Samppasport  Futurez

850 10-Venttiilisen yläkopan asennus

  • 6 Vastauksia
  • 1177 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa volvosuhari

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 62
850 10-Venttiilisen yläkopan asennus
« : 03.10.2021, 13:07:29 »
Olen tässä pikkuhiljaa kasaamassa moottorin yläosaa. Nyt iski epävarmuus, miten tuo venttiilikoppa asennetaan oikein, korjausoppaan mukaan tarvitaan joku erikoistyökalu. Mistä minä tähän hätään sellaisen hommaan, merkkikorjaamo tuskin lainaa yksityiselle. Onnistuuko kopan asennus ilman tuota härpäkettä?

Toinen kysymys: Mistä olette hankkineet ruiskusuuttimien O-rengas ja imusarjaan tulevat tiivisteet. Paikallinen "mätänet" ei tunne noita tiivisteitä. Sinisellä on o-renkailla arvo kohillaan, 5€/kpl ja toiset tiivisterenkaat 3€/kpl. Olisiko hydraulialan liikke kohde mistä lähtee kyselemään?
Volvojani 360,244DL,740GLE,240DL,740STW, nykyinen käyttis 850GL, V70mk1

Poissa laatikkovika

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5026
  • Voi muoviämpärin muoviämpäri
Vs: 850 10-Venttiilisen yläkopan asennus
« Vastaus #1 : 03.10.2021, 14:24:18 »
Onnistuu ilman työkalua.
Pikkuhiljaa taputtelt kantta alas ja kiristelet ruuveja tai sitten teet sen työkalun itse.
Pari vanhaa tulppaa jotka rikot ja hitsaat jenkatankoa niihin, sitten lattarautaa 2 pätkää joihin poraat reiän keskelle ja sitten muttereita kiristelet tangosta niin kansi painuu komiasti.
2 ja 4 tulpanreiät on sopivat paikat.
Tai sit 1 ja 5 niinkuin kuvassa.

Harvalla kai työkalua on joka noita tekee kotioloissa.


« Viimeksi muokattu: 03.10.2021, 14:53:19 kirjoittanut laatikkovika »
S60 T5 BSR   UNLEASH YOUR BEAST
PIDÄ TUNKKIS!       
https://youtu.be/lS3b1EaTSwk
Perheen kulkineet S60 T5-2001, S60 2.0T-2002, S40 T5-2005

Poissa razori

  • Kankea kahvimestari - SER-kierrätys
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2906
  • "Noku mä haluan"
Vs: 850 10-Venttiilisen yläkopan asennus
« Vastaus #2 : 03.10.2021, 15:11:20 »
Älä ala kikkailemaan itse tehdyillä työkaluilla. Jos menee pieleen niin osarikot on mahdollisia. Hae biltemasta tuohon asiaan tarkoitettu työkalu.

https://www.biltema.fi/autoilu---mp/autotyokalut/moottorityokalut/nokkahihnatyokalut/nokka-akselin-lukitussarja-2000038107

Poissa laatikkovika

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5026
  • Voi muoviämpärin muoviämpäri
Vs: 850 10-Venttiilisen yläkopan asennus
« Vastaus #3 : 03.10.2021, 15:28:55 »
Oho, halapaa kuin saippua.
Itse sit tekisin ilman mitään jos työkalu pitää ostaa 80€ tuota varten.

Kaikki ihan niinkuin haluaa. :)
S60 T5 BSR   UNLEASH YOUR BEAST
PIDÄ TUNKKIS!       
https://youtu.be/lS3b1EaTSwk
Perheen kulkineet S60 T5-2001, S60 2.0T-2002, S40 T5-2005

Poissa volvosuhari

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 62
Vs: 850 10-Venttiilisen yläkopan asennus
« Vastaus #4 : 18.10.2021, 10:51:34 »
Onnistuu ilman työkalua.
Pikkuhiljaa taputtelt kantta alas ja kiristelet ruuveja tai sitten teet sen työkalun itse.
Pari vanhaa tulppaa jotka rikot ja hitsaat jenkatankoa niihin, sitten lattarautaa 2 pätkää joihin poraat reiän keskelle ja sitten muttereita kiristelet tangosta niin kansi painuu komiasti.
2 ja 4 tulpanreiät on sopivat paikat.
Tai sit 1 ja 5 niinkuin kuvassa.

Harvalla kai työkalua on joka noita tekee kotioloissa.



EI HELKATTI!
Jo on hintaa mokomalla väkkärällä. En ala tota Bilteman värkkiä yhen kopan asennuksen takia ostamaan! n.80€ ja lähkulut päälle, pitäkööt itellään. Eri asia jos tätä hommaa tekisi päivittäin!
Voisitko vähän selventää paria kohtaa: Ensiksi tuo tiivisteliima, nythän on raikkaan kylmä sää tuolla ulkona, onnistuuko tiivisteliiman levitys vai pitääkö koppa tuoda sisälle lämpöseen? Sit toinen kohta: Miten taputtelen koppaa alemmas, käykö siihen joku kuminuija tms. jolla varovasti koppaa naputtelee alemmas ja samalla tiukkailee nuo pultit. Toki pitää käyttää järkeä kun noita pultteja kiristelee, ettei tule "raks ääntä" ja sen jälkeen paljon pirun nimiä!!  Ai perhonen, meinas unohtuu. Polttoainekiskossa on koneistetut syvennykset suuttimille ja tohon koloon pitäs varaosa luettelon mukaan tulla tiivisterengas varaosanumero3528216-9 Mistä noita löytyisi? Skandix ei löydä tuolla numerolla. Vain suutin ja suuttimeen tulevat tiivisterenkaat löytyy.  oon jossain vaiheessa tiputtanut ne polttoainekiskoa käännellessäni pitkin ja poikin pihaa. Niin, onko tuo ees tarpeellinen tiiviste kun tää on kuulemma volvon oma systeemi, muissa ei tällästa ole?
Volvojani 360,244DL,740GLE,240DL,740STW, nykyinen käyttis 850GL, V70mk1

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7581
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: 850 10-Venttiilisen yläkopan asennus
« Vastaus #5 : 18.10.2021, 11:33:02 »
Olen aina vetänyt kopan pulteilla kiinni ilman välitaputteluja tai asennustyökaluja. Pulttikoneella vaan rauhakseltaan ja loput käsin. Keskeltä ulospäin kiristelee ristikkäin. Muistaa vaan ettei kiristä kerralla pohjaan, koska silloin voi joko korkata kierre tai koppa taittua liikaa ja haljeta. Nokat on hyvä asettaa sellaiseen asentoon jossa ne painattaa vähiten vastaan. Silloin on suht lähellä oikeaa ajoitustakin.

Jos kopanpultti korkkaa kierteen kannesta, sen saa korjattua poraamalla 7mm terällä reiän puhtaaksi ja pyöräyttää M8 kierteen tilalle.

Liima kuivuu pihallakin, antaa vaan olla pidempään. Voihan koppaa ja kantta tietysti lämmittää kuumailmapuhaltimella jos haluaa. Tai sisätilanpuhallin konehuoneeseen ja pelti kiinni.

Suuttimien kanssa pärjää ilman lisätiivisteitä.
« Viimeksi muokattu: 18.10.2021, 11:35:07 kirjoittanut Lankku »
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   245 -92 "B6284T"   850 -94 D5 AWD
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa volvosuhari

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 62
Vs: 850 10-Venttiilisen yläkopan asennus
« Vastaus #6 : 18.10.2021, 17:40:19 »
Olen aina vetänyt kopan pulteilla kiinni ilman välitaputteluja tai asennustyökaluja. Pulttikoneella vaan rauhakseltaan ja loput käsin. Keskeltä ulospäin kiristelee ristikkäin. Muistaa vaan ettei kiristä kerralla pohjaan, koska silloin voi joko korkata kierre tai koppa taittua liikaa ja haljeta. Nokat on hyvä asettaa sellaiseen asentoon jossa ne painattaa vähiten vastaan. Silloin on suht lähellä oikeaa ajoitustakin.

Jos kopanpultti korkkaa kierteen kannesta, sen saa korjattua poraamalla 7mm terällä reiän puhtaaksi ja pyöräyttää M8 kierteen tilalle.

Liima kuivuu pihallakin, antaa vaan olla pidempään. Voihan koppaa ja kantta tietysti lämmittää kuumailmapuhaltimella jos haluaa. Tai sisätilanpuhallin konehuoneeseen ja pelti kiinni.

Suuttimien kanssa pärjää ilman lisätiivisteitä.

Kiitti vinkeistä, eiköhän tää tästä. Alkaa vaan tehä mieli omankin auton rattiin, onhan tuo elokuun alusta seissytkin kun ei voi tehdä kun viikonloppusin ja jos sataa, niin siirretään viikolla. Ihana tää suomen syksy! Noh, vielä kasipätkä viepi meitä mutkien taa ja viälä takasinkin.

Tuo onkin hyvä tieto, senverta järki vielä pelaa, vaikka vanha olenkin etten ehontahon kiristele miten sattuu. Keskeltä alku ja ristiin.
On tää jumankekka vaikeeta yksien tiivisterenkuloitten hankkiminen hintavaa. Skandixltä löyty sittenkin oikeet tiivisteet, mutta ei meikän persus kestä maksaa kuljetuksesta ja mokomista tiivisteistä 4.10€/kpl yhteensä yli 50€! Juoskoot järveen noilla hinnoilla. Paikallinen Autosalpa on jo pariin kertaan yrittänyt hommata kaikki suutintiivisteet, osa saapui, mut osa "hukkui", oli kyllä tietokoneen mukaan tulleet, mut ei löydy vaik kuinka ettis. Noh, tähän on yks ratkasu, etin jostain Hydr.liikkeestä sopivankokoset o-renkaat. Pääasia kumminkin on ettei bensaa suihkua mihinkään muualle kun palotilaan.
Volvojani 360,244DL,740GLE,240DL,740STW, nykyinen käyttis 850GL, V70mk1

 

Carcom Oy  Ateho