Puotilan autokorjaamo  RallyBaron

245 -90 Englantilainen potilas "B6284T", muut 245 puuhastelut ja D5

  • 1446 Vastauksia
  • 602310 Lukukerrat

0 jäsentä ja 2 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa Wompatti

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 515
  • www.vrcf.fi
Vs: 245 -90 Englantilainen potilas "B6284T" ja muut 245 puuhastelut
« Vastaus #1305 : 31.08.2021, 21:32:34 »
Siviilikilpurissa joka painaa n.1250kg on jotkut 302mm levyt edessä ja takana vakiot, paloina ajettu ebc:n vihreitä ja sinisiä. Joskus oli lainassa jotkut racepalat joilla piti jarruista tulla niin hyvät että silmät irtoaa päästä, ei irronnut

Kilpurissa joka painaa n.1100kg on levyinä 330x32 ja 320x24, takapaloina ollut ebc siniset, edessä on ajettu samanlaisia sinisiä, ferodon 3000 ja nyt ds unot. Joka kerran kun on paloja päivitetty niin on menty parempaan pidon suhteen. On ferodot kalliit mutta ei ole paluuta huonompiin. Ebc siniset alkoi antautua lämmön vaikutuksesta ja rupesivat murememaan. ferodot on pysyneet hyvänä, esim. tänä kesänä botnian kisan aikana oli ulkoisesti peruslämpö kohdallaan, sitä kautta lämpökuormitus lisänä.

Kokeile vain ferodoja vaikka maksaakin, toimivat ilman esilämpöjäkin hyvin.
« Viimeksi muokattu: 31.08.2021, 21:36:14 kirjoittanut Wompatti »

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7578
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: 245 -90 Englantilainen potilas "B6284T" ja muut 245 puuhastelut
« Vastaus #1306 : 01.09.2021, 21:14:12 »
En muistanutkaan, että englantilaisessakin on ollut nuo samat Ferodot kiinni jossain välissä. Silloin ei vakuuttaneet kokonaisuutena, vaikka pitikin paremmin kuin EBC:llä. Niitä on kumminkin ollut punaisia ja keltaisia useamman kerran. Mutta kait Ferodoja voi uudelleenkin kokeilla, koska hinta jäi suht siedettäväksi. Tilasin ne päivällä ja myös mustat Powerflexit etutukivarsiin. Josko saisi vahvistetut etutukivarret jarrujen kera kiinni ennen lauantaita, jolloin voisi voisi käydä kokeilemassa Motoparkissa pari kierrosta.
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   245 -92 "B6284T"   850 -94 D5 AWD
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa Maxxxed

  • Valvoja
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: 6134
  • Tjuurboooo
    • Teemu Lehtisaari Photography
Vs: 245 -90 Englantilainen potilas "B6284T" ja muut 245 puuhastelut
« Vastaus #1307 : 03.09.2021, 16:49:23 »
Mulla on nyt S40sessä noi yellowstuff palat, hyvät palat mutta kokeilen ds 2500 seuraavaks.
Volvo S40 T4 1997 (Kilpuri)
Bmw F25 LCi 20d xDrive M-Sport 2015 (Käyttis)

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7578
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: 245 -90 Englantilainen potilas "B6284T" ja muut 245 puuhastelut
« Vastaus #1308 : 04.09.2021, 19:36:29 »
Eilen illalla vaihdoin etujarrut, uudet etutukivarret kovempien mustien uretaanien kera ja pinjoniakselin stefan. Etusatuloihin laitoin uudet liukutappien kumit samalla kun putsasin kumien pesät ruosteesta. Pinjoniakselin stefa vuoti heti uutuuttaan akselin kasauksen jälkeen, mikä lie ollut. Rasvasin etupyöränlaakerit ja tyhjensin huohottimen keruusäiliön ensimmäistä kertaa Botnian jälkeen. Näytti siltä, että se öljymäärä mikä radalla hukkui oli keruusäiliössä.




Tukivarret taitaa olla hieman lyhemmät tai alapallojen reiät sisempänä kuin vanhoissa. Meni monta milliä haritukselle vaikka kiristäessä otin joka paikasta tyhjät pois. Hieman yllätyksenä jarrujen teho oli surkea. "Samalla" satulalla on kuitenkin toiminut muissa autoissa hyvin, eikä toinen ilmauskaan auttanut. Aamulla kokeilin vielä muuttaa jarrupiirejä eli etujarrut isomman männän puolelle, muttei siitäkään ollut iloa. Kävin ottamassa Englantilaisen Mustangin pääsylinterin ja heti oli teho kohdallaan.

Nosturinnokasta suoraan ajamaan pari kierrosta Motoparkissa ja koko ajan ajotuntuma vaan parani. Vähän jäi tietysti kesken kun varasin vain yhden 20l pöntön ylimääräistä. Alkupuoliskolla kiristin etuiskareita kaksi naksua ja takaa yhden. Samalla nostin takarenkaiden painetta ja sillä sai velton oloisen käytöksen lähemmäs oikeaa. Tilasin jäykemmät etujouset, mutta ne ei ehtineet saapumaan. Kaksi epämääräistä nykäisyä oli, molemmat kahden eri setin ensimmäisen kierroksen aikana eikä sen jälkeen mitään oireita. Nestettä ei hukkunut yhtään ja jarrutkin pelas hyvin. Renkaat toimi ihan ok. Pitäisi olla ehkä vähän pehmeämmät(nuo taisi olla treadwear 200) ja ainakin takana leveämmät. Sen verran oli pitovaikeuksia kolmosella mutkista lähtiessä ja nelosellakaan ei voinut kovin reilusti painattaa kuin suoralla. Painettakin oli vain 1,5bar.

Kerran nosti öljytikun ja sotki vähän, mutta se nyt on ollut suht tyypillistä reilusti kierrättäessä. Ja tikussakin on alkuperäinen o-rengas. Loppuajeluihin nippuside tikkuun pitämään paikallaan. Öljyä ei tainnut palaa kuin desi tai kaksi, loput oli kulkeutuneet keruusäiliöön. Tarmo_L oli huomannut 945:ssä(johon kasasin koneen syksyllä), että öljypohjassa tikun vieressä olevan linjan kautta tulee öljyä purkkiin ja lohkon huohottimesta ei. Taitaa kiihdytyksen aiheuttama keskipakovoima yhdessä kampikammion paineen kanssa nostaa öljyä sinne ja jarrutuksessa tulee eteenpäin purkille. Sinne ois kokeiltava tehdä joku väliporras, purkki, tms.

Tielle siirtyessä ratti ravisti aika reilusti, mutta pikaisella tarkastuksella ei näkynyt mitään. Pääsin heti nosturille katsomaan paikkoja ja etujarrut tuntuivat laahaavan. Ajattelin että tuskin molemmista etusatuloista on mennyt männänkumit samalla tavalla samalla kertaa. Ei ollut, koska syypää oli noin millin liian pitkäksi jäänyt jarrutehostimen tappi. Sen seurauksena etupalat on myös hyvin kuluneet. Takajarrut ei jättäneet päälle, siellä palat on muutenvaan vaihtokunnossa. Muuten ratailun jäljiltä ei jäänyt huomautettavaa, pinjoniakselin stefakin piti öljyt sisällään.

Ensalkuun lyhyenlyhyt ohiajopätkä Tarmo_L:n kuvaamana: https://youtu.be/WQfcvI1uBvs

GPS-palikka oli mukana, mutta siinä ei toiminut enää bluetooth joten jäi Racechronokin käyttämättä. Pikaisen videotarkistuksen kautta nopein noin 1.42,2 ja Mjt lisäpunnuksena :P Siitä ois vielä varaa kiristää kohtuu pienellä vaivalla lisää. Melkein 2s nopeampi kuin Englantilaisen nopein juuri ennen kippausta ja tehoakin on käytössä vähän vähemmän.
« Viimeksi muokattu: 06.09.2021, 12:02:45 kirjoittanut Lankku »
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   245 -92 "B6284T"   850 -94 D5 AWD
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7578
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: 245 -90 Englantilainen potilas "B6284T" ja muut 245 puuhastelut
« Vastaus #1309 : 05.09.2021, 23:26:25 »
Sain kuin sainkin väsättyä lyhyen koosteen ratailusta. 245 incar Mjt:n ravistelemana :D paremman äänen sekä mittarien näkyvyyden takia ja Gopro-kuvaa yhdeltä Tarmo_L:n kierrokselta. Jostain tuli näköjään Gopro:n ääneen ihme napsumista.
https://youtu.be/REtPOnmmX3U
« Viimeksi muokattu: 05.09.2021, 23:28:33 kirjoittanut Lankku »
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   245 -92 "B6284T"   850 -94 D5 AWD
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7578
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: 245 -90 Englantilainen potilas "B6284T" ja muut 245 puuhastelut
« Vastaus #1310 : 21.09.2021, 22:12:16 »
9kg etujouset on olleet valkeassa kiinni kohta kaksi viikkoa ja olipahan hyvä päivitys. Iskarit on samassa jäykkyydessä kuin Motoparkissa ja keulan käytös on paljon paremman oloista kuin ennen. Viime viikolla vaihdoin uudet peruspalat eteen ja Ferodot oli ihan valmiit.
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   245 -92 "B6284T"   850 -94 D5 AWD
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7578
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: 245 -90 Englantilainen potilas "B6284T" ja muut 245 puuhastelut
« Vastaus #1311 : 11.10.2021, 20:57:35 »
Valkeaan tuli ensi kesäksi 245/40/17 Federalit taakse. Niiden kaveriksi on odottamassa uudet tarvikevanteet, koska 8" leveitä etuvedon orkkisvanteita ei ole vanhemmissa. Kolmoskoppaseen on, mutta ne näkyvät olevan 1,7-1,8kg painavampia kuin nuo mitkä nyt tulee. Onhan Tomason TN1 lievästi turhan "menevän" näköinen, mutta ei ne olekaan kuin ratakäyttöön.

Toissa lauantaina vaihdoin aiemmin paikallaan olleen kardaanintakapätkän ennen pidempää reissua koska takanivel tuntui vialliselta eikä ollut aikaa vaihtaa uutta niveltä. Sillä hävisi vedossa ja moottorijarrulla tuntunut ravistus. Voisi vaihtaa jämäkämmät takaristikot molempiin pätkiin. Vähän aikaa on kuulunut auton liikkuessa pientä kilinää voimansiirrosta. Ajattelin että kardaanintukilaakeri on kuivunut, mutta olikin kardaanissa oleva tukilaakerinsuojapelti lähtenyt liikkeelle. Hankasi tukikumiin ja paikallaan pyöriessään piti ääntä. Naputtelin vähän tiukempaan ja sai äänen pois.

1,5 viikkoon tainnut tulla vain noin 1200km ::)

Pohtinut jarrutilannetta ja vaikuttaa pikkaisen siltä että ensi kesäksi vaihdettava englantilaisesta isot jarrut tähän. Se saattaa pärjätä näillä pienemmilläkin ja silloin saa 16" pyöriäkin käytettyä vielä jossain :D

Kaikkea pikkuprojektia ollut tässä viime aikoina muutenkin. Yhteen S90:een piti tehdä muutos T6 turboille, vähän koneenkasausta toisaalle, jne. joutohommaa :P
« Viimeksi muokattu: 11.10.2021, 20:59:46 kirjoittanut Lankku »
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   245 -92 "B6284T"   850 -94 D5 AWD
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7578
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: 245 -90 Englantilainen potilas "B6284T" ja muut 245 puuhastelut
« Vastaus #1312 : 24.10.2021, 22:53:03 »
Viime viikolla töihin mennessä, ja sopivasti työpaikan pihassa, valkean kytkinpoljin alkoi tuntumaan oudolta. Muutaman painalluksen jälkeen menikin hervottomaksi. Töiden jälkeen katselin pääsylinterin välitangon katkenneen. Syy sille oli tangon kiinnityskorvan repeämisen osittain irti polkimesta. Ei ollut hitseissä vikaa vaan poljin itsessään ratkesi ::) Ne korjaten ja taas mennään.

Muuten ei isompia päivityksiä olekaan. Huohotinpurkin tyhjentelin, jne. ja tänä viikonloppuna tuli ~640km maantielenkki.
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   245 -92 "B6284T"   850 -94 D5 AWD
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7578
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: 245 -90 Englantilainen potilas "B6284T" ja muut 245 puuhastelut
« Vastaus #1313 : 14.11.2021, 18:33:06 »
Eilen kävin valkealla ottamassa teholapun muutoskatsastusta varten ja kokeiltiin jarrua vasten vähän isommallakin paineella. Hieman vajaa 1,7bar meni ihan ok, mutta painetta lisätessä vaikutti kipinä loppuvan. Rikkaammalle laittaessa meni vaan huonommaksi Tulppia vois kokeilla ensin vaikka niillä ei ole paljoa ajettukaan. Tai liekö sitten joku puola viallinen. Ei ollut aikaa testailla sen enempää mistä kiikastaa, eikä ollut kyllä toisia tulppiakaan mukana. Ens kerralla sitten. Säätöläppärikään ei lähtenyt enää päälle käynnin jälkeen joten logia ei voi tarkastaa ennen kuin saa siirrettyä tiedot talteen ::)

Tuolta se kuitenkin näytti. Laskennallisesti perusmoottoritehoa ois 223hv jos käyttää 15% tehohäviötä. Eli koneesta noin 602hv.
« Viimeksi muokattu: 14.11.2021, 18:36:28 kirjoittanut Lankku »
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   245 -92 "B6284T"   850 -94 D5 AWD
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7578
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: 245 -90 Englantilainen potilas "B6284T" ja muut 245 puuhastelut
« Vastaus #1314 : 18.01.2022, 23:56:30 »
Valkea on pääasiassa seissyt pihassa, välillä ajellut jottei ihan jämähdä :P

Katsastusta varten lisäsin katalysaattorin ja suht hyvin sai liitettyä 4" ja 3,5" putket siihen. 4" vaati vähän enemmän leikkelyä, miksiköhän :idiot2:

245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   245 -92 "B6284T"   850 -94 D5 AWD
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7578
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: 245 -90 Englantilainen potilas "B6284T" ja muut 245 puuhastelut
« Vastaus #1315 : 11.02.2022, 21:18:18 »
Valkea on nyt muutoskatsastettu onnistuneesti. Päästöjä piti tuonkin katin kanssa hangata ihan urakalla. Ei vaan riitä teho ja varmaan pakokaasutkin jäähtyy matkalla aika reilusti vaikka miten huudattaisi. Ilman kuormaa ja ahtoja ei taida riittä pakokaasun määräkään lämmittämään sitä kunnolla. 4" putkeen mahtuu kuitenkin aika paljon kaasua.
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   245 -92 "B6284T"   850 -94 D5 AWD
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7578
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: 245 -90 Englantilainen potilas "B6284T" ja muut 245 puuhastelut
« Vastaus #1316 : 08.04.2022, 19:59:43 »
Eilen otin valkean liikenteeseen, kävin läpi katsastusta varten ja tein muutamia juttuja jotka on odotuttaneet itseään. Pakkivalokytkimen johdotin, säädin vasemman etupyöränlaakerin, kiristin käsijarrun ja laitoin pesurinsäiliön. Pesurinsäiliölle ei jäänyt tekniikanvaihdon yhteydessä enää tilaa konehuoneeseen eli tähän asti on tullut ajeltua ilman. Ainoa paikka on auton sisällä ja koska en ole saanut aikaiseksi hommata pientä säiliötä, ruuvasin(toistaiseksi) vakiosäiliön apparinjalkatilan oikeaan reunaan :D

Tänään käytin konttorilla ja taas voi ajella vuoden :sundaydriver: Eihän sillä ole muutoskatsastuksen jälkeen tullut kuin 240km kaikkiaan.

Englantilainen puolestaan on odottanut inspistä tekniikan suhteen. Lähinnä miettinyt josko kuitenkin siirtäisi valkeasta paketin takaisin ja vaihtaisin vain tiheämmän perän. Valkeaan sitten jotain nykyistä vastaavaa tai jotain muuta :idiot2: :D
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   245 -92 "B6284T"   850 -94 D5 AWD
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa -late

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 146
Vs: 245 -90 Englantilainen potilas "B6284T" ja muut 245 puuhastelut
« Vastaus #1317 : 09.04.2022, 08:41:02 »
Pissapojansäiliölle on tilaa apparin etunurkassa lokarin edessä jos et ole sinne muuta laittanut. Reikä toki porattava konehuoneen puolelle, mistä kaula läpi. 850 mallin säiliö taitaa olla omassani. Täyttäminen ilmanputsarin ohi hieman haasteellista mutta kesäkäytössä ei liiemmin ole täyttämiselle tarvetta ollut.

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7578
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: 245 -90 Englantilainen potilas "B6284T" ja muut 245 puuhastelut
« Vastaus #1318 : 09.04.2022, 15:03:59 »
Siihen hyvin ahdas laittaa mitään, koska ahtoputki kiertää lokasuojareunaa. Mieluummin sen pienenkin lisäpainon tuo pois keulasta, vaikka toki ei tarvii kuitenkaan kuin noin litran säiliön.
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   245 -92 "B6284T"   850 -94 D5 AWD
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7578
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: 245 -90 Englantilainen potilas "B6284T" ja muut 245 puuhastelut
« Vastaus #1319 : 18.07.2022, 23:58:58 »
Valkea ehtikin olemaan pois liikenteestä kolme kuukautta :idiot2: Ei tullut edes juurikaan liikuteltua.

Kuunvaihteessa hilattiin Englantilainen katokseen odottamaan tulevaisuutta ja siirsin valkean pois tieltä. Vähän aikaa käyttelin ja käynti meni huonommaksi koko ajan. Vaparikutosen asennuksessa käytin vakiota sulakerasiaa ja nyt yhden sulakkeen tulopuolella oli ihan kunnon kontaktiongelma. Eilen vedin akulta suoraan piuhan jakoblokin kautta josta jaoin muuallekin, jottei niitä tarvitse vetää vakiorasian kautta ja laitoin sytkävirran mukaan toimivat osat releen taakse.

Kävin vähän ajelemassa ja niinhän se toimii kuten kuuluukin. Yleismallin katti on edelleen putkessa ja kumma miten se rajaa ahtopaineen vähän vajaa 1,5 bariin :D
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   245 -92 "B6284T"   850 -94 D5 AWD
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

 

Puotilan autokorjaamo  RallyBaron