Ateho  Elekma

Volvo 544 olkatappien vaihto

  • 3 Vastauksia
  • 987 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa crusell

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 9
  • www.vrcf.fi
Volvo 544 olkatappien vaihto
« : 19.07.2021, 13:13:31 »
Tervehdys.  Ostin vanhan Volvo 544 harrasteautoksi. En ole asiantuntija, joten rohkenen kysyä muutamia asioita. En löytänyt haulla kyseistä asiaa.
1. Miten olette kotikonstein saanut olkatapit  ulos siitä "holkista", pääprikat on poistettu ja olkatappia pitävä kiila. Miten sitten nyt? En saa lyömällä tappeja liikkumaan. Tappihan tulee vain toisesta päästä ulos.
2. Uusiin olkatappeihin ei mukana olleet puslat sovi suoraan. Pusla on ikään kuin halki, joten se varmaan joustaa.
3. Laitetaanko puslat ensin olkatappeihin ja vasta sitten työnnetään "holkkiin"( En tiedä sen oikeaa nimitystä) jonka jälkeen se lukitaan kiilalla.

Kyselee neuvosta kiitollinen...





Poissa Ville K

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 585
  • Oikeissa autoissa on tuumapultit ja kromipuskurit
Vs: Volvo 544 olkatappien vaihto
« Vastaus #1 : 19.07.2021, 14:34:51 »
Puslat laitetaan ensin paikoilleen, ja sitten ne rotsataan olkatapille sopivaksi. Noita tuumaisia rotseja ei ihan jokapaikasta enää löydy. Mulle teki olkatappien vaihdon JM garage ylöjärvellä.
Volvo PV&Duett

Poissa crusell

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 9
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 544 olkatappien vaihto
« Vastaus #2 : 19.07.2021, 18:42:22 »
Ok. Mutta miten saisi vanhat kotikonstein pois?

Poissa Automasentaja

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 424
Vs: Volvo 544 olkatappien vaihto
« Vastaus #3 : 21.07.2021, 17:55:04 »
Ne on ihan perkeleen kovaa kiinni. Useamman purkanut niin että pillillä kuumentaa punahehkuun, 40tonnin prässillä lähtee hädin tuskin liikkeelle. Rälläkällä pätkii sitä mukaa kun tulee tappi näkyville. Keskiosa yleensä ruostunut jumiin. Uusi tappi onkin sitten väljä.  :)
Koneista ylä ja alapinnat suoriksi, todennäköisesti plommit ei pidä rasvaa niin tarviit puusepänpuristimen ja jonkun ohuen peitelevyn avuksi rasvailuun. Voihan ne hitsata tukkoon jos vuotaa. Ylempi plommi pitää muistaa laittaa ensimmäisenä ennen kun kasaa. Korjaamokirja kannattaa hankkia ja ne prässityökalut voi tehä itse hitsaamalla.
Usein on aika heikossa hapessa noi, pyöränlaakerit leikannu kiinni ja pinnat ruvella, epäkeskon kiristyspultin kierre pilalla, raidepään kartio reikä väljistynyt.

Jos ei oo kovin väljät niin anna olla. Jos kolisee niin stereot kovemmalle. Saahan niitä kunnostettuja nykyään netistä tilaamalla.
« Viimeksi muokattu: 21.07.2021, 17:58:33 kirjoittanut Automasentaja »

 

Proturbo  Autodiagnoosi