Futurez  Kulkukoira

Subbarikotelon rakentaminen

  • 190 Vastauksia
  • 83368 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa puppet

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2005
  • Näpräilijä
Subbarikotelon rakentaminen
« : 29.01.2011, 16:59:58 »
Mielessä on pyörinyt uuden subikotelon rakentaminen, koska tuo nykyinen (tehdastekoinen) vie niin paljon tilaa. Subi soi hintaisekseen niin pirun hyvin, ettei ole halua luopua siitä. Kysymys kuuluukin, että teenkö turhaa työtä, (meneekö sointi vituilleen) jos rakennan 240:sen konttiin järkevästi menevän kotelon?

Elementti on siis 12'' ja nykyinen kotelo ei mahdu kun alatasolle. Jos kotelosta rakentaisi samalla tilavuudella olevan, mutta leveämmän/syvemmän ja matalemman, kun vanha on.  :idiot2:
240 B230FT, 940 FB, V90 D4 AWD inscription

Poissa HTK

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 597
  • www.vrcf.fi
Vs: Subbarikotelon rakentaminen
« Vastaus #1 : 29.01.2011, 17:28:41 »
Monimutkainen juttu. Kotelo, sen tyyppi ja tilavuus, tietenkin vaikuttaa sointiin. Kotelolla ja sen rakenteella voidaan korostaa/häivyttää subbarin tiettyjä ominaisuuksia.
Mutta, normaalikäytössä tuolla ei ole niinkään suurta merkitystä.

Kokeile samalla tilavuudella olevaa. Vaimennusvillalla ja refleksiputkella voit tarvittaessa korjata sointia.

Poissa puppet

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2005
  • Näpräilijä
Vs: Subbarikotelon rakentaminen
« Vastaus #2 : 29.01.2011, 17:58:41 »
Monimutkainen juttu. Kotelo, sen tyyppi ja tilavuus, tietenkin vaikuttaa sointiin. Kotelolla ja sen rakenteella voidaan korostaa/häivyttää subbarin tiettyjä ominaisuuksia.
Mutta, normaalikäytössä tuolla ei ole niinkään suurta merkitystä.

Kokeile samalla tilavuudella olevaa. Vaimennusvillalla ja refleksiputkella voit tarvittaessa korjata sointia.

Nykyinen kotelo on n.20mm MDF:ää, mutta entä jos rakennan kotelon lastulevystä, Kuinka vahvaa sen tulisi olla?
240 B230FT, 940 FB, V90 D4 AWD inscription

Poissa jope_harju

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 193
  • Lintta&Romu
Vs: Subbarikotelon rakentaminen
« Vastaus #3 : 29.01.2011, 19:06:31 »
Nykyinen kotelo on n.20mm MDF:ää, mutta entä jos rakennan kotelon lastulevystä, Kuinka vahvaa sen tulisi olla?

Periaatteessa riittää joku 20-25mm lastulevy mun mielestä. Se ei kyllä esimerkiksi 25mm MDF ole mitenkään älyttömän kallista mittoihin leikattuna, siitä vaan sitten kasaa runsaan liiman ja ruuvien kanssa. 20-30e luulisin saavan levyt. Onko se sun nykynen pönttö suljettu? Sillon se on helpompi tehä, Lankkuvolvoonki saa justiin siihen ylätasolle sopivasti pöntön tehtyä. Minkäs merkkinen ja mallinen subbari sulla on?
Volvoja enimmäkseen kuusikymmenluvulta: Amazon Kombi '62 & '66 & '67 - Amazon 2d '68 - 244 '79

Poissa JL

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 229
  • www.vrcf.fi
Vs: Subbarikotelon rakentaminen
« Vastaus #4 : 29.01.2011, 19:58:07 »
Periaatteessa riittää joku 20-25mm lastulevy mun mielestä. Se ei kyllä esimerkiksi 25mm MDF ole mitenkään älyttömän kallista mittoihin leikattuna, siitä vaan sitten kasaa runsaan liiman ja ruuvien kanssa. 20-30e luulisin saavan levyt. Onko se sun nykynen pönttö suljettu? Sillon se on helpompi tehä, Lankkuvolvoonki saa justiin siihen ylätasolle sopivasti pöntön tehtyä. Minkäs merkkinen ja mallinen subbari sulla on?

Melko edullinen paikka... onko kokemuksia?


JL

Poissa HembalanD

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3337
  • Boxy, but good
Vs: Subbarikotelon rakentaminen
« Vastaus #5 : 29.01.2011, 21:13:47 »
Kilovaneri 22mm 1,20 x 2,40 (muistaakkeni) 27€ ja saman kokoinen oisko ollu 24mm lastulevy sama hinta

niistä vaan sirkkelin kanssa väsään liimat liitoksiin ja sisäpuolelle vielä silikoni reunoihin. Tilavuuden kun pidät samana niin nou problem.
Kantti on kaunista - volvolasit päässä.

Kotkot

Poissa jope_harju

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 193
  • Lintta&Romu
Vs: Subbarikotelon rakentaminen
« Vastaus #6 : 29.01.2011, 21:22:55 »
Melko edullinen paikka... onko kokemuksia?


JL

Kalustevaliot Kajaanissa. Sieltä on tullu monta vuotta kannettua tuota kotelomatskua... Viimesimpänä isännälle kotisubbariin 16mm MDF:ää, tosin ne makso muistaakseni melkein satasen mutta siihenpä tuleeki kolme levyä liimattuna päällekkäin per seinämä... Tehään vähän järeempi pönttö, hiekkahartsit vielä sisälle jne.  :P
Volvoja enimmäkseen kuusikymmenluvulta: Amazon Kombi '62 & '66 & '67 - Amazon 2d '68 - 244 '79

Poissa JL

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 229
  • www.vrcf.fi
Vs: Subbarikotelon rakentaminen
« Vastaus #7 : 29.01.2011, 21:46:45 »
Kalustevaliot Kajaanissa. Sieltä on tullu monta vuotta kannettua tuota kotelomatskua... Viimesimpänä isännälle kotisubbariin 16mm MDF:ää, tosin ne makso muistaakseni melkein satasen mutta siihenpä tuleeki kolme levyä liimattuna päällekkäin per seinämä... Tehään vähän järeempi pönttö, hiekkahartsit vielä sisälle jne.  :P

OK, tosin kyse oli 25mm MDF:stä, sopivat palat (6 kpl.?) 12" subwooferin koteloon (~25-35 litraa) mittoihin sahattuna... jos noi irtoaa alle kolmella kympillä, kannattaa jo melkein lähteä Kajaaniin  :)


JL

PS. en lähde Kajaaniin, en ole siellä koskaan vieraillut... enkä ajatellut kyllä vieraillakaan  ;)

Poissa puppet

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2005
  • Näpräilijä
Vs: Subbarikotelon rakentaminen
« Vastaus #8 : 29.01.2011, 22:48:00 »
Periaatteessa riittää joku 20-25mm lastulevy mun mielestä. Se ei kyllä esimerkiksi 25mm MDF ole mitenkään älyttömän kallista mittoihin leikattuna, siitä vaan sitten kasaa runsaan liiman ja ruuvien kanssa. 20-30e luulisin saavan levyt. Onko se sun nykynen pönttö suljettu? Sillon se on helpompi tehä, Lankkuvolvoonki saa justiin siihen ylätasolle sopivasti pöntön tehtyä. Minkäs merkkinen ja mallinen subbari sulla on?

Subbari on Alpine Type-E SBE-1243BR. Niin halpa että sama tehdä uusi kotelo.  :D Pönttö ei ole suljettu. Elementti on vissiin Alpine Type-E SWE-1243E??? http://www.powerset.fi/autohifi/index.htm
240 B230FT, 940 FB, V90 D4 AWD inscription

Poissa jope_harju

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 193
  • Lintta&Romu
Vs: Subbarikotelon rakentaminen
« Vastaus #9 : 29.01.2011, 22:54:27 »
OK, tosin kyse oli 25mm MDF:stä, sopivat palat (6 kpl.?) 12" subwooferin koteloon (~25-35 litraa) mittoihin sahattuna... jos noi irtoaa alle kolmella kympillä, kannattaa jo melkein lähteä Kajaaniin  :)


JL

PS. en lähde Kajaaniin, en ole siellä koskaan vieraillut... enkä ajatellut kyllä vieraillakaan  ;)

Ei tänne kannata tullakaan, tutkimusten mukaan Kainuu taitaa olla surumielisin maakunta Suomessa. Mut tuolla suosimassani firmassa ne sahaa levyt mittoihin ns välihommina, eli ku tekevät jotain isompaa vastaavasta materiaalista ni sahaavat sillon. Eivät käynnistä koneita erikseen. Kait se seki vaikuttaa hintaan. Voi joutua oottaan pari kolme päivää mutta eihän tuo ny niin paha rasti oo vielä ollu. Nuo kotisubbarin levyt on siis kuus ulkoseinää + sisällä väliseinä, jokaiseen 3 levyä päällekkäin eli 7*3=21 levyä joiden koot oli pienimmillään muistaakseni 400mm*400mm. Muualla voi olla kalliimpaa, esim puukeskuksella. Tai sitten ei, en oo ees kysyny  :D mutta alkuperäselle kysyjälle, jos todellakin tiedät minkä kokoisen kotelon elementti vaatii niin lasket miten korkea ja syvä pönttö sinne menee ja leveydellä säätelet tilavuuden passeliksi. Esmes näin. Ja niitä sahuupalveluja voi saada tuurilla monestaki paikasta, ja jos itellä tai kaverilla on sirkkeli niin tarkka mies leikkoo silläki sopivat levyt jos innostuu hakemaan lastulevyä tai mdf:ää isona palana. Kotelolaskuri suosittelee ko. subielementille noin 30 litran koteloa suljettuna.

E: suljettu ei sitten mene aivan yhtä matalalle yhtä voimalla kuin refleksi mutta se on helpompi toteuttaa.
« Viimeksi muokattu: 29.01.2011, 22:56:17 kirjoittanut jope_harju »
Volvoja enimmäkseen kuusikymmenluvulta: Amazon Kombi '62 & '66 & '67 - Amazon 2d '68 - 244 '79

Poissa puppet

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2005
  • Näpräilijä
Vs: Subbarikotelon rakentaminen
« Vastaus #10 : 30.01.2011, 13:25:16 »
Refleksi koteloa oon tässä harkinnu tässä, koska vanhakin on.
240 B230FT, 940 FB, V90 D4 AWD inscription

Poissa Huikkoster

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5756
  • www.vrcf.fi
Vs: Subbarikotelon rakentaminen
« Vastaus #11 : 30.01.2011, 13:52:02 »
Jos innostuisin ja vastaan tulisi edullinen subbari niin eikös kuvassa ympyröityä varapyöräkoteloa voisi käyttää subbarikotelona 10-12" subbarille jos jättäisi renkaan pois?

242 GT. Se täytyy kokea että sen ymmärtää.

Poissa HRemes

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 319
    • S70TDI
Vs: Subbarikotelon rakentaminen
« Vastaus #12 : 30.01.2011, 13:57:46 »
12" taitaa olla just siinä ja siinä että sopii sinne konttiin, itekki suunnittelin hattuhyllyn alle laittoo tuon oman, mutta siinä tuli vastaan subin "kehys", mikä on 15" tuumasen tienoolla  :idiot2: itellä siis tuo subi jbl p1222.
mutta niin, kato jos saat jonkin 40-45 litraa sopiin sinne, niin tee sit refleksi siitä kotelosta, saat siitä alpinesta kummasti enemmän kuuluun  ;)

Poissa Elk

  • Paalimaan vartija
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2589
Vs: Subbarikotelon rakentaminen
« Vastaus #13 : 30.01.2011, 16:44:43 »
Jos innostuisin ja vastaan tulisi edullinen subbari niin eikös kuvassa ympyröityä varapyöräkoteloa voisi käyttää subbarikotelona 10-12" subbarille jos jättäisi renkaan pois?
(Kuva poistettu lainauksesta.)
Aika reippaasti saat tehdä töitä että saat tuon osan autosta tiiviiksi. Ja sitä myötä takavalopolttimoiden vaihto hankaloituu entisestään :)
Jäitä housuun!

Poissa HTK

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 597
  • www.vrcf.fi
Vs: Subbarikotelon rakentaminen
« Vastaus #14 : 30.01.2011, 17:13:11 »
Aika reippaasti saat tehdä töitä että saat tuon osan autosta tiiviiksi. Ja sitä myötä takavalopolttimoiden vaihto hankaloituu entisestään :)
Tuohon  saa  näppärästi  kotelon  esim.  lasikuidusta,  mitään  tiiviysongelmaa  ei  tietenkään  tule  pelkästään  sijainnin  perusteella.  Kotelo  itsessäänhän  kannattaa  tehdä  kokonaisuudessaan  mobiiliksi,  joten  sen   siirtämällä  ei  ole  polttimon  vaihtokaan  ole  ongelma.




 

KL-varaosat  Race.fi