Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Projektipäiväkirjat => Aiheen aloitti: mikkeee7 - 19.08.2020, 22:55:03

Otsikko: Volvo 760 16v Turbo
Kirjoitti: mikkeee7 - 19.08.2020, 22:55:03
Terve. Tai no, moro.

Ajattelin kirjoitella tänne vähän muistiin ekan volvoprojektin vaiheita.

(https://mikkeee.kuvat.fi/kuvat/Volvo%20760%2016v/IMG_20191223_131647.jpg/_smaller.jpg) (https://mikkeee.kuvat.fi/kuvat/Volvo%20760%2016v/IMG_20191223_131647.jpg)

Kyseinen auto on siis alkupään 700 sarjaa, 1984 käyttöönotettu 760 Turbo ic. Alunperin b23et koneella.
Tää tuli mulle vähän niinkun vahingossa vaihtokaupoissa juhannuksen korvilla 2019. Oli tarkoitus laittaa tähän vaan megaruisku motronikin tilalle ja luisutella talvi menemään. Kuitenkin kun oli vuorokausi vietetty yhteiseloa, tästä hajosi turbo ja auto jäi tallin takapihalle odottelemaan parempia aikoja.

Juhannuksena kaveri oli kyllästynyt vinokone-elämään ja myi pois oman 16v turbokoneensa, tai siis myi sen minulle. Kauppaan kuului periaatteessa kaikki syylärin ja kardaanin kumilimpun välistä, ajattelin että senhän lapioi tuonne viikonlopussa ja taas matka jatkuu. No, ei ihan.

Työkiireiden ja muiden selittelyjen takia päästiin aina varhaiseen kevääseen 2020 kun otin tämän työnalle.
Ekana nostelin vanhan moottorin ja vaihteiston pois ja sovittelin uutta pataa keulalle. Vanhalla pakosarjalla ei ollut toivoakaan sopia tähän koriin niin se meni uusiksi. Sopivia apulaitteita ja niiden telineitä arvottiin pihan purkuautoista.

(https://mikkeee.kuvat.fi/kuvat/Volvo%20760%2016v/IMG_20200413_164623.jpg/_smaller.jpg) (https://mikkeee.kuvat.fi/kuvat/Volvo%20760%2016v/IMG_20200413_164623.jpg)

(https://mikkeee.kuvat.fi/kuvat/Volvo%20760%2016v/IMG_20200312_210359.jpg/_smaller.jpg) (https://mikkeee.kuvat.fi/kuvat/Volvo%20760%2016v/IMG_20200312_210359.jpg)

Korissa paikallaan tein jigin pakosarjalle. Mukana tullut ahdin alkoi olla jo aika loppuun nautittu, niin hommasin tilalle käytetyn hx35 lietson #12 pakopesällä. Pakokuoreen oli myös valmiiksi tigattu lähtö 50mm hukkaportille.

(https://mikkeee.kuvat.fi/kuvat/Volvo%20760%2016v/IMG_20200315_193903.jpg/_smaller.jpg) (https://mikkeee.kuvat.fi/kuvat/Volvo%20760%2016v/IMG_20200315_193903.jpg)

Öljynpaluun muutin lohkoon normaaliin paikkaan. Siihen sorvasin adapterin jossa on an12 uroskierre ja letkutarvikkeet autoracingiltä.

(https://mikkeee.kuvat.fi/kuvat/Volvo%20760%2016v/IMG_20200428_213018.jpg/_smaller.jpg) (https://mikkeee.kuvat.fi/kuvat/Volvo%20760%2016v/IMG_20200428_213018.jpg)

Öljypohjan vaihdon yhteydessä availin alakautta laakerikannet ja kaikki näytti varsin hyvältä. Tämän koneen vielä ollessa Pohjolalla se remontoitiin ja itse mittailin tästä silloin välykset ja plaanasin pinnat.
Lohko on siis b230et, vakio kampiakseli, kiinan h-profiilit ja 16v vakio männät. Kannessa tiukemmat jouset, vakio nokat ja säädettävät nokkapyörät. Peruskauraa siis.
Moottorille ei ollut tarvetta tehdä muuta, kuin vaihtaa vähän uusia tiivisteitä, niin se jäi varmaan jo tässä vaiheessa paikalleen.

Moottorin jatkoksi tarvi voimansiirron niin suunnittelin ja koneistin siihen itse teräsvauhtipyörän lh:n vakio triggerille. Asetelmaksi tuli koneen mukana ollut sre -618 ja siihen uusi sintteri kaveriksi. Vauhtis ja asetelma kävi Tammerdieselissä puntissa.

(https://mikkeee.kuvat.fi/kuvat/Volvo%20760%2016v/IMG_20190907_201705.jpg/_smaller.jpg) (https://mikkeee.kuvat.fi/kuvat/Volvo%20760%2016v/IMG_20190907_201705.jpg)

Kovaääninen video:
(https://mikkeee.kuvat.fi/kuvat/Volvo%20760%2016v/VID_20190907_185218.mp4/_smaller.jpg) (https://mikkeee.kuvat.fi/kuvat/Volvo%20760%2016v/VID_20190907_185218.mp4)

(https://mikkeee.kuvat.fi/kuvat/Volvo%20760%2016v/IMG_20200226_205153.jpg/_smaller.jpg) (https://mikkeee.kuvat.fi/kuvat/Volvo%20760%2016v/IMG_20200226_205153.jpg)

(https://mikkeee.kuvat.fi/kuvat/Volvo%20760%2016v/IMG_20200312_140914.jpg/_smaller.jpg) (https://mikkeee.kuvat.fi/kuvat/Volvo%20760%2016v/IMG_20200312_140914.jpg)

Vaihteistoksi tuli tietenkin bemaria, eli pieni 6v zf. Siihen tuli asiaan kuuluvin menetelmin, ja tietysti itse, hitsailtua joku m47 kytkinkoppa.
Oikeaoppisesti mitoitettuna tuolle vauhtipyörälle ja kytkimelle, silmälaakeria tarvi tuoda hieman ulommas niin sorvailin kammen päähän holkin ja siihen istutin fordin mitoilla olevan silmälaakerin.
Lootaan tilasin Roadmachinelta amsoilin öljyt.

(https://mikkeee.kuvat.fi/kuvat/Volvo%20760%2016v/IMG_20200409_204934.jpg/_smaller.jpg) (https://mikkeee.kuvat.fi/kuvat/Volvo%20760%2016v/IMG_20200409_204934.jpg)

(https://mikkeee.kuvat.fi/kuvat/Volvo%20760%2016v/IMG_20200229_132416.jpg/_smaller.jpg) (https://mikkeee.kuvat.fi/kuvat/Volvo%20760%2016v/IMG_20200229_132416.jpg)

Vaihteiston takakannakkeen tein hyödyntämällä m47 palkkia, siirsin sen yhdet pultinreijät taaemmas korissa. Vaihteiston puolen kannake on orkkis bmw osa.
M47 palkkiin porasin vinoon rasiaporalla reijät ja sorvasin sopivat holkit jotta sain osat liitettyä toisiinsa. Tukikumit on oem bmw.

(https://mikkeee.kuvat.fi/kuvat/Volvo%20760%2016v/IMG_20200312_232250.jpg/_smaller.jpg) (https://mikkeee.kuvat.fi/kuvat/Volvo%20760%2016v/IMG_20200312_232250.jpg)

(https://mikkeee.kuvat.fi/kuvat/Volvo%20760%2016v/IMG_20200312_232533.jpg/_smaller.jpg) (https://mikkeee.kuvat.fi/kuvat/Volvo%20760%2016v/IMG_20200312_232533.jpg)

(https://mikkeee.kuvat.fi/kuvat/Volvo%20760%2016v/IMG_20200312_231453.jpg/_smaller.jpg) (https://mikkeee.kuvat.fi/kuvat/Volvo%20760%2016v/IMG_20200312_231453.jpg)

Vaihdekepin tein myöskin m47 osista. Leikkasin alkuperäisestä keppitelineestä kepin "munan" irti ja hitsasin sen kardaanitunnelin reikään sopivaan teräslevyyn kiinni. Kepissä oli valmiiksi lyhennin niin muokkasin vain m47 vaihteensiirtotangon sopivan mittaiseksi zf:n välille. Keppiin ja tankoon tuli huoltosarja ja kaikki uudet liikkuvat osat KL-Varaosilta.
Kardaania piti lyhentää 30mm, eli sorvasin vaan etupätkästä kardaanin tumpin sauman auki, lyhensin putken sorvissa ja naputtelin tumpin takasin paikalleen. Pari heppiä, suoruusvarmistus sorvissa ja tigillä koko asia yhdeksi.

(https://mikkeee.kuvat.fi/kuvat/Volvo%20760%2016v/IMG_20200510_211305.jpg/_smaller.jpg) (https://mikkeee.kuvat.fi/kuvat/Volvo%20760%2016v/IMG_20200510_211305.jpg)

Jäähdytinpuolelle hommasin perus bilteman ison coolerin ja nissanin s14 sr20 alumiinisyylärin. Syyläri sopi oikein mukavasti kun siirsin repsikan puoleista kiinnitystattia kennon yläpinnasta vähän. Syyläri on laskettu alapäästä orkkis kiinnikkeisiin ja yläpäähän taiteilin alumiinilatasta tuet. Muutin tästä varmuuden vuoksi vesikierron volvon orkkis tyyliseksi, itseilmaavaksi. Eli syylärin ylimpään kohtaan pikkuletku ja orkkis paisari iskaritorniin puolan tilalle. Syylärin täyttö menee alalaitaan hitsattuun letkulähtöön. Jätin korkin vielä paikalleen mutta se oli ehkä suunnitelmissa hitsata umpeen.
Ylävesiletku on joku dohc sierran osa lyhennettynä, ja alavesiletkuun tilasin värkit do88. Sen halusin monimuotoisuutensa takia tehdä pääasiassa putkesta.

Coolerille tuli alumiininen tuki yläpäähän ja alapää istuu palkissa pulttien varassa. Cooleriin myös hitsasin kurvit päihin että ahtoputkista sai mahdollisimman yksinkertaiset.

(https://mikkeee.kuvat.fi/kuvat/Volvo%20760%2016v/IMG_20200427_195822.jpg/_smaller.jpg) (https://mikkeee.kuvat.fi/kuvat/Volvo%20760%2016v/IMG_20200427_195822.jpg)

(https://mikkeee.kuvat.fi/kuvat/Volvo%20760%2016v/IMG_20200602_221638.jpg/_smaller.jpg) (https://mikkeee.kuvat.fi/kuvat/Volvo%20760%2016v/IMG_20200602_221638.jpg)

(https://mikkeee.kuvat.fi/kuvat/Volvo%20760%2016v/IMG_20200509_212032.jpg/_smaller.jpg) (https://mikkeee.kuvat.fi/kuvat/Volvo%20760%2016v/IMG_20200509_212032.jpg)

(https://mikkeee.kuvat.fi/kuvat/Volvo%20760%2016v/IMG_20200510_190039.jpg/_smaller.jpg) (https://mikkeee.kuvat.fi/kuvat/Volvo%20760%2016v/IMG_20200510_190039.jpg)

(https://mikkeee.kuvat.fi/kuvat/Volvo%20760%2016v/IMG_20200612_222909.jpg/_smaller.jpg) (https://mikkeee.kuvat.fi/kuvat/Volvo%20760%2016v/IMG_20200612_222909.jpg)

(https://mikkeee.kuvat.fi/kuvat/Volvo%20760%2016v/IMG_20200611_224626.jpg/_smaller.jpg) (https://mikkeee.kuvat.fi/kuvat/Volvo%20760%2016v/IMG_20200611_224626.jpg)

(https://mikkeee.kuvat.fi/kuvat/Volvo%20760%2016v/IMG_20200611_224815.jpg/_smaller.jpg) (https://mikkeee.kuvat.fi/kuvat/Volvo%20760%2016v/IMG_20200611_224815.jpg)

Savupiipun tein koko matkan 3" putkesta, vaimentimia on kaksin kappalein ja hukkaportin poistokin on yhdistetty dp:n loppupäähän. Aika mutkainen tuli koko torvesta, mutta nuolee mukavasti lattian muotoja eikä syö hirveästi maavaraa.
Downpipen ja tuon hukkiksen putken maalasin kuumakestolla, vaikka ne oli tarkoitus kääriä lämpökääreeseen, ja koska uunille oli muuta käyttöä niin kuumailmapuhaltimella ja infrapunalämpömittarilla kokeilin paistaa maalin pintaan. Aika näyttää toimiiko tuo tyyli.

(https://mikkeee.kuvat.fi/kuvat/Volvo%20760%2016v/IMG_20200803_212711.jpg/_smaller.jpg) (https://mikkeee.kuvat.fi/kuvat/Volvo%20760%2016v/IMG_20200803_212711.jpg)

(https://mikkeee.kuvat.fi/kuvat/Volvo%20760%2016v/IMG_20200804_221822.jpg/_smaller.jpg) (https://mikkeee.kuvat.fi/kuvat/Volvo%20760%2016v/IMG_20200804_221822.jpg)

(https://mikkeee.kuvat.fi/kuvat/Volvo%20760%2016v/IMG_20200804_201727.jpg/_smaller.jpg) (https://mikkeee.kuvat.fi/kuvat/Volvo%20760%2016v/IMG_20200804_201727.jpg)

(https://mikkeee.kuvat.fi/kuvat/Volvo%20760%2016v/IMG_20200804_215655.jpg/_smaller.jpg) (https://mikkeee.kuvat.fi/kuvat/Volvo%20760%2016v/IMG_20200804_215655.jpg)

(https://mikkeee.kuvat.fi/kuvat/Volvo%20760%2016v/IMG_20200804_214951.jpg/_smaller.jpg) (https://mikkeee.kuvat.fi/kuvat/Volvo%20760%2016v/IMG_20200804_214951.jpg)

Huohotinpönttö/öljyseparaattori tuli myös rakenneltua. Lohkossa on orkkis huohotuspönttö johon tuli KL:stä uusi letku. Tästä pöntöstä menee syöttö mun tekemään separaattoriin, josta taas huohotuskaasu johdetaan ahtimen imupuolelle.
Pöntön yläreuna on lovettu kolmesta kohtaa ja sisälle on työnnetty muotoon leikatut levyt jotka on sitten hitsattu kiinni. Ideana on se, että huohuskaasu joutuu kiertämään näiden levyjen välissä ja öljy pisaroituu levyihin kiinni. Tällöin pelkkä kaasu johdetaan säiliöstä pois, edellämainittuun turbon imuun, ja öljy jää säiliöön.
Vastaava separaattori on käytössä mun toisessa autossa ja toimii tarkoitetusti, mutta siinä on huohotus ulkoilmaan eli se haisee etskulle melko paljon. En halunnut tälläiseen katuluuskaan vastaavaa ominaisuutta.
Separaattorin pohjassa on 10mm letkulle lähtö ja letkun päähän tulee mopon bensahana. Näin pöntön saa helposti tyhjennettyä.
Pöntön ja turbon imupuolen kaulan välillä on an12 letku.

Ahtimen imupuolella oleva kaula:
(https://mikkeee.kuvat.fi/kuvat/Volvo%20760%2016v/IMG_20200805_194154.jpg/_smaller.jpg) (https://mikkeee.kuvat.fi/kuvat/Volvo%20760%2016v/IMG_20200805_194154.jpg)

(https://mikkeee.kuvat.fi/kuvat/Volvo%20760%2016v/IMG_20200805_194141.jpg/_smaller.jpg) (https://mikkeee.kuvat.fi/kuvat/Volvo%20760%2016v/IMG_20200805_194141.jpg)

(https://mikkeee.kuvat.fi/kuvat/Volvo%20760%2016v/IMG_20200805_200636.jpg/_smaller.jpg) (https://mikkeee.kuvat.fi/kuvat/Volvo%20760%2016v/IMG_20200805_200636.jpg)

(https://mikkeee.kuvat.fi/kuvat/Volvo%20760%2016v/IMG_20200805_212751.jpg/_smaller.jpg) (https://mikkeee.kuvat.fi/kuvat/Volvo%20760%2016v/IMG_20200805_212751.jpg)

(https://mikkeee.kuvat.fi/kuvat/Volvo%20760%2016v/IMG_20200805_214427.jpg/_smaller.jpg) (https://mikkeee.kuvat.fi/kuvat/Volvo%20760%2016v/IMG_20200805_214427.jpg)

(https://mikkeee.kuvat.fi/kuvat/Volvo%20760%2016v/IMG_20200805_230226.jpg/_smaller.jpg) (https://mikkeee.kuvat.fi/kuvat/Volvo%20760%2016v/IMG_20200805_230226.jpg)

Moottorinohjainpuolelle on tulossa Atecu v3. Suuttimet on perus 1100cc ev14 ja riittänee 400hv tehotavoitteeseen nippa nappa. Johtosarja tähän on jo olemassa mutta mm erilaisen triggerin takia vaatii vähän muutosta. Puolat on tulee vag konsernilta.
Suutinkisko on kiinanpojan spesiaali, johon hitsailin päihin an6 karat ja tein latikasta kunnon kiinnikkeet. Kaveri laserleikkasi millin rosterista kiinnikelevyt millä suuttimet pultataan kiskoon m4 ruuveilla.
Polttoainepuolen vehkeistä lisää kun saan niitä vähän paremmin alulle.

(https://mikkeee.kuvat.fi/kuvat/Volvo%20760%2016v/IMG_20200727_212538.jpg/_smaller.jpg) (https://mikkeee.kuvat.fi/kuvat/Volvo%20760%2016v/IMG_20200727_212538.jpg)


Että semmonen paskahuusi. Tarkotus ois vielä ennen lumia päästä hakemaan penkkilaput katsastusta varten. Jospa sitten keväällä saisi ottaa valmiin auton ajoon ja pääsis vaikka jossain käymäänkin.
Ei vaikuta normaalille ihmiselle pahalta aikataululta kun ottaa huomioon että hommaa on jäljellä vielä bensapuolen kasaamisen ja moottorinohjauksen asennuksen verran, mutta mulla noi työt haittaa harrastelua toisinaan ja yleensä vapaapäivinä teen jotain vähän järkevämpää kuin autojen ruuvailua.  :)
Päivitellääs taas lisää aina kun tulee jotain puuhattua. T mikke.
Otsikko: Vs: Volvo 760 16v Turbo
Kirjoitti: [Max] - 20.08.2020, 11:15:41
Hieno projekti, näkee että on ennenkin pitänyt kolvia kädessä.   8)
Otsikko: Vs: Volvo 760 16v Turbo
Kirjoitti: vemppu - 22.08.2020, 20:27:49
Hep ja...

...hyvä hyvä hyvä hyvä! - Tykkään kun on selkeitä hyviä kuvia mukana. Alkupostaus antaa odottaa mukavia lukuhetkiä tulevaisuudessa... Pidä sama linja!

--
Otsikko: Vs: Volvo 760 16v Turbo
Kirjoitti: Jambo - 22.08.2020, 21:59:13
Tuleekos tämä ihan pelkästään kadulle vai jääkö se Sierran reppana jo eläkkeelle luisuhommista  ::)
Otsikko: Vs: Volvo 760 16v Turbo
Kirjoitti: mikkeee7 - 24.08.2020, 11:14:10
Hieno projekti, näkee että on ennenkin pitänyt kolvia kädessä.   8)

Kiitos kehuista. Pari vuotta tullut reenailtua tiggihommia ja vaikka jo alkaa osat pysymään toisissaan kiinni, niin aina oppii uutta. Tälläiset pienet "fabrication" hommat on omasta mielestäni kaikista opettavaisinta harjoitusta.

Tuleekos tämä ihan pelkästään kadulle vai jääkö se Sierran reppana jo eläkkeelle luisuhommista  ::)


Kyllä tämä oli tarkoitus pitää kilpien välissä ja ihan katuautona. Olen nyt neljä kesää ollut ilman mitään oikeaa kesäharrasteautoa niin poltteet rupee oleen aika kovat.
Sierraa tää ei täysin tuu korvaamaan, kun sillä ajelen edelleen höntsäluisua ja talvella jäsentenvälisiä jääratakisoja.

Tuli käytyä kesälomareissu Helsingissä, Malmin cruisingeissa. Hain samalla reissulla Finjectorilta polttoainepuolelle an6 teflonteräspunoslinjaa ja suurinpiirtein kaikki tarpeelliset liittimet.
Hain myös Autoracingiltä tollasen eatonin truetrack torsen-lukkoyksikön.  :)

(https://mikkeee.kuvat.fi/kuvat/Volvo%20760%2016v/IMG_20200822_123952.jpg/_smaller.jpg) (https://mikkeee.kuvat.fi/kuvat/Volvo%20760%2016v/IMG_20200822_123952.jpg)

Välisäiliö touhuttiin viikonloppuna takakonttiin "ylähyllylle". Pumppu olisi tarkoitus kiinnittää tohon hyllyn alapuolella olevaan seinään ja 90° an6 läpivientiliittimillä viedä letkut kontista auton alle jotta nämä veisivät mahdollisimman vähän tilaa.

(https://mikkeee.kuvat.fi/kuvat/Volvo%20760%2016v/IMG_20200822_123743.jpg/_smaller.jpg) (https://mikkeee.kuvat.fi/kuvat/Volvo%20760%2016v/IMG_20200822_123743.jpg)

(https://mikkeee.kuvat.fi/kuvat/Volvo%20760%2016v/IMG_20200822_124355.jpg/_smaller.jpg) (https://mikkeee.kuvat.fi/kuvat/Volvo%20760%2016v/IMG_20200822_124355.jpg)

Pumpuksi hommasin Aemin 380lph. Paineensäädin on myös samalta valmistajalta.

Siirtopumpuksi auton omaan bensatankkiin jätän vakiopumpun, ja niinku kuvista huomaa halusin jättää tuon autossa olleen lisä-polttoainesäiliön käyttöön.

Seuraavaksi olisi sitten vuorossa välisäiliön ja pumpun kiinnikkeiden ja polttoainelinjojen tekoa.

Muokkailin aloitusviestistä vähän sanamuotoja ja lisäsin kuvan autosta.
Otsikko: Vs: Volvo 760 16v Turbo
Kirjoitti: TVS - 24.08.2020, 23:15:56
Tsekkaa muuten se lisätankin letkutus, tuppaa jostain syystä ne haarotushilut happanemaan ja on hitusen niinko maahan tankkaamista sen jälkeen  :D.
Otsikko: Vs: Volvo 760 16v Turbo
Kirjoitti: aprilli - 25.08.2020, 12:33:33
Mielenkiintosta luettavaa. Tykkään ku projektista tarinointi alkaa heti sillä, että jotain on jo tehtykin ja tietysti kuvien kera. Ehdottomasti seurataan mitä tälle tapahtuu.

Millä tigillä muuten hitsailet?
Otsikko: Vs: Volvo 760 16v Turbo
Kirjoitti: mikkeee7 - 26.03.2021, 12:20:35
Millä tigillä muuten hitsailet?

Everlast 200dv mikä on nykyään varustettu Kempin wu10 vesivehkeillä.

Autolle en oo tehnyt bensapuolen osien jälkeen yhtään mitään. Ei oo kiinnostanut eikä liiemmin ollut aikaakaan.

Nyt kuitenkin ostin motivaation lisäämikseksi lisää osia. Tuli sopivasti tollaset oceanit myyntiin, mitä olin vähän katsellutkin, niin ostin pois.

(https://mikkeee.kuvat.fi/kuvat/Volvo%20760%2016v/20210323_172946.jpg/_smaller.jpg) (https://mikkeee.kuvat.fi/kuvat/Volvo%20760%2016v/20210323_172946.jpg)
Otsikko: Vs: Volvo 760 16v Turbo
Kirjoitti: mikkeee7 - 13.08.2021, 07:07:58
Tämä edistyi mukvasti, kun kaveri velkojensa kuittaamiseksi rakenteli autoon sähköt, asensi ohjaustehostimen kokonaisuudessaan ja veti polttoainelinjat. Näiden lisäksi monen monta pikkujuttua, mitä olin itse unohtanut.

Hyvää jälkeä tuli ja tämä on nyt käynti- ja ajokunnossa.

(https://mikkeee.kuvat.fi/kuvat/Volvo%20760%2016v/20210812_205549.jpg/_smaller.jpg) (https://mikkeee.kuvat.fi/kuvat/Volvo%20760%2016v/20210812_205549.jpg)

(https://mikkeee.kuvat.fi/kuvat/Volvo%20760%2016v/20210812_204720.jpg/_smaller.jpg) (https://mikkeee.kuvat.fi/kuvat/Volvo%20760%2016v/20210812_204720.jpg)

(https://mikkeee.kuvat.fi/kuvat/Volvo%20760%2016v/20210812_204729.jpg/_smaller.jpg) (https://mikkeee.kuvat.fi/kuvat/Volvo%20760%2016v/20210812_204729.jpg)

Seuraavaksi olisi vuorossa nokkien ajoitus ja moottorinohjaimen säätö penkissä.

Kokeilen laittaa ykk nostot imu 1.1mm ja pako 0.9mm, millä tuo on edellisellä omistajalla toiminut ok.
Suositus oli noston keskikohdalle imu 108° ja pako 112°, niin saahan sen sitten mitattua mihin se asettuu noilla ajoituksilla.
Tässä on siis b234f vakionokat.

Penkkiaikaa ei liiemmin tarvi enään varailla, kun oman, jarrullisen, 2wd dynon käyttöönotto oli heinäkuun puolessa välissä.
Dynomet dyno ja Sportdevice sp6 ohjain. On hieno peli.

(https://mikkeee.kuvat.fi/kuvat/Alustadynamometri/20210728_150957.jpg/_smaller.jpg) (https://mikkeee.kuvat.fi/kuvat/Alustadynamometri/20210728_150957.jpg)

Että tällästä.
Otsikko: Vs: Volvo 760 16v Turbo
Kirjoitti: juipp1 - 14.08.2021, 19:08:11
Asiallista tekemistä  8) Jos tulee joskus tarve turbon mäntiin jyrsiä venttilin kolot 16 kannen myötä niin ota yhteyttä. Ite en tohtinut vaparin männillä yli 300hv lähteä rääkkäämään. Eli siis 8venttiilisen turbon mäntiin kaveri jyrsi oikeessa kulmassa kolot
Otsikko: Vs: Volvo 760 16v Turbo
Kirjoitti: mikkeee7 - 09.10.2021, 18:39:14
Asiallista tekemistä  8) Jos tulee joskus tarve turbon mäntiin jyrsiä venttilin kolot 16 kannen myötä niin ota yhteyttä. Ite en tohtinut vaparin männillä yli 300hv lähteä rääkkäämään. Eli siis 8venttiilisen turbon mäntiin kaveri jyrsi oikeessa kulmassa kolot

Kiitos. Olen yhteydessä mikäli moisille ilmenee tarvetta!

(https://mikkeee.kuvat.fi/kuvat/Volvo%20760%2016v/20211003_182351.jpg/_smaller.jpg) (https://mikkeee.kuvat.fi/kuvat/Volvo%20760%2016v/20211003_182351.jpg)

Kärsät ajoitettu ja nyt tämä käykin jo ihan eri tavalla. Ja on hiljainen laite. 3" putkisto kahdella änkkärillä ja hukkaportin poistokin menee downpipeen.

Hukkaportista puheenollen.. Piti alkaa tätä dynossa säätämään jo muutama päivä sitten, mutta kiinaportista olikin kalvo murentunut säilytyksen aikana.

Sain eilen lainaksi samanlaisen kiinaportin, millä piti aloitella säätöhomma. Testasin kuitenkin ennen paikalleenlaittoa jousipaineen ja ilokseni huomasin että uusi, paketista otettu portti vuotaa paineen kalvon alta kalvon päälle. Samalla huomasin että portissa on letkulähdöt vikasuuntaan, eli portti pitää purkaa kokonaan jotta alaosaa saa käännettyä.
Kannen irroitus paljasti vuodon syyn kalvossa, kalvo jäänyt jo uutena myttyyn kansien väliin ja on täysin muotopuoli. Ei pysy urassa eikä myöskään voi tiivistyä.

(https://mikkeee.kuvat.fi/kuvat/Volvo%20760%2016v/IMG-20211008-WA0024.jpeg/_smaller.jpg) (https://mikkeee.kuvat.fi/kuvat/Volvo%20760%2016v/IMG-20211008-WA0024.jpeg)

Venttiili on neljällä topruuvilla kiinni kalvossa, ja kahden ruuvin mukana tuli kierre pois alumiinihatusta.

(https://mikkeee.kuvat.fi/kuvat/Volvo%20760%2016v/IMG-20211008-WA0026.jpeg/_smaller.jpg) (https://mikkeee.kuvat.fi/kuvat/Volvo%20760%2016v/IMG-20211008-WA0026.jpeg)

Sain aika tavalla tarpeekseni noista kiinan pökäleistä ja soitin JM Tuonnin Jannelle tänään joka sattumalta oli ajamassa meikäläisen tallin ohi.
Sieltä löytyy aitoa Turbosmart asiaa hyllystä ja tuli tähänkin autoon ostettua 50mm Progate.

(https://mikkeee.kuvat.fi/kuvat/Volvo%20760%2016v/20211009_154616.jpg/_smaller.jpg) (https://mikkeee.kuvat.fi/kuvat/Volvo%20760%2016v/20211009_154616.jpg)

Juup elikkäs nyt alkaisi auto varmaankin olla valmiina dynoon.
Siitä lisää siis seuraavassa jaksossa.
Otsikko: Vs: Volvo 760 16v Turbo
Kirjoitti: Jambo - 09.10.2021, 19:08:36
Just samanlainen kiinalainen Turbosmartin kopio itselläkin 242:ssa ja ihan sama vaiva että vuotaa kalvon väärälle puolelle paineen  :P

Tähän mennessä ollut tyytyväinen noihin kopioihin mutta kai se on itsekin raaskittava tollanen aitona ostaa  :buck2:
Otsikko: Vs: Volvo 760 16v Turbo
Kirjoitti: mikkeee7 - 10.10.2021, 21:26:31
Just samanlainen kiinalainen Turbosmartin kopio itselläkin 242:ssa ja ihan sama vaiva että vuotaa kalvon väärälle puolelle paineen  :P

Tähän mennessä ollut tyytyväinen noihin kopioihin mutta kai se on itsekin raaskittava tollanen aitona ostaa  :buck2:

Tokihan aidostakin portista varmasti joskus kalvo hajoaa, mutta on toi nyt pikkasen eri maata noin muutenkin, kuin kiinan kopiot.
Ei ainakaan tähän talouteen tule enään yhtäkään kiinalaista.

Ja mitä hintaan tulee, niin kiinalainen oli 139e ja tämä aito 500e.

Tuurillaan tuo halpiskin toimii, mutta kyllä toi säästö menee hukkaan, kun joutuu vaikka penkkiajan perumaan, kun portti ei toimikkaan.

No, joka tapauksessa. Tänään vähän pääsin aloittelemaan säätöä.
Ihan virkeältä laitteelta tuntuu ja ainakin parikymmentä tehonmittausvetoa ajelin ja steady state säädöt päälle, niin tuntuis toimivan hienosti.

0.5bar tuli noin 230hv 340nm aika miedoilla ennakoilla.

0.8bar 290hv 417nm vähän tarkemmin säädetyllä ennakolla.

Jos tuota tahtia nousee teho, niin 2bar ahtopaineella tulee varmaan ihan kohtuullinen talviauto. Tätä on nyt siis ajeltu 98 bensalla.

Keltaisella mappikäyrä.
(https://mikkeee.kuvat.fi/kuvat/Volvo%20760%2016v/20211010_205211.jpg/_smaller.jpg) (https://mikkeee.kuvat.fi/kuvat/Volvo%20760%2016v/20211010_205211.jpg)

(https://mikkeee.kuvat.fi/kuvat/Volvo%20760%2016v/20211010_173338.jpg/_smaller.jpg) (https://mikkeee.kuvat.fi/kuvat/Volvo%20760%2016v/20211010_173338.jpg)

Jatketaas taas huomenna uudella innolla.
Otsikko: Vs: Volvo 760 16v Turbo
Kirjoitti: mikkeee7 - 12.10.2021, 21:15:50
Säätöhän meni niin hienosti että 1.2bar paineella säädellessä moottori työnsi huohottimesta öljyt vedon päätteeksi ulos.
Kakkospytty savuttaa siihen malliin että mäntä on todennäköisesti halki.

Panin VP Motorsportilta 96.5mm wisecot 9.0:1 rutulla tilaukseen ja lohko lähtee porattavaksi.
Myös uudet h-profiiliveivit leveellä alapäällä tulee samasta paikasta.

Myös suosituksia saa antaa moniurahihnavermeistä apulaitteille, kun ei hanki noi kiilahihnat jostain syystä pysyä päällä.
Laturille tein jo alumiinipuslat kumisten tilalle, jolla remmilinja oikeni ja kyllä ne hihnat nyt kymmenkunta penkkivetoa pysyi päälläkin. En vaan silti haluaisi laturinhihnaa tuonne jakohihnan väliin.

Hyvän oloisesti kyllä oli voimia, niin en usko että ihan hukkaan menee tuo mäntäpäivitys. 1.2bar oli noin 340hv ja 530nm.
Huippuvääntö alle 4000rpm ja 7000rpm asti tuotti tehoa.
Otsikko: Vs: Volvo 760 16v Turbo
Kirjoitti: mikkeee7 - 28.10.2021, 21:58:54
Männät ja veivit saapui.
Sain erittäin hyvää palvelua VP Motorsportilta, ja hinta oli suomen markkinoiden halvin näille osille.
Ja vaikka ei hyllytuote ollutkaan, niin viikossa oli osat noudettavissa Ylöjärveltä. Iso suositus.
Sieltä löytyy muuten myös Pulsarin kuulalaakeriahtimia.

Moottorin purin koneistamolle lähtöä varten ja lohko osoittuituikin erittäin kuluneeksi. Toivottavasti 0.5mm ylikokomäntä riittää.

Nakutusjälkiä oli vähän joka sylinterissä, mutta pääasiassa ne oli melko nokisia, niin vaikea arvioida milloin ne on syntyneet.

Ykköspytystä oli rengasväli murtunut kuten epäilinkin. Murtunut pala oli männänrenkaiden pohjalta jo ihan musta, kun taas palan reunat, mistä se irtosi, olivat ihan kirkkaat. Liekkö ollut sitten kauankin jo huonona.

(https://mikkeee.kuvat.fi/kuvat/Volvo%20760%2016v/20211026_224152.jpg/_smaller.jpg) (https://mikkeee.kuvat.fi/kuvat/Volvo%20760%2016v/20211026_224152.jpg)

(https://mikkeee.kuvat.fi/kuvat/Volvo%20760%2016v/20211026_223832.jpg/_smaller.jpg) (https://mikkeee.kuvat.fi/kuvat/Volvo%20760%2016v/20211026_223832.jpg)

(https://mikkeee.kuvat.fi/kuvat/Volvo%20760%2016v/20211019_174806.jpg/_smaller.jpg) (https://mikkeee.kuvat.fi/kuvat/Volvo%20760%2016v/20211019_174806.jpg)

Kanget vaihtuu nyt siis uusiin missä on tuo leveä alapää. Nämä toimitettiin ARP pulttien kanssa.

Tasapainon tarkistin, mutta ei tarvinnut muuttaa. Kaikki oli 1.5g sisään samoja.

(https://mikkeee.kuvat.fi/kuvat/Volvo%20760%2016v/20211028_135205.jpg/_smaller.jpg) (https://mikkeee.kuvat.fi/kuvat/Volvo%20760%2016v/20211028_135205.jpg)

Kampiakselin kaulat kiillotin sorvissa ja sitten mittasin kk-laakerivälykset. Hyvältä näytti nekin, 0.09mm joka lävessä uusilla liuskoilla.
Männäntapin ja ylähelan välys oli 0.04mm eli sillekkään ei tarvii mitään tehdä.

(https://mikkeee.kuvat.fi/kuvat/Volvo%20760%2016v/20211028_151206.jpg/_smaller.jpg) (https://mikkeee.kuvat.fi/kuvat/Volvo%20760%2016v/20211028_151206.jpg)

(https://mikkeee.kuvat.fi/kuvat/Volvo%20760%2016v/20211028_154222.jpg/_smaller.jpg) (https://mikkeee.kuvat.fi/kuvat/Volvo%20760%2016v/20211028_154222.jpg)

Lohkon olin tässä välissä ehtinyt viedä Vammalan moottorikoneistamolle, eli runkokaulojen välyksenmittaus täytyy tehdä kun saan lohkon takaisin porauksesta.
Samalla dekistä otetaan lastu, venttiilit tarkistetaan ja oikaistaan kansi.

Tiivisteet, laakerit, yms pikkuosat tilailin KL-Racingiltä.
Otsikko: Vs: Volvo 760 16v Turbo
Kirjoitti: mikkeee7 - 05.12.2021, 19:48:49
Moottori saatu takaisin koneistamolta ja kasaus on hyvässä vauhdissa.
Neljä pakoventtiiliä oli kierossa, muuten ei mitään ihmeempiä.

Yllättävän paljon menee aikaa kun mittasin ja kirjasin kaikki välykset ylös ja viilasin männänrenkaat. Ei onneksi ole kyllä kiirekkään, niin sopivan terapeuttista hommaa työkiireiden katkaisemiseksi.

(https://mikkeee.kuvat.fi/kuvat/Volvo%20760%2016v/20211204_142213.jpg/_smaller.jpg) (https://mikkeee.kuvat.fi/kuvat/Volvo%20760%2016v/20211204_142213.jpg)

Mittalaitteen kalibrointi

(https://mikkeee.kuvat.fi/kuvat/Volvo%20760%2016v/20211204_151023.jpg/_smaller.jpg) (https://mikkeee.kuvat.fi/kuvat/Volvo%20760%2016v/20211204_151023.jpg)

Ylempiin renkaisiin ei tarvinnut koskea, mutta alemmista pikkusen hivasin pois.

(https://mikkeee.kuvat.fi/kuvat/Volvo%20760%2016v/20211204_153823.jpg/_smaller.jpg) (https://mikkeee.kuvat.fi/kuvat/Volvo%20760%2016v/20211204_153823.jpg)

Päittäisvälys 0.12mm

(https://mikkeee.kuvat.fi/kuvat/Volvo%20760%2016v/20211204_172303.jpg/_smaller.jpg) (https://mikkeee.kuvat.fi/kuvat/Volvo%20760%2016v/20211204_172303.jpg)

Rakotulkki kammen ja veivin väliin kiristäessä niin ei tule liuskoihin jälkiä kun veivi kiertyy.

(https://mikkeee.kuvat.fi/kuvat/Volvo%20760%2016v/20211204_180022.jpg/_smaller.jpg) (https://mikkeee.kuvat.fi/kuvat/Volvo%20760%2016v/20211204_180022.jpg)

Palotilojen mittailua. Wisecon ilmoittama 18cc piti paikkansa.

(https://mikkeee.kuvat.fi/kuvat/Volvo%20760%2016v/20211204_190429.jpg/_smaller.jpg) (https://mikkeee.kuvat.fi/kuvat/Volvo%20760%2016v/20211204_190429.jpg)

Takomoottorin litistykseksi tuli ihan makea 8.7:1

(https://mikkeee.kuvat.fi/kuvat/Volvo%20760%2016v/Screenshot_20211204-192604_Chrome.jpg/_smaller.jpg) (https://mikkeee.kuvat.fi/kuvat/Volvo%20760%2016v/Screenshot_20211204-192604_Chrome.jpg)

Uuden kiilauran tein hihnapyörään.

(https://mikkeee.kuvat.fi/kuvat/Volvo%20760%2016v/20211205_130206.jpg/_smaller.jpg) (https://mikkeee.kuvat.fi/kuvat/Volvo%20760%2016v/20211205_130206.jpg)

Välikansi nippuun 5188 Loctitellä.
Uudet vakio kannenpultit ja Elringin tiiviste liimattuna copper gasketilla.

(https://mikkeee.kuvat.fi/kuvat/Volvo%20760%2016v/20211205_160351.jpg/_smaller.jpg) (https://mikkeee.kuvat.fi/kuvat/Volvo%20760%2016v/20211205_160351.jpg)

Nokkien vellausta. YKK Pako 1.7mm ja imu 1mm.

(https://mikkeee.kuvat.fi/kuvat/Volvo%20760%2016v/20211205_174451.jpg/_smaller.jpg) (https://mikkeee.kuvat.fi/kuvat/Volvo%20760%2016v/20211205_174451.jpg)

(https://mikkeee.kuvat.fi/kuvat/Volvo%20760%2016v/20211205_180658.jpg/_smaller.jpg) (https://mikkeee.kuvat.fi/kuvat/Volvo%20760%2016v/20211205_180658.jpg)

Jatkuu ensi jaksossa.
Hyvää itsenäisyyspäivää kaikille toivoo mikke.
Otsikko: Vs: Volvo 760 16v Turbo
Kirjoitti: mikkeee7 - 19.12.2021, 19:42:49
Jo edellisellä moottorilla oli vaivana moottorin kierrostiedon häviäminen startatessa.
Nyt mittailin vakioanturin ilmaraon vauhtipyörän triggeriin ja se oli noin 1.3mm. Hion anturin kiinnikettä matalemmaksi ja sain ilmaraon pienennettyä 0.8-0.85mm väliin.

Moottorin johtosarjasta pitää vielä ottaa vr anturin johto hieman etäämmälle puolien yms syöttöjohdoista.

Kun loota vielä oli irti niin oli helppo sovittaa valmiiksi erilainen anturi telineeseen. Fordin nokka-anturina toiminut vr sopi hyvin pienin muutoksin volvon telineeseen.
9.5mm paksulla holkilla anturin ja telineen välissä ilmarako on noin 0.8mm.
Tällä kokeilen sitten jos edellämainitut toimenpiteet ei auta kierrostiedon hukkumiseen startatessa. Kierroksilla ei ollut ongelmaa.

Anturista pikku lastu pois.

(https://mikkeee.kuvat.fi/kuvat/Volvo%20760%2016v/20211218_154549.jpg/_smaller.jpg) (https://mikkeee.kuvat.fi/kuvat/Volvo%20760%2016v/20211218_154549.jpg)

(https://mikkeee.kuvat.fi/kuvat/Volvo%20760%2016v/20211218_155227.jpg/_smaller.jpg) (https://mikkeee.kuvat.fi/kuvat/Volvo%20760%2016v/20211218_155227.jpg)

(https://mikkeee.kuvat.fi/kuvat/Volvo%20760%2016v/20211218_135648.jpg/_smaller.jpg) (https://mikkeee.kuvat.fi/kuvat/Volvo%20760%2016v/20211218_135648.jpg)

(https://mikkeee.kuvat.fi/kuvat/Volvo%20760%2016v/20211218_221901.jpg/_smaller.jpg) (https://mikkeee.kuvat.fi/kuvat/Volvo%20760%2016v/20211218_221901.jpg)

Sähkösarjan muokkaus vielä niin pääsisi kokeilemaan ensisavuja uudella moottorilla.
Otsikko: Vs: Volvo 760 16v Turbo
Kirjoitti: mikkeee7 - 23.12.2021, 17:12:25
Siirsin vr-anturin johdon kulkemaan eri reittiä ja kasailin loput osat moottorin ympärille.
Tulpat pois ja sahailemaan öljynpainetta.

Yhdistin läppärin ecuun ja heti kun avaimesta väänsi, niin koko laite sekosi ja näytti blue screeniä. Hienoa, ajattelin.
Kun sain uudestaan yhteyden ecuun niin vaihdoin ignition input capturen rising edgestä -> falling edgeen ja sitten alkoi homma toimia.
Hyvin ja tasaisesti tuli kierrostieto sekä öljynpaine nousi heti.

Ruuvasin tulpat paikalleen ja kokeilin käyntiin. Käynnistyi heti eikä ollut mitään ylimääräisiä ääni tai vuotoja.
Käytin moottorin lämpöseksi ja vaihdoin uudet öljyt ja suodattimen.

Ignition input capturen vaihtamisen takia tarkistin vielä sytytyksen nollakohdan strobolla ja se oli oikein. Megan toothloggerissakin näkyi vain yksi puuttuva hammas eli toimii oikein.

(https://mikkeee.kuvat.fi/kuvat/Volvo%20760%2016v/20211222_211949.jpg/_smaller.jpg) (https://mikkeee.kuvat.fi/kuvat/Volvo%20760%2016v/20211222_211949.jpg)

Sitten dynoon.

(https://mikkeee.kuvat.fi/kuvat/Volvo%20760%2016v/20211223_103055.jpg/_smaller.jpg) (https://mikkeee.kuvat.fi/kuvat/Volvo%20760%2016v/20211223_103055.jpg)

(https://mikkeee.kuvat.fi/kuvat/Volvo%20760%2016v/20211223_111103.jpg/_smaller.jpg) (https://mikkeee.kuvat.fi/kuvat/Volvo%20760%2016v/20211223_111103.jpg)

Ihan kivasti tuntuu toimivan tämäkin versio moottorista.
1.6bar huipputehoa oli 383hv 590nm.
1.8bar ekalla vedolla tuli 397hv 648nm, mutta jännite laski vedon aikana ja kun kävin tutkimassa syytä, niin toinen kiilahihna oli kääntyt väärinpäin.

Pitää tutkia pyhien jälkeen tuota lisää ja jatkaa säätöä. Mappi toki ei salli kuin 2bar ahtoa, mutta eiköhän siellä ennakolla oo vähän reserviä vielä.
Tankissa edelleen 98 bensaa.

(https://mikkeee.kuvat.fi/kuvat/Volvo%20760%2016v/20211223_154719.jpg/_smaller.jpg) (https://mikkeee.kuvat.fi/kuvat/Volvo%20760%2016v/20211223_154719.jpg)

(https://mikkeee.kuvat.fi/kuvat/Volvo%20760%2016v/20211223_154610.jpg/_smaller.jpg) (https://mikkeee.kuvat.fi/kuvat/Volvo%20760%2016v/20211223_154610.jpg)

(https://mikkeee.kuvat.fi/kuvat/Volvo%20760%2016v/20211223_155431.jpg/_smaller.jpg) (https://mikkeee.kuvat.fi/kuvat/Volvo%20760%2016v/20211223_155431.jpg)
Otsikko: Vs: Volvo 760 16v Turbo
Kirjoitti: Lähtis - 23.12.2021, 18:44:26
Aika kivasti se antaa vääntöjä  :)
Otsikko: Vs: Volvo 760 16v Turbo
Kirjoitti: mikkeee7 - 24.12.2021, 00:03:54
Juu vähän meinaa olla julma vääntö noin pieneksi moottoriksi.
Olisko tuo nyt sitä Holsetin raivoa.  :)

https://youtu.be/8py-d50iIeY

Siinä lyhytelokuva dynosta.
Otsikko: Vs: Volvo 760 16v Turbo
Kirjoitti: J4nne_ - 25.12.2021, 06:55:29
Nyt sitten on hyvä hetki päivittää pikkuholsetti isompaan  :)
Otsikko: Vs: Volvo 760 16v Turbo
Kirjoitti: mikkeee7 - 22.02.2022, 21:57:10
Holsettiin ostin #12 pakokuoren tilalle isomman, eli #16 kokoisen.
Halusin siirtää tuon hukkaportin pois pesästä ja päätin tekaista uuden pakosarjan.

(https://mikkeee.kuvat.fi/kuvat/Volvo%20760%2016v/20220217_164829.jpg/_smaller.jpg) (https://mikkeee.kuvat.fi/kuvat/Volvo%20760%2016v/20220217_164829.jpg)

(https://mikkeee.kuvat.fi/kuvat/Volvo%20760%2016v/20220218_133310.jpg/_smaller.jpg) (https://mikkeee.kuvat.fi/kuvat/Volvo%20760%2016v/20220218_133310.jpg)

(https://mikkeee.kuvat.fi/kuvat/Volvo%20760%2016v/20220220_203207.jpg/_smaller.jpg) (https://mikkeee.kuvat.fi/kuvat/Volvo%20760%2016v/20220220_203207.jpg)

(https://mikkeee.kuvat.fi/kuvat/Volvo%20760%2016v/20220220_203216.jpg/_smaller.jpg) (https://mikkeee.kuvat.fi/kuvat/Volvo%20760%2016v/20220220_203216.jpg)

(https://mikkeee.kuvat.fi/kuvat/Volvo%20760%2016v/20220221_182012.jpg/_smaller.jpg) (https://mikkeee.kuvat.fi/kuvat/Volvo%20760%2016v/20220221_182012.jpg)

(https://mikkeee.kuvat.fi/kuvat/Volvo%20760%2016v/20220221_192359.jpg/_smaller.jpg) (https://mikkeee.kuvat.fi/kuvat/Volvo%20760%2016v/20220221_192359.jpg)

(https://mikkeee.kuvat.fi/kuvat/Volvo%20760%2016v/20220221_194115.jpg/_smaller.jpg) (https://mikkeee.kuvat.fi/kuvat/Volvo%20760%2016v/20220221_194115.jpg)

(https://mikkeee.kuvat.fi/kuvat/Volvo%20760%2016v/20220221_194743.jpg/_smaller.jpg) (https://mikkeee.kuvat.fi/kuvat/Volvo%20760%2016v/20220221_194743.jpg)

Tein vaihtelun vuoksi tuollaisen alapuolisen pakosarjan. Ensiöt 42mm ja toisiot 48mm. Putkista tuli ihan ok keskenään samanmittaiset ja nyt on portin putketkin jaettu venttiilille asti.

Ilmanputsarille piti tehä uusi putki ja koska muotoja oli sen verran eri suuntiin, ja tuo ahtoputki kiusana, niin tein sen 100mm alumiiniputkesta piecuteilla.

Ahtoputken muokkaukseen tilasin värkit ja kun saan sen tehtyä, niin laitan vielä an12 nipan huohotusletkua varten tuohon ahtimen imuun, kuten se olikin.

(https://mikkeee.kuvat.fi/kuvat/Volvo%20760%2016v/20220222_120338.jpg/_smaller.jpg) (https://mikkeee.kuvat.fi/kuvat/Volvo%20760%2016v/20220222_120338.jpg)

(https://mikkeee.kuvat.fi/kuvat/Volvo%20760%2016v/20220222_154043.jpg/_smaller.jpg) (https://mikkeee.kuvat.fi/kuvat/Volvo%20760%2016v/20220222_154043.jpg)

(https://mikkeee.kuvat.fi/kuvat/Volvo%20760%2016v/20220222_155422.jpg/_smaller.jpg) (https://mikkeee.kuvat.fi/kuvat/Volvo%20760%2016v/20220222_155422.jpg)

(https://mikkeee.kuvat.fi/kuvat/Volvo%20760%2016v/20220222_155442.jpg/_smaller.jpg) (https://mikkeee.kuvat.fi/kuvat/Volvo%20760%2016v/20220222_155442.jpg)

Tuollaisen v-band lähdön nakertelin myös ahtimeen. 3" savupiipulla mennään vielä.

(https://mikkeee.kuvat.fi/kuvat/Volvo%20760%2016v/20220222_192234.jpg/_smaller.jpg) (https://mikkeee.kuvat.fi/kuvat/Volvo%20760%2016v/20220222_192234.jpg)

Norjalaiselta volvomieheltä tilasin tähän muovista tulostetun jakopäänkotelon edellisten dynotteluiden jälkeen. Siellä on toimitus hiukan viivästynyt, mutta näinä päivinä sen pitäisi valmistua.
Olisin ostanut kotimaisen hiilikuitutuotteen, mutta sillä oli valitettavasti niin pitkä toimitusaika, että piti kehittää muu ratkaisu.

Laturin linjaaminen olisi varmaan seuraavaksi ohjelmassa. Alumiinipuslat jo siihen tein aiemmin, mutta siellä on nyt joku muu kipu. Pitää perehtyä.
Otsikko: Vs: Volvo 760 16v Turbo
Kirjoitti: mikkeee7 - 16.03.2022, 20:06:06
Hukkaportin poistoputken vedin downpipeen niin ei mölise liikoja.

(https://mikkeee.kuvat.fi/kuvat/Volvo%20760%2016v/20220228_172906.jpg/_smaller.jpg) (https://mikkeee.kuvat.fi/kuvat/Volvo%20760%2016v/20220228_172906.jpg)

(https://mikkeee.kuvat.fi/kuvat/Volvo%20760%2016v/20220228_172854.jpg/_smaller.jpg) (https://mikkeee.kuvat.fi/kuvat/Volvo%20760%2016v/20220228_172854.jpg)

En tiedä mitä portin jousille on käynyt, mutta niistä puuttuu noin 2/3 osaa alkuperäisestä pituudesta.
Oli vielä yksi uusi turbosmartin jousi paketissa, millä portti aukeaa 1.5bar paineella, niin kokeillaan ajaa sillä.

(https://mikkeee.kuvat.fi/kuvat/Volvo%20760%2016v/20220301_111339.jpg/_smaller.jpg) (https://mikkeee.kuvat.fi/kuvat/Volvo%20760%2016v/20220301_111339.jpg)

Jakopäänkoppa saapui ja oli kyllä tosi asiallinen. Asennusohjeissa oli otettu huomioon muunmuassa kannentiivisteen paksuus.  :)

(https://mikkeee.kuvat.fi/kuvat/Volvo%20760%2016v/20220309_123921.jpg/_smaller.jpg) (https://mikkeee.kuvat.fi/kuvat/Volvo%20760%2016v/20220309_123921.jpg)

(https://mikkeee.kuvat.fi/kuvat/Volvo%20760%2016v/20220310_103607.jpg/_smaller.jpg) (https://mikkeee.kuvat.fi/kuvat/Volvo%20760%2016v/20220310_103607.jpg)

(https://mikkeee.kuvat.fi/kuvat/Volvo%20760%2016v/20220310_111828.jpg/_smaller.jpg) (https://mikkeee.kuvat.fi/kuvat/Volvo%20760%2016v/20220310_111828.jpg)

(https://mikkeee.kuvat.fi/kuvat/Volvo%20760%2016v/20220310_211155.jpg/_smaller.jpg) (https://mikkeee.kuvat.fi/kuvat/Volvo%20760%2016v/20220310_211155.jpg)

Coolerin kuumalta puolelta leikkasin kurvin irti ja käänsin sen hieman yläviistoon. Kompurakoteloon hitsasin mutkann niin ahtoputkesta tuli kivan jouhea ja omasta mielestäni visuaalisestikin hyvänlainen.

(https://mikkeee.kuvat.fi/kuvat/Volvo%20760%2016v/20220309_150125.jpg/_smaller.jpg) (https://mikkeee.kuvat.fi/kuvat/Volvo%20760%2016v/20220309_150125.jpg)

(https://mikkeee.kuvat.fi/kuvat/Volvo%20760%2016v/20220309_152155.jpg/_smaller.jpg) (https://mikkeee.kuvat.fi/kuvat/Volvo%20760%2016v/20220309_152155.jpg)

(https://mikkeee.kuvat.fi/kuvat/Volvo%20760%2016v/20220310_222859.jpg/_smaller.jpg) (https://mikkeee.kuvat.fi/kuvat/Volvo%20760%2016v/20220310_222859.jpg)

Ilmanputsarin putkeen lisäsin an12 liittimen ja vedin siihen öljynerottimesta poiston.

(https://mikkeee.kuvat.fi/kuvat/Volvo%20760%2016v/20220310_222751.jpg/_smaller.jpg) (https://mikkeee.kuvat.fi/kuvat/Volvo%20760%2016v/20220310_222751.jpg)

Öljyjä kun vaihtelin mottiin niin sieltä tuli hieman jauhoa mukana.
Tällä öljyllä siis on tehty sisäänajo dynossa.

(https://mikkeee.kuvat.fi/kuvat/Volvo%20760%2016v/20220311_210540.mp4/_smaller.jpg) (https://mikkeee.kuvat.fi/kuvat/Volvo%20760%2016v/20220311_210540.mp4)

Vaihdoin neljä kertaa uudet mineraaliöljyt ja uuden suodattimen ja kaikki suodattimet avasin. Näillä öljyillä käytin siis vain niin kauan että rasva oli noin 90c.

Ekassa suodattimessa oli muutama isompi partikkeli (~1mm x 1mm), mutta jo toisessa ei ollut kuin ehkä yksi tai kaksi pientä murua. Kolmannessa ja neljännessa ei enään mitään.
Kolmannet öljytkin oli kokolailla puhtaat, niin ilmeisesti tästä kullanhuuhdonta reissusta selvisi säikähdyksellä.

Kolmannet öljyt:

(https://mikkeee.kuvat.fi/kuvat/Volvo%20760%2016v/20220314_154448.mp4/_smaller.jpg) (https://mikkeee.kuvat.fi/kuvat/Volvo%20760%2016v/20220314_154448.mp4)

Lopuksi Amsoilit ja uusi suodatin mottiin.

(https://mikkeee.kuvat.fi/kuvat/Volvo%20760%2016v/20220316_185822.jpg/_smaller.jpg) (https://mikkeee.kuvat.fi/kuvat/Volvo%20760%2016v/20220316_185822.jpg)

(https://mikkeee.kuvat.fi/kuvat/Volvo%20760%2016v/20220316_180448.jpg/_smaller.jpg) (https://mikkeee.kuvat.fi/kuvat/Volvo%20760%2016v/20220316_180448.jpg)

Huomenna sitten pitäisi aloitella dynosäätö.
Otsikko: Vs: Volvo 760 16v Turbo
Kirjoitti: ImportTuning - 16.03.2022, 20:59:08
Hienoa että vielä on näitä "kunnon" moottoreitakin joillain työnalla!  S* Kaikilla nykyään vaan tinaa kaikkipaikat täynnä  ;D

Asiallisen näköstä tekemistä kaikinpuolin. Saako udella et mistä tarkalleen tuo jakopään koppa on peräisin, pitäisikö itelle ehkä saada samanmoinen  :P

Laitahan infoo miten penkitys on menny ja mitä paperille piirtyi  O0
Otsikko: Vs: Volvo 760 16v Turbo
Kirjoitti: mikkeee7 - 17.03.2022, 20:59:07
Hienoa että vielä on näitä "kunnon" moottoreitakin joillain työnalla!  S* Kaikilla nykyään vaan tinaa kaikkipaikat täynnä  ;D

Asiallisen näköstä tekemistä kaikinpuolin. Saako udella et mistä tarkalleen tuo jakopään koppa on peräisin, pitäisikö itelle ehkä saada samanmoinen  :P

Laitahan infoo miten penkitys on menny ja mitä paperille piirtyi  O0

Kopan tulosteli tälläinen yritys kuin Byneset Customs.
Hintaa jäi veroineen, tullimaksuineen ja rahteineen 697e  :)

(https://mikkeee.kuvat.fi/kuvat/Volvo%20760%2016v/20220317_191345.jpg/_smaller.jpg) (https://mikkeee.kuvat.fi/kuvat/Volvo%20760%2016v/20220317_191345.jpg)

(https://mikkeee.kuvat.fi/kuvat/Volvo%20760%2016v/20220317_193150.jpg/_smaller.jpg) (https://mikkeee.kuvat.fi/kuvat/Volvo%20760%2016v/20220317_193150.jpg)

Dynotellessa meni ihan ok. Hukkaporttiin ei löytynyt tiukempia jousia, niin en saanut ajettua yli 2bar ahdolla. Harmi.
Jäi 500hv tulematta.

463hv 632nm 2bar mottitehoa. 4200rpm täysi paine nyt, kun vanhalla pakopuolella se tuli 600rpm alempaa.
Parempi näin, niin ehkä säilyy jyvä ehjänä pidempään.
Otsikko: Vs: Volvo 760 16v Turbo
Kirjoitti: mikkeee7 - 20.03.2022, 11:45:57
Ahneus iski 500hv lappuja tavoitellessa ja kävin hakemassa JM Tuonnilta lisää jousia hukkaporttiin.
Nyt sai jousipaineen säädettyä 2.3bar, jolla minun laskujen mukaan olisi mennyt 500hv rikki (vapariteho noin 154hv x 3.3 = 508hv).

(https://mikkeee.kuvat.fi/kuvat/Volvo%20760%2016v/20220318_150854.jpg/_smaller.jpg) (https://mikkeee.kuvat.fi/kuvat/Volvo%20760%2016v/20220318_150854.jpg)

Koska ahdin heräsi 4000rpm luokkaa, niin nostin tehonmittauksen aloituskierrosluvun 2000rpm -> 3000rpm. Virhe.

Jarrun PID-arvoja joutuu aina välillä hienosäätämään eri autojen kesken ja nyt olisi overshoot arvo pitänyt olla pienempi. Käynnistin tehonmittauksen kun moottorissa oli noin 2000rpm, jolloin sportdevice pyytää kiihdyttämään aloituskierroksille (3000rpm), ja sen jälkeen jarrun pitäisi stabilisoida kierrokset tuohon ja pitää se siinä määrittämäni aika, eli 3 sekuntia.

Nopeudennousu ja vääntö olikin jo sen verran tukevaa tuolla uudella portin jousella, että jarru ei ehtinyt mukaan. Tuijotin läppärin näytöltä seosta ja ennakkoa ja luulin että tehonmittaus alkoi. Koska kiihtyvyys oli niin hidasta, vilkasin dynon näyttöä ja huomasin että ohjain vilkkuu punaisena ja pyytää hidastamaan.

Eli mitä tapahtui; moottori käytännössä vinkaisi aloitusnopeudesta yli ja sen jälkeen jarru meni 100% dutylle. Koska kierroksia oli jo niin paljon, ja rullien inertia iso, niin jarru ei kyennyt hidastamaan kiihtyvyyttä. Ajoin siis 100% jarrua vasten, mutta ilman että siitä jäi mitään tehokäyrää talteen.

Kun tajusin mitä tapahtuu, näin jo peilistä että pakoputkesta tulee savua kuin taikurin teltasta.

Vehkeet sammuksiin ja hetken ihmettelyn jälkeen totesin että ainakin kannentiiviste on rikki, kun koko konehuone oli glykolissa.
Ei näkynyt reikää lohkossa tai muutakaan vakavempaa, niin otin liinat irti ja pakittelin auton nosturille.

(https://mikkeee.kuvat.fi/kuvat/Volvo%20760%2016v/20220318_161220.jpg/_smaller.jpg) (https://mikkeee.kuvat.fi/kuvat/Volvo%20760%2016v/20220318_161220.jpg)

Soitin kaverin avuksi ja irroiteltiin pipo. Aika nopeasti sieltä löytyi vika 1 ja 4 pytystä, liekkirengas levinnyt.
Kaikki pultit oli kyllä kireällä.

(https://mikkeee.kuvat.fi/kuvat/Volvo%20760%2016v/20220318_203832.jpg/_smaller.jpg) (https://mikkeee.kuvat.fi/kuvat/Volvo%20760%2016v/20220318_203832.jpg)

(https://mikkeee.kuvat.fi/kuvat/Volvo%20760%2016v/20220318_195954.jpg/_smaller.jpg) (https://mikkeee.kuvat.fi/kuvat/Volvo%20760%2016v/20220318_195954.jpg)

(https://mikkeee.kuvat.fi/kuvat/Volvo%20760%2016v/20220318_200003.jpg/_smaller.jpg) (https://mikkeee.kuvat.fi/kuvat/Volvo%20760%2016v/20220318_200003.jpg)

Sylinterit tarkistin silmämääräisesti ja vaikuttaa että ei mennyt putki halki.

Kaverilta kyselin vinkkiä ja sillä on vähän tehokkaampi vastaava 16v kone, missä on cometikin mls ja arp pinnapultit, eli sellaiset taidan tähänkin laittaa.

Nukuin yön yli ja pohdin että olisko tuohon tarvinnut vielä nokat vaihtaa. Ja jos nokat laittaa, niin olisiko käyttänyt tuon kannen portattavana.

Soitin JR Tehokannen Raunolle asiasta ja oli varmaan jotain korkeampia voimia pelissä, kun sillä oli tollanen valmiiksi portattu ja huollettu kansi valmiina hyllyssä. Samaan kasaan löytyi Rintakarin hiomat nokat 10.5mm nostolla.
Hyppäsin autoon ja kävin noutamassa herkut pois kuljeksimasta.

(https://mikkeee.kuvat.fi/kuvat/Volvo%20760%2016v/20220319_194123.jpg/_smaller.jpg) (https://mikkeee.kuvat.fi/kuvat/Volvo%20760%2016v/20220319_194123.jpg)

Imu
(https://mikkeee.kuvat.fi/kuvat/Volvo%20760%2016v/20220319_193432.jpg/_smaller.jpg) (https://mikkeee.kuvat.fi/kuvat/Volvo%20760%2016v/20220319_193432.jpg)

Pako
(https://mikkeee.kuvat.fi/kuvat/Volvo%20760%2016v/20220319_193318.jpg/_smaller.jpg) (https://mikkeee.kuvat.fi/kuvat/Volvo%20760%2016v/20220319_193318.jpg)

Tässä uudessa kannessa oli vakio venttiilijouset jotka käytin puntarissa.
Punnitsin myös autossa olleen kannen jouset, joiden alkuperästä en ole ihan varma.
Sitten vielä yhdet Fordiin ostetut Catcamssin vieterit, joista sitten valitsin nämä viimeisenä mainitut.

Vakiojousi
Seetipaine 23kg
10.5mm nostolla 65kg

Nonamejousi
Seetipaine 40kg
10.5mm nostolla 96kg

Fordin Catcams
Seetipaine 34kg
10.5mm nostolla 75kg

(https://mikkeee.kuvat.fi/kuvat/Volvo%20760%2016v/20220319_210739.jpg/_smaller.jpg) (https://mikkeee.kuvat.fi/kuvat/Volvo%20760%2016v/20220319_210739.jpg)

Pitää Rintakarille soitella löytyiskö siltä nokkakorttia noista kärsistä vai joutuuko vellaamaan oman mielen mukaan.

Jännä nähdä minkälaisia tuloksia tulee uudella hatulla.  :)
Otsikko: Vs: Volvo 760 16v Turbo
Kirjoitti: ImportTuning - 21.03.2022, 22:55:00
Jaahas nyt lähtee homma lapasesta sitten ihan huolella vissiin  ;D

Onko tosta portatusta kannesta olemassa jotain mittaustuloksia mistä näkis mitä se puhaltaa tolla vähän päälle kympin nostolla?

Kyllä kai tommosilla nokilla ja jos kansikin vielä normaalia parempi niin pitäis tulla se 500hv ja varmaan jo pienemmällä paineella mitä nyt sulla on käytössä.

Hyvää kerrontaa ja tätähän se virittäminen on remontoidaan aina välissä ja taas jatketaan  ::)
Otsikko: Vs: Volvo 760 16v Turbo
Kirjoitti: mikkeee7 - 25.04.2022, 14:12:56
Onko tosta portatusta kannesta olemassa jotain mittaustuloksia mistä näkis mitä se puhaltaa tolla vähän päälle kympin nostolla?

Kyllä kai tommosilla nokilla ja jos kansikin vielä normaalia parempi niin pitäis tulla se 500hv ja varmaan jo pienemmällä paineella mitä nyt sulla on käytössä.

Ei oo mittaustuloksia tästä nimenomaisesta kannesta. On Rauno niitä mittaillut, ja siitä jotain puhetta olikin, mutta en kiinnittänyt lukuihin sen enempää huomiota.

Rallicrossiin tehdyissä koneissa on ollut litratehot yli sataa heppaa, toki ihan eri nokilla, mutta jos tuolla edes lähelle pääsee niin ei pitäisi 500hv olla kauheen kaukanen ajatus.

Vakiokannella oli vapariteho 154hv ja vapari litrateho noin 67hv.

(https://mikkeee.kuvat.fi/kuvat/Volvo%20760%2016v/20220424_162237.jpg/_smaller.jpg) (https://mikkeee.kuvat.fi/kuvat/Volvo%20760%2016v/20220424_162237.jpg)

Tiivisteenvalmistajan suosituksesta huolimatta sipaisin coppergaskettia mls tiivisteen pintoihin.

(https://mikkeee.kuvat.fi/kuvat/Volvo%20760%2016v/20220424_192226.jpg/_smaller.jpg) (https://mikkeee.kuvat.fi/kuvat/Volvo%20760%2016v/20220424_192226.jpg)

Rintakarille soitin nokkien ajoituksesta ja se sanoi että paa imu ja pako 2mm auki yläkuolossa. Kokeillaan sillä.

(https://mikkeee.kuvat.fi/kuvat/Volvo%20760%2016v/20220425_133501.jpg/_smaller.jpg) (https://mikkeee.kuvat.fi/kuvat/Volvo%20760%2016v/20220425_133501.jpg)

Ja se olisi taas ajokunnossa. Mineraaliöljyllä sisäänajoin nokat ja sitten vaihdoin uudet Z Rodit moottoriin.
Kiirettä pitää niin katsotaan ehdinkö dynottelemaan ennen vappua.
Otsikko: Vs: Volvo 760 16v Turbo
Kirjoitti: sp69 - 25.04.2022, 21:29:04
suosittelen laittamaan vastapaine ohjauksen hukkaporttiin ,huomattavasti helpompi säädellä ahtopainetta  8) 8) toki maku asioita
Otsikko: Vs: Volvo 760 16v Turbo
Kirjoitti: mikkeee7 - 28.04.2022, 22:24:31
suosittelen laittamaan vastapaine ohjauksen hukkaporttiin ,huomattavasti helpompi säädellä ahtopainetta  8) 8) toki maku asioita

On mulla tuo mac-solenoidi vastapaineohjaukseen, mutta tuolla uudella pakosarjalla se ei oikein toimi.
Tai toimii, mutta ilmeisesti noi todella ottavat hukkaportinlähdöt tekee sen, että perusjousi pitää olla paljon jäykempi kuin normaalisti, koska pakokaasu painaa lautasta niin paljon.
Se on toki helposti korjattu kun laittaa vaan kunnolla vieteriä porttiin.

Tänään illanpäälle ehdin nopeasti ottaa muutaman vedon dynossa, ja nyt aletaan olla numeroissa oikealla sataluvulla.
Ahtopaine nousee aluksi 1.8bar mutta rajoitinta kohti laskee 1.5bar. Pakopaine tälläisessä vedossa 1.6-1.8bar.

(https://mikkeee.kuvat.fi/kuvat/Volvo%20760%2016v/20220428_204829.jpg/_smaller.jpg) (https://mikkeee.kuvat.fi/kuvat/Volvo%20760%2016v/20220428_204829.jpg)

504hv 662nm.

Tehoa ei taida tarvita enempää, mutta pitää vielä jatkaa jonain muuna päivänä hienosäätöjen viimeistelyllä.
Otsikko: Vs: Volvo 760 16v Turbo
Kirjoitti: TVR - 29.04.2022, 08:29:06
suosittelen laittamaan vastapaine ohjauksen hukkaporttiin ,huomattavasti helpompi säädellä ahtopainetta  8) 8) toki maku asioita
Samaa mieltä! Kun tekee säädön preumatiikka paineen säätimellä ja vetää letkut ohjaamoon niin on portaaton paineensäätö heti käden ulottuvilla.
Tollanen 0-4bar säädin löytyy mm. ikh:lta https://www.ikh.fi/fi/pneumatiikka-saadin-1-4-r04-0-4bar-new-deal-mwp1202001
Otsikko: Vs: Volvo 760 16v Turbo
Kirjoitti: boost - 29.04.2022, 18:26:22
https://www.lensupowershop.fi/products/mekaaninen-ahtopaineenohjausventtiili/ (https://www.lensupowershop.fi/products/mekaaninen-ahtopaineenohjausventtiili/)

Toimii kuin junan vessa.   Olen myynyt kymmeniä tai ehkä voidaan puhua jo sadoista.   Ei välitä ulkolämpötilasta tai kuun asennosta tai oikeen mistään muustakaan, kun on tarkkuus säädin ja paine kun otetaan imusarjasta on moottoriin menevä ilmanpaine aina sama. 

Säätöalue 0.4bar per kierros.   Voi käyttää myös alapuolen ohjauksessa mutta säätö toimii toisinpäin, eikä ole ihan niin tarkka. 

Ja uusimpana minulla testissä tuon mekaanisen venttiilin kanssa  MAc vena niin saa rampitettua ahdon Drag race käytössä sekunttimääräisesti, ei tarvii hiilidioksidi yms. hömpötyksiä väliin...   Mekaanisella säädetään max ahtopaine ja mac venalla rampitus.

Samalla saa säädettyä Megasta Launch aikaisen  ahtopaineen, luistonestolle ahdon tiputuksen yms. kivaa jos vaan ymmärtää mitä tekee...
Otsikko: Vs: Volvo 760 16v Turbo
Kirjoitti: mikkeee7 - 21.05.2022, 22:41:59
Niin ei tuo oikein säädetty closed loop ahto-ohjauskaan välitä ulkolämpötilasta tai kuun asennosta.
Nyt on tiukempi jousi hukkaportissa ja toimii kuin ihmisen mieli.

(https://mikkeee.kuvat.fi/kuvat/Volvo%20760%2016v/20220521_212842.jpg/_smaller.jpg) (https://mikkeee.kuvat.fi/kuvat/Volvo%20760%2016v/20220521_212842.jpg)

Havaintoja muutaman sadan kilsan katuajelun jälkeen:
-voimaa on riittävästi
-sisämelu on kova
-motti toimii tosi hienosti ja välitykset sattuu aika kivasti katuräppäilyyn
-takaovet meni lukkoon keskuslukituksen kautta ja eivät aukea enää.  ;D
Otsikko: Vs: Volvo 760 16v Turbo
Kirjoitti: mikkeee7 - 30.05.2022, 22:24:12
Lohkon vesiroppu irtosi vähän normaalia rivakamman kiihdytyksen jälkeen.
Uuden ropun sain KL-Varaosilta, mutta asennus autoon paikallepäin ei eka tuntunut kauhean helpolta ajatukselta. Tila on rajallista ja 3mm levystä tehty, kupera roppu, lopulta aika jäykkä poika.

(https://mikkeee.kuvat.fi/kuvat/Volvo%20760%2016v/20220527_180952.jpg/_smaller.jpg) (https://mikkeee.kuvat.fi/kuvat/Volvo%20760%2016v/20220527_180952.jpg)

Lohkossa oli kuitenkin ropun ympärillä kierreikiä joihin pulttasin tuon levynpalan kiinni. Levyyn hitsasin M12 mutterin ja pultilla painoin vesimarkan tiukkaan. Tämä oli eka vain työkaluksi suunniteltu, mutta jätin sen nyt tonne lohkon kupeeseen. Ei se siellä tielläkään ole.
Vedet koneeseen niin kaikki toimii normaalisti ja ei vuoda tms.

Mahdollisia syitä vesimarkan irtoamiselle oli pari. Kyseinen roppu oli joskus kannentiivisteen vuodon aiheuttamana jouduttu vaihtamaan ja se on mahdollisesti jäänyt löysälle.

Toinen vaihtoehto on, että mullakin kansi vuotaa. Noita arpin pinnoja en ole vielä jälkikiristänyt. En oo varma onko tämä pakollista, mutta taidan sen kuitenkin tehdä.

Kolmanneksi, kyllä noi roput tuntuu vinokoneissa olevan aika löysällä. Aika moni mulle tuli sanomaan, että on ihan normaalia että noi lentelee irti.
Ja onhan kai jotkut noihin lohkoihin väännellyt kierteitäkin ja laittaneet ruuvattavat tulpat tilalle.
Otsikko: Vs: Volvo 760 16v Turbo
Kirjoitti: laatikkovika - 30.05.2022, 23:18:33
Oon kyllä ite joutunu ihan töitä tekeen kun noita vesimarkkoja oon irrotellut, ei tosiaan olleet löysällä.
Paras oli kun löin reiän roppuun ja puolmetisellä raudalla väänsin, ei niin mihkään.
Sit vähän reikää isommaks ja vetovasaralla koukkupäällä lähti niin että oli kirkontornin kohdalla vasta nousussa. :D

Kai se voi tosiaan olla että on jäänyt joltain vähän löysälle.
Otsikko: Vs: Volvo 760 16v Turbo
Kirjoitti: mikkeee7 - 08.07.2022, 20:56:50
Tällä on vaan ajeltu ja vaihdettu takarenkaita.

KL Racingistä ostin moniurahihnamuutosta varten emmeet, mutta kiilahihnat on vielä toistaiseksi pysynyt ihan ok päällä niin en vielä alkanut ruuvailemaan.

Vitosella pepeä polttaessa kytkin pääsi luistamaan. Normiajossa ja pienemmillä vaihteilla suditellessa toimii vielä. Tässä on siis sachs sre -618 ja sintterilevy.

Juhannuksena kävin huvikseni kokeilemassa Pesämäen radalla ajoa, mutta pari kierrosta riitti. Ei oikeen tuo alusta ja vakio penkit sovellu semmoseen.

Käyttöautona tämä toimii hyvin.
Otsikko: Vs: Volvo 760 16v Turbo
Kirjoitti: mikkeee7 - 10.08.2022, 07:57:36
Laitoin tämän myyntiin viikko takaperin ja eilen volvo lähti uudelle omistajalle.

Uusi projektiauto ja -moottori on hankittuna tulevaa talvea varten.