Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Takavetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 700, 900 & S/V90 => Aiheen aloitti: Tasalaiska - 20.10.2021, 15:57:27

Otsikko: b230f & E85
Kirjoitti: Tasalaiska - 20.10.2021, 15:57:27
Onko kukaan ajellut b230f moottorilla E85 polttoaineella, ilman mitään muunnoksia bensasysteemiin?
Epäilen, että tankkiini on ajansaatossa kondensoitunut aimo annos vettä...joten viimeksi tankkasin noin puolet ja puolet E85 ja 98E aineita tankkiin. Jos vaikka vesi sekoontuisi viinabensaan (kuten aikoinaan oli tapana laittaa jotain masinoolia talvisin bensanjatkeeksi).

Käynti ei ainakaan huonontunut. Moottori saattaa jopa olla pirteämpi tällä tankillisella kuin normaalisti 98E:llä ajellessa  ;D
Otsikko: Vs: b230f & E85
Kirjoitti: TOK - 20.10.2021, 16:36:33
Onko se laite siis seisonut kylmässä vai miksi sinne olisi kondensoitunut vettä?

Kaikki E-loppuiset bensalaadut sisältävät etanolia ja vesi liukenee niihin, poistuu sitä mukaa kun bensaa kuluu. Aikoinaan laitettiin masinolia kun bensoissa ei ollut vesiliukoisia osia mukana.

B230F:lle riittää aivan hyvin 95E10, aja sillä niin pääset halvemmalla kuin 98:aa tankaten.
Otsikko: Vs: b230f & E85
Kirjoitti: Tasalaiska - 20.10.2021, 18:42:27
En tiedä mitä tuolle laitteelle on tapahtuillut ennen minun huomaan tuloansa. Entinen b230f ei käynnistynyt yhtä hyvin 95e:llä kuin 98:lla (joskus 15 vuotta sitten kerran kokeilin). Siksi olen ajellut aina 98:lla.

Tää nyt vaan oli yksi teoria, että tankin pohjalla voisi olla vettä...ja ajattelin kokeilla vaikka ei teoria tuntunutkaan järkeenkäyvältä.
"Ongelma" siis on sellainen, että jo ennen kuin bensavalo alkaa palaa mittarissa, etenkin oikealle kurvattaessa alkaa kone saamaan sisuksiinsa jotain muuta kuin bensiiniä...alkaa pätkimään... Mutta tätä ei saa tapahtumaan jos tankissa on bensaa edes viidennes.

Ja tänään pääsin toteamaan, että tämä E85 tankkaus ei auttanut asiaan mitenkään. Edelleen alkoi pätkimään ennen bensavalon syttymistä.
Mistä mahtaisi johtua?

Ja hyvin tuntui käyvän tämä vm.-92 kone noinkin viinaksisella seoksella. Tää on muutenkin ihan erilainen käytökseltään kuin edellinen vm.-90 vääntömoottori, jossa käsittääkseni oli M-nokka. Olisko tässä uudemmassa vx-nokka...
Otsikko: Vs: b230f & E85
Kirjoitti: Kankikari - 20.10.2021, 18:58:17
Toisella 940 b230 ft llä on ajettu yli vuos ainakin tankkaamalla 50/50 re85 ja 95 sekasin. Luulis jo menneen rikki. Ei mitään vikavaloa ja on katsastettu tuolleen.

98 tankkaaminen on turhaa jos sekoittaa re85 sekaan jos laskee että sen oktaaniluku on vähintään 106.


Tuo tyhjänä nykiminen johtuu yleensä murtuneesta tankkipumpun letkulähdöstä joka on tankkilaitteessa.
Otsikko: Vs: b230f & E85
Kirjoitti: Tasalaiska - 20.10.2021, 19:45:46
Pitänee ehkä joskus viitsiä kaivaa se tankki auki ja tarkastella tankkilaitetta. Pääseekö siihen helposti käsiksi farmarimallin 740:ssä? Muistaisin olleeni aika kippuralla kun sedanin takaluukussa kaivelin tarkastusluukut auki (todetakseni siellä kaikki kunnossa).

Ei toki ole mitään järkeä laittaa 98e:tä jos siihen sotkee puolet e85 viinabensaa. Tämä nyt oli kokeilu veden poistamiseksi. Ja vanhasta tottumuksesta lorahti 98e:tä.

Aloitin kysymään kun ihmettelin moottorin hyvää käyntiä puoliseoksella...ehkä täältä vielä joku ponnistaa tunnustamaan ajelevansa pelkällä kotipolttoisella  :2funny:
Otsikko: Vs: b230f & E85
Kirjoitti: Kankikari - 20.10.2021, 19:48:58
Ei sen helpommin enää pääse tankille mitä farkussa. Lattiavanerin kun ottaa ylös. Muutama ruuvi selkänojien takaa näkyy kun penkit kaataa ja se vaneri vedetään pois ei nosteta. Sit siitä kansi auki ja avot tankkilaitteen ISO mutteri näkyy.
Otsikko: Vs: b230f & E85
Kirjoitti: Tasalaiska - 20.10.2021, 20:13:37
 8)
Oikein hyvä. Saatan näinkin pahasti laiskistuneena ihmisrauniona viitsiä tutkia...kunhan kevääksi muuttuu.
Eihän tuosta mitään haittaa ole kun tyhjällä tankilla muutenkaan ole järkeä ajella.

Auton myyjää se taisi haitata (ja taisi näkyä pyyntihinnassakin) kun ihan ääneen mainitsi moisesta asiasta kauppaa tehdessä.
Otsikko: Vs: b230f & E85
Kirjoitti: Tasalaiska - 20.10.2021, 21:23:40
Mitä se aiheuttaa jos alkaa ajamaan kotipolttoisella?
Onko oktaaniluvut niin väärissä lukemissa, että aiheuttaa mekaanista vaivaa?
Vai vaikuttaako se vain kumeihin jne kemiallisesti?

Jos laittais tuosta hukkaperunat hyötykäyttöön..
Otsikko: Vs: b230f & E85
Kirjoitti: Huikkoster - 20.10.2021, 21:29:27
Kyllähän täällä on ollut ja on useita täysin e85:lla toimivia vinokoneita. Ei mitään ongelmia muita kuin etanolin ominaisuuksia. Eli kylmäkäynnistys voi vaatia useamman yrityksen ja öljyt pitää vaihtaa useammin.

Anna mennä vaan jos se toimii seoksella hyvin ja näet siinä kannatusta. Kokonaan e85:seen siirtyminen vaatii sitten jo muutoksia. Muutossarjaa tai ohjelmointia ja mielellään isommat suuttimet.
Otsikko: Vs: b230f & E85
Kirjoitti: Tasalaiska - 20.10.2021, 21:40:26
Huvikseni kyselen, onko joku vaihtanut polttoaineen viinaan, tekemättä mitään muutoksia autoon.
Että toimiiko tuommoinen b230f moottori vaikka pelkällä pontikalla...
Otsikko: Vs: b230f & E85
Kirjoitti: TOK - 20.10.2021, 21:44:24
Huvikseni kyselen, onko joku vaihtanut polttoaineen viinaan, tekemättä mitään muutoksia autoon.
Että toimiiko tuommoinen b230f moottori vaikka pelkällä pontikalla...

Toimii kesällä kunhan et aja lappu lattiassa.
Otsikko: Vs: b230f & E85
Kirjoitti: Huikkoster - 20.10.2021, 21:54:46
Talvellakin jos saat vaan käyntiin
Otsikko: Vs: b230f & E85
Kirjoitti: jogiin - 20.10.2021, 23:43:19
Ei se oo ku vaihtaa suuttimet n300-350cc luokkaan ja vetoja  8)
Helpointa on ku ettii ne jostain muusta kun 700/900 turboista jossa suuttimet on matalaohmiset (joudut laittamaan etuvastukset) Uudemmissa turbovolvoista saa bolt on setit  S*

0 nurkilla on nyt joutunu tekee vähä useampia starttaus syklejä.
Otsikko: Vs: b230f & E85
Kirjoitti: TVS - 21.10.2021, 22:58:05
Toimii kesällä kunhan et aja lappu lattiassa.
Tarkennus: ei toimi jos ei tehdä mitään muutoksia polttoainejärjestelmään. Isommilla suuttimilla toimii mitenkuten, mutta kyllä kesäkelissäki on takkusta saada käymään.
Otsikko: Vs: b230f & E85
Kirjoitti: Tasalaiska - 22.10.2021, 21:10:45
Millainen E85 kulutus lienee. Eli jos perus B230F koneeseen laittaa suositellut isompivirtaukselliset suuttimet. Eikä muita muutoksia.

Saako tuommoista käyntiin -20°C. Ilman venäläistä lohkolämmitintä?
Otsikko: Vs: b230f & E85
Kirjoitti: TVS - 22.10.2021, 21:21:41
Saa. Ihan tavallisella lohkolämmittimellä  :D. Ilman starttisoppien ja muutaman muun muuttujan ruuvailua lastusta tuskin saat pakkasesta käymään sitä ilman tolkutonta hieromista ja mahdollisesti muuta kikkailua. Suhtkoht sinnepäin starttisopilla joku -15 sen vielä saa kylmästä tulille, kylmemmästä vaatii joko hyvän akun tai huijaamista lisäämällä tilkka bensaa tankkiin tai imusarjaan.

Pelkillä suutimillä voi sopankulutus olla mitä tahansa, helposti ainaki nurkka-ajossa aivan tolkuttomasti, mutta ei se vähällä mene kylmällä säädettynäkään. Emännän 745 230f+aut vei bensalla sekalaisessa noin 11, maantiellä 9, ja viinoistettuna on mennyt 13 ja 11 vastaavissa ajoissa noin about. Jos ajelee vain lyhyttä matkaa talvella niin vie jotain ihan posketonta, mutta sama käy kyllä bensallakin. Sanotaanko 15 ja 18.
Otsikko: Vs: b230f & E85
Kirjoitti: Kanttipaali - 01.11.2021, 18:05:50
E85:n sekoitussuhde ei ole ikuisesti ja aina 85% etanolia ja 15% hiilivetyjä, talvella usein pistävät vähän enemmän bensaa joukkoon käynnistyvyyden parantamiseksi. Oma kokemus ei ole tässä ketjussa ihan asian ytimessä koska omassa on motonetin myymä konversiokitti, mutta noin ihan omien kokemusten perusteella sen saa kyllä käyntiin melkein -30 asteen paukkupakkasessa ilman lohkolämppäriä. En kyllä suosittele kokeilemaan, ei seurannut mitään hyvää siitä.