Puotilan autokorjaamo  RallyBaron

Randsin 244 ikuisuusprojekti

  • 125 Vastauksia
  • 39466 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Rands

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 128
  • www.vrcf.fi
Vs: Randsin 244 ikuisuusprojekti (kierros 240 ovia kaivataan)
« Vastaus #45 : 25.07.2021, 17:53:54 »
Joo o. Ovet kyllä siinä kunnossa että uudet pakko hommata, ei meinannut millään onnistua nuo peltihommat noihin, kun oikea muoto aikasta hankala saada. Mutta eihän yrittänyttä laiteta  :).

Eli 240 kaikki ovet tarvitsisin. Kaikki vuosimallit käyvät, kun uudempien modaus tähän vanhempaan lukkomalliin ei ole mahdoton operaatio. Eli jos omistat järkevän etäisyyden päästä 240 kohtuukuntoiset ovet (suorat ja alareunan pokkauksen pieni hapan sallitaan), niin laita viestiä.

Poissa Jambo

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2381
  • Vikakoodin lukua iCarsoftilla ja Delphillä
Vs: Randsin 244 ikuisuusprojekti (240 kaikki ovet etsinnässä)
« Vastaus #46 : 25.07.2021, 19:10:05 »
Kysyppäs käyttäjältä HarPes.
Käyttiksenä - VW Caddy 1.6TDI '13
Pyhä lehmä - 740 B6284T/M90 '87
Ugly Duckling - 242 B230FT/GS6-37 '80
Winterbeater - 740 B5234T/GS6-37 ' 88 - Myyty

Poissa Rands

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 128
  • www.vrcf.fi
Vs: Randsin 244 ikuisuusprojekti (240 kaikki ovet etsinnässä)
« Vastaus #47 : 25.07.2021, 19:26:53 »
Kysyppäs käyttäjältä HarPes.

Häneltä taitaa ollakkin tuo nykyinen taka-akseli tässä vekottimessa. Taidampa laittaa viestiä.

Poissa Rands

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 128
  • www.vrcf.fi
Vs: Randsin 244 ikuisuusprojekti
« Vastaus #48 : 27.07.2021, 21:54:49 »
Homma ratkesi. Jos ei viimosen päälle, niin ainakin paremmat ovet löytyi käyttäjältä "240" ja kaiketi kuljetus tulee ihan kotiovelle. Olisin luullut että 140 tai 240 ovia olisi ollut myyntipalstat täynä, mutta sama korroosio se on kohdannut kaikkia.

Poissa jar-ii

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 596
  • Typerää vanhan tekniikan ihannointia
Vs: Randsin 244 ikuisuusprojekti
« Vastaus #49 : 02.08.2021, 12:43:13 »
Homma ratkesi. Jos ei viimosen päälle, niin ainakin paremmat ovet löytyi käyttäjältä "240" ja kaiketi kuljetus tulee ihan kotiovelle. Olisin luullut että 140 tai 240 ovia olisi ollut myyntipalstat täynä, mutta sama korroosio se on kohdannut kaikkia.
Hienoa että ovet löytyi.
Kyllä hyvät 240 ovet alkaa olemaan harvinaisuus, siksi yhden setin olen varastoon jättäny "pahan päivän varalle". Vielä 5 vuotta sitten niitä oli kohtuullisesti tarjolla.
Volvo 245GLT B230E + M47 -86 & Volvo 240GL B200K + M47 -89 & Volvo Amazon B18 + M40 -62 & Volvo 244Turbo -82
Showroom
Tallitouhuja instagramissa

Poissa Rands

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 128
  • www.vrcf.fi
Vs: Randsin 244 ikuisuusprojekti
« Vastaus #50 : 02.08.2021, 22:27:43 »
Joo ei ollut ovien löytäminen helppo homma ja noihin tuleviin joutuu tekemään lukkomekanismi konversion, mutta sen luulisi onnistuvan suuremmalla todennäköisyydellä, kuin tuo puolen ovipanelin vaihto. Niiden muokkauksen lopputulemahan on  joko ovi menee kiinni tai ei mene  ;D.

Kittiä olen nyt höylinyt jokusen tunnin koriin. Irtopellit mm. Ovet, lokarit ja muut luukut pitänee vielä tinailla oikoa ja sovittaa kunnolla ennen niiden pohjatöiden tekoa



Hieman reenaamistahan tuossa on, mutta pikkuhiljaa. Pellille kittaan niin paljon, kuin mahdollista väliin epoksi ja sen päälle loput. En tiedä pitääköhän jokainen pintapelti kitata yli asti, mutta senhän näkee sitten epoksikerroksen jälkeen. Ohjeita saa ja pitää antaa :).

Tänään hain postista myös saapuneen ison maskin, ei tämäkään ollut mikään helppo rasti löytää.



Tuli mieleen että tuon bc alustan voisi ruuvata tappiinsa ylös pohjatöiden ajaksi, niin ei tarvitsisi nostella ja olisi helposti liikuteltavissa.

Poissa Kulmamies

  • Pussihousu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6345
  • Itse kun tekee, niin saa sitä mitä sattuu tulemaan
Vs: Randsin 244 ikuisuusprojekti
« Vastaus #51 : 04.08.2021, 08:40:59 »
Ohjeita saa ja pitää antaa :)

Vähän sen oloista meininkiä, että ei paljoa taideta ohjeita tarvita  O0

Jos nyt kuitenkin jotain sanon, niin tinaaminen on vähän kyseenalaista, kun ei tässä olla enää missään 60-luvulla. Pellit oiotaan peltinä, eikä kasvateta tinalla, tai kitillä. Kirkkaalle pellille hitsisaumojen päälle sen verran metallikittiä, että mahdolliset huokoset menee umpeen ja sen päälle epoksi. Siihen sitten tavallinen kitti jne.

Tästä tulee hieno  :)

Poissa Rands

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 128
  • www.vrcf.fi
Vs: Randsin 244 ikuisuusprojekti
« Vastaus #52 : 04.08.2021, 09:03:34 »
Vähän sen oloista meininkiä, että ei paljoa taideta ohjeita tarvita  O0

Jos nyt kuitenkin jotain sanon, niin tinaaminen on vähän kyseenalaista, kun ei tässä olla enää missään 60-luvulla. Pellit oiotaan peltinä, eikä kasvateta tinalla, tai kitillä. Kirkkaalle pellille hitsisaumojen päälle sen verran metallikittiä, että mahdolliset huokoset menee umpeen ja sen päälle epoksi. Siihen sitten tavallinen kitti jne.

Tästä tulee hieno  :)

Joo tinaa vain ja ainoastaan hitsisaumoihin, syy sille ainoastaan puhdas halu kokeilla. Pohjustusaine vähän ikävää tavaraa, kun ruostuttaa ympäriltä, jos ei hio kunnolla.

Repsikan takakylki olikin vähän katastrofi, kun aikanaa ei ollut ajatus mukana kaaria vaihdettaessa loppuun asti. Liitos kulma kaaren ja kylkipellin kohdalla tuli turhan suureksi, jolloin joutui nyt häivyttämään koko kyljen matkalta. Selittelyn makua, mutta oppia ikä kaikki  ;)

Poissa Rands

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 128
  • www.vrcf.fi
Vs: Randsin 244 ikuisuusprojekti
« Vastaus #53 : 16.08.2021, 10:07:10 »
Pientä päivittelyä taasen. Tasaisen tappavaa tekemistä pohjatöiden osalta, hidastahan se tuppaa olemaan, mutta alkaa jo näyttää kopan puolesta kohtuulliselle  :). Eli niinkin kliseistä, vähän päivässä on paljon viikossa.



Valkoiseen tuli pieni ulkonäkö päivitys. Ovien mukana otin lipan, kun niitä oli tajolla. Edellinen omistaja antoi mukaan sävytettyä 2k akryylimaalia, yllättävän hyvää tavaraa paukkupurkiksi, pohjalle vedin muovin tatunta aineen ja päälle pari märkää kerrosta maalia ja väliin saattoi jäädä pari mäkäräistä mutta sielä ne matkustaa mukana  ;D.





Poissa Rands

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 128
  • www.vrcf.fi
Vs: Randsin 244 ikuisuusprojekti
« Vastaus #54 : 31.08.2021, 19:59:41 »
Nyt tarvii jeesiä.
Koko korin ajattelin suihkia epoksilla; eli voinko kitata siihen päälle, jos ja kun tarvetta, kunhan hion välissä? Epoksi ilmeisesti liituuntuu UV valon johdosta autotallissa noin 2kk aikana, mutta tästä selviää hiomalla? Härskiintymisestä oli myös maininta, mitähän tämä tarkoittaa käytännössä, ilmoitettiin vain tartuntapinnan huononevan, vai onko sama asia, kuin liituuntuminen? Mainostettiin epoksin toimivan myös suoraan pohjamaalina, pitääkö paikkansa? Kaikenkaikkiaan haluaisin tietää, kauan voin korin antaa olla pelkällä epoksimaalilla tallissa, vai vedänkö päälle hiontavärin, jolle ei pitäisi käydä edellämainittuja ilmiöitä. Tällä hetkellä ilmakosteus meinaa tehdä hallaa paljaalle pellille ja haluaisin estää ruostumisen siksi aikaa, kun teen pohjat irtopelleille.

Yhden auton jokunen vuosi takaperin ylimaalasin kohtuu menestyksellä ilman suurempia murheita, mutta silloin käytin happoväriä ruostekohdissa ja koria en hionut pellille, enkä käyttänyt epoksia. Jos joku jaksaa kirjoitella, niin voisi laittaa ihan listan maalausjärjestyksestä tai laittaa linkin ohjeisiin :)

Poissa Rands

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 128
  • www.vrcf.fi
Vs: Randsin 244 ikuisuusprojekti
« Vastaus #55 : 13.09.2021, 20:10:13 »
Korin pohjatyöt nyt toistaiseksi tehty, loput näkee sitten kun epoksipohjamaali sinne asti ehtii. Pohjan ja sisäpinnat lukuunottamatta takapaksia on nyt maalattu. Tarkoitus oli maalata paksinkin sisäpinnat samalla kertaa, mutta alkoi maalarin vieteristä loppua veto ja maalipölyä rupesi kertymään sisäpuolta maalatessa. Maalikin oli aikasta paksun oloista joten sitä saanee vielä ohentaa reilusti enemmän. Kompuran tuotto on aika siinä ja siinä että riittää tähän touhuun, mutta saa luvan kelvata. Maalipölyä jäi jonkun verran sisäpinnan maaliin kiinni, mutta tuntui irtoavan hyvin kun hieman hioi  :).





Suunnitelmissa seuraavaksi maalata sisäpinnat loppuun, sitten hioa ja maalata pohja sävytetyllä polyuretaani maalilla, joko massaruiskulla tai maalausruiskulla ohennettuna. Pintapellit hion vielä puhtaiksi tarttuneesta maalipölystä ja sitten siihen päälle eposkipohjamaali.

Poissa viri-viri

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 105
  • www.vrcf.fi
Vs: Randsin 244 ikuisuusprojekti
« Vastaus #56 : 14.09.2021, 10:19:39 »
Ei tuo epoksi miksikään muutu jos on 2kk autotallissa säilössä, kun vaan hioo ennen pintamaalia. Tai ainakaan mulla ei 6kk ulkosäilytys vaikuttanut :D

Itse en enää kittiä laita minkään muun kuin epoksin päälle, ei oo ollut koskaan ongelmia sen kanssa.

Pintamaalikin menee hyvin suoraan epoksin päällä. Epoksi kannattaa ostaa tikkurilasta tms., automaaliliikkeiden hinnat ihan kohtuuttomia. GPL-S primeri on hyvää tavaraa.

Pistä polyuretaanimaali (normadur/temadur tms.?) vaan maaliruiskun läpi, ohenninta saa olla hyvin seassa, sellasella 40-50% oharilla tulee nätisti ruiskusta pihalle. Ohentimena noissa oon käyttänyt ihan tinneriä.

Nämä siis kotimaalarin ohjeita, oikeat maalarit korjatkoon, mutta näillä on omat laitteet jo 7v kokemuksella maalailtu. Maalipinnat kestänyt ja laatu ollut itselle tarpeeksi hyvä :D

Poissa Rands

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 128
  • www.vrcf.fi
Vs: Randsin 244 ikuisuusprojekti
« Vastaus #57 : 14.09.2021, 11:29:59 »
Ei tuo epoksi miksikään muutu jos on 2kk autotallissa säilössä, kun vaan hioo ennen pintamaalia. Tai ainakaan mulla ei 6kk ulkosäilytys vaikuttanut :D

Itse en enää kittiä laita minkään muun kuin epoksin päälle, ei oo ollut koskaan ongelmia sen kanssa.

Pintamaalikin menee hyvin suoraan epoksin päällä. Epoksi kannattaa ostaa tikkurilasta tms., automaaliliikkeiden hinnat ihan kohtuuttomia. GPL-S primeri on hyvää tavaraa.

Pistä polyuretaanimaali (normadur/temadur tms.?) vaan maaliruiskun läpi, ohenninta saa olla hyvin seassa, sellasella 40-50% oharilla tulee nätisti ruiskusta pihalle. Ohentimena noissa oon käyttänyt ihan tinneriä.

Nämä siis kotimaalarin ohjeita, oikeat maalarit korjatkoon, mutta näillä on omat laitteet jo 7v kokemuksella maalailtu. Maalipinnat kestänyt ja laatu ollut itselle tarpeeksi hyvä :D

Joo hyvä tietää, kaikenlaista kauhutarinaa löysin, kun lueskelin. Ei aikaisempaa kokemusta epoksimaalista, niin siksi kyselin. Automaalit.netistä jo maalit tilailin, mutta jatkoa ajatellen hyvä tietää. Paljonko esimerkiksi tuolla tikkurilan tavaralla litra tai kilo hinta? Polyuretaanimaali oli jotain lavapinnoite tyylistä trotonin tavraa. Kittauksesta pellille vaiko epoksin päälle ei kaiketi ole jurikaan väliä, kun molempia tapoja käytetään. Voi olla että vielä joutuu kittiä levittelemään tuohon päällekkin. Kotimaalarin ohjeet kelpaa varsin hyvin, kun aikaisemman kokemuksen mukaan autotallimaalaus on tuhoontuomittua jo etukäteen ammattilaisen mielestä  ;D.

Poissa viri-viri

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 105
  • www.vrcf.fi
Vs: Randsin 244 ikuisuusprojekti
« Vastaus #58 : 14.09.2021, 15:11:21 »
Jos ei oo hiekkapuhallettua pintaa niin suosiolla epoksi kitin alle. Teräsharjalaikka rälläkässä ei pintaruosteen puhdistukseen riitä. Työlästä tuo on maalailla useampaan otteeseen pohjia, mutta varmasti harmittaa jälkikäteen kun kitit lohkeilee pois. Eli kerrokset mallia epoksi-kitti-epoksi-pinta. Ruiskun puhdistus tulee tutuksi ;D

Siitä on muutama vuosi aikaa kun tuon viimeisen epoksipöntön hain tikkurilasta, muistelisin että kolme litraa + kovete olisi ollut noin 60e, kuitenkin reilusti alle satasen. Viimeksi hain kesällä, kun tuo pönttö loppu ja auton pohjat jäi hieman kesken, kiireessä paikallisesta automaalikaupasta litran, makso 50e kovetteen kanssa...

Poissa Rands

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 128
  • www.vrcf.fi
Vs: Randsin 244 ikuisuusprojekti
« Vastaus #59 : 14.09.2021, 18:55:42 »
Joo tuo epoksimaali oli 10kg 160€ eli noin 6,5-7L koveteet ja ohenteet sisältyi hintaan. Joo no enää en hio kittejä pois että saisi epoksimaalin  ;D, mutta aika tarkkaan tuli syynättyä ja hinkattua ettei ruostetta jäänyt kitin alle. Aika näyttää mitä tapahtuu. lokareissa ja muissa voisi laittaakkin epoksin alle kun ilman kosteus alkaa näin syksyllä tollasisessa kylmässä tilassa tekemään tepposia.

 

Autoracing  KL-varaosat