Samppasport  Futurez

Smoking hot 940 turbo -95

  • 31 Vastauksia
  • 8783 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa kebakko

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 350
  • www.vrcf.fi
Vs: Smoking hot 940 turbo -95
« Vastaus #15 : 05.09.2021, 07:57:23 »
Viikonloppu on ollut tähän mennessä kohtuullisen tuottoisa.
Heti perjantai-iltana rupesin hiomaan kylkiä. Homma osoittautuikin kohtuullisen helpoksi. Kunnon hiomatuella ja p1000-2500 papereilla vesihiontana ensin kaikki valumat pois jonka jälkeen keltaisella leikkaavimmalla laikalla ja polarshine 15 -> oranssi laikka + polarshine 10 -> vihreä laikka + polarshine 10 -> sininen laikka ja polarshine 5. Nyt kehtaa taas sanoa itse tekemäksi.
(Klikkaamalla kuvia isommaksi)










Kun esteettinen puoli oli kunnossa rupesin kuitenkin lopulta väkertämään noita puolinahkaisia seiskan takapenkkejä. Lopulta sekin osoittautui max tunnin hommaksi. Periaatteessa kiinnikkeet ovat täysin samat, mutta eri paikassa. Selkänojan alakiinnikkeitä piti siirtää n. 5cm ja yläkiinkikkeet ovat 940 kahdella pultilla kiinni, kun taas seiskassa kolmella. No volvo on tietysti ollut niin laiska, että ysin korissa on vielä reiät kolmelle pultille, mutta 940 siihen on parilla pistehitsillä kiinnitetty levy, jossa on kierteet. Nuo em. Levyt kun irroitti ja laittoi tilalle 740 kolmella kierteellä olevan homma toimii.

Tykkään.


Samalla kun maalailin uudelleen sijoitetut kiinnikkeet suhautin myös verhoilumaalilla kattoluukun verhoilun. Tähän on siis jo hankittuna musta kattoverhoilu.


Lauantaina rupesin sitten purkamaan seiskasta takaluukun sähköjä. Pätkäsin kylmästi kummastakin autosta johtosarjan takaoven kohdalta siitä mistä palaneessa autossa alkoi terve johto. Yhdistelin johdot ensin kokeilumielessä vain väri väriin ja sehän alkoi heti toimimaan. Rupesin sen jälkeen tinailemaan johtoja kiinni ja kutistesukat päälle. Kun koko johtonippu oli valmis kiedoin sen alkuperäiseen tyyliin kyseiseen hommaan tarkoitetulla kangasteipillä.  Tuli ihan hyvä ainakin omasta mielestä, vaikka en sähkömies olekaan.








Ryöväsin seiskasta myös (mahdollisesti) alkuperäisen vetokoukun johtosarjan. Kytkin sen vaan samalla tavalla kuin se seiskassakin oli eli takavalojen johdot suoraan sulakerasialta, jarruvalo katkaisijalta ja vilkut + sumari ryöstettynä takavaloilta. Vetokoukun pistokkeen jätin vielä toistaiseksi kytkemättä kun koko koukkukin on vielä irrallaan. Nuo tyhjät liittimet on sille.







Seuraavaksi sisustan kasaukseen.


Volvo 142 sport -70                   
Volvo 145 Express-71 
Volvo 145 Express - 71 umpikylki     
Volvo 244 -77

Poissa janne81

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4108
Vs: Smoking hot 940 turbo -95
« Vastaus #16 : 05.09.2021, 10:53:31 »
Hienoa työtä.
Minkä valmistajan laikkoja sä käytät kiillotuksessa?

Poissa kebakko

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 350
  • www.vrcf.fi
Vs: Smoking hot 940 turbo -95
« Vastaus #17 : 05.09.2021, 14:05:43 »
Minkä valmistajan laikkoja sä käytät kiillotuksessa?

Padboys hex laikkoja tulee oikeastaan käytettyä pelkästään. Niin rotary kuin epäkeskokoneen kanssa. Osoittautuneet hinta-laatusuhteeltaan parhaimmiksi tähän mennessä.
Volvo 142 sport -70                   
Volvo 145 Express-71 
Volvo 145 Express - 71 umpikylki     
Volvo 244 -77

Poissa kebakko

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 350
  • www.vrcf.fi
Vs: Smoking hot 940 turbo -95
« Vastaus #18 : 19.09.2021, 12:38:15 »
Viime viikonloppuna kasailin lähinnä sisustaa. Yllättävänkin työlästä tällä kertaa.  oli joku pieni nippeli aina hukassa ja/tai verhoilut niin likaisia että niitä sai jynssätä ennen paikalleen laittoa. No kylläpä kaikki lopulta löytyi. Etupenkkejä ja ovipahveja jäi huutamaan ja ne asentelin tänä viikonloppuna. Nyt olisi sisusta aurinkolippoja ja kattovaloa lukuunottamatta kunnossa. Em osat täytyy vielä maalailla mustaksi kun nyt on muuten kokonaan musta sisusta.

Samalla tänä viikonloppuna tein jarruremontin taakse. Nakkasin ne palaneet keltaiset ( :buck2:) jarrusatulat roskiin ja otin tuosta purkuseiskasta samanlaiset parempikuntoiset tilalle joihin vaihdoin kaikki tiivisteet, hoonasin sylinterit ja hioin männät kiiltäväksi. Sitten nippuun uusilla paloilla, ilmaruuveilla, ja asennusosilla. Samalla laitoin uudet käsijarrukengät ja niille säätöruuvit. Levyt oli ihan oikeasti liki uudet toisesta autosta purettuna niin laitoin ne tähän. Lopuksi ilmasin ja valutin vanhat törkyiset nesteet pois linjasta.

Kuvia on vaikea ottaa tallissa mustasta sisustasta, mutta tässä muutama ruutu. Täytyy ottaa lisää kun saa auton oikeasti pihalle.








Ei olis enää paljoa..
Volvo 142 sport -70                   
Volvo 145 Express-71 
Volvo 145 Express - 71 umpikylki     
Volvo 244 -77

Poissa R70AWD

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 703
Vs: Smoking hot 940 turbo -95
« Vastaus #19 : 19.09.2021, 13:19:00 »
Hyvältä näyttää, melkosen työn olet tehnyt  8)

Tumma sisusta on aina tyylikäs, eikä siihen kyllästy koskaan. Nuo puolinahkapenkit tuo hyviä muistoja mieleen -89 740 turbosta joka oli joskus yli 20 vuotta sitten.
Nykyiset : 2009 V70 T6 AWD * 1998 940 2.3 Turbo Classic
Exät : 1998 V70R AWD * 1997 960 2.5  * 1989 740 Turbo Intercooler * 1983 240 DL

Poissa JoriK

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 981
Vs: Smoking hot 940 turbo -95
« Vastaus #20 : 19.09.2021, 14:19:12 »
Mukava nähdä että tämän auton tarina ei vieläkään ole ohi. Tämähän oli itselläni joskus 2013-2015 välillä käyttöautona. Voi olla (todennäköisesti) että aika on kullannut muistot, mutta ehkä yksi parhaita autoja mitä olen omistanut  :)


Entisiä: Volvo 242 -80, Volvo 245 -82 ,Volvo 740 limousine -88, Volvo 940 -95, Volvo 940 -98, Volvo 940 -98, Volvo V70R AWD -98, Volvo V70R awd ¨laserblue¨-00,Volvo V70 D5 -05, Volvo V70 2.5T - 05, Volvo V70 D5 AWD -06, Volvo XC90 D5 AWD -07, Volvo V70 D4 AWD -13, Volvo V70 D5 AWD ¨polestar¨-15, Volvo V60 D5 AWD "polestar" -15, Volvo S80 D5 AWD Executive - 14, Volvo V70 D5 AWD summum - 14, Volvo V70 D5 AWD -10, Volvo V60 T8 AWD R-Design -20, Volvo V60 T6 AWD LR -23
Nykyään:  Volvo S80 D5 AWD Inscription -15 / Volvo XC60 D5 AWD R-Design-14 / Volvo 940 -92

Poissa Reinikka99

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 227
  • www.vrcf.fi
Vs: Smoking hot 940 turbo -95
« Vastaus #21 : 19.09.2021, 19:11:33 »
Jäikös nuo purkuauton ovipahvit ylimääräiseksi?

Poissa kebakko

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 350
  • www.vrcf.fi
Vs: Smoking hot 940 turbo -95
« Vastaus #22 : 19.09.2021, 19:37:20 »
Mukava nähdä että tämän auton tarina ei vieläkään ole ohi. Tämähän oli itselläni joskus 2013-2015 välillä käyttöautona. Voi olla (todennäköisesti) että aika on kullannut muistot, mutta ehkä yksi parhaita autoja mitä olen omistanut  :)

(Kuva poistettu lainauksesta.)

Pakko sanoa, että tämä oli oikeastaan yksi niistä ainoista syistä miksi tätä edes lähdin pelastamaan, koska autolla on historiaa ja myös fooruminkin puolelta. Tälläisiä kommentteja on nimittäin ehdottomasti mukava kuulla. Onhan se toki näyttävä auto, mutta jälkikäteen niin kyllä tässä ihan riittävä työ on ollut muiden projektien ohella, varsikin kun eivät nuo 940 vielä maailmasta lopu. Joskin ne varmasti tulevat seiskojen ja lankkujen ohella pikkuhiljaa harventumaan…

Jäikös nuo purkuauton ovipahvit ylimääräiseksi?

Eipä jäänyt. Tulee sitten erikseen myyntiin kyllä aikanaan mitä myydään. Eli mikään ei ole myynnissä tai ylimääräistä jossei siitä ole ilmoitusta :)

Asiasta toiseen. Tänään oli vielä pakko hiukan mennä kokeilemaan autoa. Rupesin vielä selvittelemään sitä käyntihäiriötä. Ensimmäisenä tankin päästä bensalinjoista korjasin huonohkon  kokeilumielessä tehdyn liitoksen. Samalla pätkin kumiletkut oikean mittaiseksi ja sidoin ne kiinni koriin etteivät roiku missä sattuu. Sen jälkeen pulttailin dp:n kiinni, jonka jälkeen ahtimen imuilman puoli kuntoon, jotta saadaan imm toimimaan. Sitten vielä hukkaportin ja turbiinikotelon välisen sulaneen letkun vaihdoin uuteen, jotta saadaan ahtopaineenohjaus toimimaan. Lopuksi kun se cooleri oli räjähtänyt oli pakko keksiä joku tilapäisratkaisu niin kasailin 2xb230 ja t5 ahtoputkista tuollaisen frankensteinin jolla kokeilumielessä pääsin koittamaan. No autohan hörähti käyntiin paksun savun saattelemana ja kävi hyvin. Savukin laantui kun kävi 20sec. Kyllä se kuitenkin ahdin falskaa jo öljyä läpi sen verran, että täytyy vaihtaa. Kuitenkaan aiempien kauhuskenaarioiden mukaista kansipahvi vikaa tms ei tunnu olevan vaan ongelmana on tuo todennäköisesti ahtimesta johtuva öljyn polttaminen.
Ensi viikonloppuna jos saisi vaihdettua toisen ahtimen ja cooleri on kanssa tiedossa jo niin voisi kardaanin kiinni ruuvaamisen jälkeen jo hiukan käydä koittamassa kulkeeko vielä entiseen tapaan.
« Viimeksi muokattu: 19.09.2021, 19:39:29 kirjoittanut kebakko »
Volvo 142 sport -70                   
Volvo 145 Express-71 
Volvo 145 Express - 71 umpikylki     
Volvo 244 -77

Poissa EmppuS

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 227
  • Toistaitoinen tohelo
Vs: Smoking hot 940 turbo -95
« Vastaus #23 : 19.09.2021, 20:05:44 »
Vieläkin täällä kärkytään purkuautosta osaa :nälkä:
Aika vauhdilla tuo ysi tuli taas entiseen loistoonsa, ilo seurata :)
-88 740 GLE B200E

Entiset: -95 940 GL D24TIC, -90 740 GL B200F, -91 850 GLT B5244S

Poissa The_OttoB

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2389
  • www.vrcf.fi
Vs: Smoking hot 940 turbo -95
« Vastaus #24 : 19.09.2021, 20:21:49 »
Olette kulttuurin miehiä. Seurataan.
1000 LH-miestä puhuu autonsa lastuttamisesta ja niistä 100 saa ostettua lastun. 10 polttaa omansa. Vain yksi on nopein. Kaksitoista.

Poissa kebakko

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 350
  • www.vrcf.fi
Vs: Smoking hot 940 turbo -95
« Vastaus #25 : 26.09.2021, 21:22:04 »
Viikonloppu alkoi heti ensimmäisenä ahtimen vaihdolla. Sattui purkuautossa olemaan parempikuntoinen 13c niin ruuvasin sen tähän kiinni pienen putsailun jälkeen.


Samalla vaihdoin räjähtäneen coolerin ehjään. Ilmansuodatin näytti siltä kuin sitä ei olisi vuosiin vaihdettu (eikä muuten oikeasti edes ole) joten sellainenkin tuli uusi.

Kardaaniin vaihdoin takimmaisen ristikon, kun siitä oli palossa kaikki suojakumit kärventyneet ja rasvat tirisseet pois.

Aurinkolipat ja kattoluukun moottorin suojan maalailin mustaksi ja asentelin paikoilleen.

Takasivulasit sahasin irti purkuautosta ja tummensin ne 20% niinkuin muutkin lasit ovat. Liimasin ne paikoilleen butyylillä kun alunperinkin näyttivät olevan sillä mäskillä kiinni.

Takaluukun kahva ei toiminut kuin sisäpuolelta ja senkin korjasin onnistuneesti.

Loput listanpätkät on jo varattuna ja oikeassa värissä.

Ajelin autolla pikkusen pihassa ja pakko todeta, että laatikko ei toimi. Vaihtaa todella huonosti ja öljyt ovat aivan harmaat. Täytyy siihen vaihdella öljyt ja jollei sillä toimi niin sitten sekin on jo (taas) vaihtokunnossa.
SRS valo palaa. Vikakoodiksi antoi kuskin turvavyön kiristin. Täytyy se tsekata ja vaihtaa tarvittaessa.

Muuten täytyy enää takapuskuri maalata ja vaihtaa raidetangon pää kuskin puolelle. Sitten voisi koittaa katsastaa  :buck2:

Valohoitoa pitkästä aikaa. Teipit oli vielä liimauksen jäljiltä. Vanteet tarvitsee myös etsiä jostain tähän.

Volvo 142 sport -70                   
Volvo 145 Express-71 
Volvo 145 Express - 71 umpikylki     
Volvo 244 -77

Poissa kebakko

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 350
  • www.vrcf.fi
Vs: Smoking hot 940 turbo -95
« Vastaus #26 : 01.10.2021, 13:28:12 »
Tämän viikon saldoa:
- takapuskuri maalattu ja asennettu
- vaihteistoöljyt vaihdettu
- hyvät kesänahkat laitettu alla olevien dracojen päälle
- listanpätkiä lisätty
- loput pienet jutut korjattu kuten polttimoita, tulppa laitettu hammastangon säätömutterin päälle, kickdown vaijeri viritelty toimimaan ym.

Vielä pitäisi pikkujuttuja hoitaa, kuten takasivulasien listat maalata ja tuolle vänkärin puolelle katon vesikouruun tuleva taimmainen lista. Piti hankkia myöhemmän 940 / 960 listat kun ne on paljon hienommat, mutta oli pakko todeta, että samalla olisi pitänyt vaihtaa myös takasivulasit, joten mennään alkuperäisillä listoilla. Jos joltain sattuu löytymään valmiiksi 419 värissä niin olen kiinnostunut.

Niin, ja tulihan tämä muuten katsastettua eilen.

Lisää ruutuja sitten, kun ehtii kuvailla
« Viimeksi muokattu: 01.10.2021, 13:30:58 kirjoittanut kebakko »
Volvo 142 sport -70                   
Volvo 145 Express-71 
Volvo 145 Express - 71 umpikylki     
Volvo 244 -77

Poissa kebakko

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 350
  • www.vrcf.fi
Vs: Smoking hot 940 turbo -95
« Vastaus #27 : 04.10.2021, 09:01:49 »
Viikonloppuna tein pienen reissun tällä uudella matkailuautolla ja reissasin pari vuorokautta siellä sun täällä. Kilometrejä tuli reilu 1000.
Laatikko ei ole toiminut häävisti missään vaiheessa. Kuten aiemmassa viestissä totesin laatikkoöljyt tuli juuri vaihdettua kun edelliset oli mustat. Öljyjen vaihto hiukan auttoi, mutta edelleen ongelmana, että kovaa (kick downilla) kiihdyttäessä 2 ja 3 vaihteen välissä oli joku välitila kun 2 vaihtui pois, kolmonen ei kytkeytynyt mutta vetokaan ei loppunut täysin? No lopputulema joka tapauksessa se, että reissun päätteeksi rupesin laatikko luistamaan jo ja kotipihassa N—>D kytkettäessä laatikko jo rasahti. Ei muuta auto ilmaan ja öljypohjasta valuttelin kahdessa päivässä kirkkaan punaisesta harmaaksi ja kimaltavaksi muuttuneet öljyt pois. Öljypohjan kun irroitti löytyi lisää yllätyksiä. Pari pulttia, silppua ja magneetit jotka nekin täynnä silppua.



Sitten etsimään AW71L laatikkoa :facepalm:
Volvo 142 sport -70                   
Volvo 145 Express-71 
Volvo 145 Express - 71 umpikylki     
Volvo 244 -77

Poissa kebakko

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 350
  • www.vrcf.fi
Vs: Smoking hot 940 turbo -95
« Vastaus #28 : 10.10.2021, 21:51:19 »
Laatikko löytyi yllättävänkin läheltä kiitos siitä auton edelliselle omistajalle. Laatikoksi tuli aiempaan tapaan AW72L. Sen vaihtamisesta ei mitään raportoitavaa, muutaman tunnin homma. Öljyiksi mobilin atf 220 ja kyllä nyt muuten toimii hyvin. Enpä olisi uskonutkaan mikä ero aiempaan voikaan olla. Nyt vaihtaa pehmeästi kylmänä ja lämpöisenä.

Sillä välin kun laatikko oli rikki maalasin oikeaan väriin takasivulasien listat ja myös kuskin etulokarin alareunaa hiukan tein paremmaksi. Kittasin ja maalasin korin väriin.
Tänään napsauttelin kaikki loputkin listanpätkät paikoilleen samalla kun pesin auton sisältä ja moottoritilasta ja imuroin ja puunasin sisustan kuntoon.

Öljyt voisi vaihtaa vielä ja vesipumpun myös, sillä se vuotaa hiukan. 500km jälkeen on paisarissa neste minimissä.

















Volvo 142 sport -70                   
Volvo 145 Express-71 
Volvo 145 Express - 71 umpikylki     
Volvo 244 -77

Poissa kebakko

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 350
  • www.vrcf.fi
Vs: Smoking hot 940 turbo -95
« Vastaus #29 : 19.10.2021, 04:43:32 »
 Noniin. Viimeisen päivityksen jälkeen vesipumppu, jäähdytinnesteet, öljyt ja suodatin vaihdettu. Mittarissa 424900km. Kohta omassa käytössä tullut jo 3tkm.

Myydä täytyisi, mutta myyntihaluja rajoittaa kiusallinen vika nimittäin srs valo palaa ja syyksi herjaa kummankin etupenkin turvavyön kiristimiä. Kaikki vippaskonstit on jo koitettu ja jopa kiristimien vaihtoakin mutta varmaan sitten johto on jostain poikki, kun open circuitia herjaa vikakoodin mukaan. Josko sitä vaihtaisi koko srs johtosarjan kun niitä nyt ei montaa mene sielä. Tai sitten saa joku muu vaihtaa, kun alkaa muut tärkeämmät projektit kipeästi tarvitsemaan aikaa ja pääomaa.

Kuskin penkki oli myös aivan länässä. En jotenkaan edes tajunnut sitä ennenkuin ajoi autolla kunnolla 300km yhtä soittoa. No hommahan oli onneksi yllättävänkin helppo. Otin tämän auton alkuperäisistä penkeistä pehmusteen ja liimasin siihen vielä vahvikekankaan tuohon kulmaan mistä se pehmuste aina pettää. Sen jälkeen vaan autossa olevasta penkistä verhoilu ylös, uusi pehmuste paikoilleen ja verhoilu takaisin. Helppoa ja kivaa, ei tarvinut edes penkkiä irroittaa. Ja nyt on jämäkkä istua.

Ei muuten välttämättä ollut edes kauhea yllätys miksi oli huono istua, kun pehmuste näytti tältä. Joku oman elämänsä seppä oli koittanut vihreällä telttapatjalla korjata pehmustetta :idiot2:


Taas ryhdissä
Volvo 142 sport -70                   
Volvo 145 Express-71 
Volvo 145 Express - 71 umpikylki     
Volvo 244 -77

 

Puotilan autokorjaamo  RallyBaron