Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Veteraanit => Veteraanien korjaamo => Aiheen aloitti: luchadore - 06.03.2013, 14:32:22

Otsikko: M41 D-Type loikkarilaatikko
Kirjoitti: luchadore - 06.03.2013, 14:32:22
Niin, tuollanen palikka (solenoidi oikealla puolella, peräpuolelta katsottuna) olisi odottelemassa autoon kiinnipääsyä. Mutta ensin pitäisi jotenkin tutkia lootan kunto ja toimivuus. Ei ole noista loikkareista sitten minkäänlaista kokemusta vielä, niin sormi suussa tässä ollaan.
Esitteitä ja kaikenmaailman prosuureja on luettu, mutta tiedän että täällä on kavereita jotka tietää suoraan kertoa mitä tehdä ja mistä tutkia, ja mitä tarvitsee uusia niin kuuntelen mielellään kallisarvoisia vinkkejä  :)

Varaosia ja muita varmasti tarvitsee, tiivisteitä.. jne? Ja kaiken vastaavan varmaan kannattaakin vaihtaa uusiin.

Ihan uteliaisuutta vielä, että tuo ilmeisesti on tuo D-malli, onko se heikompi kuin J-malli. Amukkaan menossa jossa kuitenkin piristetty kone, kestääkö se siellä. Tiedossa on myös että käytetään vaan nelos vaihteen kanssa. Tuota vaan tuumin että kuormittuuko loikkariyksikkö sillon kun ykkösellä tai kakkosella vaikka kiihdyttää vähän rajummin.

Niin se vielä että toimintakuntoisena se on myyjän mukaan ollut sillon kun ko. auto on liikkunut.
Otsikko: Vs: M41 D-Type loikkarilaatikko
Kirjoitti: VolvoPösö - 06.03.2013, 15:08:44


Kaikki ne ovat toimineet irroitettaessa... Mahdottomuus kunnosta on saada selvää ennen alle asentamista, loikkarin vetää öljynpaine päälle solenoidin avulla ja oljynpainetta ei ole ellei kierroksia ole tarpeeksi.

Jos ei ole ikuisuuksia seisonut, asenna se autoon ja aja. Tarvitset ensin lyhemmän etukardaanin, uuden kannatinpalkin yhteyteen tulevan tukikumin ja pitemmän nopeusmittarivaijerin. Nappaa käyttöpyörä M40 laatikosta mikäli se on nyt autossa kiinni, näin nopeusmittari pitää kutinsa. Loikkareiden yhteydessä perävälitys oli tiheämpi, siksi tämä.
Ja samalla kannattaa vaihtaa kardaanin laakeri ja sen tukikumi. Myös kaikki kolme niveltä uusiin rasvanipallisiin jos hermot kestää, se on hieman tympeä homma.

Sähkön voi vetää solenoidille ilman relettä, mutta ehdottomasti laatikon kannessa olevan kytkimen kautta. Tämä estää loikkarin käytön muilla vaihteilla. Pakkivaihde rikkoo loikkarin, no fun. Ja ei se loikkari ole päällä pienillä vaihteilla ollenkaan.

Tässä valtavasti lisätietoa kohdassa 'Drivetrain':

http://www.vclassics.com/archive/index.html



Otsikko: Vs: M41 D-Type loikkarilaatikko
Kirjoitti: luchadore - 06.03.2013, 15:37:48
Ok. Tarvittavat palikat löytyy kun tuli loppuauto kaupanpäälle  :) Entä voiko lootassa olla jotain sellaista vialla että jos laitan kiinni autoon ja kokeilen, että rikon sen sitten itse ? Voiko tuo öljypaine olla olematon ja sen vuoksi ei loikkari kytkeydykkään, ja luulen että se on rikki, vaikka olisikin ehjä. .. en osaa selittää, siis, kannattaako siihen vaihtaa jotakin tiivisteitä ja muita että siltä osin ainakin toimisi, että koetestissä selviäisi vähän enemmin ?
Otsikko: Vs: M41 D-Type loikkarilaatikko
Kirjoitti: TD Power - 06.03.2013, 15:46:41
Ylivaihdehhan tuossa on saman tyylinen kuin M46:ssakin, kannattaa lukea FAQ osiossa oleva o-renkaiden vaihto ohje ja miettiä että kannattaisiko vaihtaa niitä jo laatikko irrallaan eikä vasta sitten kun huomaa että ei se toimikkaan.

http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=150.0

Itse olen kaksi laatikkoa remontoinut o-renkaiden osalta, ensimmäisen toimimattomuuden takia ja toisen varmuuden vuoksi ennen alle laittamista. Molempiin on lähestymistapa ollut se että marssii männän kanssa hydraulipuljuun ja pyytää etsimään sopivat hydraulitiivisteet. On molemmilla kerroilla tainneet tarjota kumista X-profiilitiivistettä jotka maksaa 10e/kpl. Noilla pitää loikkari vaikka 50 vauhdissa, ei ole murheita ollut. Kai se o-renkaillakin pelaa jos niitä haluaa käyttää.

Otsikko: Vs: M41 D-Type loikkarilaatikko
Kirjoitti: luchadore - 06.03.2013, 16:27:13
Hyvä, luin läpi tuon faq:n. Onkos tuolle lootalle jotakin valmista tiiviste/huoltosarjaa olemassa, jossa olisi kaikki tuollaiset osat valmiina, myös tuohon itse vaihdelaatikolle tiivisteet ?. Perustutkailun ja kulutuosien vaihdon voisi tehdä ennen kokeilemista.

edit. Niin ja kulkee vissiin sama vaihteistoöljy tuonne loikkarillekkin, ettei tarvitse sille mitään erikoisuuksia hommata ? Voisin kyllä olettaa että öljyntarve laatikkoon kasvaa ?
Otsikko: Vs: M41 D-Type loikkarilaatikko
Kirjoitti: v0lv0245 - 06.03.2013, 17:52:54
Noista ainakin löytyy osia:

http://www.cvi-automotive.se/en/articles/10335/1-d-type-b16b18

http://www.skandix.de/en/spare-parts/drive-train/transmission/overdrive/1518/
Otsikko: Vs: M41 D-Type loikkarilaatikko
Kirjoitti: VolvoPösö - 06.03.2013, 18:18:44

Tyyppikilven alla on suodatin, katso kuinka paljon on möhnää ja puhdista se. Öljyksi W30 yksiasteöljy, määrä muistaakseni 1,5 l. Solenoidin voi mitata, pitäisi löytyä hieman vastusta, poikki se ei saa olla. Ellei ole mittaria, kytke 12 v siihen ja katso liikkuuuko se, liike on hyvin pieni.
Otsikko: Vs: M41 D-Type loikkarilaatikko
Kirjoitti: luchadore - 17.06.2013, 17:11:33
Herätetääs tätä. Nyt olisi ajankohtainen tuo laatikko tässä. On menossa uusi kone pellin alle kunhan ensin rakentelen sen kasaan, sen kaveriksi tuo D-loikkari.

En ole vielä koskenutkaan lootaan, niin mistä kannattaa aloittaa, kuinka paljon pitää purkaa että pääsee niihin O-renkaisiin käsiksi ? Kun tuossa "O-Rengasremppa"-topicissakin on niin pitäisi ottaa loota osiin ja sinne sisällekin vaihtaa jotain O-renkaita ? Vai oliko kuvassa J-tyyppi ja se poikkeaa sitten tuosta D:stä niin paljon ???

Onko kellään tietoa mistä saisi D-tyypin räjäytyskuvan tms. selkeitä ohjeita ? Jokapaikassa tuntuu olevan vaan tuosta J-tyypin lootasta infoa.

Niin ja kuinka monta noita renkaita tuolta kaikkiaan pitäisi löytyä ?
Otsikko: Vs: M41 D-Type loikkarilaatikko
Kirjoitti: estate - 17.06.2013, 20:23:30
Olisko tästä (http://www.k-jet.org/files/greenbooks/vintage/part_4_43a_overdrive_120_140_1800.pdf) mitään apua?
Otsikko: Vs: M41 D-Type loikkarilaatikko
Kirjoitti: luchadore - 19.06.2013, 18:07:22
Nyt on loota purettu, ja tutustuttu. Ja toimiva solenoidi pistetty pa****si  >:( kaikki vaikuttaa olevan kunnossa muuten. Kyllä ketuttaa tuo solenoidi nyt, saako niitä mistään, ja maksaa tietty miljoonan ?
Otsikko: Vs: M41 D-Type loikkarilaatikko
Kirjoitti: leka - 19.06.2013, 19:00:25
Miten onnistuit?

Se on se solenoidi varmaan kallein osa koko askissa kuten arvasitkin... :(
Toki jos löydät jostain ehjän käytetyn.

Tietääkö joku onko J-typessä ja D-typessä samanlaiset akselit m41:ssä?

Jos on, halvimmalla voisit päästä jos löydät m46:sen, jossa ehjä ylivaihde...
Otsikko: Vs: M41 D-Type loikkarilaatikko
Kirjoitti: luchadore - 19.06.2013, 20:50:59
Silleen onnistuin että kun kokeilin sitä auton akkuun, sieltä tuli savupilvi, otin äkkiä irti sen ja tajusin kokeilla sitä sen "männän" kanssa, niin se toimi sitten normaalisti, kasasin sitä ja laitoin siinä olevan suojakumin päälle ja vielä kokeilin, niin se virtajohto jäi sinne kumin alle kurttuun ja otti releen runkoruuviin kiinni ja veti uudet savut ulos, toiminta loppu siihen. Avasin ja katoin niin käämipoikki sieltä sisältä eikä se siihenkään jää kun molemmat paksut käämit katkesivat sisältä. sinne menee myös joku ohuempi lanka niin se on ehjä.

 >:(   Ajattelin että puran sen releen jotenki väkisin ja kun käämit on poikki siellä niin vedän uuden käämilangan sinne. eihän sillä näköjään muuta toimintaa ole koko palikalla kun että se tekee voimakkaan magneetin sinne sisälle. Teoriassa yksinkertainen palikka.
Otsikko: Vs: M41 D-Type loikkarilaatikko
Kirjoitti: luchadore - 20.06.2013, 09:03:06
Nyt on "korjattu". Sahasin palikan auki, purin käämit kokonaan pois ja rullasin uudestaan. Käämien päät uudelleen näkyville kelan päähän. Enaa niiden juottaminen kiinni takalevyyn ja testaus. Saattaa olla ettei teho riitä vaikka toimisikin.

Oon hukannu näköjään myös kytkinkopan kiinnityspultit (lohkoon). Sattuuko kellään olemaan sellasia jouten ?
Otsikko: Vs: M41 D-Type loikkarilaatikko
Kirjoitti: leka - 20.06.2013, 10:18:10
Nyt on "korjattu". Sahasin palikan auki, purin käämit kokonaan pois ja rullasin uudestaan. Käämien päät uudelleen näkyville kelan päähän. Enaa niiden juottaminen kiinni takalevyyn ja testaus. Saattaa olla ettei teho riitä vaikka toimisikin.

Oon hukannu näköjään myös kytkinkopan kiinnityspultit (lohkoon). Sattuuko kellään olemaan sellasia jouten ?

Hyvin tehty!

Tuonhan voi periaatteessa käämiä vaikka kokonaan uudella langalla, kun mittaa johdon paksuuden...
Otsikko: Vs: M41 D-Type loikkarilaatikko
Kirjoitti: VolvoPösö - 20.06.2013, 10:53:23


Mittaa paljonko se vie virtaa, alkuperäinen vei muistaakseni pari ampeeria ja se ei saisi olla tolkuttomasti enempää.
Otsikko: Vs: M41 D-Type loikkarilaatikko
Kirjoitti: luchadore - 20.06.2013, 13:11:31
Nyt se on juotettu ja mekaanisesti toiminta on kunnossa ainakin. Se antaa jonkun kovan impulssin aluksi paksulla langalla, ja samalla kun kytkeytyminen tapahtuu, kannassa on sellanen vipukytkin, kun mäntä vetäytyy solenoidiin, se katkaisee paksuilta langoilta kierron, ja virta siirtyy kulkemaan ohuella langalla, ihankun jonkunlainen säästövirta ratkaisu, se pitää magneettia sen verran voimassa että jaksaa pitää lootan öljynkierron auki.

Tulipahan tuohonkin nyt tutustuttua, eikä tuossa kyllä mitään häviä vaikka ei toimisikaan.

Sitten sellanen kysymys että miten ihmeessä mittaan virrankulutuksen, ei harmainta aavistusta ?
Yleismittari löytyy, jossa on jonkunlainen ampeerimittaus mahdollisuus käsittääkseni. max. 2A ja max 20A 15sec. kokeilin vähän joka tavalla mutta nollia näytti. Voltit osaan mitata sillä  :P
Otsikko: Vs: M41 D-Type loikkarilaatikko
Kirjoitti: leka - 20.06.2013, 13:54:22
Nyt se on juotettu ja mekaanisesti toiminta on kunnossa ainakin. Se antaa jonkun kovan impulssin aluksi paksulla langalla, ja samalla kun kytkeytyminen tapahtuu, kannassa on sellanen vipukytkin, kun mäntä vetäytyy solenoidiin, se katkaisee paksuilta langoilta kierron, ja virta siirtyy kulkemaan ohuella langalla, ihankun jonkunlainen säästövirta ratkaisu, se pitää magneettia sen verran voimassa että jaksaa pitää lootan öljynkierron auki.

Tulipahan tuohonkin nyt tutustuttua, eikä tuossa kyllä mitään häviä vaikka ei toimisikaan.

Sitten sellanen kysymys että miten ihmeessä mittaan virrankulutuksen, ei harmainta aavistusta ?
Yleismittari löytyy, jossa on jonkunlainen ampeerimittaus mahdollisuus käsittääkseni. max. 2A ja max 20A 15sec. kokeilin vähän joka tavalla mutta nollia näytti. Voltit osaan mitata sillä  :P
Laita se sille ampeerimittausasennolle, ja kytke näin:
(+)  -------- Mittari ----------- solenoidi -------  (-)

Eli sarjaan sen solenoidin kanssa...
Otsikko: Vs: M41 D-Type loikkarilaatikko
Kirjoitti: luchadore - 22.06.2013, 20:20:19
Niin tuli mieleen sellanen että kuinka tuo solenoidi todellisuudessa nyt sitten säädetään, tai siis se vipu siellä lootan puolella ? Luvin prosuurista että se vivun reikä ja lootan rungossa oleva reikä salvataan jollain sopivalla tapilla, ja solenoidin mäntä työnnetään pohjaan, ja kierretään mutteri kiinni vipuun. Sitten jotain kierretään 2,5 kierrosta ja tehdään jotain muuta. Ei mene ymmärrykseen tuo loppuosa ohjeesta  :-[

Lisäys vielä että en ole kokeillut vielä solenoidia, kerron sitten ku menen tallille. Tuo säätö vaan olisi hyvä tietää valmiiksi myös, kaiketi  ???
Otsikko: Vs: M41 D-Type loikkarilaatikko
Kirjoitti: luchadore - 29.06.2013, 20:36:29
Tänään kokeilin solenoidia, toimi se tekemäni korjausoperaatio, mutta kun laitoin sen kiinni vaihdeyksikköön ja akusta otin virran siihen niin ei se jaksanut vetää päälle sitä öljynkiertoa. Sormella kun käänti vipua niin aika lopussa vasta nappasi sen pohjaan ja piti kyllä nätisti sen päällä. Jos nyt mittasin oikein sen niin  1.3A näytti yleismittari. Ei taida olla tehtävissä mitään kuin uusi solenoidi  :-\
Otsikko: Vs: M41 D-Type loikkarilaatikko
Kirjoitti: Kulmamies - 29.06.2013, 21:27:15
Tänään kokeilin solenoidia, toimi se tekemäni korjausoperaatio, mutta kun laitoin sen kiinni vaihdeyksikköön ja akusta otin virran siihen niin ei se jaksanut vetää päälle sitä öljynkiertoa. Sormella kun käänti vipua niin aika lopussa vasta nappasi sen pohjaan ja piti kyllä nätisti sen päällä. Jos nyt mittasin oikein sen niin  1.3A näytti yleismittari. Ei taida olla tehtävissä mitään kuin uusi solenoidi  :-\

Toimiiko siinä se virranrajoitusjuttu, eli oletko kytkenyt virransyötön oikeaan nastaan? Se solenoidi siis vetää isommalla virralla ja sitten siinä päädyssä olevat kärjet syöttävät solenoidille pienempää pitovirtaa. Solenoidissa on siis ilmeisesti kahdet käämit ja jos nyt olet tehnyt kytkennän siihen pitovirtapiiriin, niin ei se siksi välttämättä jaksa vetää solenoidia päälle.
Otsikko: Vs: M41 D-Type loikkarilaatikko
Kirjoitti: luchadore - 29.06.2013, 21:52:55
mielestäni tein juuri samalla tavalla kun sen purinkin. Siellä on ensin paksua käämilankaa, sen päällä on ohutta lankaa, aluksi se tosiaan pitäisi vetästä sillä paksulla langalla se, ja sitten se kytkee poikki sen paksun langan, jollon virta vissiinkin kulkee sekä paksun että myös ohuen käämin läpi. Näin se mielestäni oli kun sitä purin.
Otsikko: Vs: M41 D-Type loikkarilaatikko
Kirjoitti: luchadore - 02.07.2013, 01:57:02
Tänään kun rakentelin tuota laatikkoa, vanhassa lyhytkeppisessä kannessa oli tuo 4. vaihteen kytkin solenoidille. porasin sen pitkäkeppisen kanteen, ja toimikin mukavasti, mutta sitte siitä meni  >:( se apikonasta poikki ihan juuresta vielä. Mistähän noita saa vai ruotsista lähimpää ? Kuinkas paha rasti on vaihtaa lootan kanteen tuo kytkin kun motti ja loota -paketti on jo autossa paikallaan. mahtuuko sinne mitenkään mistään jos pikkusen laskee vaihdelaatikkoa ?

Solenoidi ja tuo kytkin menee ostoon ja samalla kerralla sitten pitää asennella.
Otsikko: Vs: M41 D-Type loikkarilaatikko
Kirjoitti: luchadore - 03.07.2013, 00:11:06
Kertokaahan voiko tuo m41 luistaa jotenkin??. Kun antaa kaasua niin rupeaa lyömään tyhjää kovasti. Tai sitte se on kytkin, ei vaan kytkin aikaisemmin luistanut yhtään niin ihmetyttää miten se yhtäkkiä olisi ruvennut. Pienessä mäessä 1. vaihde päällä sammuksissa ollessaan lähti valumaan.

Vielä lisäkysymys tuosta loikkarista koskien sen krdaania. Eikö loikkarin perässä oleva lyhyt etukardaani pitäisi käydä suoraan vanhan pitkän paikalle ? Kun vaihdoin lyhyen sinne niin nyt se ottaa rajusti kiinni etukardaanitunnelin 'lattiaan'.  Nostin sitä keskinivelen kiinnitystä niin sitten rupesi takakardaani hakkaamaan 'kattoon'. Miten se yhtäkkiä tuli noin ahtaaksi ? Vai roikkuuko lootan loppupää niin paljon matalemmalla sitten.. paljon on ongelmia  :(
Otsikko: Vs: M41 D-Type loikkarilaatikko
Kirjoitti: Kulmamies - 03.07.2013, 07:48:44
Ylivaihde voi luistaa vaihteilla 1-4, jos yksisuuntaiskytkin ylivaihteen sisältä on rikki tai jumissa. Pelkät kitkapinnat ei jaksa pitää pienemmillä vaihteilla, jolloin voiman kuuluisi välittyä sen suuntaiskytkimen kautta.
Otsikko: Vs: M41 D-Type loikkarilaatikko
Kirjoitti: luchadore - 03.07.2013, 13:48:12
Ruuvasin kytkinvaijeria löysemmäksi niin parani huomattavasti pito, pitää ottaa se ihan löysäksi ettei varmasti kanna niin saa eliminoitua sen pois vikamahdollisuuksista. Ei vaan voi paljon ajella kun kardaani hakkaa niin pahasti nyt. Voiko autosta leikata sen etukardaanin "lattian" kokonaan pois, tai ainakin madaltaa sitä ? Onko se kuinkin kantavaa rakennetta ?
Otsikko: Vs: M41 D-Type loikkarilaatikko
Kirjoitti: luchadore - 03.07.2013, 20:17:51
Päivitystä. Loikkariin ei siis mene mitään sähköä, näin alkuun selvennykseksi.
Kyllä se luistaminen on loikkarissa, 1 ja 2 vaihteella luistaa rankasti, ja pakki ei liikuta autoa ollenkaan, mutta kuuluu normaali pakkivaihteen ääni, eli lootan rattaat pyörii kyllä. Eikö tuo siis ole poiskytkettynä vaan ihan mekaanisesti kiinteä läpivienti ?  Ykkösellä kun hissuksiin kiihdyttää, niin välillä tuntuu loota siltä kun ajaisi automaattivaihteista autoa joka vaihtaa kakkoselle.. ihan ihmejuttu. Onko mahiksia tehdä mitään, lootan kiinniollessa, ei tuolla voi ajaa oikein yhtään. Jos pitää purkaa irti niin menee kyllä vanha m40 suoraan kiinni. Eikä ole hirveesti nyt laittaa rahaa tohon m41:een. Voiko sitä edes korjata ?
Otsikko: Vs: M41 D-Type loikkarilaatikko
Kirjoitti: WEBERMAN - 04.07.2013, 05:42:32
Päivitystä. Loikkariin ei siis mene mitään sähköä, näin alkuun selvennykseksi.
Kyllä se luistaminen on loikkarissa, 1 ja 2 vaihteella luistaa rankasti, ja pakki ei liikuta autoa ollenkaan, mutta kuuluu normaali pakkivaihteen ääni, eli lootan rattaat pyörii kyllä. Eikö tuo siis ole poiskytkettynä vaan ihan mekaanisesti kiinteä läpivienti ?  Ykkösellä kun hissuksiin kiihdyttää, niin välillä tuntuu loota siltä kun ajaisi automaattivaihteista autoa joka vaihtaa kakkoselle.. ihan ihmejuttu. Onko mahiksia tehdä mitään, lootan kiinniollessa, ei tuolla voi ajaa oikein yhtään. Jos pitää purkaa irti niin menee kyllä vanha m40 suoraan kiinni. Eikä ole hirveesti nyt laittaa rahaa tohon m41:een. Voiko sitä edes korjata ?

Voi uusimalla kytkinpinnat ja muita hilppeitä. Jospa katsoisit tarkemmin kirjasta millainen se rakenne on niin selviäisi vähemmällä. Se yksikkö on ihan kuin pieni automaattivaihde lisättynä manuaalin perään ja nyt se luistaa jatkuvasti ja auto ei liiku pian sitten yhtään vaikka haluaisitkin. Minä sinuna pudottaisin sitä auki senverran ettei kaikki öljyt ihan ulos tule niin tarkastelu käy paremmin.
Otsikko: Vs: M41 D-Type loikkarilaatikko
Kirjoitti: luchadore - 04.07.2013, 23:09:02
Nyt on ongelmat korjattu, ja kaikki vieläpä kerralla (tai oikeastaan kahdella kerralla). Vaihdoin vanhan m40:sen takasin, alakautta. Näköjään se onnistuu, vaikkakin on erittäin ahdasta, huomioon ottan että auton allakaan ei ole tilaa kun sen verran että kytkinkoppa mahtuu tulemaan pois alta. Sitten kun olin saanut viimoset palikat paikalleen, niin huomasin että kytkin kantaa ihan huolella kun olin sen vaijeria käymässä laittamaan viimosena toimenpiteenä. Sillon otti pattiin. Kytkimen paineasetelma, kun niitä on kaksi, erilaista, toinen ohuempi ja toinen paksumpi. Painelaakeritkin näyttää olevan erilaisia. Tietenkin siellä ei palikat täsmännyt ja ei muuta kun uudestaan alusta koko homma :idiot2:

Mutta nyt toimii, ja m41 menee joko purkuun ja korjaukseen, tai sitte myyn pois koko tuomiopäivän ongelmapesäkkeen. Ehjähän se on, vaatisi vaan huollon.
Otsikko: Vs: M41 D-Type loikkarilaatikko
Kirjoitti: luchadore - 22.01.2014, 14:56:44
Hep. Semmonen kysymys tuli tuosta perusvaihteiston ja loikkariyksikön yhdistävästä akselista, että onko se samanlainen sekä D- että J-typessä ?

Käytännössä siis voiko D-lootan akselin laittaa J-laatikkoon ?

Mahdollisimman ripeästi jos joku osaisi asian kertoa !?

Kiitos !
Otsikko: Vs: M41 D-Type loikkarilaatikko
Kirjoitti: Farmari-Jussi - 26.10.2015, 23:11:52
Tervehdys!

Herättelen tarinaa uudelleen: onko kellään räjäytyskuvaa D-ylivaihdelaatikosta? Olisi remppa tulossa, ei kytkeydy, pinnat ilmeisesti finito, ja monttööri pyytää sellaista.

Jussi
Otsikko: Vs: M41 D-Type loikkarilaatikko
Kirjoitti: eke - 27.10.2015, 07:42:34
http://www.volvotips.com/index.php/amazon/amazon-service-manual/overdrive-d-type/
Otsikko: Vs: M41 D-Type loikkarilaatikko
Kirjoitti: Farmari-Jussi - 28.10.2015, 21:47:07
Hyvä. Kiitos.

Jussi
Otsikko: Vs: M41 D-Type loikkarilaatikko
Kirjoitti: Shikaka - 23.04.2023, 22:00:45
Täytyy tähän vanhaan topikkiin jatkaa. Otin amazonista pois juurikin kyseisen m41 d-typen vaihteiston laakerointia varten. Varsinainen kysymys kuuluu, kuinka tuo ylivaihdelaatikko tulee kestämään kohtuu kutitellun b20 voimaa? Netissä moni mainostaa heikoksi ylivaihteeksi, mutta mistä se oikein räjähtää vai alkaako se vain luistamaan?
Otsikko: Vs: M41 D-Type loikkarilaatikko
Kirjoitti: Automasentaja - 28.04.2023, 13:57:01
(https://img.aijaa.com/t/00581/15147218.t.jpg) (https://aijaa.com/aRklNC)
(https://img.aijaa.com/t/00814/15147219.t.jpg) (https://aijaa.com/GdRkge)

Kestää jonkin aikaa. Toi pumppu on hajonnut vakio b18b koneella. Akselinpätkä kiertynyt ilmeisesti kun on kaasupohjassa suditettu ja haukannut pitoja. Ei huomannut ajossa mitään. 2.1l, k-nokka ja 2x45.
Myös kitkapinnat voi murentua jos pääsee luistamaan huonon öljynpaineen takia.
Mittarinvaijerin pyörittimen rattaat voi mennä muusiksi jos ovat tiheällä hammastuksella, tämä koskee vain p1800. Ama ja 140 on harvalla, kestävät paremmin.

Myös itse laatikon laakerointi on aika kevyt, kestää jonkin aikaa.
Mun mielestä toi d-type on aika rimpula. Välitys on hieman liian pitkä.
Ite just pari m41 purin ja niistä sai yhden toimivan. Melko työläs prokkis.
J type on paljon parempi. Yllättäen niitä ei juurikaan ole tarjolla. En pilaisi autoani d typellä jos sitä ei aiemmin siinä ollut.