Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Veteraanit => Veteraanien korjaamo => Aiheen aloitti: -masaa - 27.03.2016, 17:58:16

Otsikko: viritetty b20 ei käynnisty
Kirjoitti: -masaa - 27.03.2016, 17:58:16
Morjens! Vaihdoin juuri moottorin volvooni, 2mm laskettu kansi, f-nokka, vähäsen kanavia viilaillu, tupla dellorto dhla 40 yms. Ongelma siis on etten saa sitä käyntiin.
Bensaa saa, tulpat oli märät rankan ryypytyksen jälkeen, kaasarit ultrapesty ettei ainakaan suuttimien pitäisi olla tukossa. Kokeiltu käynnistää kahdella eri virranjakajalla, kaksilla eri tulpilla + johdoilla.
kipinää saa, ennakoita kokeiltu 10-20 asteen välillä, alipainelähdön olen tukkinut mutta en ole jumittanut kärkisiltaa vielä.
Aluksi kun kokeilin käyntiin niin starttisprayn avulla hieman hörähteli ja meinasi lähteä käyntiin mutta sen jälkeen ei ole edes hörähdellyt eri ennakoilla, tulpilla, jakajalla.
mitä seuraavaksi pitäis kattoa?
Puristuksia löytyy, tuntee kyllä hyvin kun konetta pyörittää mutta en ole mitannut puristuspaineita.
Kiitoksia jo etukäteen, on kiire saada auto käyntiin :D
Otsikko: Vs: viritetty b20 ei käynnisty
Kirjoitti: oa5599 - 27.03.2016, 18:08:39
kokeilisin uusilla tulpilla jos ne on kunnolla kastuneet,
Otsikko: Vs: viritetty b20 ei käynnisty
Kirjoitti: -masaa - 27.03.2016, 18:18:29
Välissä siis vaihdoin tulpat kun olivat kastuneet ja hieman putsailin niitä toisia hiekkapaperilla
Otsikko: Vs: viritetty b20 ei käynnisty
Kirjoitti: oa5599 - 27.03.2016, 18:21:55
jakaja on varmasti oikeassa asennossa?? , eli ei heitä puolta kierrosta?
Otsikko: Vs: viritetty b20 ei käynnisty
Kirjoitti: -masaa - 27.03.2016, 18:47:17
On oikeassa asennossa, ennakot strobolla myös tarkistettu
Otsikko: Vs: viritetty b20 ei käynnisty
Kirjoitti: AKK - 27.03.2016, 19:34:00
Ei se merkkaa mithää vaik strobo näyttää oikein. Kato venttiilivivustosta et on oikein. Toisaalta vaikka olis 180 astetta väärin niin se sylkis imusarjaan. Voiko olla että ei ole tarpeeksi vahva kipinä. Saatko laihennettua seosta?
Otsikko: Vs: viritetty b20 ei käynnisty
Kirjoitti: -masaa - 27.03.2016, 20:20:22
Keinuvivuista ja hihnapyörän merkeistä oon kattonu että on kohillaan, aluks oli sytkä 180 astetta pielessä, pamahti putkessa aika lujaa ku oli sahannu jonkin aikaa   ;D seoksia en saa ronklattua kuin säätöruuveista, ei löydy ekstra suuttimia ollenkaan. Uskois kyllä että ihan sama minkälainen seos on niin kuitenkin edes lupaisi hieman kun yrittää käynnistää. Kipinän laadusta en kyllä osaa sanoa mitään, huomenna pitää ottaa tulppa irti ja sahata että näkee kipinän, puolan ainakin pitäisi olla kunnossa, pari päivää sitten oli auto vielä ajossa toisella koneella mutta samoilla apulaitteilla. Kiitos avusta!
Edit: muuten en kaasareissa yskimistä ole huomannut mutta yhdessä vaiheessa rupesi yhdessä kaasarin kurkussa palamaan, jospa sittenkin sytytys on persiillään vielä, pitää sekin vielä tarkistaa huomenna.
Otsikko: Vs: viritetty b20 ei käynnisty
Kirjoitti: Kari Grandi 240 - 27.03.2016, 21:26:52
Triviaali. Johtojen järjestys jakajassa?
Otsikko: Vs: viritetty b20 ei käynnisty
Kirjoitti: -masaa - 27.03.2016, 22:44:55
Oikeassa järjestyksessä. Minä, pari kaveria ja isä on ollut tallissa pällistelemässä ja ollaan siitäkin keskusteltu mutta oikein on. Voisikos joku selittää että miten sytkä voi olla persellään jos strobo kuitenkin näyttää sopivat ennakot?
AKK siitä mainitsi pari viestiä ylöspäin mutta itse en ole ikinä kuullut sellaisesta ???
Otsikko: Vs: viritetty b20 ei käynnisty
Kirjoitti: Kari Grandi 240 - 27.03.2016, 23:07:01
Nokka väärässä asennossa niin ei auta, vaikka kipinä oikealla hetkellä
Otsikko: Vs: viritetty b20 ei käynnisty
Kirjoitti: Oski - 27.03.2016, 23:50:33
Voisikos joku selittää että miten sytkä voi olla persellään jos strobo kuitenkin näyttää sopivat ennakot?
AKK siitä mainitsi pari viestiä ylöspäin mutta itse en ole ikinä kuullut sellaisesta ???
Sytkä voi olla puoli jakajan kierrosta perseellään siksi, että ykkös- ja nelospytty käy samaan tahtiin, mutta toisessa on puristus ja toisessa pakotahti. Jos jakajan pyörijä osoittaa ykkösen tulpanjohtoon, kun nelospytyssä on vaihtotahti (=pakovena sulkeutuu, imu aukeaa) on perusajoitus oikea. Jos näin ei ole, jakaja on puolikierrosta pielessä. Ja senhän korjaa helposti tulpanjohtoja vaihtamalla jakajan kannessa.
Otsikko: Vs: viritetty b20 ei käynnisty
Kirjoitti: -masaa - 28.03.2016, 00:36:39
Okei, hyvä tietää! Pitääpä tosiaan tarkistaa toi sytkä huomenna, jos ei siitä löydy vikaa niin koitan käynnistää vakio strömpällä.
Otsikko: Vs: viritetty b20 ei käynnisty
Kirjoitti: JuHaU - 28.03.2016, 01:05:58
Tarkista myös virranjakajan käyttöakselin asento, että on oikein.
Otsikko: Vs: viritetty b20 ei käynnisty
Kirjoitti: AKK - 28.03.2016, 01:37:46
Sen jakajan akselin voi ihan mielivaltaisesti muuttaa kun ottaa jakajan irti. Siksi ehdotin sytytä että tarkastaa että kun nelonen vaihtaa nii roottori näyttää Ykköseen.  Nokkakin voi "periaatteessa" olla väärin jos on asennettu päin prinkkalaa mutta en jaksa sitä uskoa. Jos on vaakatuplat nii voi olla primääripiiri tukossa ja vain ryyppy antaa bensaa. Jos on su/Strömberg niin tätä ominaisuutta ei ole..
Otsikko: Vs: viritetty b20 ei käynnisty
Kirjoitti: AKK - 28.03.2016, 01:39:22
Ja on ollut yksi puola joka antoi kipinää kun oli tulppa irti venttiili kopan päällä mutta kun asensi tulpan kiinni nii eipäs tullu kipsua
Otsikko: Vs: viritetty b20 ei käynnisty
Kirjoitti: -masaa - 28.03.2016, 02:07:33
Kiitos vastauksista! Nokka on 100% varmuudella oikein asennettu ja tiedän että se akseli on helppo saada väärään asentoon, päivittelen huomenna sitten että onko auto saatu käyntiin  :)
Otsikko: Vs: viritetty b20 ei käynnisty
Kirjoitti: kalkkis - 28.03.2016, 06:49:23
Vaihda vielä konkka ja jännitteensäädin jos ei lähde. Kaikkien johtojen liitokset myös, että virta kulkee.
Otsikko: Vs: viritetty b20 ei käynnisty
Kirjoitti: kio - 28.03.2016, 09:25:43
Kävi hisse amazoni tallissa viime kesänä, aivan samat ongelmat, potkii pätkii lyö tulta imusarjasta mutta ei lähde käyntiin. Vika löytyi kampiakselin hihnapyörästä,  väkärä joka pitää sen paikoillaan puuttui kokonaan ja oli muuttanut asentoa että ajoitus pielessä
Otsikko: Vs: viritetty b20 ei käynnisty
Kirjoitti: -masaa - 29.03.2016, 20:11:48
Käyntiin lähti! Volvon korjaamokäsikirjasta katoin virranjakajan akselin asennon kun ykköspytty on ykk:ssa,oli 2 hammasta pielessä.
Sitten seurasin jotain ohjetta minkä netistä löysin että miten saa ennakon säädettyä niin että auton pitäisi startata, Sitten faija avuksi suihkimaan starttisprayta kaasareihin samalla kun sahaan ja avot!
Olin jo vaihtamassa vakio strömppää paikoilleen kun mietin "äh, soitan faijan talliin suihkimaan tota starttispraytä ennenkun vaihan kaasarit"
Pienen säätelyn jälkeen löytyi jonkinlainen tyhjäkäynti, käytin paikallaan reilu 20 min 2000-3000 rmp ja sitten sisäänajamaan nokkaa!
Jonkinlaisissa säädöissä on kun pystyy ajamaan ainakin 1500-4000 rpm välillä puolikaasulla ja alle, muita kierroslukuja en ole koittanut enkä ole täyskaasulla kiihdytellyt (no kerran oli pakko  ;D ).
Ei näillä kierrosluvuilla nakuta, yski kaasareista eikä pauku putkessa, hyvä lähtökohta!
En tiiä miks tota f-nokkaa on haukuttu, sillä + kevennetyllä vauhtipyörällä ei ole mitään ongelmia ajaa, tyytyväinen olen vaikka tämä on mun käyttöauto. Kiitos kaikille jotka jelppi!  :)
Otsikko: Vs: viritetty b20 ei käynnisty
Kirjoitti: AKK - 29.03.2016, 20:53:41
Mullakin f ja tuplat, kevennetty vauhtis, jne jne ja ihan hyvä on kruisailla. Sul on loistava kesä tiedossa kun hoppu on nyt jo kasassa
Otsikko: Vs: viritetty b20 ei käynnisty
Kirjoitti: -masaa - 30.03.2016, 22:04:13
Olisi vielä kysymys kaasareiden säätämisestä:
Mitä nämä ympyröidyt säätöruuvit tekevät?
Netistä löysin vain räjäytyskuvan missä luki "bypass screw"
Mutta säätääkö se siis paljonko ilmaa tyhjäkäyntiseoksessa on, vai bensaa?
Muistanko edes oikein että ruuvit vaikuttavat tyhjäkäyntiseokseen?
(http://s14.postimg.org/7wxu5q2lp/2016_03_30_21_56_40.jpg) (http://postimg.org/image/7wxu5q2lp/)
Pultit ympyröity surkeasti, kännykällä tässä töhrin  :D
Otsikko: Vs: viritetty b20 ei käynnisty
Kirjoitti: hyvoneju - 30.03.2016, 23:28:32
Hyvä että pelaa ! Kyllä nää yleensä käyvät , jos kipinä , ja bensa tulee samalla vuosikymmenellä  ;)
Otsikko: Vs: viritetty b20 ei käynnisty
Kirjoitti: Kari Grandi 240 - 31.03.2016, 13:59:38
"Mutta säätääkö se siis paljonko ilmaa tyhjäkäyntiseoksessa on, vai bensaa?"

Oikeasti tietty molempia  :D  Mutta hakemasi vastaus on bensaa ja sen saat.

Läppien/luistien toki pitää olla ensinnä pyttyjen kesken synkassa tai tarkemmin sylinterikohtaisten virtausten, että jotain järkeä säädellä.

Yleisesti aukipäin laihenee so. ohivirtaus lisääntyy.

Fiksummat neuvoo paremmin ja varmaan jossain muussa topikissa, kuin tässä käyntiinlähtötopikissa, joka on jo vähänniinku case closed :)
Otsikko: Vs: viritetty b20 ei käynnisty
Kirjoitti: -masaa - 31.03.2016, 14:22:46
Kiitos paljon! Enää en tänne postaile mutta ajattelin vielä tuota kysäistä kerran kun tämä liittyi topicin autoon  :)
Otsikko: Vs: viritetty b20 ei käynnisty
Kirjoitti: Toni - 16.05.2016, 13:14:18
En tiennytkään että Oy Strömberg Ab suomalainen sähköteknisen alan yritys on valmistanut kaasareita.

Sen sijaan Brittiläinen Zenith-Stromberg carburettors on niitä tehnyt   ::).