Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Veteraanit => Aiheen aloitti: JVTL - 13.08.2021, 18:46:20
-
Suunitelmat peruuntu..muuta pitää kehitellä sisämelun pienentämiseksi..
M41 ei varmaan löydy mistään kohtuu hinnalla.
Mites tää m47 tonninkopalla ja b20 tupla su:lla ja harvemmalla perällä..laskisko kierrokset jo kohtuu tasolle matka-ajossa?
-
Kyllä sekin auttaisi paljonkin. M47:n vitosen välitys on 0,82.
Voit testata asiaa kun ajat nelosella vaikka 3000rpm, m47:lla vitosella kierrokset samassa vauhdissa olisi 2460rpm. Paljonko moottorin melu vähenee kun pudotat nopeutta niin että kierrokset on tuossa 2500 tuntumassa.
242:ssa ajomelu muuttui hyvin merkittävästi kun sain nappivitosen kuntoon.
-
Pudottaako jo noin paljon kieroksia.. 3.31 perällä voi jo pudota liikaakin tai mentävä m40:llä pelkästään tai m47 tiheämmällä perällä. Kumpi ois parempi sitten vai molemmat ja väntöö lisää.
Smiths ei toimi..kieroksia ei tiiä mitä on..tai mitä näis on satasen vauhdilla tällä kokonaisuudella?
-
Minä laittaisin vaan jonkun 5 vaihteisen laatikon vakioperällä. Pysyy pirteys pienillä vaihteilla mutta paljon parempi maantiellä.
-
Helpoin ois kokeilla mitä perän vaihdolla tapahtuu, jos ulinakin häviäis samalla.
Riippuu tosin siitä laatikon vaihto m46/47:kaan saako tonninkopan.
-
Samaa mieltä Huikkosterin kanssa. 3,31 välityksellä tippuu kierrokset kyllä, mutta loputkin kiihtyvyydestä häviää.
-
Paljonko tuo nyt kiihtyvyyteen vaikuttaa..eihän tää nytkään lähe mihinkää 1 kaasuttimella.
Tuplat pitäis laittaa..jos ei riitä, ni laittaa vielä aisinin sitten.
-
Optimi olisi ehkä 3,73 tai 3,91 perä ja 5 vaihdetta.
-
Yksi vaihde lisää ei varmastikaan ole huono idea, mutta jos m41 tuntuu liian harvinaiselta ja kalliilta niin tonninkoppa ei ole kyllä sen yleisempi tai halvempi, oikeastaan päinvastoin.
Ihan hirveästi en myöskään luottaisi vääntömomentin riittävään nousuun jollekin harvalle välitykselle pelkästään kaasuttimia vaihtamalla. Weberin (tmv. ) tuplat muuten vakiomoottorissa on oikeastaan yhtä tyhjän kanssa. Myöskään ne pelkät SU:t eivät tee ihmeitä jos mietitään pelkästään niiden laittamisen vaikutusta vääntöön.
Vakio B20B moottorilla 4.1 välityksen vaihto 3.91 teki ajamisesta omaan makuun ihan siedettävää m40 laatikolla.
Myöhemmin uudella n. 150hp moottorilla ja 3.73 välityksellä oli jo omaan makuun turhan harva m40 kanssa. Matka-ajossa ihan ok, mutta kiihtyvyyden kustannuksella.
Jos m41 tai tonninkopan hinta sylettää niin itse ratkaisin ongelman helposti ja ostin radiopeltorit. Nuo laatikkojen vaihdot vaatii samalla myös sopivan kardaanin ja mittarinvaijerin ja tonninkoppa+m46/47 myös 22 boorisen kytkinlevyn eli hintaa kertyy helposti V:>
-
Ei tuo tonninkoppa sinällään ongelma olis tiiän mistä semmonen löytys.
Paras tilanne olis, jos menis ilman suurempia kori muutoksia m41 tai mielessä ollut bw35: kin siihenhän 3.31 olis passeli jos vääntö vaan riittäis. Jos ei, ni todennäköisesti m46 ja muokattava tilaa.
Täähän on alkujaan sport malli toinen kaasari poistettu, ni vois laittaa tuplat takaisin ja eikös näissä ollut eri nokka tai jotain muutoksia vakioon ja tota Aisin 500 tullut myös mallailtua saisihan silläkin jotain alavääntöä lisää kehiteltyä.
Mikä hinta sitten sylettää ja mikä ei, mut kyl tollanen m41 pitää jo alle 500 lähtee kaikkineen hilppeineen, kunto on ? Merkillä, kun testaamaan harvemmin pääsee ja nekään mistään kullasta oo tehty.
3.31 ja 3.73 on myös jonkin moinen ero..
-
M45/6/7 ja 4.10:1 perä on tylsä yhdistelmä. Ykkönen loppuu heti.
Perusohjeena olisi ykkösen kokonaisvälitys noin 12 tienoille.
-
Minkähänlainen yhdistelmä on m40 ja 3.31 ykkösellä.
-
Vähän työläs ajaa ruuhkassa. Vauhtia kertyy helposti ja joutuu kytkimellä luisuttaa välillä.
M40 240:sestä on vähän pidemmällä ykkösellä. (3.4:1 kun Amazon 140 ykkönen on 3,13:1)
-
En muista mitkä vaihdevälitykset mulla on tuossa välitetyssä M410. Kulki 4.11 perävälityksellä ykkösvaihteella 80 mittarinopeutta. Ihan kamala kaupungissa viritetyn B20 jatkeena. 4.88 välityksellä oikein maukas. Nyt kompromissina 4.56 että maantiellä mukavampi ajella.
-
Välitetyissä Volvon vaihteistossa ykkönen on 2,5-2,6 tietämissä, muistaakseni.
-
Tulipa laitettua väliaikasia eristeitä ja tilkittyä tulipeltiä paremmin..korin ku, käy läpi, ni vuoraa sitten kauttaaltaan ja tekee tupla tiivistykset läpivienteihin.
Satasessa kone huutaa vieläkin korkeelta..tosin paljon parempi lähtökohtaan.. perän ääni kuuluu selkeesti taustalla koneen lisäksi ja ovi/ikkunoiden suhinoiden lisäksi.
Oisko tuo 3.9 tai 3.7 perä sitten parempi..164 periäkö ne on vai saako 200 sarjan käymään pikkukardaanille?
Helpoin olis lähtee ajoissa ja ajaa 80km/h ja ajaa sivuteitä pitkin..ei metelöi pahasti silloin.
-
Lainataan topiccia, eli amazoniin haluisin 5v laatikon. Mikä se nyt sit sopis ton b20 perään?
-
Lainataan topiccia, eli amazoniin haluisin 5v laatikon. Mikä se nyt sit sopis ton b20 perään?
M47 "tonnin kopalla" , tosin ei oo vahvin mahdollinen.
-
M47 "tonnin kopalla" , tosin ei oo vahvin mahdollinen.
Kerrotko vielä tyhmälle mitä tuo "tonnin kopalla" on suomeksi ;D
EDIT: löysinki haulla kattavan topicin tästä :D
-
"Tonnin koppa" on alkupään 200 sarjalaisissa ollut kytkinkoppa. Niissä oli B20 kone. Tuolla kytkinkopalla saadaan M45, M46 tai M47 vaihdelaatikko naitettua naulakoneeseen. Markka aikaan hinta oli 1000mk, siitä nimi.
-
"Tonnin koppa" on alkupään 200 sarjalaisissa ollut kytkinkoppa. Niissä oli B20 kone. Tuolla kytkinkopalla saadaan M45, M46 tai M47 vaihdelaatikko naitettua naulakoneeseen. Markka aikaan hinta oli 1000mk, siitä nimi.
Kiitos vielä täsmennyksestä O0
Tuntuu olevan aika kiven alla noi kopat :buck2:
-
Lensu Power Shop noita pystykone/vinokone kytkinkoppia hitsailee. Itelle tulee B20 jatkeeksi m46.
-
Tuolta löytyy myös.
http://www.hukebasart.nl/huke/en/?Clutchhouses (http://www.hukebasart.nl/huke/en/?Clutchhouses)