KL-varaosat  Race.fi

Volvo S60 2.4d 02 ardic

  • 15 Vastauksia
  • 1870 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa s.h

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 121
  • www.vrcf.fi
Volvo S60 2.4d 02 ardic
« : 23.10.2021, 20:08:33 »
Otsikon mukainen auto jossa on ardic ajonaikaisella lämmityksellä. Edellinen omistaja laittanut väärän sulakkeen ardicin sulakkeen tilalle sen takia että ei käynnistyisi turhaan lyhyillä ajoilla. Laitoin nyt ilmojen viilennyttyä oikean sulakkeen tilalle ja auto käyntiin ja ardiciin ei tullut mitään eloa. Onko tuo nyt siis lukossa kun kuuntelin ja kädellä kokeilin ardicin pakoputkea eikä tuntunut että edes yrittäisi käynnistää itseään vai pitääkö ilman olla pakkasella että edes yrittää käynnistyä? Nyt oli noin pari astetta plussalla. Entä vaikuttaako rikkinäinen ulkolämpötilan anturi tämän toimintaan? Mittaristossa näkyy vain kaksi viivaa lämpötilan kohdalla.

Poissa Beagle

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 740
  • XC70 D4 2014, S60 D5 -09, Polar 730BK matk.vaunu
Vs: Volvo S60 2.4d 02 ardic
« Vastaus #1 : 23.10.2021, 21:37:18 »
Miten voi estää käynnistyksen väärällä sulakkeella? Siis palaneen sulakkeenko se sinne oli laittanut?

Lämmittimen pitäisi lähteä päälle jo +5 asteen lämpötilassa.
"Eihän tässä hommassa mene kuin viis minuuttia..."

Poissa Mustalaatikko

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6021
Vs: Volvo S60 2.4d 02 ardic
« Vastaus #2 : 23.10.2021, 21:58:37 »
Koodit lukuun ja nollaukseen, tarpeen mukaan korjaukseen, itse tehdessä tuo riittää koodien lukuun ja lukituksen avaamiseen https://m.motonet.fi/fi/tuote/493150/Quicklyns-T75-Professional-VOLVO-kaikki-jarjestelmat-20012008--geneeriset-OBD2-Moottorikoodit Ulkolämpötilan anturi voi estää sen käynnistymisen, jos se on se oikean peilin anturi maksaa volvolla kolmisen kymppiä.
« Viimeksi muokattu: 23.10.2021, 22:00:08 kirjoittanut Mustalaatikko »
v70 D5 -03 AT (käyttis), Toyota Hiace D4D 65kw -06, V70 2.5 10v -98, 855 2.5 10v -94 (ex), Renault Clio RN1.2 -95 (ex)

Poissa s.h

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 121
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo S60 2.4d 02 ardic
« Vastaus #3 : 23.10.2021, 22:07:26 »
Miten voi estää käynnistyksen väärällä sulakkeella? Siis palaneen sulakkeenko se sinne oli laittanut?

Lämmittimen pitäisi lähteä päälle jo +5 asteen lämpötilassa.
En tiedä mutta näin kertoi ja ardicin sulakepaikassa oli 20a sulake ja vaihdoin tilalle 25a mikä ohjekirjan mukaan kuuluu olla.

Poissa s.h

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 121
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo S60 2.4d 02 ardic
« Vastaus #4 : 23.10.2021, 22:16:02 »
Koodit lukuun ja nollaukseen, tarpeen mukaan korjaukseen, itse tehdessä tuo riittää koodien lukuun ja lukituksen avaamiseen https://m.motonet.fi/fi/tuote/493150/Quicklyns-T75-Professional-VOLVO-kaikki-jarjestelmat-20012008--geneeriset-OBD2-Moottorikoodit Ulkolämpötilan anturi voi estää sen käynnistymisen, jos se on se oikean peilin anturi maksaa volvolla kolmisen kymppiä.
Joo tuo tarkoitus hakea huomenna tai maanantaina viimeistään ja katsoa mitä löytyy. Jos tuolla saa lukitustilan pois päältä niin kuinka nopeasti ardicin pitäisi lähteä pöhisemään kun auton käynnistää? Tässä autossa kun ei ole ajastus mahdollisuutta ollenkaan ajotietokoneen kautta.

Poissa Mustalaatikko

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6021
Vs: Volvo S60 2.4d 02 ardic
« Vastaus #5 : 23.10.2021, 23:05:35 »
Jos se lämpöanturi sanoo että on yli +5, niin sit kai se ei lähde kuin suorakäynnistyksellä, jos se on ohjelmoitu vilkkuviikseen. Sitä ominaisuutta lämpimästi suosittelen(Volvolta ostettava ohjelma). Mut jos lämpöanturi sallii, sen luulisi starttaavan nykyisellä softalla heti kun auto on käynnistynyt kunhan lukitus on poistettu (poistamalla vikakoodit). Lämmitin tekee itsetestin aluksi, jos se menee läpi alkaa polttoainepumppu nakuttamaan tasaisesti tankinluukun suunnalla ja poltto alkaa.
v70 D5 -03 AT (käyttis), Toyota Hiace D4D 65kw -06, V70 2.5 10v -98, 855 2.5 10v -94 (ex), Renault Clio RN1.2 -95 (ex)

Poissa s.h

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 121
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo S60 2.4d 02 ardic
« Vastaus #6 : 23.10.2021, 23:25:10 »
Vaikuttaako tuohon ajotietokoneeseen käytön ohjelmointiin se kun mittaristossa on perusvikaa kello pyörii taaksepäin ja trippimittaria ei pysty nollaamaan? Kun jossain vanhassa topicissa täällä taisi lukea että olisi jotain haittaa mutta en nyt muista ihan tarkasti kun joskus aikaisemmin sellaisesta luin. Muuten siis toimii mittaristo ja ajotietokone yms ihan normaalisti. Paljonko sininen siitä ajotietokoneeseen ardicin käytön ohjelmoinnista veloittaa ja jos samalla saa automaattikäytön pois? Täytyy nyt kuitenkin motonetistä ostaa se lukija alkuun.

Poissa Mustalaatikko

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6021
Vs: Volvo S60 2.4d 02 ardic
« Vastaus #7 : 24.10.2021, 08:22:23 »
Se mittariston kylmäjuotoksen korjaus on esimerkiksi täällä etelässä Elkotronilla 150 euron luokkaa sisältäen irroitus ja kiinnitys, eli kannattaisi korjauttaa pois, koska se vika pahetessaan voi jopa polttaa mittariston piirin jonka jälkeen korjaus ei onnistu.

Sinisen ohjelman laiton kuvittelisin olevan about samaa luokkaa, mutta kysymällä heiltä selviää tämän hetken hinta parhaiten.
v70 D5 -03 AT (käyttis), Toyota Hiace D4D 65kw -06, V70 2.5 10v -98, 855 2.5 10v -94 (ex), Renault Clio RN1.2 -95 (ex)

Poissa s.h

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 121
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo S60 2.4d 02 ardic
« Vastaus #8 : 31.10.2021, 12:16:32 »
Nollasin vikakoodit tuolla motonetin volvo obd lukijalla. En muista enää koodia mutta taisi olla se mikä lukittaa ardicin kun tarpeeksi monta epäonnistunutta käynnistys yritystä on tullut. Tänään aamulla auto käyntiin ja alkoi ainakin kuulumaan nakutusta tankinluukun puolelta ja ardicin pakoputkesta jotain pienesti tuli. Lähdin ajamaan ja oli ilmeisesti sitten sammunut jos edes kunnolla käynnistyi kun putkesta ei ainakaan tullut enää mitään n. kolmen kilometrin ajon jälkeen? Eikä tuo taida näin lämpimällä kelillä lähteäkkään enää uudelleen käyntiin kun moottori lämmennyt jo jonkun verran? Täytyy testailla uudelleen kunhan ilmat vähän viilenisi.

Poissa Mustalaatikko

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6021
Vs: Volvo S60 2.4d 02 ardic
« Vastaus #9 : 31.10.2021, 22:30:09 »
Jos vika palaa niin kerro sit mikä vikakoodi pysäyttää ardicin  O0
v70 D5 -03 AT (käyttis), Toyota Hiace D4D 65kw -06, V70 2.5 10v -98, 855 2.5 10v -94 (ex), Renault Clio RN1.2 -95 (ex)

Poissa s.h

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 121
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo S60 2.4d 02 ardic
« Vastaus #10 : 06.11.2021, 23:37:46 »
Tänään tuli kokeiltua uudelleen tuota. Lähtee hurisemaan kun auton käynnistää ja käy noin minuutin pari ja sitten sammuu. Polttoainepumpulta kuuluu se nakuttava ääni. Vikakoodi on cem5f4f ja se tulee uudelleen päälle ja sen nollaamalla saa taas ardicin hurisemaan noin minuutiksi.
Eli joku vika tuossa varmaan sitten päällä.
Vai voiko johtua siitä kun ardic varmaan aika kauan ollut edellisellä omistajalla käyttämättä? Toisaalta tänään ainakin 5 kertaa kokeilin tuota koodit nollaamalla käynnistää mutta ei suostu jäämään pidemmäksi aikaa päälle. ???

Poissa Mustalaatikko

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6021
Vs: Volvo S60 2.4d 02 ardic
« Vastaus #11 : 07.11.2021, 09:40:05 »
Jos ei muita koodeja tule kuin tuo "epäonnistunut käynnistysyritys" epäilisin ehkä joko suuttimen/liekkivahdin/muun mekanismin likaisuutta tai hehkutulpan väsymistä. Noin pitkään kuitenkin käy. Tota vikakoodia ei pitäisi tulla jos ulkolämpötila-anturi sammuttaa ardicin.

Tossa vielä koodin perusteella https://www.dtcdecode.com/Volvo/CEM-5F4F
        Fault in the fuel supply to the parking heater.
        Flame sensor clogged with soot.
        Blocked combustion air intake.
        Contact resistance in the control module connectors.
        Open-circuit or short-circuit to supply voltage in the control signal cable for the flame sensor.
        Flame sensor not functioning.
        Fault in the power supply for the parking heater.

Jos auto ei ole käynnissä voi tosiaan olla vaan akku heikko!
« Viimeksi muokattu: 07.11.2021, 09:59:21 kirjoittanut Mustalaatikko »
v70 D5 -03 AT (käyttis), Toyota Hiace D4D 65kw -06, V70 2.5 10v -98, 855 2.5 10v -94 (ex), Renault Clio RN1.2 -95 (ex)

Poissa s.h

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 121
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo S60 2.4d 02 ardic
« Vastaus #12 : 07.11.2021, 21:48:37 »
Tuli vielä tänään kokeiltua kerran vielä nollattua tuo vikakoodi ja yllättäen jäikin nyt pöhisemään päälle kun lähdin ajamaan. Ja tuntui toimivan kun muutaman kilometrin aikana jäähdytysnesteen lämmöt nousi nopeasti normaaliin ja tuli liikennevaloissa pieni käry sisälle eli ainakin pysyi päällä. Eikä tullut enää vikakoodiakaan. Jos tuo nyt sitten toimisi. :)
Onko ardicin käynnistymiselle jokin toinen lämpötila anturi kun auton ulkolämpötila mittari ei ainakaan toimi kun näyttää kahta viivaa pelkästään ja joskus-20-+70 välillä?

Poissa Mustalaatikko

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6021
Vs: Volvo S60 2.4d 02 ardic
« Vastaus #13 : 07.11.2021, 22:59:26 »
Sitä minä en tiedä. Mut se piti vielä sanoa, että jos tuota voi käyttää viiksestä suoraan, niin jos se on likainen, karstaa voi yrittää polttaa pois käyttämällä sitä täyden 50min ajan. Auto parkissa ja akkulaturi kiinni mielellään.
v70 D5 -03 AT (käyttis), Toyota Hiace D4D 65kw -06, V70 2.5 10v -98, 855 2.5 10v -94 (ex), Renault Clio RN1.2 -95 (ex)

Poissa s.h

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 121
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo S60 2.4d 02 ardic
« Vastaus #14 : 08.11.2021, 19:28:39 »
Joo täytyy vielä tuota pari kertaa kokeilla ja jos alkoi nyt toimimaan normaalisti niin sitten varata biliaan aikaa että ohjelmoivat sen ardicin käytön viiksestä. Nyt vain siis tuo automaattinen ajonaikainen lämmitys.
Ilmeisesti samalla voi ohjelmoida tuon automaattikäytön pois?

 

Race.fi  Puotilan autokorjaamo