Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Viritys => Voimansiirto (kytkin, vaihteisto ja peräkeskustelut) => Aiheen aloitti: smgt - 01.07.2011, 21:34:30

Otsikko: 200 sarjan laatikoiden kiinnitykset?
Kirjoitti: smgt - 01.07.2011, 21:34:30
onko näissä bensa ja doitseli versioissa eroa laatikon etäisyydellä?
ja kartaanin pituuksella?
Otsikko: Vs: 200 sarjan laatikoiden kiinnitykset?
Kirjoitti: Live - 01.07.2011, 21:39:53
On.
Otsikko: Vs: 200 sarjan laatikoiden kiinnitykset?
Kirjoitti: 240 - 01.07.2011, 21:58:11
Olikohan dieselissä 4cm pidempi etupätkä.
Otsikko: Vs: 200 sarjan laatikoiden kiinnitykset?
Kirjoitti: smgt - 01.07.2011, 22:55:59
niin arvelinki.
mittailin tuon uuden koneen paikkaa niin joutuu melkeempä 10 senttiä ottaa laatikkoo eteen päin...
Otsikko: Vs: 200 sarjan laatikoiden kiinnitykset?
Kirjoitti: Kulmamies - 02.07.2011, 09:32:44
Mikä laatikko sulle tulee? Jos tulee M90, niin helpolla pääsee, kun ottaa M45:n kardaanin ja lyhentää sen sopivaksi.

nimim. "Pitkä on piloilla, mutta lyhyttä voi aina jatkaa..."
Otsikko: Vs: 200 sarjan laatikoiden kiinnitykset?
Kirjoitti: smgt - 02.07.2011, 10:30:08
tällä hetkellä tulee m47 joka saa hoitaa hommasa talven yli.
ens kesällä todennäköisesti joku getrakki.

oiskohan mahollista käyttää 740 kartaania ku siinä on akseli väli vähä pitempi?
Otsikko: Vs: 200 sarjan laatikoiden kiinnitykset?
Kirjoitti: Kulmamies - 02.07.2011, 11:13:34
tällä hetkellä tulee m47 joka saa hoitaa hommasa talven yli.
ens kesällä todennäköisesti joku getrakki.

oiskohan mahollista käyttää 740 kartaania ku siinä on akseli väli vähä pitempi?

Kardaanin pituusero on yleensä takapätkässä, mutta onhan noita eri pituisia etupätkiäkin vaikka kuinka paljon.

Jos sulle tulee kiinteä vauhtipyörä, niin varaudu järkyttävään tärinään ja outoon jyristävään ääneen....
Otsikko: Vs: 200 sarjan laatikoiden kiinnitykset?
Kirjoitti: smgt - 02.07.2011, 11:56:22
kiinteähän pyörä tuossa koneessa on vakiona.
minä veikkaan ettei se värinä ja jyrinä kaksoismassallakaan lähe ku ne ei kestä vääntöä...

täytyy rueta haalimaan kasa kartaaneja ettei tarvihtis hitsaria ehtiä...
mutta eikös kartaanit ole keskenään tasapainotettu?
Otsikko: Vs: 200 sarjan laatikoiden kiinnitykset?
Kirjoitti: Kulmamies - 02.07.2011, 19:11:07
kiinteähän pyörä tuossa koneessa on vakiona.
minä veikkaan ettei se värinä ja jyrinä kaksoismassallakaan lähe ku ne ei kestä vääntöä...

täytyy rueta haalimaan kasa kartaaneja ettei tarvihtis hitsaria ehtiä...
mutta eikös kartaanit ole keskenään tasapainotettu?

Onko kyseessä Transportterin kone? Volvoissa on kaikissa kaksoismassa.

Kaksoismassa jyrisee ainoastaan kuormitettuna, kun väännönkesto loppuu. Mulla tärisi tasapainoitettu kiinteä pyörä+D24:n jousitettu kytkinlevy lähes koko ajan ihan järjettömästi. Tietyillä kierroksilla tuntui, että jotakin on pahasti löysällä. Laatikkona oli silloin M46, sittemmin laitoin kaksoismassan ja M90:n ja ajomukavuus nousi ihan eri sfääreihin :)


Lainaus käyttäjältä: Jule

200 sarjan kardaanin etuputken pituuksista tämmöinen taulukko.
Lisää tietoa tarvitaan, ja mielellään myös varmistuksia. Lihavoidut arvot ovat vanhoista keskusteluista poimittuja, lihavoimattomat tiedetyistä arvoista laskettuja, alleviivatut ovat mun itseni vielä tarkistamia. Lisäksi M47 laatikosta on ilmeisesti olemassa kaksi eri pituusversiota, mä en tiedä kumpi versio tuo on.
Joitain yhdistelmiä ei taida edes olla olemassa, kuten PRV+M45, mutta ei anneta sen häiritä.

M45 M46 M47 BW55 AW70/71 M50 M90 ero vinokoneeseen
Vinokone 75 48 58 65 58 80 69
Diesel 79 52 62 69 62 93 +4cm
PRV 92 65 75 82 75 97 +17cm

Otsikko: Vs: 200 sarjan laatikoiden kiinnitykset?
Kirjoitti: smgt - 03.07.2011, 00:02:56
ei ole pornstartterin kone ku audista.
Otsikko: Vs: 200 sarjan laatikoiden kiinnitykset?
Kirjoitti: TVS - 03.07.2011, 13:33:04
Kardaanin pituusero on yleensä takapätkässä, mutta onhan noita eri pituisia etupätkiäkin vaikka kuinka paljon.
Täytyy nyt ääneen hämmästellä, tarkoitat siis mallisarjojen välistä pituuseroa vai mitä? Kun mulla on/oli lattialla 3kpl 240 kardaaneja, ja 4kpl 7/9 kardaaneja, ja kyllä niissä oli mallisarjan sisällä kaikissa samanpituset takapätkät, olkoonkin että paksuuksia molemmissa tuli vastaan kahta erilaista. Sensijaan kahta samanpitusta etupätkää ei koko läjässä ollut ;D
Otsikko: Vs: 200 sarjan laatikoiden kiinnitykset?
Kirjoitti: Kulmamies - 03.07.2011, 16:32:42
Täytyy nyt ääneen hämmästellä, tarkoitat siis mallisarjojen välistä pituuseroa vai mitä? Kun mulla on/oli lattialla 3kpl 240 kardaaneja, ja 4kpl 7/9 kardaaneja, ja kyllä niissä oli mallisarjan sisällä kaikissa samanpituset takapätkät, olkoonkin että paksuuksia molemmissa tuli vastaan kahta erilaista. Sensijaan kahta samanpitusta etupätkää ei koko läjässä ollut ;D

Niin sitä tarkoitin, että jos akseliväli on eri, kuten kysyjä ehdotti 700:n kardaania 200:seen, niin silloin ero on takapätkässä. Etupätkän eroavaisuudet tulevat laatikkojen eroista.
Otsikko: Vs: 200 sarjan laatikoiden kiinnitykset?
Kirjoitti: TVS - 03.07.2011, 16:53:36
Niin sitä tarkoitin, että jos akseliväli on eri, kuten kysyjä ehdotti 700:n kardaania 200:seen, niin silloin ero on takapätkässä. Etupätkän eroavaisuudet tulevat laatikkojen eroista.
Nuistahan muuten saattais saada toimivan kombon kun jaksasi mettästellä sopivan pituset osat eri autoista, kuitenkin 240 ja 740 pituusero on hyvin pieni, niin osia vois löytyä aika tiheälläkin pituusvälillä. Olettaisin kuitenkin, että liitoskohdan poorit käy ristiin, näin silmämääräiseltä arviolta veikaten?
Otsikko: Vs: 200 sarjan laatikoiden kiinnitykset?
Kirjoitti: smgt - 03.07.2011, 17:39:06
taidan tehä kartaanin ja laatikon väliin ite holkin jolla laatiikoa tuon eteen päin.
Otsikko: Vs: 200 sarjan laatikoiden kiinnitykset?
Kirjoitti: tikkku - 18.08.2011, 06:44:00
mikähän laatikko ois topakka 700sarjalaiseen ahdettuun 230iin.. nappivitonen tällähetkellä paikallaan ja alkaa mennä hermo kyseiseen keksintöön, kaverin puolesta kyselen.. markkinapuolella ei oikeen napannu
Otsikko: Vs: 200 sarjan laatikoiden kiinnitykset?
Kirjoitti: smgt - 18.08.2011, 07:11:17
joku getrakki vaikka bmw:stä
niihin on adaptereitakin myynnissä mikä helpottaa asennusta.
Otsikko: Vs: 200 sarjan laatikoiden kiinnitykset?
Kirjoitti: JuHaU - 25.08.2011, 22:57:37
joku getrakki vaikka bmw:stä
niihin on adaptereitakin myynnissä mikä helpottaa asennusta.

M90 940 Volvosta niin ei tarvitse adaptereita.
Otsikko: Vs: 200 sarjan laatikoiden kiinnitykset?
Kirjoitti: smgt - 26.08.2011, 08:11:10
veikkaan että getrakki tulee halvemmaksi.
Otsikko: Vs: 200 sarjan laatikoiden kiinnitykset?
Kirjoitti: JuHaU - 26.08.2011, 08:52:22
veikkaan että getrakki tulee halvemmaksi.

Mä veikkaan, ettei tule.

Esim:

M90 laatikko markkinapaikalta 400 - 500 € sopii suoraan kiinni koneeseen.

Getrag 262 4 v 350 € + sovitusosat 150 € ja jos haluaa 5 v getragin eli 265 niin se maksaa noin 500 € ja tällöin vaihdelaatikko on vasta 30 vuotta vanha.
Otsikko: Vs: 200 sarjan laatikoiden kiinnitykset?
Kirjoitti: smgt - 26.08.2011, 09:28:33
niinno joo :)

minua vähän sekotti ku itellä on doitseli.
siihen asia on vähä erikanttinen ku nuita m90 ei hirveenä ole.
Otsikko: Vs: 200 sarjan laatikoiden kiinnitykset?
Kirjoitti: smgt - 08.01.2012, 22:22:52
avataan nyt vähä vanhaa juttua :)

onko m47:lla ja m90:llä pituus eroa?
 
Otsikko: Vs: 200 sarjan laatikoiden kiinnitykset?
Kirjoitti: Huikkoster - 08.01.2012, 22:31:43
M90 on lyhyempi johtuen etuvetosukulaisuudesta
Otsikko: Vs: 200 sarjan laatikoiden kiinnitykset?
Kirjoitti: Kisko - 08.01.2012, 22:33:37
Edellisellä sivulla olevan, FAQista lainatun taulukon mukaan M90 on peräti 11 cm lyhyempi.
Otsikko: Vs: 200 sarjan laatikoiden kiinnitykset?
Kirjoitti: smgt - 08.01.2012, 23:01:12
aivan. niin itsekkin laskin mutta m47 on kahta pittuutta.
ja tuossakaan ei tiedetty kumpaa tuossa on...

Otsikko: Vs: 200 sarjan laatikoiden kiinnitykset?
Kirjoitti: Lankku - 08.01.2012, 23:08:32
aivan. niin itsekkin laskin mutta m47 on kahta pittuutta.
ja tuossakaan ei tiedetty kumpaa tuossa on...
242:ssa on M90 perässä mittarivaijerilähdöllä varustetun M47 ristikollinen etupätkä, joten pituusero ei suuri ole. Kardaanintukipalkkiin pitää porata uudet reiät pari senttiä sivuun jotta tukikumi osuu kohdilleen kunnolla, sen verran lyhyempi M90 on.
Otsikko: Vs: 200 sarjan laatikoiden kiinnitykset?
Kirjoitti: smgt - 08.01.2012, 23:21:45
okei. kiitos avusta :)
Otsikko: Vs: 200 sarjan laatikoiden kiinnitykset?
Kirjoitti: Diudi - 22.01.2012, 20:50:30
Kyselisin tosta vaihdekepin irroittamista siirtäjästä..miten se tapahtuu? Mistä kohdasta sen saa purettua sillee, että sais käpin irti laatikosta..tarkotuksena irroittaa kone (laatikko mukana).

Siinä on joku semmonen metallinen "pusla" joka on kiinni siirtäjän päässä..? Saako sen puslan irti, ja jos saa niin miten?
Otsikko: Vs: 200 sarjan laatikoiden kiinnitykset?
Kirjoitti: estate - 23.01.2012, 09:01:50
Tuossa kuva (klikkaamalla isontuu) 240:n kepistä ja siirtotangosta (740:ssä muuten sama mutta keppiteline on erilainen):
(http://kuvablogi.com/nayta/thmb/img2857027.jpg) (http://kuvablogi.com/nayta/2857027/)

Kepin alapäästä pieni kuusiokoloruuvi (41) pois ja puristaa kepin ja siirtotangon yhdistävä tapin (6) irti. Tai sitten laatikon päästä siirtäjä irti (ei välttämättä onnistu kuin M45:ssa, on ahtaassa välissä): peltirengas (8 ) siirtotangon ja laatikon sisään menevän akselin yhdistävän "mokkelon" (7) päältä sivuun ja työntää "mokkelon" ja siirtotangon toisissaan pitävän tapin (9) irti ja nyppää siirtotangon irti. Keppiteline on irrotettava laatikosta auton alla, se on neljällä pultilla laatikossa kiinni.
Otsikko: Vs: 200 sarjan laatikoiden kiinnitykset?
Kirjoitti: J_Lanttola - 23.01.2012, 11:01:08
Itse oon aina ottanut vain tuon putkisokan irti kepistä (ilmeisesti numero 22) ja tiputtanut laatikon pois, asennus käänteisessä järjestyksessä. Taikka nyt kun tarkemmin muistelee niin piti se kehyskin varmaan irrottaa kepin ympäriltä. No, on kuitenkin siistiä sisätyötä, niin omasta mielestä helpoin tapa.