Lapin reissulta palatessa huomasin yhdessä kohtaa että kaasu reilummin painaessa kun auto nostaa ahtoapaineita alkoi ohjaamossa kuulua hanttarin puolelta kovaa suhinaa. Kuulosti aivan siltä kuin puhallin vain alkaisi puhaltamaan kovempaa, mutta koitin sammuttaa puhaltimen, ja ääni ei tullut siitä vaan jokin/jostain puhisee ilmaa ohjaamoon kun ahdot nousee.
No sen huomattuani ei mennyt kauaakaan kun mittaristoon tuli viesti "moot. alhainen suorituskyky" ja koneesta hävisi tehot. (Varmaan joku vikatila) vikavalo ei kuitenkaan vielä syttynyt ja matka jatkui. Sammutin auton hetkeksi bussipysäkille ja käynnistin uudestaan ja kaikki toimi taas. Suhina kyllä edelleen kuului. Hetken matkan päästä vikatila ja teksti tuli takaisin ja tehot hävisivät. Sitten auto alkoi välillä nykimään oikein kunnolla tasakaasulla, mutta se helpotti kun vaihtoi pienemmän vaihteen ja nosti kierroksia. Vikakoodia tuli dpf:ästä ja jostain imm:stä, sekä egr:stä muistaakseni. Sain tehtyä dpf:n polton ja auto lähti toimimaan paremmin. Suhinan ääni pysyi edelleen. Auto toimi pari päivää moitteitta, mutta nyt vikatila alkoi taas palaamaan. Tällä kertaa vikakoodia vain liian suuresta ilmavirrasta imm:stä. Auto pätkii ja ryskyttää todella pahasti tasanaasulla kun vikatila tulee. Vikakoodia ei ole vielä sytyttänyt. Voisiko vika johtua vain egr:n takkuilusta?