös fyysisesti pienempi kuin edellinen, joka on hyvä asia koska vahvistin sijaitsee vähän kriittisessä paikassa ja edellisen kanssa teki vähän tiukkaa tilan kanssa. Ja koska nyt oli hommattu uusi elementti ja vahvistin, niin tuli sittenkin vielä toinen kotelokin hommattua. Kaverin kaverilta löytyi nurkista edullisesti juuri sopiva, AI groupin 45L valmis refleksikotelo joka sopii juuri sopivasti elementin kotelosuosituksiin. Eikä vie juurikaan enempi tilaa hytistä kun tuo edellinen suljettu. Tuohon koteloon tein sitten kanssa tiivistelyt ennen elementin asennusta. Tehtaan jäljiltä on kotelo jotenkin tiivistetty ja maalattu... paitsi etulevyn osalta  :buck2: Vedin sitten tiivisteliimat kaikkiin kotelon saumoihin, ja liimasin hieman myös refleksiputkea kiinni joka oli tehtaan jäljiltä vain painamalla kotelossa.
(https://lateo.kuvat.fi/kuvat/Autot/Vw%20Amarok%202013/Modit/IMG_20201204_190747__01.jpg?img=img2048)

Tuossa kotelon sisältä otetusta kuvasta näkyy hyvin että muuten on maalissa ja saumat tukossa paitsi etulevyn osalta  :2funny: Tuo paketti tuli sitten lyötyä kasaan ja autoon kiinni, ja uusi vahvistin myös ja säädöt perään. Elementtiä on kuunneltu nyt n.20tuntia musiikilla, joten alkaa pikkuhiljaa olla sisäänajettu. Ja tyytyväinen olen, mökää lähtee melkeen tarpeettoman paljon haluttaessa mutta miedommilla leveleillä soi vielä lempeästi ja omaan korvaan riittävän laadukkaasti. Joten onnistunut päivitys.

Auto tuli myös tuossa hetki sitten huollettua, edellisestä huollosta oli n.16,5tkm. Nyt lotrattiin sitten kunnolla öljyillä, eli melkein kaikki öljyt tuli autoon vaihdettua (pl. perän öljyt jotka vaihtui kesällä vetariremontissa ja jarrunesteet jotka vaihdettu viime huollossa). Eli huollossa tehtiin nyt:
-Mottiöljyt +suodatin
-Raitisilmasuodatin
-Vaihteistoöljyt +suodatin
-Etuperäöljyt
-Kulmavaihdeöljyt

Nuo voimansiirtoöljyt ei taida kuulua huolto-ohjelmaan, niinkuin ei vaihteistoöljytkään. Halusin ne kumminkin nyt varmuudeksi vaihtaa, kun ei se superkallista ole eikä siitä ainakaan haittaa ole. Laatikkokin jännä, kun volkkarin mukaan öljyt ikuiset, vähän niinkuin Volvoissakin mutta laatikon valmistaja kumminkin suosittelee vaihtoväliksi 80-120tkm  ::) Joten nyt on huollettu ja hyvin kyllä auto puksuttaa menemään. Joten toivonmukaan on huolettomia kilometrejä taas edessä ja pääsisi tässä vielä auton talviominaisuuksista nauttimaan. Mutta jatketaan näillä, tulihan tässä jo tarinaa kylliksi.
Otsikko: Vs: VW Amarok DC BiTdi 4Motion 2013
Kirjoitti: Likonen - 15.10.2021, 09:14:39
Amarokki meni liikkeeseen vaihdossa, joten tämän aiheen voi lukottaa.