Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Muut menopelit => Aiheen aloitti: maturi - 07.08.2020, 13:52:37
-
Tervehdys.Kyseessä siis VW Passat vm-98, 1,6 litrasella bensiini moottorilla ja manuaalilaatikolla,ajettu 223tkm.Auto ollut meillä vuoden verran ja toiminut moitteettomasti.Nyt vaihdettu sytystulpat jonka yhteydessä yksi tulpanjohto katkennut,ostettu kaikki johdot uudet ja sen jälkeen auto ei enää ole käynnistynyt.Startatessa potkii niinkuin muutama sylinteri syttyisi ja tulpat irrottamalla huomaa ettei 1 ja 2 sylinterissä tapahdu mitään,3 ja 4 tulpat mustat mutta 1 ja 2 tulpat kuin paketista otetut.Ostettu sytyspuola kahteen kertaan uusi,ei vaikutusta,jakopää tarkastettu, on kunnossa,nokkaakselin asento anturi uusittu,ei vaikutusta.Kampiakselin asentotunnistin hukassa,onko tässä sellaista ei tietoa.Saa polttoainetta mutta ei käynnisty.Onko vinkkejä miten eteenpäin,auton arvo muutaman satasen joten ei kannata suuria uhrata....niin jäi mainitsematta että puristukset mitattu ja ovat ok.Myös kaikki liittimet avattu ja ruiskittu röppöä niihin.....voisko ajon esto olla...onko tässä sellaista en tiedä,avaimen vaihto ei vaikuta asiaan.Vinkkejä?
-
Ja 100% varmasti tulpanjohdot oikeilla paikoilla?
-
Jos ongelma syntyi vaihtamalla tulpat ja tulpanjohdot, mittaisin niiden vastusarvot yleismittarilla tai testaisin tuollaisella https://www.biltema.fi/autoilu---mp/korjaamovarusteet/testauslaitteet/sahkoiset-testilaitteet/sytytystesteri-2000017037 (https://www.biltema.fi/autoilu---mp/korjaamovarusteet/testauslaitteet/sahkoiset-testilaitteet/sytytystesteri-2000017037) onko jokin uusista osista rikki. Kampiakselin asentoanturi monesti on se joka antaa mittaristoon kierrosluvun, liikkuko se neula startissa?
-
Kyllä ovat,puolassa kirjaimet A,B,C,D,netistä varmistettu johtojen paikat siis A1,B2,C3,D4...onko oikein?
-
Ei liiku neula startatessa,tuo ihmetyttää että kaksi tulppaa ei reagoi,kokeiltu myös vanhoilla tulpilla,puola lainattu toimivasta autosta,pelaa siellä mutta ei vaikutusta tässä autossa.
-
Yleensä vaan kun jotain hajoaa korjauksen yhteydessä, vika on niissä mihin on koskettu korjatessa
-
Kampiakselin asentotunnistin voi rikkoutuessaan tehä sen ettei kaks sylinteriä reagoi, ainakin muutama tapaus on tullu vastaan. Jos ei muisti heitä niin liitin pitäis löytyä siitä koneen keskivaiheilta etupuolelta, mahollisesti nakutusanturin vierestä.
-
Tämä kampiakselin tunnistin myös epäilyn alla,kunhan saan sen ensin paikallistettua missä lymyää,eli onko se samalla puolella kuin öljynsuodatin...tai siis pitäisi olla,tietoa myös liikkeellä ettei tässä semmosta olisi....
-
pakosarjan alla. vauhtipyörältä lukee.
-
Kiitos vinkistä....etsimään....
-
Ei ole pakosarjan puolella mitään antureita....
-
Löytyi imusarjan alta,öljynsuodattimen vierestä pirun pahasta paikasta tunnistin,Motonetissä oli uusi,asennus jäi huomiseen toivotaan parasta ja .......
-
Kampiakselin tunnistimen vaihto ei auttanut vaivaan.....sen verran tarkennusta asiaan sain kaverilta joka tulpanvaihto projektin aloitti että auto oli käynnistynyt vaihdon jälkeen,käynnyt huonosti ja SAVUTTANUT niin että koko tienoo oli täyttynyt savusta....onko jollain tarkennusta tuohon tulpanjohtojen järjestykseen eli puolassa kirjaimet A,B,C,D....luulisi että A on 1 ja niin edespäin....
-
Yksinpuhelu jatkuu,sytyspuoli voidaan melkovarmasti sulkea pois,mitattu että puolalle tulee virrat niinkuin kuuluu ja jokainen tulppa antaa kipinän....täytyy seuraavaksi paneutua kaasuläppäkotelon elämään....sehän tästä on irroitettu johtojen vaihdon yhteydessä....
-
Paikalla käynyt myös Motonetin muutaman satasen vikakoodinlukija,yllätys ei ollut ettei löytänyt mitään....merkkiputkaan tätä ei kannata hinata luettavaksi...hinauskulut arvoa kalliimmat.....
-
En tunne näitä Volkkarin ihmeitä mutta onko tämä moottori virranjakalla vai yksittäisillä sytkäpuolilla?? Jäi vähän tekstistä ainakin näin oppimattomalle epäselväksi... jos on jakajalla niin onko se puolalta tuleva sytkäjohto vaihdettu kans, vai pelkät tulppien johdot. Jakajan kansikin voi olla rikki jos tässä sellainen on.
Tulppa voi vapaana kipinöidä hienosti mutta paineessa ei sitten jaksakkaan jos sytysjännite pääsee karkaamaan jonnekkin. '
-
Tervehdys.Eli tässä ei ole virranjakajaa,vaan puola löytyy kaasuläppäkotelon alta josta tulpanjohdot tulevat tulpille.Sinällään joku sunnuntai malli ettei korjausohjekirjassakaan käsitellä tätä sytkä mallia mitenkään.Kerrotaan kyllä jakaja mallista ja sitten niistä missä on oma puola joka tulpalle.Kaasuläppäkotelo oli äsken ihmeteltävänä,uusittiin sen tiiviste ilmavuodon varalta muttei vaikutusta.
-
Ettei siellä ole nyt tulpanjohdot väärässä järjestyksessä, Fordeissa a - b on pari ja c - d, eli A syl 1, B cyl 4, C syl 3, D syl 2.
Oikeestaan sillä ei ole väliä onko a,b vai b,a ja sama c,d tai d,c koska eiköhän tuossa ole hukkakipinä puola ja ampuu aina kaksi kipinää (luultavasti a-b ja c-d).
Mittaa yleismittarilla puolan lähdöistä mitkä ovat yhteydessä toisiin. Jos ei toimi niin a-b johdot vaihdat c-d johtoihin. JOS ne on pareja. Hölmöä olis jos a,c ja b,d olis pareja mut vag.
-
Ok.Kiitos vinkistä,kokeillaan...
-
Kokeiltu tämäkin,ei vaikutusta.....
-
Muutama ihminen antoi tähän hyviä vinkkejä ja jäivät ehkä miettimään että tuliko kuntoon.Vastaus on ettei tullut nyt ei enää aika eikä mielenkiinto riitä.Vw tekniikka vei niinsanotusti voiton.....tuon asentotunnistimen vaihdon jälkeen tehtiin/tarkastettiin vielä kerran jakopää,mitattiin puristukset,mitattiin että puolalle tulee virtaa,vaihdettiin vielä tulpat ja johdot(siis toistamiseen),vaihdettiin puola,polttoainetta saa,tulpat antaa kipinää,mutta ei vaan syttyny tulille,niin ja kokeiltiin vanhoilla nokka ja kampiakselin tunnistimilla...vika on varmaan jotain aivan naurettavaa...mutta kun ei keksi niin ei....ja tämähän toimi normaalisti ennen kuin siihen vaihdettiin sytytystulpat....onneksi ei huumori loppunut missään vaiheessa...muutama satanen meni rahaa mutta sitähän saa seinästä nostaa lisää...joku muutaman satasen vankkuri etsinnässä mutta se ei nyt ole vw.....
-
Tarkista vielä kuitenkin jarruvalon sulake jos et jo autoa hävittänyt.
-
No sen katson huomenna,kyllä se(auto) tuossa pihalla kököttää ...
-
Kannattaa myös kurkata ecun liitin, löytynee tuossakin tuulilasin alamuovin alta. Vesi ja roska tekee moisessa paikassa kaikkea jännää. Muutama hapettunut liitin on tullu vastaan ainakin golffissa ja borassa, vaikkei tuossa ihan yhtä ottavalla paikalla ole.
-
Yksinpuhelu jatkuu,sytyspuoli voidaan melkovarmasti sulkea pois,mitattu että puolalle tulee virrat niinkuin kuuluu ja jokainen tulppa antaa kipinän....täytyy seuraavaksi paneutua kaasuläppäkotelon elämään....sehän tästä on irroitettu johtojen vaihdon yhteydessä....
Anna kun arvaan, kaasuläppä
a) jumissa
b) vikatilassa ja vaatii sopeutuksen testerillä
katsokaa että aukeaako se läppä? ja luulisi että jopa motonet testeri näyttäisi kaasuläpän asentotietoa, joten sillä tarkistaa että näyttääkö se että läppä aukeaisi.
c) Onhan imuvuodon mahdollisuus pois suljettu heti kättelyssä kun kerta läppäkin on irroiteltu ja oletettavasti myös erinäisiä alipaineletkuja on irroitettu tai taivuteltu (murtunut?)
-
Omassa vakkilaisessa oli aikanaan MAFin johtosarja viallinen.
-
Ajonesto päällä? Vai antasko se silloin edes virtaa puolille?
-
Hyviä vinkkejä varmasti mutta ei enää tarvetta/taitoa rassata tätä,tulee myyntiin varaosiksi jahka kerkeää laittamaan.