Carcom Oy  Ateho

Volvo 740 '88 "ProjecT5"

  • 18 Vastauksia
  • 5671 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Jambo

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2380
  • Vikakoodin lukua iCarsoftilla ja Delphillä
Vs: Volvo 740 '88 "ProjecT5"
« Vastaus #15 : 01.10.2021, 01:00:05 »
Kuskin lattia osoittautui hieman vielä huonommaksi mitä alkuun piti olla. Piti porailla penkin kannakkeet ja se poikkijäykkäri pois että sai paikattua kunnolla.
 


Kuvassa on vielä penkin kiinnikkeet irti ja paikat siistimättä, poikkijäykkäri jo paikallaan.

Nyt olis kuitenkin lattiat hitsattu, maalattu ja sisustakin melkein niputeltu leimakuntoon. Sisustan kasaaminen on vähän vekkulia kun aiemman omistajan jäljiltä aika iso kaikesta tarpeellisesta tuppaa olemaan hukassa tai kiinnikkeet paskana.

Enää tarvis oikeastaan hitsata akun potero ja kuskin helman kantista yks huono kohta niin sais suihkia massat ja pääsis kokeilemaan mitä katsuri sanoo tästä. Konettakaan ei vielä ole päässyt kasaamaan loppuun kun kansi majailee vielä koneistamolla.

Huomenna (tai siis tänään) ajattelin hakea Jyskälästä yhden Recaron SR3 penkin minkä tuuppaan kuskille. Tulin siihen tulokseen etten raaski talviautoon noita jemmassa olevia (jos joku muistaa niin ne mitkä oli punaisessa farkussa muutama vuosi sitten) laittaa. Kohtuu hintaan kun löytyi samanlainen, mutta hieman kärsineenä jakkara niin pistetään semmoinen.

Tekis mieli jossain vaiheessa verhoilla tuon Recaron tyyliin muutakin sisustaa jos vaikka kokeilis miten itseltä se räätälin työ onnistuu. Tai sitten tuuppaan nuo kulahtaneet liituraidat lavalle ja hommaan vaikka harmaat kangasjakkarat tai puolinahat tilalle.

Huonosti tuli lattian paikkauksista otettua kuvia, tuolla kansiossa muutama kehno räpsy on, tuli taas pääasiassa Snapchatin ja IG:n storyihin spämmättyä.

Niin ja mainittakoon tähän topiciin että edelleenkään ei ole noita eteen tilaamiani D004 vanteita saapunut. Aina vaan siirtyy lupailtu toimitusaika. Taidan ruuvata joku päivä nuo tämän alla majailevat Hydrat tuon hopeisen seiskan alle ja käyttää sen niillä leimalla kun viimeksi tuli Brockien kanssa edessä olevista spacereista vähän jupinaa. Sais senkin vihdoin talvisäiläön...
Käyttiksenä - VW Caddy 1.6TDI '13
Pyhä lehmä - 740 B6284T/M90 '87
Ugly Duckling - 242 B230FT/GS6-37 '80
Winterbeater - 740 B5234T/GS6-37 ' 88 - Myyty

Poissa Jambo

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2380
  • Vikakoodin lukua iCarsoftilla ja Delphillä
Vs: Volvo 740 '88 "ProjecT5"
« Vastaus #16 : 18.10.2021, 20:53:47 »
Pikkusen on saatu hommaa paremmin käyntiin kun sain auton leimattua, purin ja myin vanhan tekniikan pois.



Leimaa edeltävinä päivinä tuli paikat massailtua, vähän jarruja herkisteltyä ja sisusta kasailtua leimakelpoisempaan kuntoon, vielä puuttuu parit muovit, kattoluukulle suunnitelmani verhoilulevy ja pieniä nippeleitä mm. ovipahveista.





Tosiaan vanha tekniikka tuli napattua viikonloppuna pois ja heti perään nostin sovitusmoottorin paikoilleen. Pakosarja sopi hienosti samoin kuin nuo ASS:n moottorinkorvat. Hukkaportin paikka ja vähän ahtolinjoja tuli suunniteltua samalla. Tarkoitus olisi että saan tällä viikolla pakosarjan hitsattua loppuun ja toivottavasti tuon portatun kannenkin koneistamolta.
Kompurakoteloa tuli käännettyä kuvien oton jälkeen.
Tulin ostaneeksi myös ilmastoidun 940 turbon ahtoputket joita olis ajatus hyödyntää.





Imusarjaan porailin eilen kaasuläpälle pulttijaon ja hieman paine-/alipainelähtöjä puuhastelin.
Läpäksi tuli siis 960:n 65mm läppä.


Eilen tuotiin tyttöystävän kanssa toiselta tallilta hallille tuo käyttöön tuleva alakerta ja iso läjä muita osia.




Tänään pesin, mallailin ja hieman kasailin apulaitteita, moottorinkorvia ja muita osia kellariin. Yllättävän hidasta hommaa taas kun ensimmäistä tinakonetta kasaa eikä purkaessa tullut sen tarkemmin eriteltyä kaikkia pikkuosia ja pultteja vaan nyt saa isosta kasasta mallailla mieleisensä  :D

Näköjään tässä alakerrassa oli hieman eroa sovitusmoottorin kannakkeiden pulttijaoissa. Tähän saikin hieman nysvätä jotta kannakkeet sai kunnolla sopimaan.




Osia tuli sen verran tilailtua että pistin Maxxecun Sport Premium paketin, 5kpl 870cc Dekoja, hieman liittimiä ja imuilman lämpötila-anturin tilaukseen. Orkkis puolia tuli ostettua 6kpl liittimineen ja muuten tarvittavat anturit olikin jo honmattuna.
Vielä tilailen varmaan ahtimen öljynkiertoon ja polttoaineen syöttöön hieman palikoita.
Sit onkin taas pakko odotella palkanmaksajalta seuraavaa sponsorointia...

Ajatus oli tosiaan näyttää nyt alkuun tota K-Jetin pumppua. Suutintukin päähän hain hitsattavan AN6-nipan niin kaveri saa tiggailla sen kiinni.

Pakosarjan hitsailun, imusarjan viimeistelyn ja kannen varttumisen ohella pitäisi swäpätä nuo turbo-ysin etujarrut tähän, nestekytkimen osat ruuvailla kiinni ja pistää välijäähdytin paikoilleen.
Mikäli kannen kanssa vielä kestää kauankin niin täytyy varmaan nostaa pelkkä kellari konehuoneeseen niin sais kasailla voimansiirron perään ja rakennella vaikka yhtä roskikantta apuna käyttäen downpipe / putkisto.
Aiemmin mainittu Recaro tuli haettua kuskille ja siitä jo kätisyys tulikin käännettyä, vielä pitäis kiinnikkeet tehdä.

Kyllä tällä tänä talvena päästään penkkoja levittämään jos ei isompia takaiskuja tule ja osat saa ajallaan.
Käyttiksenä - VW Caddy 1.6TDI '13
Pyhä lehmä - 740 B6284T/M90 '87
Ugly Duckling - 242 B230FT/GS6-37 '80
Winterbeater - 740 B5234T/GS6-37 ' 88 - Myyty

Poissa Jambo

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2380
  • Vikakoodin lukua iCarsoftilla ja Delphillä
Vs: Volvo 740 '88 "ProjecT5"
« Vastaus #17 : 13.11.2021, 05:27:38 »
Ei taas ole paljoa kerennyt päivittelemään, mutta vahvasti vaikuttaa jotta marraskuun aikana tämä saadaan jo ajokuntoon. Ens viikolla jos pääsis kokeilemaan käyntiin mikäli loput osat tulee mm. Tarvikemotilta.

Eli edellisen päivityksen jälkeen sain tovin odotella kantta koneistamolta. Pistivät Hemillä venavarren kumit uusiksi, hioivat venttiilit ja pari joutuivat vaihtamaan jne sekä tietysti tasopinnan höyläys.


Moottori nippuun


Pakosarjan kanssa kävi sellainen kämmi että olin pyöräyttänyt vahingossa laipan 180° väärinpäin jossain kohtaa ja sehän meinas sitä että vaikka nätisti sai sarjan pultattua paikoilleen ei kanavat osuneet kohdilleen pakosarjan putkiin. Nooh, eihän tuo onneksi iso homma ollut kääntää. Nyt olis pakosarja puhallusta ja Black Satinia vaille valmis.



960 syyläri flektipaketteineen ja KL Racingin välijäähy tuli nakattia keulille. Pitää kaverilla vaan jatkaa noita coolerin lähtöjä alumiiniputkella jotta mahtuu silikoniletkut tulemaan tuolta syylärin ohi.


Sitten tekniikkapaketti löyti paikkansa konehuoneessa


Voimansiirto tuli kasattua jatkeeksi, eli 850 kova vauhtis, 850R asetelma ja 240mm jousittamaton massalevy + M90 lodju.
Samalla tuli nestekytkin päivitettyä tähän vaijerisen tilalle.

Etujarrut tuli päivitettyä 940:n 280 millisiin, uudet jarruletkut löytyikin jo omista kätköistä mutta palat piti hakea uudet niin ne odottelis vielä paikoilleen laittoa. Sit saiskin jarrut ja kytkimen ilmailla niin olis jarrut + voimansiirto valmiina.
Etuvakaaja tuli pudotettua vielä pois koska kokeilen jos tekisi spacerit vakaajan kiinnityksen ja korin väliin sekä lyhentää koiranluita kun ei tunnu keltään löytyvän PRV / dieselin vakaajaa.

VP Motorsportsilta tuli tosiaan moottorinohjaus ja oheistarpeet


Bensapuolta tuli siistittyä poistamalla K-Jetin painevaraaja (vai mikälie palikka pumpun ja suodattimen kaverina pohjassa nyt olikaan) ja vaihtamalla uusiin polttoainesuodatin sekä letkut ja klemmarit. Pumppuna tosiaan nyt alkuun K-Jetin oma boschilainen.

Ja viimeisimmäksihän tässä on nyt parina päivänä perehdytty Maxxecun maailmaan. Eipä tuossa isompia hämmästelyitä ollut, pikkuhiljaa alkais olla purkki kytkettynä.
Boksi tuli pultattua hanskalokeroon, sulakerasia ja pari relettä akun viereen. Vielä pitäisi kytkeä flekti, polttoainepumppu, boksin virrat + maat sekä öljynpaineanturi. Muuten oliskin jo puolat, suuttimet ja anturit kytkettynä. Lensulta tilasin uuden nokka-akselin tunnistimen kun tuo uudemman VVT-koneisen tinakoneen anturi ja triggeripyörä vaikutti sen verran monimutkaiselta systeemiltä että mennään tolla 850 / 960 anturilla ja triggeripyörållä. Ahtopainesolenoidin ja tyhjäkäyntimoottorin piuhat tuli vedettyä nekin jo konehuoneen puolelle vaikkei nyt alkuun vielä tulekaan käyttöön.




Perjantain puolella tuli tosiaan tilailtua ahtimen öljy- ja vesilinjoihin tarpeet, ilmansuodatin, hieman ahtoputkitarpeita (joutuu myöhemmin vielä jotain tilaamaan kun saa nyt hieman mallailtua alkuun) ja pakoputken tekoon osia.

Hyvällä mallilla hommat on kuitenkin. Jossain kohtaa pitäis metsästellä sisustaan loput osat, sovitella tuo Recaro kuskille, kontin verhoilut etsiä jostain, tutkia hieman sähkölasien ja keskuslukon toimimattomuutta sekä elvytellä mittaristoa.

Niin ja talviajon ehkä ehdottomin varuste, elikkäs lukko pitäis taikoa taka-akselille. Mikäli ei tuolla kimppatilaus-osiossa väläytelty Torsenien kimppatilaus ala kohta edistymään mää hitsaan tuon perän budjettiratkaisuna lukkoon...

Ja nuo vanhan äänieristeen jämät pitäisi raapasta konepellistä veks. Ideoita otetaan vastaan millä tuo liimattu vaahtomuovihöttö lähtis parhaiten  ???


Niin ja koska kyseessähän on talviauto niin tähän pitäisi varmaan letkulämmitin ja sisätilanpistoke asennella. Defalta näyttäisi saavan 32mm letkuun käypäistä lämmitintä, alavesiletkuun sen sais kivasti.
Käyttiksenä - VW Caddy 1.6TDI '13
Pyhä lehmä - 740 B6284T/M90 '87
Ugly Duckling - 242 B230FT/GS6-37 '80
Winterbeater - 740 B5234T/GS6-37 ' 88 - Myyty

Poissa Jambo

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2380
  • Vikakoodin lukua iCarsoftilla ja Delphillä
Vs: Volvo 740 '88 "ProjecT5"
« Vastaus #18 : 13.11.2021, 05:30:12 »
Taaskaan kun ei viitsinyt kaikkia kuvia laittaa viestiin niin linkin takaa löytyy loput kuvat.
https://jambon.kuvat.fi/kuvat/Volvo+740+GLE+'88+%22ProjecT5%22/
Käyttiksenä - VW Caddy 1.6TDI '13
Pyhä lehmä - 740 B6284T/M90 '87
Ugly Duckling - 242 B230FT/GS6-37 '80
Winterbeater - 740 B5234T/GS6-37 ' 88 - Myyty

 

Samppasport  Futurez