Samppasport  Futurez

b230f & E85

  • 16 Vastauksia
  • 2302 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Tasalaiska

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 66
  • 200/0,27=
b230f & E85
« : 20.10.2021, 15:57:27 »
Onko kukaan ajellut b230f moottorilla E85 polttoaineella, ilman mitään muunnoksia bensasysteemiin?
Epäilen, että tankkiini on ajansaatossa kondensoitunut aimo annos vettä...joten viimeksi tankkasin noin puolet ja puolet E85 ja 98E aineita tankkiin. Jos vaikka vesi sekoontuisi viinabensaan (kuten aikoinaan oli tapana laittaa jotain masinoolia talvisin bensanjatkeeksi).

Käynti ei ainakaan huonontunut. Moottori saattaa jopa olla pirteämpi tällä tankillisella kuin normaalisti 98E:llä ajellessa  ;D

Poissa TOK

  • Hallituksen jäsen - Rahastonhoitaja - Prinssi Rohkea
  • Administrator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 8953
  • Kartanoita kartano täynnä
Vs: b230f & E85
« Vastaus #1 : 20.10.2021, 16:36:33 »
Onko se laite siis seisonut kylmässä vai miksi sinne olisi kondensoitunut vettä?

Kaikki E-loppuiset bensalaadut sisältävät etanolia ja vesi liukenee niihin, poistuu sitä mukaa kun bensaa kuluu. Aikoinaan laitettiin masinolia kun bensoissa ei ollut vesiliukoisia osia mukana.

B230F:lle riittää aivan hyvin 95E10, aja sillä niin pääset halvemmalla kuin 98:aa tankaten.

Poissa Tasalaiska

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 66
  • 200/0,27=
Vs: b230f & E85
« Vastaus #2 : 20.10.2021, 18:42:27 »
En tiedä mitä tuolle laitteelle on tapahtuillut ennen minun huomaan tuloansa. Entinen b230f ei käynnistynyt yhtä hyvin 95e:llä kuin 98:lla (joskus 15 vuotta sitten kerran kokeilin). Siksi olen ajellut aina 98:lla.

Tää nyt vaan oli yksi teoria, että tankin pohjalla voisi olla vettä...ja ajattelin kokeilla vaikka ei teoria tuntunutkaan järkeenkäyvältä.
"Ongelma" siis on sellainen, että jo ennen kuin bensavalo alkaa palaa mittarissa, etenkin oikealle kurvattaessa alkaa kone saamaan sisuksiinsa jotain muuta kuin bensiiniä...alkaa pätkimään... Mutta tätä ei saa tapahtumaan jos tankissa on bensaa edes viidennes.

Ja tänään pääsin toteamaan, että tämä E85 tankkaus ei auttanut asiaan mitenkään. Edelleen alkoi pätkimään ennen bensavalon syttymistä.
Mistä mahtaisi johtua?

Ja hyvin tuntui käyvän tämä vm.-92 kone noinkin viinaksisella seoksella. Tää on muutenkin ihan erilainen käytökseltään kuin edellinen vm.-90 vääntömoottori, jossa käsittääkseni oli M-nokka. Olisko tässä uudemmassa vx-nokka...

Kankikari

  • Vieras
Vs: b230f & E85
« Vastaus #3 : 20.10.2021, 18:58:17 »
Toisella 940 b230 ft llä on ajettu yli vuos ainakin tankkaamalla 50/50 re85 ja 95 sekasin. Luulis jo menneen rikki. Ei mitään vikavaloa ja on katsastettu tuolleen.

98 tankkaaminen on turhaa jos sekoittaa re85 sekaan jos laskee että sen oktaaniluku on vähintään 106.


Tuo tyhjänä nykiminen johtuu yleensä murtuneesta tankkipumpun letkulähdöstä joka on tankkilaitteessa.
« Viimeksi muokattu: 20.10.2021, 19:00:06 kirjoittanut Kankikari »

Poissa Tasalaiska

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 66
  • 200/0,27=
Vs: b230f & E85
« Vastaus #4 : 20.10.2021, 19:45:46 »
Pitänee ehkä joskus viitsiä kaivaa se tankki auki ja tarkastella tankkilaitetta. Pääseekö siihen helposti käsiksi farmarimallin 740:ssä? Muistaisin olleeni aika kippuralla kun sedanin takaluukussa kaivelin tarkastusluukut auki (todetakseni siellä kaikki kunnossa).

Ei toki ole mitään järkeä laittaa 98e:tä jos siihen sotkee puolet e85 viinabensaa. Tämä nyt oli kokeilu veden poistamiseksi. Ja vanhasta tottumuksesta lorahti 98e:tä.

Aloitin kysymään kun ihmettelin moottorin hyvää käyntiä puoliseoksella...ehkä täältä vielä joku ponnistaa tunnustamaan ajelevansa pelkällä kotipolttoisella  :2funny:

Kankikari

  • Vieras
Vs: b230f & E85
« Vastaus #5 : 20.10.2021, 19:48:58 »
Ei sen helpommin enää pääse tankille mitä farkussa. Lattiavanerin kun ottaa ylös. Muutama ruuvi selkänojien takaa näkyy kun penkit kaataa ja se vaneri vedetään pois ei nosteta. Sit siitä kansi auki ja avot tankkilaitteen ISO mutteri näkyy.

Poissa Tasalaiska

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 66
  • 200/0,27=
Vs: b230f & E85
« Vastaus #6 : 20.10.2021, 20:13:37 »
 8)
Oikein hyvä. Saatan näinkin pahasti laiskistuneena ihmisrauniona viitsiä tutkia...kunhan kevääksi muuttuu.
Eihän tuosta mitään haittaa ole kun tyhjällä tankilla muutenkaan ole järkeä ajella.

Auton myyjää se taisi haitata (ja taisi näkyä pyyntihinnassakin) kun ihan ääneen mainitsi moisesta asiasta kauppaa tehdessä.

Poissa Tasalaiska

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 66
  • 200/0,27=
Vs: b230f & E85
« Vastaus #7 : 20.10.2021, 21:23:40 »
Mitä se aiheuttaa jos alkaa ajamaan kotipolttoisella?
Onko oktaaniluvut niin väärissä lukemissa, että aiheuttaa mekaanista vaivaa?
Vai vaikuttaako se vain kumeihin jne kemiallisesti?

Jos laittais tuosta hukkaperunat hyötykäyttöön..

Poissa Huikkoster

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5754
  • www.vrcf.fi
Vs: b230f & E85
« Vastaus #8 : 20.10.2021, 21:29:27 »
Kyllähän täällä on ollut ja on useita täysin e85:lla toimivia vinokoneita. Ei mitään ongelmia muita kuin etanolin ominaisuuksia. Eli kylmäkäynnistys voi vaatia useamman yrityksen ja öljyt pitää vaihtaa useammin.

Anna mennä vaan jos se toimii seoksella hyvin ja näet siinä kannatusta. Kokonaan e85:seen siirtyminen vaatii sitten jo muutoksia. Muutossarjaa tai ohjelmointia ja mielellään isommat suuttimet.
242 GT. Se täytyy kokea että sen ymmärtää.

Poissa Tasalaiska

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 66
  • 200/0,27=
Vs: b230f & E85
« Vastaus #9 : 20.10.2021, 21:40:26 »
Huvikseni kyselen, onko joku vaihtanut polttoaineen viinaan, tekemättä mitään muutoksia autoon.
Että toimiiko tuommoinen b230f moottori vaikka pelkällä pontikalla...

Poissa TOK

  • Hallituksen jäsen - Rahastonhoitaja - Prinssi Rohkea
  • Administrator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 8953
  • Kartanoita kartano täynnä
Vs: b230f & E85
« Vastaus #10 : 20.10.2021, 21:44:24 »
Huvikseni kyselen, onko joku vaihtanut polttoaineen viinaan, tekemättä mitään muutoksia autoon.
Että toimiiko tuommoinen b230f moottori vaikka pelkällä pontikalla...

Toimii kesällä kunhan et aja lappu lattiassa.

Poissa Huikkoster

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5754
  • www.vrcf.fi
Vs: b230f & E85
« Vastaus #11 : 20.10.2021, 21:54:46 »
Talvellakin jos saat vaan käyntiin
242 GT. Se täytyy kokea että sen ymmärtää.

Poissa jogiin

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3758
  • 195hv/406Nm
Vs: b230f & E85
« Vastaus #12 : 20.10.2021, 23:43:19 »
Ei se oo ku vaihtaa suuttimet n300-350cc luokkaan ja vetoja  8)
Helpointa on ku ettii ne jostain muusta kun 700/900 turboista jossa suuttimet on matalaohmiset (joudut laittamaan etuvastukset) Uudemmissa turbovolvoista saa bolt on setit  S*

0 nurkilla on nyt joutunu tekee vähä useampia starttaus syklejä.
« Viimeksi muokattu: 21.10.2021, 00:03:39 kirjoittanut jogiin »

Volvo 945 Classic -98 (Lahna)
Volvo 945 turbo -96 (Lahnan seuraaja)
Wäärin Wirittäjä #4

Poissa TVS

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4870
  • Kontinuerlich jetronic
Vs: b230f & E85
« Vastaus #13 : 21.10.2021, 22:58:05 »
Toimii kesällä kunhan et aja lappu lattiassa.
Tarkennus: ei toimi jos ei tehdä mitään muutoksia polttoainejärjestelmään. Isommilla suuttimilla toimii mitenkuten, mutta kyllä kesäkelissäki on takkusta saada käymään.
LH 2.4 säätöä Tre-orivesi-mänttä-seudulla. YV jos tarvitset säätöapua.

Poissa Tasalaiska

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 66
  • 200/0,27=
Vs: b230f & E85
« Vastaus #14 : 22.10.2021, 21:10:45 »
Millainen E85 kulutus lienee. Eli jos perus B230F koneeseen laittaa suositellut isompivirtaukselliset suuttimet. Eikä muita muutoksia.

Saako tuommoista käyntiin -20°C. Ilman venäläistä lohkolämmitintä?

 

Autodiagnoosi  Carcom Oy