Puotilan autokorjaamo  RallyBaron

Kasvanut polttoaineenkulutus, start/stop ei toimi, koneen flekti huutaa kovaa

  • 8 Vastauksia
  • 1455 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Alakerran_Rami

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 7
  • www.vrcf.fi
Mulla on V50 D2 vm.2011 missä on havaittu seuraavia ongelmia:

1. Oon kuluvan vuoden aikana huomannut, että polttoaineenkulutus on noussut. Aina kun tankkaan, nollaan samalla keskarimittarin ja lukema on noussut jostain 4,7 jopa 5,8. Moottorijarrutuksella kulutusmittari menee saman tien nollaan eli kai(?) johdu jatkuvasta DPF-polttamisesta.

2. Kesällä flekti huusi kovaa ja jäi toisinaan tuulettamaan stopin jälkeenkin, en pitänyt minään. Tämä kuitenkin on jäänyt päälle ja ihan vaikka 5 asteessa normaali rauhallinen ajelu laittaa flektin huutamaan. Kerran pidin ohjaamon lämpöjä hetken aikaa maksimissa kun olin ihan jäässä ja tämän jälkeen kun stoppasin jäi vielä oikein jälkipuhallin päälle vaikka ulkona oli vain 5 astetta. Mikä näiden yhteys on?

Moottorin lämpömittari näyttää normaalia ajossa, samoin ZUS-monitorointimokkula, eli mistä flekti saa käskyn jäähdytykselle? Tyhjäkäynnillä lämpö laskee viileässä alle normaalin käyntilämpötilan mikä lienee tyypillistä pienelle eko-koneelle, tämä kuitenkaan ei vaikuta flektin huutamiseen.

3. Normaalisti starttirutiiniin on kuulunut aina että laitan S/S pois päältä koska en halua raiskata satrttimoottoria. Unohdin tämän kuitenkin muutaman kerran ja huomasinkin ettei koko toiminto enää edes toimi. On vain parempi että S/S ei toimi, mutta mietin vaan onko tällä yhteys johonkin, esim jos kone on liian kuuma tai luulee olevansa kuuma, ei toiminto käsittääkseni triggeröidy.

Olen insinööri, mutta en tiedä autoista pahemmin, eikä oikein ole aikaa opetella korjaamaan eikä oikein paikkaakaan. Lähinnä etsin neuvoa, että mihin suuntaan tönäistä mahdollista ammattilaista ja pohdintaa, että vienkö laitettavaksi ollenkaan vai tönäisenkö rotkoon koko paskan. Oma kokemus on, että korjaamolla ei innostuta kompleksisista vianmäärityksistä ja tulos on vain luokkaa "vikaa ei löytynyt", joten pitäisi itse tietää viasta vähän enemmän.

Tietämättä autoista mitään veikkaisin että kasvanut PA kulutus voi olla seurausta flektin huutamisesta, mutta flektin huutamisen pitäisi olla lämpötilasta riippuvaista, mutta lämpömittari näyttää normaalia tai jopa alle.

Osaako joku arvailla onko tällä kaikella yhteys ja mikä voisi olla mahdollisesti juurisyy?


Ainiin, flektin huutamisella tarkoitan, että se käy kovaa, mitään ylimääräisiä ääniä ei kuulu.

(Evotin ja postasin tämän väärään alakategoriaan ensin)
« Viimeksi muokattu: 22.10.2021, 12:20:34 kirjoittanut Alakerran_Rami »

Poissa VäLKKy

  • Toiminnantarkastaja EVP
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6862
  • Kaikkee sitä...
Kyllä nuo kaikki viittaa DPF polttoon. Flekti jää huutamaan kun poltto jää sammutettaessa kesken. Myöskään S/S ei toimi kun poltto päällä.

Paljonko ajettu?
... --> S40 T4 -02 --> S40 T5 -04 --> Focus ST -07 --> S40 2.0D Powershift -10 --> BMW 330D M-Sport -10 --> Audi A4 3.0 TDI quattro S-line -11 --> Audi A6 3.0 TDI competition quattro -15 --> Audi A6 Avant 55 TFSI e quattro -21

Poissa Alakerran_Rami

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 7
  • www.vrcf.fi
Ajettu 225 tkm.

Sitä epäilin alkuun itsekin, mutta sitten taas kun täällä foorumilla on aiheesta kirjoitettu niin kaikki sanovat, että jos poltto on päällä, ei kulutus mene nollaan kun päästää kaasun. Onko näitä polttoprosesseja erilaisia ja tuo neuvo ei koskisi kaikkia malleja?

Ehkä tuo on helppo diagnosoida hyvällä vikakoodinlukijalla (tms.)?

Varmaan tarkoittaa DPF-vaihtoa, mistä ei taida tonnilla selvitä.

Poissa VäLKKy

  • Toiminnantarkastaja EVP
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6862
  • Kaikkee sitä...
Kilometrien perusteella saattas olla DPF aika täynnä jo ja siksi yrittää polttaa sitä jatkuvasti.

Eikä poltto ole kuitenkaan koko aikaa päällä jos ei esim. moottorin lämpö ole riittävä. Jos hetkellistä kulutusta olet katsonut vain silloin tällöin...

Vikakoodinlukijalla katsoo DPF täytöksen ja sen jälkeen vaihto jos tarvetta. Voihan siellä joku anturikin näyttää väärin ja siksi polttaa.
... --> S40 T4 -02 --> S40 T5 -04 --> Focus ST -07 --> S40 2.0D Powershift -10 --> BMW 330D M-Sport -10 --> Audi A4 3.0 TDI quattro S-line -11 --> Audi A6 3.0 TDI competition quattro -15 --> Audi A6 Avant 55 TFSI e quattro -21

Poissa Alakerran_Rami

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 7
  • www.vrcf.fi
Kiitoksia!

Ehkä tällä tiedolla uskaltaa koslan jo viedä korjaamolle tutkittavaksi.

Jännä kuitenkin tuo moottorijarrutus, kun olen sitä hetkellistä kulutusta aika paljon tässä vilkuillut ja joka kerta on mennyt nollille, sekä kylmänä, että lämpimänä. Normaali ajo kuitenkin hörppää aina enemmän. Oma kulutusennätys pitkällä matkalla on 3,6l/100km mutta nyt hädin tuskin pysyy alle viidessä.

Ei varmaan tee hyvää koneelle ja putkistolle, että polttaa jatkuvasti(?) joten täytynee hoitaa asia pois alta pikapuoliin.

Poissa nall3

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 514
  • www.vrcf.fi
Tonnin pönttöä ei sitten kannata ostaa. Tarvikkeena taitaa saada jo alta 300€.

Poissa VäLKKy

  • Toiminnantarkastaja EVP
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6862
  • Kaikkee sitä...
Tonnin pönttöä ei sitten kannata ostaa. Tarvikkeena taitaa saada jo alta 300€.

Autodocilla näyttäs olevan 500...1800 € hintahaarukka...
... --> S40 T4 -02 --> S40 T5 -04 --> Focus ST -07 --> S40 2.0D Powershift -10 --> BMW 330D M-Sport -10 --> Audi A4 3.0 TDI quattro S-line -11 --> Audi A6 3.0 TDI competition quattro -15 --> Audi A6 Avant 55 TFSI e quattro -21

Poissa J.partsi

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 228
  • www.vrcf.fi
Näistä ei oo kokemusta mutta, eikö tuo DPF pönttö kannatais pesettää ennenkuin ostaa uuden.

https://www.ekodpf.fi/?gclid=CjwKCAjw5c6LBhBdEiwAP9ejGwIGVi--1JWFAyFTmyVKZ2hsVVnfyenbIOGY1Yc56VZHBi0ND8GjihoCw_4QAvD_BwE

Itse pesin töissä uä-pesurilla katin ja puhtaakasi tuli

Poissa Alakerran_Rami

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 7
  • www.vrcf.fi

 

Carcom Oy  Ateho