Race.fi  Puotilan autokorjaamo

TT-thermo letkulämmitin.

  • 102 Vastauksia
  • 20300 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Beagle

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 739
  • XC70 D4 2014, S60 D5 -09, Polar 730BK matk.vaunu
Vs: TT-thermo letkulämmitin.
« Vastaus #30 : 10.10.2021, 11:51:45 »
Mitenkäs Beagle kiinnitti omansa ? Saisko kuvia ?

Sitä sai hieman pähkäillä. Lämmittimen mukana tulee sellainen kulmarauta, sen väänsin tiettyyn kulmaan ja kiinnitin öljypohjan pultin alle. Kuvaa siitä ei nyt saa, mutta sopii juuri ja juuri.

Letkuja sai kanssa hieman suunnitella, ettei mene kurttuun, eikä ottaisi kiinni tuohon coolerin putkeen. Vaikka ei se taida niin kuumaksi mennä, että polttaisi letkun puhki.

DEFA>calix kaapelien adaptereitahan on ihan motonetissä nykyään. Eli ihan sama mitkä panssarikaapelit siellä menee, kun ne voi muuntaa keskenään.
« Viimeksi muokattu: 10.10.2021, 11:54:54 kirjoittanut Beagle »
"Eihän tässä hommassa mene kuin viis minuuttia..."

Poissa jaskajokunen

  • :nohnoh
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6582
  • 1% Hybridi
Vs: TT-thermo letkulämmitin.
« Vastaus #31 : 12.10.2021, 15:55:22 »
Taitaa toi olla sittenkin Defa,

 Onkos se lämmitin pakko tunkea sinne ahtainpaan paikkaa, jos sen toisi 19mm letkulla hieman väljemmille vesille. Toki tilaahan ei ole missään niinkuin b-kadetin 1200 konehuoneessa, jossa mahtui duunailemaan vaikka mitä.

Onkos kokemuksia tästä ehdokkaasta, olis kolmea eri tehoakin, ainoa haitta puoli , että on Karkkaisellä  :idiot2: toki tuota voi saada muultakin jälleenmyyjältä




Onneksi ei ole kärkkäinen ainoa paikka hankkia
« Viimeksi muokattu: 12.10.2021, 15:58:05 kirjoittanut jaskajokunen »
V70 -00 HYL-sy  &  V40 -99 Wladde ja V40td -99 Eikka -99
V90-19 T8
Die weisheit: nicht hören, nicht sehen und nicht sprechen  Kylmämies

Poissa jaskajokunen

  • :nohnoh
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6582
  • 1% Hybridi
Vs: TT-thermo letkulämmitin.
« Vastaus #32 : 15.11.2021, 18:57:47 »
Nyt oon hieman hämilläni , Virtasen kaupalta todettiin, jotta itse lämmittimeeen menevä panssarikaapeli olisi defa-yhteen sopiva, mutta luottokorjaamo ei saanut sisälämppäriä toimimaan em. kaapelin kanssa. Tolppajohto on varmasti erilainen, mutta se sisälämppärin t-haara / jatkos piti kyllä olla defa ? On muuten tehokas, puolen tunnin lämmityksen jälkeen on moottori lähes käyntilämmöissään. Sisatilat kun vielä saisi edes haaleaksi .
V70 -00 HYL-sy  &  V40 -99 Wladde ja V40td -99 Eikka -99
V90-19 T8
Die weisheit: nicht hören, nicht sehen und nicht sprechen  Kylmämies

Poissa Perusvolle

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 23
  • www.vrcf.fi
Vs: TT-thermo letkulämmitin.
« Vastaus #33 : 20.11.2021, 18:29:33 »
Sitä sai hieman pähkäillä. Lämmittimen mukana tulee sellainen kulmarauta, sen väänsin tiettyyn kulmaan ja kiinnitin öljypohjan pultin alle. Kuvaa siitä ei nyt saa, mutta sopii juuri ja juuri.

Letkuja sai kanssa hieman suunnitella, ettei mene kurttuun, eikä ottaisi kiinni tuohon coolerin putkeen. Vaikka ei se taida niin kuumaksi mennä, että polttaisi letkun puhki.

DEFA>calix kaapelien adaptereitahan on ihan motonetissä nykyään. Eli ihan sama mitkä panssarikaapelit siellä menee, kun ne voi muuntaa keskenään.

ite virittelin omani suoraan Ardicin tuloon ja lähtöön (poistin ardicin kokonaan kun se temppuili ), käytin kanssa sitä mukana tullutta rautaa. Sen lisäksi muutama 90 asteen letkumutkakulma-pala motonetistä ja klemmareita, sain asenneltua about vaakatasoon siihen Ardicin kiinnikerautaan. Paras olisi tietenkin jos sen ois saanut siihen pystyyn, mutta en keksinyt miten niillä alkuperäisillä letkuilla ois sen saanut tehtyä, joten tyydyin siihen että valmistaja ilmoittaa, että saa laittaa mihin asentoon vaan. Toistaiseksi on toiminut moitteetta.
Ja syy miksi en muokannut mitenkään alkuperäisiä letkuja on se, että jos joskus ehtisi korjata sen Ardicin 100%, tai edes 99% toimintakuntoon, niin olisi se optio nakata se suoraan takaisin omiin letkuihinsa.

XC70 2005, Diisseliraktori

Poissa Hajuvesivolvo

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 125
  • www.vrcf.fi
Vs: TT-thermo letkulämmitin.
« Vastaus #34 : 03.01.2022, 07:03:39 »
Kumpi lämppärinkennon letkuista tulipellissä on tuloletku?

Poissa Chall

  • Porilainen Oikeiden Topicien Erikoismies
  • Global Moderator
  • Grand Touring
  • *
  • Viestejä: 2256
  • Muoviämpäri
Vs: TT-thermo letkulämmitin.
« Vastaus #35 : 03.01.2022, 11:11:58 »
Kumpi lämppärinkennon letkuista tulipellissä on tuloletku?
Kristallipalloa ikävä kyllä ei ole keksitty.
Ilman tietoa mistä autosta puhutaan on vaikea kertoa.

Mutta helpoiten saat selville kun lyöt auton kylmänä käyntiin ja kokeilemaan kädellä kumpi lämpenee ensin.

Poissa Hajuvesivolvo

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 125
  • www.vrcf.fi
Vs: TT-thermo letkulämmitin.
« Vastaus #36 : 03.01.2022, 18:55:10 »
Katos piru, googlen kautta tulin ei ollutkaan malliitopicin alla tämä.

Mk2 v70 turbo bensasta kyse.



Poissa VolvoVector

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 80
  • www.vrcf.fi
Vs: TT-thermo letkulämmitin.
« Vastaus #37 : 18.01.2022, 13:28:07 »
Letkulämmitin ( useampia malleja ) säteilylämmitin, joku muu ?

Webaston kunnostusta odottaessa tekisi mieli askarrella joku muukin versio joka edes vähän lämmittäisi vettä tai säteilisi pohjaan.

Mikä helppo ja nopea asentaa ? Tallista löytyy vaikka mitä ja tekisi mieli laittaa vain letkujen väliin palikka. Erillisiä pumppuja en rakenna enkä meinaa hyödyntää olemassakaan olevaa, eri asia että saako siitä lämmittimestä sitten mitään hyötyä mutta kuitenkin  8)

Kokemuksia ja kommentteja edellisiin spekseihin liittyen

XC60 D5 AWD 2010

Poissa R70AWD

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 703
Vs: TT-thermo letkulämmitin.
« Vastaus #38 : 18.01.2022, 15:39:08 »
Laittaisin tapauksessasi juuri TT-Thermon tai vastaavan letkulämmittimen webaston vesikiertoon siten että sen lämmittämä vesi ohjautuu ensimmäisenä moottoriin päin lämmittimeltä. Sisätilaa ja lämppärin kennoa on aivan turha lämmittää, moottori on tärkein lämmitettävä. Kun webaston saa aikanaan kuntoon, niin letkulämmittimen voi silti jättää paikalleen ja käyttää aina kun sähköä saatavilla.
TT Thermot ovat tehokkaita, jo tuntikin riittää lämmitämään moottorin niin että se käynnistyy lämpöasteiden puolelta vaikka olisi reilumminkin pakkasta.
Nykyiset : 2009 V70 T6 AWD * 1998 940 2.3 Turbo Classic
Exät : 1998 V70R AWD * 1997 960 2.5  * 1989 740 Turbo Intercooler * 1983 240 DL

Poissa VolvoVector

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 80
  • www.vrcf.fi
Vs: TT-thermo letkulämmitin.
« Vastaus #39 : 18.01.2022, 17:58:35 »
Laittaisin tapauksessasi juuri TT-Thermon tai vastaavan letkulämmittimen webaston vesikiertoon

Kuulostaa ihan järkevältä, ei ole sellaista tullut ennen rakenneltua, olisikohan kenelläkään " manuaalia " vaihe vaiheelta  ::)
XC60 D5 AWD 2010

Poissa Beagle

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 739
  • XC70 D4 2014, S60 D5 -09, Polar 730BK matk.vaunu
Vs: TT-thermo letkulämmitin.
« Vastaus #40 : 21.01.2022, 09:28:22 »
Tuossa jokunen sivu taaksepäin laitoin kuvan, kun asensin TT hermon öljypohjan viereen. Ei ole näköjään oikein hyvä asennuspaikka. Ilmeisesti lämmittimen pumppu on sen verran tehoton, ettei se jaksa nostaa lämmintä nestettä ylöspäin. Eli lämmittää pelkästään öljynjäähdyttimen, mutta ei oikeastaan muuta. Toki jos tuntitolkulla pitää piuhassa, niin on lohkokin haalean lämmin.

Pitäisi löytää ylempää koneen kyljestä joku parempi asennuspaikka. Ei vaan tuossa kolmoskoppasessa 2.4d:ssä hirveesti ole noita letkuja näkyvissä.


Itse lämmitin piti uusia jo takuuseen kertaalleen. Alkoi vuotamaan lämmittimen laippaliitoksen välistä jäähdytinnestettä. Takuu kyllä toimii hienosti ja nopeasti.
"Eihän tässä hommassa mene kuin viis minuuttia..."

Poissa Hajuvesivolvo

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 125
  • www.vrcf.fi
Vs: TT-thermo letkulämmitin.
« Vastaus #41 : 21.01.2022, 12:56:04 »
Asensin just omaan bensaturboon pumpullisen letkulämmittimen. Joku oli jo aiemmin katkaissut kennolle kannesta menevän letkun ja liittänyt holkilla.

Laitoin holkin tilalle 90ast mutkan ja lisäletkua, että sain ilmanputsarin tykö lämmittimen. Toinen pää sitten saman letkun paluuosaan.

Kesäkelillä vois senverran fiksata, että kannen letkun vaihtais kulmalliseen niin ei tekis tuota "turhaa" lenkkiä letku.

Laitoin lukkopihdit kennon letkuun ennen  operaatiota katkaisukohdan alapuolelle ja koko operaatiossa jäähdytinnestettä lirahti ehkä 1dl maahan.

Mielestäni oiva vaihtoehto auton alle tulevalle asennukselle jos ei nosturia ja vehkeitä käytössä.

Jos letkua ei olisi valmiiksi katkottu olisin vastaavasta kohdasta lyönyt katki kun tilaa on, irroittanut kuten nytkin kennosta sen letkun ja pistänyt siihen kulmineen letkun lämmittimelle.

Nyt kaiken lisäksi lämmitin on helpossa paikkaa eli josse vaikka kärähtää niin ei ole kuin 5min homma irroittaa ja asentaa uusi.

Poissa disketti88

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 56
  • www.vrcf.fi
Vs: TT-thermo letkulämmitin.
« Vastaus #42 : 27.01.2022, 18:28:30 »
Ennen:






Öljynlauhduttimessa oikeanpuoleinen letku jossa kaartuva metalliosa on moottorilta saapuva. Vasemman puoleinen letku on moottorille lähtevä (paluu).




Jälkeen:



TT-Thermo kytkettynä moottorille lähtevään (paluu) letkuun





Volvo XC90 2006 D5 moottoriin asennettuna TT-Thermo 1500XC öljynlauhduttimen paluuletkuun eli sama paikka johon esim calix letkulämmitin asennetaan.

TT-Thermolle täydellinen asennuskohta ohjausvaihteen kiinnityspultin kohta öljynlauhdutinta vastapäätä johon laitteen mukana tulevan kiinnikkeen saa kiinni ja tuettua isolla prikalla lähtö ylöspäin valmistajan ohjeen suosituksen mukaisesti.

Lisäksi Biltemasta 16mm kahden mutkan vesiletkua, josta leikkaa toisen mutkan pois ja jättää letkun päihin tuuman verran kiinnityspintaa niin mahtuu suoraan paikalleen ja lyhyt 15-20cm pätkä 16mm vesiletkua, jolla kytkee öljynlauhduttimelta TT-Thermon alaosaan.

Autossa Calix johtosarja johon laitettu calix -> defa adapteri, koska TT-Thermossa on vain defan pistoke.

Autossa polttoainelämmittimenä Eberspächer Hydronic DW4SC joka on asennettuna apparin puolelle ohjaustehostimen säiliön viereen, tuloletku moottorilta ja lähtöletku suoraan sisäkennolle.

Sen verran tuo Hydronic jarruttaa letkuston välissä, että TT-Thermo ei jaksa kierrättää sisäkennoston kautta jäähdytysnestettä (ainakaan tehokkaasti), mutta lämmittää reippaanlaisesti moottorin jäähdytysjärjestelmän jakeluputkiston ja moottorin niin, että sisätilat lämpenevät todella nopeasti kun ajoneuvon käynnistää.

Lisävaihtoehtona harkitsen lisäpumppua sisäkennolle menevään letkuun, mutta toistaiseksi sisätilanlämmitin riittää.

« Viimeksi muokattu: 28.01.2022, 08:29:54 kirjoittanut disketti88 »

Poissa Beagle

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 739
  • XC70 D4 2014, S60 D5 -09, Polar 730BK matk.vaunu
Vs: TT-thermo letkulämmitin.
« Vastaus #43 : 27.01.2022, 22:51:13 »
Lainaus
Sen verran tuo Hydronic jarruttaa letkuston välissä, että TT-Thermo ei jaksa kierrättää sisäkennoston kautta jäähdytysnestettä (ainakaan tehokkaasti)

Joo tämän saman huomasin itsekin, omassa XC70 ettei kennolle riitä lämpö. Jokin siellä jarruttaa ja todennäköisesti Webasto. Tuo lisäpumppu olisi yksi vaihtoehto tai sitten siirtää lämmitin kennon letkuun.

Tuo ettei lämmittäisikään öljynlauhdutinta ensimmäiseksi vaan laittaisi menemään suoraan moottoriin voisi nopeuttaa koneen lämpenemistä.
"Eihän tässä hommassa mene kuin viis minuuttia..."

Poissa V70 2.5

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 679
  • www.vrcf.fi
Vs: TT-thermo letkulämmitin.
« Vastaus #44 : 27.01.2022, 22:58:32 »
Minkä hiton takia tarvii olla letkulämppäri,jos on webasto tms.???

Eipä ole koskaan tullut sähköllä lämmitettyä nykyisiä romuja joissa webasto/eber. kun ei noilla sähköhärveleillä vaan saa lähellekkään yhtä lämpöiseksi.

Ylläpitolaturi on kerran viikossa kiinni.
-945 b230fk hx35 m90 g80 -95 -945 b230fk A -91
-s80 b5254t6 summum -08
-Bayliner1952 Volvo penta 145a
-Vauxhall viva Deluxe-71  -Transhit -08

 

Futurez  Kulkukoira