Autoracing  KL-varaosat

Renkaat ei pyöreät - voiko säilytys aiheuttaa?

  • 12 Vastauksia
  • 5246 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa x-saabisti

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 5
  • www.vrcf.fi
Ostin uudet 2012 paistetut Hankook Ventus Prime 2:set syksyllä 2012 ja asennutin ne aluvanteille tammikuussa 2013. Nyt kun laitoin ne alle, niin pientä täristystä vähän joka kulmasta. Kävin tasapainotuttamassa renkaat ja ekan kohdalla huomattiin, että renkaat eivät ole täysin pyöreät vaan jokaisessa renkaassa on pienehkö "painauma" noin kymmenen sentin matkalla.

Vanteet ovat kunnossa, vanhoilla renkailla ei ollut mitään ongelmia ja tasapainotuskoneessa vanne oli ihan suora. Ainoa liike tuli renkaan "heitosta" eli rengas ei siis ollut yhtä korkea joka kohdasta.

Voiko talvisäilytys aiheittaa tuollaista??? Säilytin kolme kuukautta renkaita tyhjänä pystyssä ja sitten vanteille asennettuina myöskin pystyssä kuivassa +15 asteessa.

Ja jos tuo aiheutuu säilytyksestä, niin voiko renkaille enää tehdä mitään? Ajaa kovaa lämpimäksi ja kannattaisiko olla kovat vai matalat rengaspaineet?

Asiallisista vastauksista kiitos ja kumarrus!

Poissa D5GT

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2638
  • www.vrcf.fi
Vs: Renkaat ei pyöreät - voiko säilytys aiheuttaa?
« Vastaus #1 : 11.05.2013, 14:57:05 »
Periaatteessa irrallaankin säilyttäminen voi vaikuttaa, käytännössä ei taida pystyä ton tason vaurioon.

Tehtaalta tulee epäkuranttia tai joku sattuma voi rikkoa rakenteita - vie takaisin ostopaikkaan ja vaadi kunnossaolevat.

Poissa j_tapio

  • Aluevastaava Oulunseutu
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2309
  • www.vrcf.fi
Vs: Renkaat ei pyöreät - voiko säilytys aiheuttaa?
« Vastaus #2 : 11.05.2013, 17:08:08 »
Sellanen tulee mieleen että renkaita ei ole asennusvaiheessa pullistettu paineella tarpeeksi. Kumi voidellaan asennuksessa rasvalla joka kuivahtaa muutamassa viikossa tiivistyspinnalta pois ja sitten kumi ei enää liiku.
Jos renkaassa ei ole käytetty tarpeeksi kovaa asennuspainetta ni kumi on voinu jäädä hiukan sivuun (tähän vaikuttaa vannekin, joissa on eroja). Itse tapaan käyttää esim. 195/65-15 peruskumeissa 4bar pullistuksessa, päästän ilmat pois ja sitten vasta asennan venttiilisielun. Kaikki ei näin tee vaan laskee suoraan venttiilin kanssa 2,5bar ja valmis painotukseen. Tuo ylipaineistus nimenomaan keskittää renkaan vanteelle.

Toinen vaihtoehto on myös kumessa oleva vika. Ns. selkäheitto jota ymmärtäisin sinun kumeissa nyt olevan. Siihen ei auta mikään vippaskonsti. Sitä esiintyy pienissämäärin kaikissa rengasmerkeissä, eikä ole mikään kiinakumien ongelma.

Tämänpäivän renkaiden säilytyksellä ei ole mitään tekemistä tuon kanssa. Renkaat ei mene säilytyksessä pilalle muutakuin kuivumalla.

s73

  • Vieras
Vs: Renkaat ei pyöreät - voiko säilytys aiheuttaa?
« Vastaus #3 : 11.05.2013, 17:22:44 »
Kyllä säilytys pystyssä voi tuon tehdä jos ne on ilman vanteita ja paineita.

Poissa Vesku

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 117
Vs: Renkaat ei pyöreät - voiko säilytys aiheuttaa?
« Vastaus #4 : 11.05.2013, 17:38:38 »
Mulla oli vuoden päivät renkaat vanteineen säilytyksessä juurikin pystyasennossa, sen jälkeen ne oli ajossa kuin kulmikkaat, jäätävää tärinää.
Muutaman päivän ajolla ne siitä kylläkin tasaantui.

945 Turbo -95 & 740 B230F & Amazon B20 -69
Menneitä: 5x 740, 3x 940, 3x 850

Poissa J2K

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1698
  • www.vrcf.fi
Vs: Renkaat ei pyöreät - voiko säilytys aiheuttaa?
« Vastaus #5 : 11.05.2013, 19:39:54 »
Mulla samat kumit alla ja tärinää ilmenee kun auto seissyt pari päivää paikoillaan. Häviää kun ajanut noin 10km. Painetta noin 2.6. Seuraavat kumit jotain muuta merkkiä. Nämä on valmistettu 2011 alussa. Eivät vielä tätä uutta kumiseosta.
Jeep Grand Cherokee 3.0crd Overland -14
Ex. Kia Sorento -16
Ex. V70 D5 AWD -07

s73

  • Vieras
Vs: Renkaat ei pyöreät - voiko säilytys aiheuttaa?
« Vastaus #6 : 11.05.2013, 20:01:08 »
Mulla samat kumit alla ja tärinää ilmenee kun auto seissyt pari päivää paikoillaan. Häviää kun ajanut noin 10km. Painetta noin 2.6. Seuraavat kumit jotain muuta merkkiä. Nämä on valmistettu 2011 alussa. Eivät vielä tätä uutta kumiseosta.
samat renkaat löytyy täältäkin ja ei ole mitään ongelmaa, toinen setti menossa. :)

Paikalla jaskajokunen

  • :nohnoh
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6587
  • 1% Hybridi
Vs: Renkaat ei pyöreät - voiko säilytys aiheuttaa?
« Vastaus #7 : 11.05.2013, 20:42:26 »
Aihetta sivuten : Volvon ohjekirjassa on mainittu "yökankeus", joka saattaa aiheuttaa tärinää  :buck2: Jonnekkin tuon lainauksen joskus linkitin  ;)
V70 -00 HYL-sy  &  V40 -99 Wladde ja V40td -99 Eikka -99
V90-19 T8
Die weisheit: nicht hören, nicht sehen und nicht sprechen  Kylmämies

Poissa Sami K.

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 723
    • VNT ahtimet kiertoon, ei roskiin.
Vs: Renkaat ei pyöreät - voiko säilytys aiheuttaa?
« Vastaus #8 : 11.05.2013, 22:41:48 »
Mulla samat kumit alla ja tärinää ilmenee kun auto seissyt pari päivää paikoillaan. Häviää kun ajanut noin 10km. Painetta noin 2.6. Seuraavat kumit jotain muuta merkkiä. Nämä on valmistettu 2011 alussa. Eivät vielä tätä uutta kumiseosta.

Kumho KU 31:set tekivät loppukesästä samaa. Ensimmäiset ja viimeiset Kumhot, palasin takaisin Pirelli, Michelin linjalle kesärenkaissa.

E: Muistaakseni 31:set kestivät vain kolme kuukautta josta yli 95% maantietä. Halvalla ei saa hyvää...
« Viimeksi muokattu: 11.05.2013, 23:39:00 kirjoittanut Sami K. »
Lauseet alkavat aina isolla kirjaimella.. 1% Support
Valmet 805 lempinimi on pedo.
mikan Fanclub #1   Viivakoodien lukua läppärillä.

Paikalla jaskajokunen

  • :nohnoh
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6587
  • 1% Hybridi
Vs: Renkaat ei pyöreät - voiko säilytys aiheuttaa?
« Vastaus #9 : 11.05.2013, 23:11:58 »
KU 31 :set suli alle , ei enään ikinä kumhoja >:(
V70 -00 HYL-sy  &  V40 -99 Wladde ja V40td -99 Eikka -99
V90-19 T8
Die weisheit: nicht hören, nicht sehen und nicht sprechen  Kylmämies

Poissa Likonen

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1035
    • Lateo.kuvat.fi
Vs: Renkaat ei pyöreät - voiko säilytys aiheuttaa?
« Vastaus #10 : 12.05.2013, 12:02:00 »
Täällä on ku31:set ollu alla 2kesää & +25tkm ja on suditeltu jonkunverran ja poltettu kumia monesti jarrua vasten ja edelleen on n. 3mm pintaa.. Nyt ehkä vanhemmiten tuntuu että yön /parin seisontapäivän jälkeen aavistuksen tärrää ekat pari kilsaa.

Edit: ja samoilla yksilöillä ajettu myös päivä botniaringillä 2011..

Edit2: Meillä oli yhdet renkaat jotka oli varastossa muutaman vuoden pystyssä (renkaat siis vanteilla) ja laitettiin ne alle ni oli kyllä _niin_ kulmikkaat että tuntui lähinnä että auto loikkii eteenpäin..
« Viimeksi muokattu: 12.05.2013, 13:23:37 kirjoittanut Likonen »
Vw Amarok DC BiTdi 4motion -13. Käyttis
240 GL -86 8V .Turpoprokkis

Paikalla HammerDown

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1630
  • It's Hip To Be Square
Vs: Renkaat ei pyöreät - voiko säilytys aiheuttaa?
« Vastaus #11 : 13.05.2013, 16:25:05 »
Renkaathan kannattaisi aina säilyttää vaikka pinkassa kyljellään. Varsinkin pelkkiin kumeihin tai vajailla paineilla oleviin voi hyvinkin jäädä painauma, joka pitäisi kyllä hävitä ajan saatossa.

En ihmettelisi yhtään jossain Kumhoissa tai Humpuukeissa, tapahtuu jollain paremmillakin renkailla.
Sain sielukseni vain käytetyn auton
Olet kalleimpani, sinä saatanan kone
Älä hyydy

Poissa S70 2000

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 129
  • www.vrcf.fi
Vs: Renkaat ei pyöreät - voiko säilytys aiheuttaa?
« Vastaus #12 : 18.05.2013, 08:23:12 »
Sellanen tulee mieleen että renkaita ei ole asennusvaiheessa pullistettu paineella tarpeeksi. Kumi voidellaan asennuksessa rasvalla joka kuivahtaa muutamassa viikossa tiivistyspinnalta pois ja sitten kumi ei enää liiku.
Jos renkaassa ei ole käytetty tarpeeksi kovaa asennuspainetta ni kumi on voinu jäädä hiukan sivuun (tähän vaikuttaa vannekin, joissa on eroja). Itse tapaan käyttää esim. 195/65-15 peruskumeissa 4bar pullistuksessa, päästän ilmat pois ja sitten vasta asennan venttiilisielun. Kaikki ei näin tee vaan laskee suoraan venttiilin kanssa 2,5bar ja valmis painotukseen. Tuo ylipaineistus nimenomaan keskittää renkaan vanteelle.

Toinen vaihtoehto on myös kumessa oleva vika. Ns. selkäheitto jota ymmärtäisin sinun kumeissa nyt olevan. Siihen ei auta mikään vippaskonsti. Sitä esiintyy pienissämäärin kaikissa rengasmerkeissä, eikä ole mikään kiinakumien ongelma.

Tämänpäivän renkaiden säilytyksellä ei ole mitään tekemistä tuon kanssa. Renkaat ei mene säilytyksessä pilalle muutakuin kuivumalla.
Just näin!

Nokian renkaisiin ei tuo 4bar välttämättä riitä.

 

Puotilan autokorjaamo  RallyBaron