Puotilan autokorjaamo  RallyBaron

744 GL -86 "kasarikaasarikalsari"

  • 162 Vastauksia
  • 31762 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa dneproshin

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1640
  • Innokas käyttöautoilija
Vs: 744 GL -86 "kasarikaasarikalsari"
« Vastaus #15 : 22.05.2020, 20:54:54 »
Laakerinirroitussarja:



Lähti helposti:







Ulkokooli lähti helposti liukuvasaralla naputtelemalla:



Sisempi stefa oli niin tiukassa, että piti tehdä tuommoinen palikka liukuvasaran kaveriksi:



Uusi sisästefa:



Riittääkö modattu 6 tonnin pikkuprässi?



Laakeri meni melko kivuttomasti:



Laakerin kiinni pitävä holkki sen sijaan jämähti tuohon, vaikka uunitin sen ~150 asteeseen:



Otetaan irti kaikki mitä prässistä lähtee... ja *PAM* *KLING*:



Jarrulevystä leikattu n. 10 mm paksu palanen antautui... No hylsythät ovat tosi kestäviä:



Ulkokooli lähti tuossa pamauksessa omille teilleen, mutta eipä sen kai kiinteä kuulu ollakaan... Lukitusrengas meni lopulta paikoilleen hitaasti mutta varmasti, lämmittelin sitä kuumailmapuhaltimella ja pumppasin raivolla prässiä varoventtiili suhisten:



Skandixin tuotenumero näkyy kuvassa, paketissa oli Timkenin setti eli laatutavaraa pitäisi olla.

Irtonainen ulkokooli paikoilleen, aika löysän tuntuisesti meni ihan sormilla:



Kiireesti pulteilla vedättäen lukituslevy paikoilleen ja laakeri säänsuojaan:



Pieni poikittainen välys tuntuu, kuten kai kuuluukin. Ja samalla tavalla pykältäen pyörii kuten nämä aina - mistäköhän johtuu?

Seuraavalla kerralla suosiolla pakastan akselin ja uunitan laakerin sekä lukitusrenkaan, josko sitä pääsisi helpommalla...
« Viimeksi muokattu: 26.03.2022, 14:45:22 kirjoittanut dneproshin »

Poissa dneproshin

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1640
  • Innokas käyttöautoilija
Vs: 744 GL -86 "kasarikaasarikalsari"
« Vastaus #16 : 23.05.2020, 16:26:42 »
Motonetin käsijarrukaapelissa (24-2139, Volvo 700-sarja, oikea, vm. -87 asti) ei tullut mukana pölysuojakumia - lainasin sen tuosta toisesta vaijerista (24-2772 Käsij vaijeri Volvo740 88- oik):



(Jostakin tuntemattomasta syystä minulla oli sekä vanhemman että uudemman malliset vaijerit valmiina...)

Osia paikoilleen:







(Käsijarrukenkien säätöruuvi on Motonetin tuote 22-2000, 9.90 euroa / kpl)



Käsijarrulinkun korjaussarja (Motonet 24-7043, 11.90 euroa):



Laittamassani vaijerissa oli valmiina tuollainen puolikova putkenpätkä... En tiedä mihin oli tarkoitettu, laitoin sen perämurikan ylitysohjaimeen, johon vaijeri tuntuu näissä aina syövän melkoisen kolon (kuvassa ohjurimuovi käännettynä, kolo osoittaa kohti auton keulaa eli kuvassa oikealle):





Vänkärin puoli oli kuiva, joten ei laakeri/stefajumppaa sinne:



Uutta/uudenveroista palikkaa vanhojen jarruosien tilalle:





Vaijerin ohjain puuttuu kokonaan vänkärin puolelta, ajattelin että toimii tuo ilmankin:



Satula vaikutti jumittelevan ja jarruletku oli pykinyt, laitoin uudet:





Jarrulevyt ja palat sekä oikea takasatula ovat Biltemasta, muut osat joko Motonetista / joitakin en edes tiedä tai muista mistä ovat :P

Peräöljyt laitoin vielä illalla valumaan, melkoisen paljon oli pohjapropun magneettiin tarttunut hilettä:



Sopiva kupariprikkakin löytyi:



Peräöljyn speksit: GL5, 1.75 litraa (ainakin eräässä lähteessä). Noin puolitoista litraa tuolta valui pois ja saman verran laitoin tilalle, Castrolia tällä kertaa:



Huh, olisikohan tuo takapää nyt kunnossa toistaiseksi... Seuraavaksi etupäätä tutkimaan...
« Viimeksi muokattu: 26.03.2022, 21:19:38 kirjoittanut dneproshin »

Poissa dneproshin

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1640
  • Innokas käyttöautoilija
Vs: 744 GL -86 "kasarikaasarikalsari"
« Vastaus #17 : 25.05.2020, 21:25:24 »
Tunnelmakuva työmaalta:



Etujarrut on ajettu aika loppuun:



Jousiin ei tarvinnut jousipuristinta, kuten kuvasta voi päätellä:



Kuskin puolen iskarin mutterin kanssa piti vähän taistella:



Muuten tästä onkin kaikki paikat lähteneet hienosti auki tähän mennessä. Tästä on selvästi kohtuullisella tasolla huolta pidetty vuosien varrella ja osaa vaihdettu... Mutta vähän on säästeltykin, esim. iskarien vaihto pareittain ei nyt mikään kohtuuton sijoitus ja voimainponnistus olisi ollut...

« Viimeksi muokattu: 26.03.2022, 21:26:23 kirjoittanut dneproshin »

Poissa dneproshin

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1640
  • Innokas käyttöautoilija
Vs: 744 GL -86 "kasarikaasarikalsari"
« Vastaus #18 : 30.05.2020, 22:28:45 »
Testataanpa saako kuraa täynnä olevista kääntölaakereista putsaamalla ja rasvaamalla hyvät...







Pikaisesti putsattuja osia:



Suojahaitarit on 850:stä, nuo tämän omat oli aika rankasti lyhennetty... Jousetkin olivat melko lyhkäiset, uudet alkuperäismittaiset laitoin tilalle (Biltemasta):



Kokoaminen tehty, kääntölaakerit tuntuivat ihan kohtuullisen hyviltä:



Nuo olivat tiukassa, lämpöä joutui antamaan:



Uudet letkut (Professional Parts Motonetista) ja varastossa makoillut melko hyvä satula entisten huonohkojen tilalle. Myös levyt ja palat tulivat uutta (Vector-merkkiset Motonetista):



Vänkärin puolelle en vaihtanut satulaa tai letkuja, vanhat olivat aika hyvän näköiset ja tuntuiset:



Minkähän takia joskus näissä on letkuille tuollaiset adapterit/jatkopalat satuloissa:



Tuossa ei ollut, hyvin tuntuu menevän ilmankin:



Ilmaus suoritettu, samoin painetesti - ei vuotoja havaittavissa.
« Viimeksi muokattu: 27.03.2022, 15:45:15 kirjoittanut dneproshin »

Poissa Duke

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2164
  • Näillä mennään
Vs: 744 GL -86 "kasarikaasarikalsari"
« Vastaus #19 : 31.05.2020, 11:38:32 »
Tunnelmakuva työmaalta:



Etujarrut on ajettu aika loppuun:



Jousiin ei tarvinnut jousipuristinta, kuten kuvasta voi päätellä:



Kuskin puolen iskarin mutterin kanssa piti vähän taistella:



Muuten tästä onkin kaikki paikat lähteneet hienosti auki tähän mennessä. Tästä on selvästi kohtuullisella tasolla huolta pidetty vuosien varrella ja osaa vaihdettu... Mutta vähän on säästeltykin, esim. iskarien vaihto pareittain ei nyt mikään kohtuuton sijoitus ja voimainponnistus olisi ollut...


Noi iskarit on mun jäljiltä eriparia. Mutsilla jäätyi joskus kaasuvaijeri ja ei automaatilla paniikissa niin äkkiä saa pysähtymään, että ojaan mentiin :D. Hommasin sillon vaan ehjän tolpan ja laitoin kiinni, kun ajoon tarvitsi heti saada. Tarkoitus oli iskarit vaihtaa, mut tietenkin jäi.
Lada 1200 L-86: Kesä auto
Volvo v70 D5-05 :käyttis
Volvo v70 D4-14:käyttis
Ford Escort Xr3i - 87:kesä auto

Poissa dneproshin

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1640
  • Innokas käyttöautoilija
Vs: 744 GL -86 "kasarikaasarikalsari"
« Vastaus #20 : 31.05.2020, 13:22:13 »
Jaa näillä oli semmoinen tarina. Mielenkiintoista kuulla auton historiasta. Tuliko muita vaurioita silloin? Oikeaa etunurkkaa on esim. joskus kolhittu hieman.

Paikoilleenhan nuo eriparipumput menivät nytkin, "tilapäisratkaisuna" kunnes jaksan laitella seuraavan tolppaparin priimakuntoon :P

Poissa Duke

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2164
  • Näillä mennään
Vs: 744 GL -86 "kasarikaasarikalsari"
« Vastaus #21 : 31.05.2020, 21:54:12 »
Jaa näillä oli semmoinen tarina. Mielenkiintoista kuulla auton historiasta. Tuliko muita vaurioita silloin? Oikeaa etunurkkaa on esim. joskus kolhittu hieman.

Paikoilleenhan nuo eriparipumput menivät nytkin, "tilapäisratkaisuna" kunnes jaksan laitella seuraavan tolppaparin priimakuntoon :P
Etuspoileri meni päreiksi. Peltivaurioita tai edes naarmuja tullu sillon. Vaihdoin mä sillon varuiksi raidetangon Sisä ja ulkopään.
Lada 1200 L-86: Kesä auto
Volvo v70 D5-05 :käyttis
Volvo v70 D4-14:käyttis
Ford Escort Xr3i - 87:kesä auto

Poissa dneproshin

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1640
  • Innokas käyttöautoilija
Vs: 744 GL -86 "kasarikaasarikalsari"
« Vastaus #22 : 31.05.2020, 23:30:28 »
Ok, matkan varrelle on osunut muitakin kolhuja siis.

Tänään vaihdoin laatikkoon (M47) öljyt. Melkoista väkivaltaa piti antaa propuille:



Uudet prikat:



Pois tuli reilut 1.5 litraa tummaa öljyä, tilalle laitoin suurin piirtein saman verran kirkkaan keltaista. Tuon verran jäi jäljelle:



Loput on laatikossa tai minun hihassa. Vähän lirahti maahankin kun tuolla ahtaassa välissä oli hieman hankala touhuta :P Apuvälineenä oli tuollainen pumppu, joka on Bilteman tuote 20-750. Tulipa otettua hölmösti kuva kun ei näy öljypöntön etikettiä, mutta Castrolia laitoin taas: Castrol Syntrans Multivehicle 75W-90.

Operaatio valmiina:



Avainväli noissa lienee alunperin ollut 13 mm... Olivat sen verran nuljattuja nuo proput että täyttöproppuun käy käsittelyni jälkeen nykyisin sitten 12 mm lenkki vasaralla sovitettuna. Tyhjennysproppuun taasen käy jopa ihan ilman vasaraa esim. 1/2 tuuman lenkkiavain oikein hienosti :)

Siivosin sisustan pikaisesti, kaikesta päätellen edellisestä kerrasta olikin jo vierähtänyt jonkin aikaa... Melkoisen roskamäärän joukosta suosikkilöytöni oli Ivalon K-Marketin kuitti vuodelta 2004 ::) Kolikoita oli tietty runsaasti, ja muutama sinne vielä jäi mm. penkkien kiskojen väliin.
« Viimeksi muokattu: 27.03.2022, 15:50:11 kirjoittanut dneproshin »

Poissa dneproshin

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1640
  • Innokas käyttöautoilija
Vs: 744 GL -86 "kasarikaasarikalsari"
« Vastaus #23 : 01.06.2020, 20:53:20 »
Peltipakosarjan myötä autossa oli valmiina lambdan paikka (ja siinä oli jopa anturikin, johdot pätkittynä) - laitoin siihen hankkimani laajakaista-anturin:



Liittimen jälkeen piuha muuttuu harmaaksi ja menee kabiinin puolelle, läpivientikin oli valmiiksi leikattu auki:



Nyt olisi toiveissa lähinnä taukoa auton alla ryömimisestä :buck2:
« Viimeksi muokattu: 27.03.2022, 15:54:12 kirjoittanut dneproshin »

Poissa dneproshin

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1640
  • Innokas käyttöautoilija
Vs: 744 GL -86 "kasarikaasarikalsari"
« Vastaus #24 : 02.06.2020, 22:45:55 »
Tänään puuhailin lähinnä ohjaamon puolella. Koska kojelauta oli todella monesta kohtaa halki, päätin tehdä sen kummemmin säälimättä hieman hyödyllisiä asennuksia:



Bilteman lisämittaritelineissä PLX DM6 ja sille kaverina Motonetin geneerinen volttimittari, ettei näyttäisi niin yksinäiseltä. PLX:n boksi (joka tunnetaan ilmeisesti nimellä SM-AFR) näkyy oikeassa alanurkassa epämääräisesti roikkumassa, pitää sille keksiä vielä hyvä paikka.

Seosmittari vaikutti toimivan kuten kuuluukin - kone pysyy käynnissä joten kuten ryyppyä sopivasti annostellen ja PLX:n lukemat vaihtelivat välillä 10 (minimi) ja ~17. Kunhan saan aikaiseksi asentaa DGV-kopiokaasarin, niin pääsee säätelyhommiin - jos on hyviä vinkkejä niin saa jakaa tässä. Esim. kiinnostaisi tietää, että halutaanko tyhjäkäyntikin sinne ~14.7:aan - mites katsastuksessa tehtävät mittaukset liittyvät tuohon arvoon, vai liittyvätkö mitenkään? Muuten ilmeisesti ainakin kiihdytyksissä olisi vissiin toivottavaa että seokset olisivat rikkaan puolella (kuinka paljon?) ja tasakaasulla haetaan taloudellisuutta sinne 14.7:n tienoille, vai jopa laihalle?
« Viimeksi muokattu: 27.03.2022, 15:56:26 kirjoittanut dneproshin »

Poissa dneproshin

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1640
  • Innokas käyttöautoilija
Vs: 744 GL -86 "kasarikaasarikalsari"
« Vastaus #25 : 03.06.2020, 22:18:28 »
Edellisessä viestissä mainittu boksi piilotettuna:



Lisää asennuksia:



Näissä kun on aina mittaristo enemmän tai vähemmän rikki, niin ostinpa kokeeksi halvan Android-puhelimen (Nokia 2.2) ja tein tuollaisen melko kiinteän asennuksen. Tuohon luuriin saapi ainakin nopeuden, matkamittarin, navigoinnin, Spotifyn... Mitään kokemusta tuosta mallista ei ole, ostin vain mahdollisimman halvan :P

Asennuksiin en sen kummemmin jaksanut panostaa, ihan tarpeeksi värkkäämistä ollut tän kanssa nyt muutenkin...

« Viimeksi muokattu: 02.04.2022, 11:04:09 kirjoittanut dneproshin »

Poissa dneproshin

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1640
  • Innokas käyttöautoilija
Vs: 744 GL -86 "kasarikaasarikalsari"
« Vastaus #26 : 10.06.2020, 22:09:03 »
Viime päivät olen puuhaillut konehuoneen puolella. Ensin osia pois:





Sitten vähän jo takaisinkin:



Uusi bensapumppu on ihan samanlainen "Sofabex" kuin vanhakin (huolimatta Valeon laatikosta).



Murentuneita johtoja piti vaihdella:



Ja uutta sukkaa päälle:



Kaasuttimen "käynninaikainen virta" jäi pois, kun tuleva kaasari ei sellaista tarvitse:



Tuo piuha lie kylpenyt niin paljon bensassa, että eristettä ei ollut enää juuri ollenkaan jäljellä... Käsittääkseni alkuperäinen solex tarvitsi virtaa jälkikäynnin estosolenoidille ja kohokammion tuuletusventtiilille, hienoja toimintoja on rakenneltu näihin aikoinaan.

Öljyt ja suodatin vaihdettu (Motox FullSyn 5W-40 ja oem-suti):



Vanha öljy haisi bensalle ja sitä oli todella paljon liikaa.
« Viimeksi muokattu: 02.04.2022, 11:11:57 kirjoittanut dneproshin »

Poissa dneproshin

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1640
  • Innokas käyttöautoilija
Vs: 744 GL -86 "kasarikaasarikalsari"
« Vastaus #27 : 11.06.2020, 21:35:36 »
Edellisen viestin kuoriutuneeseen piuhaan (oletettavasti) liittyen sulake nro 13 (15 A) oli palanut (tarkistin mielenkiinnosta löytyykö palaneita sulakkeita, kun johdotkin olivat niin riettaassa kunnossa). Infotarrassa luki tuon 13:sen kohdalla ainakin "Solenoid" ja jotain muitakin toimintoja.

Riettaassa kunnossa on myöskin joka ikinen reikä, joka on ollut jäähdytysnesteen kanssa tekemisissä:



Muuten olivat pääosin ihan uutta vastaavat kaikki tiivistepinnat. Liekö käytetty jotakin epäsopivaa jäähdytysnestettä joskus. Muinaisesta purku-240:stä jäänyt imusarja pikaputsin kautta paikoilleen:



Tämän omaan imusarjaan oli yksi kaasurullan kiinnikkeen ruuvi katkennut, joten ajattelin että sama vaihtaa koko sarja.

Paikkansa haki myös uusi Wahlerin termostaatti:



Nissens-merkkinen syyläri:



...jonka mukana tuli tuollainen lämpökytkin:



Onpahan valmiina jos innostuu sähköflektin joskus virittelemään.

Ylä- ja alavesiletkut ovat uudet, kuvassa myös vanha syyläri:



Meni vaihtoon koska tihkutteli ylävesiletkun liitoksen juuresta. Automaattilaatikon öljykierron putket oli pätkitty ja taiteltu kuten kuvasta näkyy...

Muut letkut ja paisuntasäiliö kävivät pesussa:



Tänään laitoin nesteet sisään ja käyttelin konetta (vanhalla kaasarilla vielä). Yllättäen jäähdytysjärjestelmä ilmaantui jopa sisäkennoa myöten niin hyvin että alkoi puhaltaa sisälle kuumaa - aiemmin mitä olen 740/850:iin nesteitä vaihdellut, niin melkein aina on vaatinut pienen ajolenkin että ilmaantuu kokonaan ja alkaa tulemaan lämmintä kabiiniin.

Samalla mittailin bensan paineita:



Alkuun sain vain reilua kahta psi:tä, mikä on aika vähän (Weber DGV suositus 0.2 kg/cm2 = n. 2.8 psi). Ajattelin, että bensalinjan välissä oleva höyrynerotin toimii samalla paineenalentimena, joten ohitin sen - ei sanottavaa vaikutusta. Paitsi että kun katsoin mittaria uudestaan, kun kone oli lämmennyt hieman, niin sieltähän tuli vajaat 4 psi:



Pitääkin muuten varmaan mittailla vielä höyrynerottimen kanssa, olisi suotavaa että silloinkin tulee enemmän kuin tuo 2.8 psi - paineensäädin tulee väliin hoitamaan paineen sopivaksi.

Kovin pahoja jäähdytysnestevuotoja en huomannut, vesipumpun ja kannen välistä taitaa välillä tiputella vähän - pumppu menee vaihtoon jossakin vaiheessa kesän mittaan, jos ei mitään katastrofaalista ilmene ennen sitä...
« Viimeksi muokattu: 02.04.2022, 11:20:54 kirjoittanut dneproshin »

Poissa dneproshin

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1640
  • Innokas käyttöautoilija
Vs: 744 GL -86 "kasarikaasarikalsari"
« Vastaus #28 : 12.06.2020, 23:10:38 »
Tänään asensin paineensäätimen ja mittailin taas bensapaineita, sekä ilman sitä että sen kanssa.

Höyrynerottimen kanssa jää alle 2 psi:n, liekö vanhuuttaan laskee liikaa läpi (siis paluulinjaan polttoainesäiliöön)... Taidan kokeilla toimiiko ilman ko. murkulaa vai rupeaako tekemään höyrylukkoa.

Kesken mittailujen jouduin jälkikiristämään imusarjan, alkoi tihkumaan jäähdytysnestettä. Mutterit ja pultit tuntuivat olevan tosi löysällä, liekö tiiviste painunut kasaan... Kiristys näyttäisi auttaneen, ei tullut enää vihreää tippaa lohkon kylkeä pitkin. Huomasin, että kuumenee ihan polttavaksi koko imusarja, kai tuo nestekierto siinä on sit talvella hyvä ominaisuus.

Kääntelin paineensäätimen ruuvia - aluksi mittarin lukema muuttui sen mukaan ihan loogisesti, sitten alkoi viisari heilumaan holtittomasti ja kone kakomaan. Pumpulta ei oikein tullut enää ainetta (läpinäkyvä suodatin), joten varmaan alkoi tankki olemaan tyhjä. Säätö jatkuu huomenna huoltoasemareissun jälkeen.

Poissa dneproshin

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1640
  • Innokas käyttöautoilija
Vs: 744 GL -86 "kasarikaasarikalsari"
« Vastaus #29 : 13.06.2020, 17:59:49 »
Paineensäätimen asensin pyöräkotelon kylkivahvikkeeseen. Siinä oli valmis reikä, tein sille kaverin 4 mm poralla ja sain jonkinlaiset M5-kierteen tapaiset tehtyä niihin:



Paineensäädin asennettuna (mahtipontinen nimi, Malpassi "Petrol King"):



Tuommoinen letkuviidakko tuo nyt on, höyrynerotin linjoineen sai jäädä vielä paikalleen. Laitoin tankkiin vähän bensaa ja käyntiinhän tuo hörähti taas... Säädin bensapaineen nyt arvoon 2.5 psi, ei pitäisi olla ainakaan liikaa uudelle kaasarille, jota alan seuraavaksi sovittelemaan paikoilleen.
« Viimeksi muokattu: 02.04.2022, 11:27:31 kirjoittanut dneproshin »

 

Elekma  Autoracing