Puotilan autokorjaamo  RallyBaron

Subaru Forester XT 2.5 -06

  • 75 Vastauksia
  • 25723 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Slowman

  • Mr. Kanttari
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4017
  • www.vrcf.fi
Vs: Slowman's latest, old Subaru Forester XT 2.5
« Vastaus #15 : 03.05.2019, 11:02:15 »
Tähän kuva sinivalkoisesta 245:sta  ;D

Asiallisen oloinen pirssi ja odotellaan käyttökokemuksia, jos tässä itsekkin innostuu (lue: talouspolitiikka paranee) autoa päivittämään. Subaru on ollu mielenpäällä.

:-[

Joka vanhoja muistaa sitä tikulla..   :D

Mutta nyt niitä kokemuksia, kuherruskuukausi päättyi ja ensimmäinen oikea murhe iski pintaan. Tämä ei kuitenkaan ollut varsinaisesti yllätys koska myös Subarulla on oma harrastajakuntansa ja joiden keskusteluja on tullut siis seurattua melko aktiivisesti.

Tässä laitteessahan on siis tällainen toisioilma (lisäilma?) systeemi jossa kylmäkäynnistyksen yhteydessä syötetään sähköisen pumpun avulla pakoputkistoon paineella ilmaa jotta "rikas" pakokaasu laimenisi ja katalysaattori lämpeäisi nopeammin. Ilmaa syötetään ECU:n ohjaamana tyypillisesti 30-60sek ajan, siis tällaisesta  "saastelaitteesta" on kyse.

Sen pääosat ovat varsinainen ilmapumppu ja sitten venttiilit (2kpl) jotka päästävät ilman pakoputkistoon, lisäksi releboksi ja pari sulaketta (näin yksinkertaistettuna). 

Järjestelmä on rakenteestaan ja toimintatavastaan johtuen melkoisen arka vikaantumiselle ja ylättäin melkoisen arvokas sitten myös korjata.

Eilen aamulla minulla kävi sitten tämä että lähdin viemään vaimoa töihin ja kas lyhyen ajon jälkeen muutama varoitusvalo syttyi mittaristoon, auto seis ja sammuksiin niin konehuoneesta kuului ilmapumpun ääni virtojen ollessa katkaistuna. Päätin kuitenkin ajaa sitten tuon muutamien minuuttien reissun ja palasin kotiin ja sammutin auton, pumppu kuului yhä pyörivän.. Konepelti auki ja tökkäsin ruuvarilla pumpun virtaliittimen irti ja sitten alkoi hämmästely. Pumppu oli kuumentunut tuossa pienessä ajassa niin että sen kylkeen vulkanoidut ripustuskumit olivat irronneet, pumppu kuitenkin oli muuten aloillaan ripustuskehyksessään. Päättelin siinä päissäni että koska pumpun virransyöttö ei katkennut virtalukon kautta niin releen on pakko olla jumissa. Siitä sitten tupaan miettimään jatkosuunnitelmaa. Netissä seikkaillessa tuli sitten vastaan tietoa että uudemmissakin Forestereissa on ko. ongelma tiedossa ja tiedostettukin jopa niin että jumittuvan releen takia on mm. tehty takaisinkutsu.

Lainaus
Recall Number
16V738000
Recall Date
10/13/2016
Component
ELECTRICAL SYSTEM
Summary

Subaru of America, Inc. (Subaru) is recalling certain model year 2007-2009 model year Legacy and Outback vehicles, 2008-2014 Impreza vehicles and 2009-2013 Forester vehicles, all equipped with turbo-charged engines. The relay that controls the secondary air injection pump may fail, causing the pump to continuously operate and overheat.
Consequence

If the air injection pump overheats, it may melt and increase the risk of a fire.
What Owners Should Do

Subaru will notify owners, and dealers will replace the secondary air injection pump relay, free of charge. The recall began December 2016. Owners may contact Subaru customer service at 1-800-782-2783. Subaru's number for this recall is WTM-73.

Sain yhteyden erääseen säätövelhoon jolta sain hieman opastusta asian suhteen, autohan siis toimi normaalisti ja tämä kaveri sanoikin että sillä voi aivan hyvin ajaa, ainoastaan vakionopeuden säädin ja ajovakauden hallinta on poissa käytöstä. Älkääkä kysykö minulta miksi, en ole vielä niin hyvin perillä näistä.

Utelias kun olen niin irroittelin pumpun releen ja mittailin sen, olihan se jumissa niin kuin oletinkin. HIeman tutustuin sen anatomiaan  V:> ja asentelin sitten päivän mittaan rojut takaisin paikoilleen, purkailin vikakoodit pois saamieni ohjeiden mukaan ja ajelin autolla hieman, kaikki tuntui olevan niin kuin pitääkin. Tänä aamuna kylmäkäynnistys ja pumppu ja autokin toimi niin kuin sen on suunniteltukin toimivan.

Tähän asiaan palataan vielä myöhemmin mutta nyt mennään näin.
Forester XT -06    Symmetrical AWD
760 Turbo -90 Ikuisuusprojekti
V70R -98 Paali vai mahdollisuus?

Poissa jone

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 69
  • Epäselvännäkijä
Vs: Slowman's latest, old Subaru Forester XT 2.5
« Vastaus #16 : 17.05.2019, 00:31:22 »
Osathan näihin ei maksa sen enempää kuin mihinkään muuhunkaan, kun ei vaan erehdy suomesta ostamaan...

Poissa Slowman

  • Mr. Kanttari
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4017
  • www.vrcf.fi
Vs: Slowman's latest, old Subaru Forester XT 2.5
« Vastaus #17 : 17.05.2019, 07:19:03 »
Osathan näihin ei maksa sen enempää kuin mihinkään muuhunkaan, kun ei vaan erehdy suomesta ostamaan...

On kyllä erittäin totta tämä, kumma maa kun tänne tuotaessa tuotteen hinta pahimmillaan moninkertaistuu. Onko sitten syynä nämä perinteiset "pienet volyymit ja korkeat logistiikkakustannukset", vaiko aina parjattu verottajan karvainen käsi, tiedä häntä?
Forester XT -06    Symmetrical AWD
760 Turbo -90 Ikuisuusprojekti
V70R -98 Paali vai mahdollisuus?

Poissa Julma-Henri

  • Mr. Vika Koodi
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4630
  • Leuka rinnassa kohti uusia pettymyksiä...
Vs: Slowman's latest, old Subaru Forester XT 2.5
« Vastaus #18 : 17.05.2019, 08:13:09 »
On kyllä erittäin totta tämä, kumma maa kun tänne tuotaessa tuotteen hinta pahimmillaan moninkertaistuu. Onko sitten syynä nämä perinteiset "pienet volyymit ja korkeat logistiikkakustannukset", vaiko aina parjattu verottajan karvainen käsi, tiedä häntä?

Mahtaa olla kaikkea nuita ja kun myyjänkin pitää saada katetta.

Myös jenkkien kans sama homma. Osa maksaa suomessa 160€ ja jenkeissä 20€. Rahtia tulee parisen kymppiä kun pikana tulee. Ja siihen alv päälle niin jokainen voi laskea paljon myyjä ottaa katetta..
"Tietä käyden tien on vanki. Vapaa on vain umpihanki"

V70 945 S70 Kuvia

Poissa Slowman

  • Mr. Kanttari
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4017
  • www.vrcf.fi
Vs: Slowman's latest, old Subaru Forester XT 2.5
« Vastaus #19 : 17.05.2019, 11:56:15 »
Mahtaa olla kaikkea nuita ja kun myyjänkin pitää saada katetta.

Myös jenkkien kans sama homma. Osa maksaa suomessa 160€ ja jenkeissä 20€. Rahtia tulee parisen kymppiä kun pikana tulee. Ja siihen alv päälle niin jokainen voi laskea paljon myyjä ottaa katetta..

Kokeilin piruuttaan tilata tuossa 15 pvä vähän hilpettä eu:n ulkopuolelta, lupailivat toimitusta ens viikolle mikä ilmeisimmin toteutuukin koska tavara tuli tänään maahan ja on jo tullattukin. On tää nykyaikana melko nopiaa :o
Forester XT -06    Symmetrical AWD
760 Turbo -90 Ikuisuusprojekti
V70R -98 Paali vai mahdollisuus?

Poissa Julma-Henri

  • Mr. Vika Koodi
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4630
  • Leuka rinnassa kohti uusia pettymyksiä...
Vs: Slowman's latest, old Subaru Forester XT 2.5
« Vastaus #20 : 17.05.2019, 12:05:29 »
Kokeilin piruuttaan tilata tuossa 15 pvä vähän hilpettä eu:n ulkopuolelta, lupailivat toimitusta ens viikolle mikä ilmeisimmin toteutuukin koska tavara tuli tänään maahan ja on jo tullattukin. On tää nykyaikana melko nopiaa :o

Reilu viikko menee kun jenkeistä tilaa. Joskus suomessa menee pitempään :D
"Tietä käyden tien on vanki. Vapaa on vain umpihanki"

V70 945 S70 Kuvia

Poissa puliukk0

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2892
  • Luftmassenmesser Hitzdraht-Jetronic
Vs: Slowman's latest, old Subaru Forester XT 2.5
« Vastaus #21 : 17.05.2019, 19:42:39 »
Mahtaa olla kaikkea nuita ja kun myyjänkin pitää saada katetta.

Myös jenkkien kans sama homma. Osa maksaa suomessa 160€ ja jenkeissä 20€. Rahtia tulee parisen kymppiä kun pikana tulee. Ja siihen alv päälle niin jokainen voi laskea paljon myyjä ottaa katetta..

Tämä niin totta. Autokeskuksella 2kpl o-renkaita 70€ kpl. Samat renkaat muutamia dollareita kappale jenkkien nissanilta.
-Toyota Prius -04 "Ekopönttö"
-Nissan 200sx S13 1JZ-GTE VVTi '92
-Wäärin Wirittäjä #2 / Helsinki Highriders #1 (Kouvolan korottajien alajaos)

Poissa Bäri

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 157
  • www.vrcf.fi
Vs: Slowman's latest, old Subaru Forester XT 2.5
« Vastaus #22 : 18.05.2019, 11:52:46 »
X5 2Din kehys motonetissa 115€ ja sama kehys 15€ rahteineen ebayn kautta. Eihän tuo hinta ole mitään muuta kuin motonetin ahneutta. Sama koskee muitakin osia.  :idiot2:

Poissa Slowman

  • Mr. Kanttari
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4017
  • www.vrcf.fi
Vs: Slowman's latest, old Subaru Forester XT 2.5
« Vastaus #23 : 10.06.2019, 11:34:20 »
Tilannekatsaus.

Toisioilmapumpun rele tuli vaihdettua koska alkuperäisellä oli taipumus hitsata kärjet yhteen aika-ajoin, releenvaihdon jälkeen systeemin toiminta on ollut sen osalta kunnossa. Tämä ei kuitenkaan ole kuin väliaikainen ratkaisu ko. systeemin suhteen, tästä lisää myöhemmin ;)

Autolla olen nyt ajanut vajaat 3400km keskikulutuksella 10,66l/100km, eli pikaisesti arvioiden tämä kuleksii jokseenkin samalla polttoainetaloudella kuin vertailulaitteena oleva vm.98 V70XC jossa suunnilleen saman kokoinen moottori. Näillä mun vähäisillä ajoilla tuo on varsin siedettävä tulos, odotin siis tarinoiden perusteella pahempaa..
Toki mä ajelenkin niin kuin pappaikäisen pitääkin, Fredriksonin lippis tiukasti päässä ja kevyellä jalalla :D

Pitää seuraavaksi selvitellä minkälaiset mahdollisuudet on parannella auton stereoita lähinnä liitäntöjen osalta, siis että siihen saisi esim bt:n kautta puhelimen kytkettyä, niin kuin ärrässä lisäboksin avulla. Alkuperäisiä stereoita en ole valmis vaihtamaan (ainakaan vielä).
 
Forester XT -06    Symmetrical AWD
760 Turbo -90 Ikuisuusprojekti
V70R -98 Paali vai mahdollisuus?

Poissa puliukk0

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2892
  • Luftmassenmesser Hitzdraht-Jetronic
Vs: Slowman's latest, old Subaru Forester XT 2.5
« Vastaus #24 : 10.06.2019, 17:38:48 »
Tämä ei kuitenkaan ole kuin väliaikainen ratkaisu ko. systeemin suhteen, tästä lisää myöhemmin ;)

Näissä ecun roplaus taitaa olla yhtä helppoa kun bemareissa? Piuha kiinni ja ohjelmasta pois koko pumppu?  :D

EDIT: http://www.romraider.com/index.php/RomRaider/RomRaider
Tuolla juttua jos kiinnostaa muitakin lueskella.
« Viimeksi muokattu: 10.06.2019, 23:05:02 kirjoittanut puliukk0 »
-Toyota Prius -04 "Ekopönttö"
-Nissan 200sx S13 1JZ-GTE VVTi '92
-Wäärin Wirittäjä #2 / Helsinki Highriders #1 (Kouvolan korottajien alajaos)

Poissa Slowman

  • Mr. Kanttari
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4017
  • www.vrcf.fi
Vs: Slowman's latest, old Subaru Forester XT 2.5
« Vastaus #25 : 10.06.2019, 21:10:59 »
Näissä ecun roplaus taitaa olla yhtä helppoa kun bemareissa? Piuha kiinni ja ohjelmasta pois koko pumppu?  :D

Näinhän nuo kokeneemmat kertoilee homman toimivan.
Forester XT -06    Symmetrical AWD
760 Turbo -90 Ikuisuusprojekti
V70R -98 Paali vai mahdollisuus?

Poissa Slowman

  • Mr. Kanttari
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4017
  • www.vrcf.fi
Vs: Slowman's latest, old Subaru Forester XT 2.5
« Vastaus #26 : 04.07.2019, 13:37:15 »
22.6.2019 perushuoltoa, öljyt Mobil Rally Formula ja suodatin, Subarun sininen joka on kehnoksi todettu harrastajapiireissä, menettelee kuitenkin seuraavaan vaihtoon.

27.6.2019 eskaloitui seuraava Subarun tyyppivika, muuten "lähes ruosteettomassa" autossa on tuollainen suunnittelun kukkanen, maalattu teräsputki joka ilmeisesti sijaintinsa johdosta joutuu alttiiksi monelle.. Kyseessä on siis öljynjäähdyttimelle johtava vesiputki. Nesteet vajentuivat pienestä reiästä ja aiheuttivat viikonlopun yli kestävän seisokin ajoihin. Purkkapatenttia jo valmistelin mutta osa toimitus pelasikin loppujen lopuksi melko nopeasti. Ajatuksena jostain mukailtu "Pidä Subarusi Subaruna, käytä alkuperäsiä varaosia" ;D

Linkki videoon: https://slowari.pic.fi/kuvat/Subaru/VID_20190627_140158.mp4?img=full



Nyt on viikonlopun jälkeen uusi putki paikallaan, tulipa nesteetkin päivitettyä samalla uusiksi.



Tavara- /koirakalteri tuli myös tilattua ja asennettua, tätä ei sitten hankittukaan marmoritiskiltä, tarvikkeena tuli, valmistaja Trav-All. Kohtuullisen nopea asennettava, etenkin kun nyt säädöt valmiina.






---clip---

Pientä sähkönpuutetta havaittu kolmella eri osa-alueella, kaukosäätimien paristot sekä alkuperäinen GS Yuasa akku alkoivat vedellä viimeisiään, paristot vaihdettu ja sopivaa akkua alettu katsella, vielähän tuo toimii ;) .

Niin ja sunnuntaina 30.6  käväisin uuden akun Motonetistä, Exide Premium ea654.
« Viimeksi muokattu: 04.07.2019, 22:05:00 kirjoittanut Slowman »
Forester XT -06    Symmetrical AWD
760 Turbo -90 Ikuisuusprojekti
V70R -98 Paali vai mahdollisuus?

Poissa Slowman

  • Mr. Kanttari
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4017
  • www.vrcf.fi
Vs: Slowman's latest, old Subaru Forester XT 2.5
« Vastaus #27 : 06.08.2019, 12:25:46 »
Niin viikko takaisin sunnuntaina vaihdoin viimein nuo etuvakaajan koiranluut kun herkkä sävelkorvani oli jo aiemmin reagoinut ajoittaiseen vienoon naputukseen joka kuului epätaisaisuuksista ajellessa. Mitään väljyyttähän noissa alkuperäisissä ei varsinaisesti tuntunut, mutta koska merkin foorumilla näistä naputuksen aiheuttajana oltiin varsin varmoja niin vaihtoon meni ja kas, ääni katosi. Alkuperäisten irroittaminen onnistui ainoastaan laikalla johtuen suunnittelun kukkasesta, pidä nyt vastaan 5mm kuusiokololla kun yrität vääntää auki 13 vuotta kiinni olleita muttereita. Ei auttanut ruosteenirroitusöljyt..

Samassa yhteydessä piti vaihtaman vakaajan puslat koska niiden yleisestä haperuudesta on myös raportoitu, no tuossa ne nyt olivat vielä hyvässä kunnossa. Uudet siis on hyllyssä mutta jäivät teknisten ongelmien takia vielä odottamaan aikaa parempaa ja vielähän nuo vanhat näyttää toimivan ;)

ELK kyllä ratkaisi ongelman samantien koska hällä on maaginen kyky etsiä ratkaisuja ATK:n avulla, itsehän en siihen jatkuvasta pääjumista johtuen näytä pystyvän ;D
Forester XT -06    Symmetrical AWD
760 Turbo -90 Ikuisuusprojekti
V70R -98 Paali vai mahdollisuus?

Poissa Slowman

  • Mr. Kanttari
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4017
  • www.vrcf.fi
Vs: Slowman's latest, old Subaru Forester XT 2.5
« Vastaus #28 : 30.10.2019, 20:52:55 »
Laitetaanpa tännekin pari merkintää taas:

26.10.2019 Kitkarenkaat vaihdettu alle 144473km
30.10.2019 Moottoriöljyt Valvoline Synpower 5W40 sekä Subaru musta öljynsuodatin 144633km

Muuten aika eleetöntä menoa vailla ylimääräisiä merkintöjä ja hyvä niin. Talvi saa tulla ja sitten katsotaan kuinka hankaliin paikkoihin tällä pääsee jumiin ;)
Forester XT -06    Symmetrical AWD
760 Turbo -90 Ikuisuusprojekti
V70R -98 Paali vai mahdollisuus?

Poissa mulugren

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4010
  • It is speed! Speed of hand, speed of mind
Vs: Slowman's latest, old Subaru Forester XT 2.5
« Vastaus #29 : 02.11.2019, 13:46:55 »
On kyllä erittäin totta tämä, kumma maa kun tänne tuotaessa tuotteen hinta pahimmillaan moninkertaistuu. Onko sitten syynä nämä perinteiset "pienet volyymit ja korkeat logistiikkakustannukset", vaiko aina parjattu verottajan karvainen käsi, tiedä häntä?

On ne verot muuallakin. Täällä joka kaupasta pitää tehdä rahankiilto silmissä "hyvä tili". Pitkäjänteisyys ja liiketoiminnan kehittäminen on aivan lapsen kengissä. Hyvä kauppahan on sellainen et molemmat osapuolet on edes suurinpiirtein yhtä tyytyväisiä. Täällä hyvä kauppamies on ns. p*skanpuhuja joka puhuu ympäri ja saa myytyä ylihintaan
"We are either kings or pawns of men" ~Napoleon Bonaparte

 

Futurez  Kulkukoira