Elekma  Autoracing

700/900 alustasarjat, jousi- ja iskarimuutokset

  • 2749 Vastauksia
  • 877583 Lukukerrat

0 jäsentä ja 4 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa HammerDown

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1602
  • It's Hip To Be Square
Vs: 700/900 alustasarjat, jousi- ja iskarimuutokset
« Vastaus #2715 : 20.05.2021, 12:36:45 »
« Viimeksi muokattu: 20.05.2021, 13:00:23 kirjoittanut HammerDown »
Sain sielukseni vain käytetyn auton
Olet kalleimpani, sinä saatanan kone
Älä hyydy

Poissa Seitensatkumies

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 588
Vs: 700/900 alustasarjat, jousi- ja iskarimuutokset
« Vastaus #2716 : 19.06.2021, 11:38:37 »
Olikos ne bilsteinin b6 kuinka paljo orkkiksia lyhyemmät?
Sellaset saattas löytyä käsiin ja mietin että paljoko niitten kans kärsii ottaa jousista pois?  ::)
Jouset vähän vielä mietinnän alla, pitäskö vakiot vai laittasko lesjön -40mm ja niistä vielä laikkais vähän.
Tai sit eteen vakiot ja taakse sedanin kuormajouset.
745 -88 B200E käyttis
745 -92 D24TIC harraste käyttis
744 GLE -89 harraste/kesäauto
Exät: 744 -89 D24, 744 -89 B200E

Poissa Chall

  • Porilainen Oikeiden Topicien Erikoismies
  • Global Moderator
  • Grand Touring
  • *
  • Viestejä: 2256
  • Muoviämpäri
Vs: 700/900 alustasarjat, jousi- ja iskarimuutokset
« Vastaus #2717 : 19.06.2021, 13:22:51 »
Olikos ne bilsteinin b6 kuinka paljo orkkiksia lyhyemmät?
Sellaset saattas löytyä käsiin ja mietin että paljoko niitten kans kärsii ottaa jousista pois?  ::)
Jouset vähän vielä mietinnän alla, pitäskö vakiot vai laittasko lesjön -40mm ja niistä vielä laikkais vähän.
Tai sit eteen vakiot ja taakse sedanin kuormajouset.
Ei ole lyhyemmät, B8 on vasta lyhyempi

Poissa Jonesyboi

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 101
  • Volvo 740GLE B234FT
Vs: 700/900 alustasarjat, jousi- ja iskarimuutokset
« Vastaus #2718 : 09.09.2021, 12:28:28 »
Tekeekö joku suomessa niitä alapallonivelen alle tulevia paloja joilla saisi madalletussa autossa raidetangon luonnollisempaan asentoon? Ainakin joskus vuosia sitten on tehty, mutta en itse ainakaan meinaa löytää. TH Pettersonilla oli jonkinmoinen sarja driftinkiä varten joka hoitaisi saman jutun.
Se ei käy

Poissa Turbo_Köttbullar

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 12
  • www.vrcf.fi
Vs: 700/900 alustasarjat, jousi- ja iskarimuutokset
« Vastaus #2719 : 01.11.2021, 05:32:18 »
Saako vielä jostain 960fl jäykempiä lehtijousia? Jos niitä ei oikeen saa enää mistään oliskohan mahoton ajatus jäykistää jollain takomolla alkuperästä

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7556
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: 700/900 alustasarjat, jousi- ja iskarimuutokset
« Vastaus #2720 : 01.11.2021, 14:19:39 »
Saako vielä jostain 960fl jäykempiä lehtijousia? Jos niitä ei oikeen saa enää mistään oliskohan mahoton ajatus jäykistää jollain takomolla alkuperästä
Yksinkertaisin keino mun mielestä on laittaa vakion kaveriksi coili-iskarit mietojen lisäjousien kera. Rallyrace myy Gazia, tai vaikka suoraan briteistä Classic Swedeltä. BC Racingilla on myös omansa, tiiä millaiset iskarit on toiminnaltaan.

Vakiota huono jäykistää, jollei löydy firmaa joka haluaa puuttua komposiittiin. Skandix taitaa nykyään tarjota uuttakin jousta, hinta vähän vajaa 500e.
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   245 -92 "B6284T"   850 -94 D5 AWD
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa jogiin

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3756
  • 195hv/406Nm
Vs: 700/900 alustasarjat, jousi- ja iskarimuutokset
« Vastaus #2721 : 02.11.2021, 03:34:31 »
Saako vielä jostain 960fl jäykempiä lehtijousia? Jos niitä ei oikeen saa enää mistään oliskohan mahoton ajatus jäykistää jollain takomolla alkuperästä
Kaipa Vallilan takomolta sais.... Saattaa vaatia tukevan pinon euroja?

Volvo 945 Classic -98 (Lahna)
Volvo 945 turbo -96 (Lahnan seuraaja)
Wäärin Wirittäjä #4

Poissa Turbo_Köttbullar

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 12
  • www.vrcf.fi
Vs: 700/900 alustasarjat, jousi- ja iskarimuutokset
« Vastaus #2722 : 02.11.2021, 04:46:00 »
Yksinkertaisin keino mun mielestä on laittaa vakion kaveriksi coili-iskarit mietojen lisäjousien kera. Rallyrace myy Gazia, tai vaikka suoraan briteistä Classic Swedeltä. BC Racingilla on myös omansa, tiiä millaiset iskarit on toiminnaltaan.

Vakiota huono jäykistää, jollei löydy firmaa joka haluaa puuttua komposiittiin. Skandix taitaa nykyään tarjota uuttakin jousta, hinta vähän vajaa 500e.

Pikasen selailun jälkeen tais löytyä oikee(?)

https://www.classicswede.co.uk/Adjustable_Rear_Coilovers_Pair_SV90_IRS_960_mk2/p1733344_17222978.aspx

Helpolla pääsee jos riittää et vaihtaa tuon, turha yrittää lehtijousen kans säätää.
Noista iskareista sais lyhennettyäki versiota mut täs tapaukses taitaa täyspitkä olla parempi?
« Viimeksi muokattu: 02.11.2021, 04:52:43 kirjoittanut Turbo_Köttbullar »

Poissa Seitensatkumies

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 588
Vs: 700/900 alustasarjat, jousi- ja iskarimuutokset
« Vastaus #2723 : 03.11.2021, 22:59:48 »
Millanen se j-spectin alusta on näihin 700/900 sarjalaisiin laadultaa, ajoltaan yms? Ja eikös se ollu niin, että nykyään sekkii kelpaa leimalla kun ei tarvii muutoskatsastaa?
Talven aikana tarkotus päivittää alustaa ja miettiny, että laittasko jonkii säädettävän vai perus lesjön -40mm madallusjouset 240 etuiskareilla ja laikkais vielä jousista sopivasti pois.
Taakse pitäs sitten vielä keksiä jotkii iskarit.
745 -88 B200E käyttis
745 -92 D24TIC harraste käyttis
744 GLE -89 harraste/kesäauto
Exät: 744 -89 D24, 744 -89 B200E

Poissa Notn4

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 177
Vs: 700/900 alustasarjat, jousi- ja iskarimuutokset
« Vastaus #2724 : 25.03.2022, 15:20:43 »
Millanen se j-spectin alusta on näihin 700/900 sarjalaisiin laadultaa, ajoltaan yms? Ja eikös se ollu niin, että nykyään sekkii kelpaa leimalla kun ei tarvii muutoskatsastaa?
Talven aikana tarkotus päivittää alustaa ja miettiny, että laittasko jonkii säädettävän vai perus lesjön -40mm madallusjouset 240 etuiskareilla ja laikkais vielä jousista sopivasti pois.
Taakse pitäs sitten vielä keksiä jotkii iskarit.

Tiedä tuosta j-specin alustasta onko kuinka laatua tuolla hinnalla, mutta itseäni kiinnostaa myös tuo nykyisten pykälien kanssa leimalle meneminen.

Trafia lainaten "soveltuvuudesta on esitettävä osan valmistajan tai nimetyn tutkimuslaitoksen todistus"

Eli käsitän asian silleen että TÜV lappuja ei vaadita mutta mikä täyttää osan valmistajan todistuksen kriteerit? Riittääkö screenshotti printti esim. J-specin sivuilta? Kaveri kyseli suoraan j-speciltä, niin kuulema laatikko on ilman tekstiä eikä sisällä edes asennus ohjeita missä mainittaisiin mihin merkkiin/malliin sarja soveltuu.

Entä mitenkä tuo etutolppien keissi, nehän hitsataan alhaalta, oli se sitten 1000€ BC setti tai 400€ j-specci ja semmoista itse kuullu netistä, frendeiltä sekä konttorilta että tolppia ei saisi hitsata.

Kiitän ja kumarran jos jollain on sepittää tarinaa tänne että miten se TÜVittomien tolppien leimaus meni ja mitä vaadittiin jotta konttorin äijät olivat tyytyväisiä.

Poissa Seitensatkumies

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 588
Vs: 700/900 alustasarjat, jousi- ja iskarimuutokset
« Vastaus #2725 : 04.04.2022, 11:27:26 »
Bilsteinin B8 iskarit ois tulossa, tuleeko uutena yleensä etuiskareiden paketissa matkassa jonkinlaiset pohjaanlyönti kumit?
 vai onko tarkotus laittaa orkkis pohjaanlyönti kumeilla vai ihan jättää kokonaan pois?
Paketissahan tulee ainakin haitari suojakumit iskareiden varteen, onko näissä sitten jotkii kiinteät pohjaus kumit?
Vai kannattaako laittaa volvon orkkis haitari ja pohjaanlyöntikumeilla vai pelkästään bilsteinien mukana tulevilla haitarikumeilla ilman pohjaus kumeja.
Miten olette tehneet?  :D

Eikö näitä mm. käyttäjät joriK ja P11S1 ole laittanut omiin volvoihin ;)
Vinkkejä otetaan vastaan.
« Viimeksi muokattu: 04.04.2022, 12:19:24 kirjoittanut Seitensatkumies »
745 -88 B200E käyttis
745 -92 D24TIC harraste käyttis
744 GLE -89 harraste/kesäauto
Exät: 744 -89 D24, 744 -89 B200E

Poissa HammerDown

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1602
  • It's Hip To Be Square
Vs: 700/900 alustasarjat, jousi- ja iskarimuutokset
« Vastaus #2726 : 04.04.2022, 11:37:28 »
Bilsteinin B8 iskarit ois tulossa, tuleeko uutena yleensä paketissa matkassa jonkinlaiset pohjaanlyönti kumit vai onko tarkotus laittaa orkkiksilla vai ihan jättää kokonaan pois?
Miten olette tehneet?

Takapäästähän saat ainakin helposti lyhennettyä orgiksia, jos tuntuu etteivät vakiopituisina mahdu.
Sain sielukseni vain käytetyn auton
Olet kalleimpani, sinä saatanan kone
Älä hyydy

Poissa Seitensatkumies

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 588
Vs: 700/900 alustasarjat, jousi- ja iskarimuutokset
« Vastaus #2727 : 04.04.2022, 12:09:28 »
Takapäästähän saat ainakin helposti lyhennettyä orgiksia, jos tuntuu etteivät vakiopituisina mahdu.

Joo unohtukin laittaa viestiin, että etuiskareiden pohjaanlyöntikumeja tarkoitin  :D
745 -88 B200E käyttis
745 -92 D24TIC harraste käyttis
744 GLE -89 harraste/kesäauto
Exät: 744 -89 D24, 744 -89 B200E

Poissa HembalanD

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3337
  • Boxy, but good
Vs: 700/900 alustasarjat, jousi- ja iskarimuutokset
« Vastaus #2728 : 04.04.2022, 14:48:04 »
Joo unohtukin laittaa viestiin, että etuiskareiden pohjaanlyöntikumeja tarkoitin  :D
Oliko näissä millanen rakenne, että tarvitsiko edes.. 240.sen B6 HD ei ainakaan tarvinnut kun on "sisäisenä"
Kantti on kaunista - volvolasit päässä.

Kotkot

Poissa Jambo

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2368
  • Vikakoodin lukua iCarsoftilla ja Delphillä
Vs: 700/900 alustasarjat, jousi- ja iskarimuutokset
« Vastaus #2729 : 03.05.2022, 15:45:39 »
Bilsteinin B8 iskarit ois tulossa, tuleeko uutena yleensä etuiskareiden paketissa matkassa jonkinlaiset pohjaanlyönti kumit?
 vai onko tarkotus laittaa orkkis pohjaanlyönti kumeilla vai ihan jättää kokonaan pois?
Paketissahan tulee ainakin haitari suojakumit iskareiden varteen, onko näissä sitten jotkii kiinteät pohjaus kumit?
Vai kannattaako laittaa volvon orkkis haitari ja pohjaanlyöntikumeilla vai pelkästään bilsteinien mukana tulevilla haitarikumeilla ilman pohjaus kumeja.
Miten olette tehneet?  :D

Eikö näitä mm. käyttäjät joriK ja P11S1 ole laittanut omiin volvoihin ;)
Vinkkejä otetaan vastaan.

Minä viime yönä samaa pohdin kun tuohon T5 talvipulkkaan rupesin alustaa vaihtamaan. Varsihan noissa B8 on reilusti paksumpi kuin orkkiksissa joten vakioista ei oikein ole mahiksia tehdä. Samaten sit ei enää käy ne vakiot varrensuojat. Itse kasasin ilman noita ja ainakin äkkiseltään vaikuttaa pelaavan ilmankin. 

Itse ostin nuo B8 pamput lähes käyttämättöminä yksityiseltä ja nämä tuli ilman niitä Bilsteinin varren suojia, liekkö johonkin hävinnyt, tosin VPartsillakin luki ettei heidän myymissä niitä tule mukana vaan tulis käyttää vanhoja. Monen muun myyjän kuvissa / tiedoissa lukee taas että ne tulis uusien keppien mukana  :idiot2:
Käyttiksenä - VW Caddy 1.6TDI '13
Pyhä lehmä - 740 B6284T/M90 '87
Ugly Duckling - 242 B230FT/GS6-37 '80
Winterbeater - 740 B5234T/GS6-37 ' 88 - Myyty

 

Proturbo  Autodiagnoosi