Samppasport  Futurez

140 sarjan Volvon pyöreän kellon korjaus

  • 12 Vastauksia
  • 5989 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa volmi

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 246
  • www.vrcf.fi
140 sarjan Volvon pyöreän kellon korjaus
« : 17.10.2012, 21:52:12 »
Nyt on tullu korjattua pari pyöreää 140 sarjan Volvon kelloa, kun eivät ole käyneet. Molemmissä sama vika eli mahtaneekohan olla noiden kellojen tyyppivika. Kun ottaa pienet mutterit irti (3kpl ja yksi sinetin alla) valkoisesta takakopasta, niin paljastuu aika nomeasti johdon pää, mikä roikkuu irrallaan kellossa. Sen kun tinaa kiinni takaisin niin johan vörkkii taas. Kellon korjaa varttitunnissa :) Tämä kyseinen johto vetää sähköisesti kellon, kun tuo näyttää olevan perustoiminnoiltaan ihan mekaaninen kello. Samalla kannattaa putsata ja ohuella kelloihin tarkoitetulla öljyllä voidella metalliset hammasrattaat.

Ajattelin pistää tästä infoa, kun luulen, että aika monella mahtaa olla nuo kellot mykkänä. Silloin kun itse metsästin toimivaa kelloa, niin paljon oli kelloja tarjolla ja yksikään ei toiminut, joten piti alkaa kellosepäksi ja opetella korjaamaan kello :D

Poissa InlineFour

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1324
  • Toiset käy töissä, toiset käy kotona
Vs: 140 sarjan Volvon pyöreän kellon korjaus
« Vastaus #1 : 17.10.2012, 21:53:28 »
Kiitos tästä pitääkin katsoa omasta onko nuin helppo  :hello:
Oikeissa autoissa on kolme poljinta;
kaasu, jarru, seisontajarru

Poissa volmi

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 246
  • www.vrcf.fi
Vs: 140 sarjan Volvon pyöreän kellon korjaus
« Vastaus #2 : 17.10.2012, 22:04:51 »
Tarkennettuna vielä tuosta johdosta. Siitä aukosta, mistä näkee kupari käämin parhaiten (tai mikä nyt se onkaan), niin siinä ylhäällä on semmoisen metallijohtimen päässä pyöreä reikä lätkä. Tämä lätkä oli minulla lähtenyt molemmissa kelloissa siitä hieman alempaa irti. Sitä kun taivuttaa meisselin kärjellä, niin hyvin huomaa mihin se yltää.

Poissa juriihi

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 236
  • www.vrcf.fi
Vs: 140 sarjan Volvon pyöreän kellon korjaus
« Vastaus #3 : 03.04.2013, 19:36:11 »
Kiitoksia tästä ohjeesta  :hello: Tuli juuri korjattua kyseinen pyöreänmallinen kello. Kansi irti ja niinhän se tuo mainitsemanne kuparirinkula oli irronnut kelan päästä. Uudelleen tinaus ja nyt pelaa.  :)
Koskaan ei ole aikaa tehdä mitään kunnolla, mutta aina on aikaa tehdä ne uudestaan.

Poissa v0lv0245

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1767
Vs: 140 sarjan Volvon pyöreän kellon korjaus
« Vastaus #4 : 04.04.2013, 15:31:11 »
Juu onhan tullut muutamasta korjattua sama vika pois. Kello on tosiaan täysin mekaaninen, vetäminen vain tapahtuu sähköisesti. Kannattaa samalla tarkistaa niiden kärkien kunto, kun aina ne vähän kuitenkin kipinöi eli siis kuluu myös. Siitä hyviä kelloja koska ovat mekaanisia niin käyntinopetta voi säätää, joten sen saa käymään tarkkaa aikaa eikä ole siis riippuvainen jännitteestä. 8)
Entiset: 142 -72, 145 -74, 144 -74, 244 -76, 242-79 142 -73, 440 T -89, 245 TD -86, 240 -87, 240 GLD -87, 245 -84, 242 -84, 760 GLE -83 745 -88, V70 -98, 245 CLASSIC -93, 145 GL -73, 765 GLE -88, 965 -92, 245 GL -80 Ruumisauto, V40 T4 -99 + 34 kpl muun merkkistä kuljetinta. Nykyiset: AMAZON 2D B20E -70, Chevrolet C10 Silverado -78, 262C Bertone -78.

Poissa J.V

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 270
  • Volvo 142DL -73, 164-73, & 240 GLI -87
Vs: 140 sarjan Volvon pyöreän kellon korjaus
« Vastaus #5 : 06.04.2013, 01:26:55 »
Jaa tämähän häätyy tarkistaa myös omasta 142:sta jos olisi näin helppo vika. Kiitokset ohjeista!
Volvo 142 DL -73
Volvo 164 -73
Volvo 240 GLI -87

Poissa kalkkis

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 321
  • Budjettipussihousu
Vs: 140 sarjan Volvon pyöreän kellon korjaus
« Vastaus #6 : 08.01.2015, 18:43:27 »
Jaa tämähän häätyy tarkistaa myös omasta 142:sta jos olisi näin helppo vika. Kiitokset ohjeista!

Näiden korjauksesta löytyy lontooksi volkkari- ja mersumiesten ohje. Tässä on ihan kuvia sekundainsinöörille, kuten minä, ja jopa juutuupi video jos ei kuvista kolahda.

http://www.thesamba.com/vw/forum/viewtopic.php?t=288391
Wilma: 445 sportswagon w/o sports, Wimppa: Uushankinta 445, Joonas: Amazon budget sport, välillä elvytellen

Poissa JR

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 42
  • www.vrcf.fi
Vs: 140 sarjan Volvon pyöreän kellon korjaus
« Vastaus #7 : 05.02.2015, 17:27:47 »
No eihän se kello minunkaan 1974 mallissakaan toimi. Otin kellon irti mutta en kyllä millään löytänyt aikaisemmissa viesteissä kerrottua irrallista johtoa. Onkohan näitä kelloja sitten erilaisia, minun kello ei ainakaan ollut aivan samannäköinen kuin Volkkarin kuvasarjassa. Tässä 74.mallin kellossa takakotelo on suunnilleen saman mallinen kuin kuvissa mutta on kokonaan metallia ja lähtee kokonaan irti kellotaulua myöten.
Mikähän on tilanne, olenko vain sokea ?

Poissa kalkkis

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 321
  • Budjettipussihousu
Vs: 140 sarjan Volvon pyöreän kellon korjaus
« Vastaus #8 : 05.02.2015, 22:10:45 »
No eihän se kello minunkaan 1974 mallissakaan toimi. Otin kellon irti mutta en kyllä millään löytänyt aikaisemmissa viesteissä kerrottua irrallista johtoa. Onkohan näitä kelloja sitten erilaisia, minun kello ei ainakaan ollut aivan samannäköinen kuin Volkkarin kuvasarjassa. Tässä 74.mallin kellossa takakotelo on suunnilleen saman mallinen kuin kuvissa mutta on kokonaan metallia ja lähtee kokonaan irti kellotaulua myöten.
Mikähän on tilanne, olenko vain sokea ?

Siellä ei ole irrallista johtoa, vaan jollakin saksalaisen sulaketinalla tehty juotossilta. Oma kello on juuri tuonnäköinen kuin volkkarissa. Kuvassa keskellä näkyy pienet tinatäpät jossa silta on ollut. Katso kuvasta pyöreästä messinkirenkaasta vasemmalle. Minusta kannattaa juottaa siihen varovasti johto ja eteen ennen kelloa joku 500 mA sulake.

Wilma: 445 sportswagon w/o sports, Wimppa: Uushankinta 445, Joonas: Amazon budget sport, välillä elvytellen

Poissa Ville K

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 585
  • Oikeissa autoissa on tuumapultit ja kromipuskurit
Vs: 140 sarjan Volvon pyöreän kellon korjaus
« Vastaus #9 : 16.02.2015, 23:34:27 »
Joskus on ihan kiva näprätä jotain merkityksetöntä, ihan vaan ajankuluksi. Tänään kaivoin tallin hyllyltä vanhan volvon kellon, joka ei käynyt. Homma alkoi sillä, että tein 12v virtalähteen jostain vanhasta mobiran la-puhelimen virtalähteestä, 13,9v 5A. Purin kellon takakopan ja kytkin piuhat kiinni, ei vetänyt. lipsuttelin sitä vetosysteemin lukitusta kunnes kärjet kohtas, ja heti veti, mutta ei lähtenyt kello tikittämään, sähköpuoli oli siis kunnossa. Varovasti voitelin crc:llä ja sain tikittämään hetken, kunnes taas pysähtyi. Hetken tutkittuani huomasin, että se nuppi lasin puolella, mistä viisareita siirretään, oli alhaalla ja niin jäykkä, ettei kello jaksanut käydä. Kun nitkutin nuppia, sain sen ponnahtamaan ylös, ja kelloi alkoi heti käydä, nyt se on reilun puolituntia tikittänyt ja vetää itsensä parin minuutin välein. Tuli kuntoon siis!
Volvo PV&Duett

Poissa v0lv0245

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1767
Vs: 140 sarjan Volvon pyöreän kellon korjaus
« Vastaus #10 : 17.02.2015, 00:01:18 »
Loistavaa  :)
Entiset: 142 -72, 145 -74, 144 -74, 244 -76, 242-79 142 -73, 440 T -89, 245 TD -86, 240 -87, 240 GLD -87, 245 -84, 242 -84, 760 GLE -83 745 -88, V70 -98, 245 CLASSIC -93, 145 GL -73, 765 GLE -88, 965 -92, 245 GL -80 Ruumisauto, V40 T4 -99 + 34 kpl muun merkkistä kuljetinta. Nykyiset: AMAZON 2D B20E -70, Chevrolet C10 Silverado -78, 262C Bertone -78.

Poissa JR

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 42
  • www.vrcf.fi
Vs: 140 sarjan Volvon pyöreän kellon korjaus
« Vastaus #11 : 17.02.2015, 17:31:28 »
No eihän se kello minunkaan 1974 mallissakaan toimi. Otin kellon irti mutta en kyllä millään löytänyt aikaisemmissa viesteissä kerrottua irrallista johtoa. Onkohan näitä kelloja sitten erilaisia, minun kello ei ainakaan ollut aivan samannäköinen kuin Volkkarin kuvasarjassa. Tässä 74.mallin kellossa takakotelo on suunnilleen saman mallinen kuin kuvissa mutta on kokonaan metallia ja lähtee kokonaan irti kellotaulua myöten.

Edelleen ihmettelen 1974 mallin kelloa, ei ole kyllä saman näköinen kuin tämän topicin kuvissa. Onkohan näihin viimeisiin 140-sarjalaisiin laitettu jo tehtaalla 200-sarjan kelloja ?
Laittaisin JPG-kuvan kellosta mutta se ei taida ihan suoraan onnistua, ja muuta keinoa en osaa.

t. Jussi

Poissa kalkkis

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 321
  • Budjettipussihousu
Vs: 140 sarjan Volvon pyöreän kellon korjaus
« Vastaus #12 : 18.02.2015, 07:17:24 »
Hetken tutkittuani huomasin, että se nuppi lasin puolella, mistä viisareita siirretään, oli alhaalla ja niin jäykkä, ettei kello jaksanut käydä. Kun nitkutin nuppia, sain sen ponnahtamaan ylös, ja kelloi alkoi heti käydä, nyt se on reilun puolituntia tikittänyt ja vetää itsensä parin minuutin välein. Tuli kuntoon siis!
Kiitos vinkistä nupin rasvaamiseksi. Mullakin oli aika jumissa, kun katsoin. En ole saanut vielä juotettua lämpösulaketta kiinni. Tulee todennäköisesti tehtyä jossakin välissä terapiapuuhana mätähommien vastapainona, kun ei viitsi lähteä tallille saunapuhtoisena ja tulla takaisin ruosteen raiskaamana.
Wilma: 445 sportswagon w/o sports, Wimppa: Uushankinta 445, Joonas: Amazon budget sport, välillä elvytellen

 

RallyBaron  Samppasport