Elekma  Autoracing

Randsin 244 ikuisuusprojekti

  • 125 Vastauksia
  • 39387 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Rands

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 128
  • www.vrcf.fi
Vs: Randsin 244 ikuisuusprojekti
« Vastaus #60 : 20.09.2021, 00:24:56 »
Pohjaan tuli vedettyä pohja_maali. Ei kyllä ollut mitään ihan ykköstavaraa maalata, peittävyys oli ihan nolla ja hitaasti sai kuljettaa. Värin sävy ja tallin kusenkeltaiset halogeenilamput tekivät hommasta aika epämielekästä  >:(.

Lopputulos oli kuitenkin ihan hyvä, kun parin peittävän kerroksen jälkeen veti hieman isommalla ruiskutuspaineella pari "kuivempaa" kerrosta , jolloin pinnasta tuli hieman lavapohjamaalimainen.

Tässä kohtaa määräytyi kikottimen värikin, eli volvon värikartasta numero 42 california white (suora käännös: kusen polttama valkoinen). Jostain syystä tykästyin tuohon toisen 244 väriin  :idiot2:



Poissa Rands

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 128
  • www.vrcf.fi
Vs: Randsin 244 ikuisuusprojekti
« Vastaus #61 : 23.09.2021, 15:41:32 »
Koppan pinnat hioin auki ja suihkasin maaliin. Pieniä vekkejä ja kittausrajoja jäi näkyviin, mutta taikuri yllättyi itsekkin, että edes noinkin hyvä tuli  :).



Ruiskusta tuli huomattua ikävästi vasta tässä vaiheessa pieni hama. Tappin lukitin ja tiiviste olivat pompanneet pois paikaltaan ja täten liipaisinen liikerata jäänyt vajaaksi, jolloin neula ei aikaisemmin ole auennut kokonaan, eikä ilmaakaan ole tullut sitä määrää mitä pitäisi  :(. Ihmettelinkin, kun viuhka on 2 mm suuttimella hirmuisen kapea. Maali tuli huomattavasti paremmin ja tasaisemmin nyt pihalle, eikä pöllyttänyt mielestäni juurikaan aikaisempaan verrattuna. Parempi myöhään, kuin ei milloinkaan :D



Poissa Rands

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 128
  • www.vrcf.fi
Vs: Randsin 244 ikuisuusprojekti
« Vastaus #62 : 26.09.2021, 20:23:58 »
Tämän päivän saldona ovet laitettu auttavasti kiinni. Saranat ovat kyllä aikas finaalissa, mutta kyllä ne nyt sinne päin sai istumaan.

Repsikan puolelle jo lukkomekanismin muutoksen tein ja vanhemman lukkopesän muokkasin käymään näihin uudempiin oviin. Ei ollutkaan niin paha homma mitä ajattelin, onneksi.









Jos tarvetta, niin tuosta voin pidemmästikkin sepustella, mutta kaiken kaikkiaan helpompi homma, kuin vaihtaa vanhaan oveen koko paneli.

Poissa VALON NÄYTTÄJÄ

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 429
  • www.vrcf.fi
Vs: Randsin 244 ikuisuusprojekti
« Vastaus #63 : 26.09.2021, 21:21:53 »
Hyvältä näyttää :)
Käyttis:240 86 Projektit:142 71gl, 142 68x2,145 68, 740tdic Ja purkuraadot:144 72,244 b20m40

Poissa EmppuS

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 227
  • Toistaitoinen tohelo
Vs: Randsin 244 ikuisuusprojekti
« Vastaus #64 : 26.09.2021, 21:24:57 »
B30 vaan pellin alle niin sullahan on 164 ;)
Tätä prokkista arvostaa vaan koko ajan enemmän.
-88 740 GLE B200E

Entiset: -95 940 GL D24TIC, -90 740 GL B200F, -91 850 GLT B5244S

Poissa Rands

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 128
  • www.vrcf.fi
Vs: Randsin 244 ikuisuusprojekti
« Vastaus #65 : 26.09.2021, 22:12:28 »
Hyvältä näyttää :)

Kiitosta vaan, vaikkakin nämä meikäläisen tusaukset on aika sekundaa verrattuna sinun kädenjälkeen. Yrittänyttä ei laiteta ja tekemällä oppii  :D

B30 vaan pellin alle niin sullahan on 164 ;)
Tätä prokkista arvostaa vaan koko ajan enemmän.

Katsotaan mitä sinne saahan ja milloin. Näillä näkymin helmikuun tienoilla tulee puolen vuoden tauko, koska välimatkaa autoon tulee jokusen tuhat kilometriä. Vähän yrittänyt silmäillä josko sattuisi jotain vaillinaista tekniikka pakettia vastaan.

Poissa Rands

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 128
  • www.vrcf.fi
Vs: Randsin 244 ikuisuusprojekti
« Vastaus #66 : 02.10.2021, 14:50:56 »
Sattui ihan kohtuullinen tarjous vastaan, niin vastaus ainakin suurinpiirtein siitä mitä pellin alle tulee määräytyi  :). Eipä tuollakaan nyt kauhean pitkälle pääse, mutta alkuun. 960 automaattiaski sisältyi kauppaan.



Poissa Rands

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 128
  • www.vrcf.fi
Vs: Randsin 244 ikuisuusprojekti
« Vastaus #67 : 17.10.2021, 19:41:22 »
Klap.

Nyt uudemman kerran kori kitattu ja maalattu epoksilla niistä kohdista missä oli eniten sanomista. Pohjaankin suihkuttelin lisää tavaraa, kun kerrospaksuus jäi arveluttamaan. Alustan osat puhaltelin ja maalailin.





Osan maalasin uudestaan, kun tuo vht spray epoksi ei oikein herättänyt luottamusta. Turvauduin tikkurilan temadur20 polyuretaanimaaliin, jälkikäteen mietittynä olisi tuo ollut parempi vaihtoehto pohjaankin.

Raidetanko sai maalia pintaan, uudet nivelet ja suojakumit. Purettaessa ei ainakaan ollut merkkejä, että olisi vuotanut, mutta paljon oli hapettumaa ja putket vaikuttavat vaihtokuntoisilta.



Pari juttua pitäisi tehdä, että saisi auton taas rullaavaksi. Kasiviiskymppisestä pitäisi nyhtää moottori pois, ennen kuin kelit muuttuvat kylmemmiksi. Ennen kuin autoa tiputan pukkien nokasta alas, voisi olla hyvä ajatus vedellä jarrulinjat. Hieman olen miettinyt minkälaista jarru kokoonpanoa sinne laittaisi. Äkkiseltään en ole saanut kiinni mikä olisi minimi vaatimus tuon t5 kanssa, kelpaisikohan vakiot takana ja edessä vakio satulat + jäähdytetyt levyt. En näe tarpeelliseksi laittaa mitään kauhean jytkyjä satuloita, mutta voisi eteen ehkä harkita jotain toisiakin.

Poissa Rands

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 128
  • www.vrcf.fi
Vs: Randsin 244 ikuisuusprojekti
« Vastaus #68 : 31.10.2021, 02:20:18 »
Meinaa kouluhommia olla sen verran, että kylmä hiki tulee. Siitä huolimatta pikkuhiljaa edetty.

Alustan pultit hain uudet 10.9 tai 12.9 riippuen siitä mitä sattui olemaan hyllyssä. Hammastankoon vedin uudet putket, kun vanhojen kunto hieman arvelutti.



Äkkiseltään en löytänyt suomesta 240 rasvakuppeja, mutta IKH alkon peräkärrin napojen 48 mm kupit soveltuivat varsin hyvin pienellä muokkauksella.



Etupään jarrusatuloiksi valikoitui Peugeot 607 3.0 V6 satulat ja siihen kaveriksi s80 320 mm levyt. Tulostelin jo parit protot ja viimeisin onnistui varsin hyvin. Työkaveri lupasi jyrsimellä pyöräyttää lopputuotteet. Tarkoitus oli tehdä siistit ilman shimmilevyjä. Satulan asento on hieman outo, eikä siihen pysty vaikuttamaan ilman isompaa pilkkomista, niin olkoot noin.





Muuten alustan osia laitettu asennus kuntoon. Yhdessä kuvassa takajarrujen paineenalennin, josta voi havaita, että aika paljon joutuu hankkimaan uusia osia  ;D






« Viimeksi muokattu: 31.10.2021, 02:22:23 kirjoittanut Rands »

Poissa Rands

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 128
  • www.vrcf.fi
Vs: Randsin 244 ikuisuusprojekti
« Vastaus #69 : 15.11.2021, 00:39:43 »
Auto seisoo taas renkaillaan. Alustan osat pitkälti maalailtu, jarruputkia en vielä alkanut vetelemään, kun joutuu kuitenkin taka-akselin ottamaan irti. Jarrulinjoja ajatellen wilwoodilta löytyi aika passeli palikka, jossa takapään jarrupaineen rajoitin, niin voi vakio jakoblockilla ja jarrupaineen säätimellä käydä pilkillä. Takapäähän kaikki uudet jarrukilkkeet tuli jo hankittua. Etusatuloiden adapterit tulevat nyt kuitenkin laserleikkuun kautta ja niihin spacerit sorvilla. Muita hankintoja GS6-37DZ, teräsvauhtipyörä käytettynä SRE 765 asetelmalle, RN moottorin imusarja ja 850 GLT 65 mm kaasuläppä.



Tuleva moottori tuli nypättyä pois 850 keulilta, oli meinaan aikamoinen case (vitsi oli omakeksimä, nostimena toimi case merkkinen traktori)  :). Hieman oli vakio ahdin puhaltanut ohi, oli sen verran mäskissä tulipelti ja koneen kuve. Vanteiden muutostyötä ajatellen leikkailin plasmalla plättyjä mittailuja varten. Äkkiseltään takavanne 10" leveänä passaisi jonain et-30, pitää vielä tarkemmin mittailla.





Muita peltiosia aloin nyt työstämään. Ovissa ei ole pahaa sanottavaa muualla kuin yhdessä nurkassa, muuten taitaa selvitä pelkällä alareunan hiekkapuhalluksella. Konepelti oli jonkin verran ruosteessa sisäpuolelta, sitä tuli erinäisin metodein putsailtua. Paksin luukussa oli hieman juustonaksua. Olisihan se nyt ollutkin jos ei olisi tarvinut sitäkin hitsuutella  ;D. Takavalojen kiinnitys tai sen puuttuminen on saattanut jotakuta ihmetyttää, ajatuksena ollut alusta asti tulostaa kiinnikkeet ja laittaa kaksipuoleisella teipillä sisäpuolelle kiinni.









Poissa Rands

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 128
  • www.vrcf.fi
Vs: Randsin 244 ikuisuusprojekti
« Vastaus #70 : 11.12.2021, 15:43:50 »
Melkeen taas päivityksen paikka vaikka ei taikoja ole tullut tehtyä. Ovet ei nyt olleet ehkä ihan sieltä parhaasta päästä, mutta paremmat kuin alkuperäiset. Ne on nyt jokatapauksessa hiottu pellille ja paikottu sieltä missä tarvetta oli, sekä puhallettu hiekalla. Paksin luukkulle tehty sama operaatio. Keulan osia vähän vielä hitsailin ja sovittelin paremmin paikoilleen ja alkavat istumaan meikäläisen mielestä ihan riittävän hyvin.
Inasen saattaa alla olevassa kuvassa keula roikkua, kun autoa käännettäessä hieman muljahti alaspäin ja konepelti irvistää, mutta ollaan lähellä.



Laatikon sain nyt vihdoin toimitettua hitsattavaksi. Öljypohjan lyhennykseen ajattelin tehdä itse vaikka en ikinä valua ole hitsannutkaan, mutta löytyy sihen ainakin ammattilainen viereen vahtimaan. Moottorin ja laatikon ajattelin nostaa paikoilleen sitten kun kaikki tarvittava siihen valmiina ja ainakin ovet pohjamaalissa. Vanteiden levitystä ja muutosta mietin, voisi olla parempi että joku ammattilainen tekisi, mutta kiinnostaisi itseäkin tehdä. Syylärin tilasin mallia nissan s14, bilteman välijäähy kaverilta ja öljyjäähdytin jokin 19 rivinen. Saapuvat vuodenvaihteessa, niin pääsee miettimään niille keulaan ripustusta  :)
« Viimeksi muokattu: 11.12.2021, 15:52:04 kirjoittanut Rands »

Poissa Rands

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 128
  • www.vrcf.fi
Vs: Randsin 244 ikuisuusprojekti
« Vastaus #71 : 30.12.2021, 20:10:17 »
Joulut vietetty ja pikkusen tehty. Öljypohjan lyhennys onnistui toistaiseksi. Tiiveydestä ei mitään takeita, mutta lyhyempi se nyt ainakin on  ;D.



Ovista kitattu silmin nähtävät pahimmat epätasaisuudet pois ja maalattu. Paksin luukulle olisi huomenissa tiedossa sama operaatio. Epoksin päälle sitten yli kittaus. Keulan kilkkeet vielä tarkempaa putsausta vailla.





Jäähdyttimet saapuivat ja kävinkin jo putkitarpeet hakemassa niitä varten. Moottorikin on nyt pesty kunnolla, mutta kävin kanssa harrastajalta hakemassa tyhjän lohkon, niin sitä voisi käyttää sovitus hommissa mielummin.

Kompurasta ratkesi toinen säiliö ja näillä keleillä talliin tuleva letku vetää helposti  jäähän, niin jätän suosiolla pintamaali hommat kesälle  :).
« Viimeksi muokattu: 30.12.2021, 20:27:54 kirjoittanut Rands »

Poissa Rands

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 128
  • www.vrcf.fi
Vs: Randsin 244 ikuisuusprojekti
« Vastaus #72 : 16.01.2022, 18:47:35 »
Keulapäätä tullu nyt ropattua. Jäähyttimien ripustuksen sain valmiiksi. Näin jälkikäteen sisälokasuojat olisi voinut jättää mutta se oli jossain vaiheessa olevinaan hyvä ajatus  :idiot2:. Moottorille jäi reilusti tilaa mittojen perusteella.



Vaihdelaatikkokin on nyt muutoshitsautettu ja samaan syssyyn otin koneenkorvat. Seuraavaksi voisi heittää paketin keulille ja ihmetellä vaihdelaatikon kannaketta. Jotain jo pikkuisen mallailin, sekä poikkituen lappuja. Tulevalla viikolla voisi muuttaa nuo teräkseksi :)





Poissa Rands

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 128
  • www.vrcf.fi
Vs: Randsin 244 ikuisuusprojekti
« Vastaus #73 : 27.01.2022, 15:29:24 »
Ei sitä kauheasti enää ehtinyt nyppiä. Seuraavan 5kk ajaksi tulee taukoa reissun takia. Olisihan se ollut vielä mukava jatkaa ja toivotaan että reissun jälkeen romun rassaaminen vielä kiinnostaa :). Paljon on opittu lähinnä siitä päästä miten ei ehkä kannattaisi tehdä, mutta sellasta se on valssi kesällä ilman villapaitaa.

Keulan pellit puhalsin varovasti sisäpuolelta ja putsasin ulkopinnat. Molemmin puolin suhautin samaa tavaa kuin korissa oli ihan vaan säilymistä ajatellen. Konepelti jää kaksi väriseksi kun ei ollut samanväristä riittävästi ;D.

Alkuperäinen ajatus olisi ollut suhata epoksit pintaan, mutta joutuu seppä ilmarinen vielä hieman naputtelemaan, ennen sitä ja aika loppui kesken. En noita lappujakaan kerinnyt leikkaamaan, mutta koneella on mallit niistä tallella.


« Viimeksi muokattu: 27.01.2022, 15:59:18 kirjoittanut Rands »

Poissa Rands

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 128
  • www.vrcf.fi
Vs: Randsin 244 ikuisuusprojekti
« Vastaus #74 : 30.06.2022, 23:16:01 »
Jassoo paluu arkeen tosin entistä persaukisempana. Kevät ja sen tuoma kosteus toimi hyvin koeponnistuksena maalauksille ja kahdesta kohtaa korkkasi ruosteet läpi. Repsikan etuoven kulma oli ilmeisesti hieman huokoinen ja nosti ruosteet pintaan, joten joutuu sitä vielä entraamaan. Toinen kohta oli kuskinpuolella "räystäs kourun" takapäässä. Muuten näytti niin sanotusti pitäneen pintansa.

Vaihdelaatikon kanssa oli pienehkö jumppa kun tietämättömänä ostin ja hitsautin laatikon, jossa ulostulolaipan pulttijako on 105 mm, jolloin se ei stemmannut M47 kardaanin etupätkän kanssa, joka on 96 mm jaolla. Tuota 105 mm jaolla olevaa 37dz laatikkoa on ainakin e90 320d bemareissa. Näin helpoimmaksi etsiä oikean laipan, joka onnistui. Tuossa minun askissani ulostuloakseli on myöskin pidempi jolloin keskitysholkki pohjasi ennen, kuin kardaanin etupätkä otti hardy kiekkoon kiinni, kuten kuvassa alla. Homma ratkesi sorvauttamalla timmit holkit tuohon väliin.



Jottei homma olisi ollut enempää ennakkotietojen vastainen, niin -88 240 purettu m47 kardaani meni heittämällä kiinni tai olisi ollut jopa pari milliä liian lyhyt.

Sovitusmoottori on nyt kuitenkin paikallaan laatikkoineen, sekä kaikenkauhea laatikon kannake  :).



Seuraavaksi teen sapluunoita hattuhyllylle ja kojelaudalle, sekä kiinnitykset penkeille. Ahdin ja hukkaportti tuli myös tilattua pakosarjaa varten, jotta saisi välittömässä auton läheisyydessä tehtävät kipinätyöt tehtyä ennen, kuin voi haaveilla lopullisia pohjatöitä, koska talli on aika kompakti. 164 kippura puskuri sattui myös löytymään halvalla, mutta pitää vielä puntaroida ja mallailla onko se omaan mieleen.

 

RallyBaron  Samppasport