RallyBaron  Samppasport

745 GL -91 D24T ja oli GL -90

  • 71 Vastauksia
  • 26188 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Paikalla Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7595
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: 745 GL -90
« Vastaus #45 : 29.03.2014, 23:31:38 »
Eipä täällä viime kerran jälkeen juuri muuta kuin ajeltu noin vajaa 3000km. Mitä nyt hiljan petti se viideskin lämppärinhana. Laitoin tilalle suoran putken josta hitsasin sisäpuolelta reikää hieman pienemmäksi kuin normaalissa hanassa on. Nyt säätövivussa on paljon parempi toiminta-alue kuin hanan kanssa koskaan ::)

Eilen vaihdoin toiset etutolpat joissa lyhentämättömät madallusjouset. Nousi auto takaisin vaateriin, tekniikanmuutos muutti aiemmin lievän etukenon selväksi kenoksi. Nyt vois puolestaan nipsaista jokaisesta jousesta vähän pois :P Lisäksi jynssäsin auton, Geminit ja Polarikset. Olipahan tiukassa vanteiden takapuolella lika vaikka Sonaxin vannepesuaineella koetti pariin kertaan pahimpia. Ensin testasin alle Polariksia ja tänään laitoin Geminit kuten olivat syksylläkin. Kyllä ne vaan passaa tuohon hieman paremmin. Katella oisko huomenna keliä ottaa jonkinlainen kuva.
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   245 -92 "B6284T"   850 -94 D5 AWD
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Paikalla Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7595
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: 745 GL -90
« Vastaus #46 : 12.04.2014, 19:19:24 »
Enpähän viitsinyt ottaa mitään kuvaa, sehän näyttää aivan samalta kuin syksyllä joten mitä turhia.

Viime viikon pe-la tuli heitettyä ~850km maantielenkki ja paluumatkalla pienempää tietä ajellessa tuli huomattua kunnolla miten tunnoton ohjaus on tiukemmissa mutkissa. Ei mitään palautetta ratin kautta. Viikolla lisäsin casteria siirtämällä tolpan alapäätä eteenpäin noin sentillä. Eli reaktiotangon taaemman kartiohelan ja reaktiotangon väliin lisää tavaraa. Toinen prikka ja pieni holkki jonka myötä prikka tukee itsensä ulkoreunasta ja keskeltä. Tietysti tämä aiheuttaa rasitusta poikittaisen tukivarren korihelalle ja vie raidetangonpään kiinnityspistettä eteenpäin. Camberia lisäsin vähän levittämällä yläpään etupultin reikää. Auttoi aika hyvin tilanteeseen.
Tänään vielä sipasin jousista pois puoli kierrosta ja lyhensin etupohjauskumit asianmukaisiksi. Parani lisää mutta johtuisko se lähinnä casterin lisäyksestä kun tolppa on hieman enemmän kenollaan. Eipä se silti vieläkään mikään huippu ole ja paremmaksi pitäis saada, kai ois säädettävä yläpää laitettava. Tuntuu tehostuskin turhan voimakkaalta mutkatielle. Nykyistä alemmaksi en ainakaan enää laske, vielä jää pieni rako sivusta katsottuna kaaren väliin 205/55/16 renkaalla.
« Viimeksi muokattu: 24.04.2014, 00:32:53 kirjoittanut Lankku »
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   245 -92 "B6284T"   850 -94 D5 AWD
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Paikalla Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7595
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: 745 GL -90
« Vastaus #47 : 14.05.2014, 21:26:35 »
Kopasta on kaupat tehty, ens viikon jälkeen purkailen tekniikan irti ja sitten voikin miettiä kamppeiden jatkosijoituspaikkaa.
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   245 -92 "B6284T"   850 -94 D5 AWD
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa jlatomaa

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 35
  • www.vrcf.fi
Vs: 745 GL -90
« Vastaus #48 : 11.09.2014, 12:57:40 »
Moro!

Olen itte rakentamassa 740:seen B6254+M90 ja vanha tekniikka k-jetillä B200E+AW70

Muuten on kaikki kondiksessa mutta bensapumpun rele vaatii puolalta miinuksen, onkohan Motronic 1.8:ssa joku valmis signaali 0-12V kun kampi pyörii?

Kiekkamittarille "tacho" signaalin kytkin vanhaan puolan miinukseen mutta siellä ei taida olla jännitteet sopivia...

Paikalla Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7595
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: 745 GL -90
« Vastaus #49 : 11.09.2014, 13:38:45 »
Vaihda tilalle normaali lisävalorele, sillä sen saa toimintaan. Kiekkamittarin saa johtosarjan punavalkoisesta johdosta suoraan, ihan kuin vakionakin.
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   245 -92 "B6284T"   850 -94 D5 AWD
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa jlatomaa

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 35
  • www.vrcf.fi
Vs: 745 GL -90, myyty
« Vastaus #50 : 11.09.2014, 15:33:10 »
Juu, aattelin vaan onko joku valmis signaali... bensapumppu vaan jauhaa sillonkin kun auto sammuu tms



Paikalla Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7595
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: 745 GL -90, myyty
« Vastaus #51 : 11.09.2014, 21:29:24 »
Maadoittamalla boksi ohjaa aivan kuten LH:ssa ja vinokoneen Motronicissakin.
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   245 -92 "B6284T"   850 -94 D5 AWD
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa jlatomaa

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 35
  • www.vrcf.fi
Vs: 745 GL -90, myyty
« Vastaus #52 : 02.12.2014, 16:16:15 »
Niinhän se tosiaan toimii, pääsin testailemaan taas pitkästä aikaa..

alkuperäinen takometrinen bensapumpun rele pois ja valorele tilalle jonka maadoituskarva motronicin BRN-PNK (ruskea-pinkki) johtoon.

Kun virrat laittaa päälle rele vetää hetken, samoin kun starttaa ja auto käy niin rele jää vetämään.

onhan tuo nyt vähän turvallisempi kytkentä

Paikalla Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7595
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: 745 GL -90
« Vastaus #53 : 18.08.2017, 00:05:47 »
Käytiin Mjt:n kanssa(kiitokset samaan suuntaan myös kärrin lainasta) illalla hakemassa tämä takaisin haltuun parin vuoden kiertolaisuuden ja muutaman eri omistajan jälkeen. Vielä hylsympi kuin lähtiessään, vaikka onhan siellä kutosturbo käynytkin tässä välillä. Minä oon sen kuitenkin viimeksi katsastanut alkuvuodesta 2014 ennen kuin se samana keväänä rullaavana lähti. Hieman kokonaisempana sen olisi saanut jos olisi heti tarttunut tilaisuuteen. Mutta kun hinta ja kunto/paperit kohtaa, niin mikäjottei :2funny:

242:n koukunnokassa se toki kulki:

Hydrat vaihdoin alle paikanpäällä, samat vanteet taisin tätä varten alkujaankin hommata talvirenkaille.

Katsotaan mitä jatkossa ::)
« Viimeksi muokattu: 18.08.2017, 00:09:52 kirjoittanut Lankku »
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   245 -92 "B6284T"   850 -94 D5 AWD
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa razori

  • Kankea kahvimestari - SER-kierrätys
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2911
  • "Noku mä haluan"
Vs: 745 GL -90
« Vastaus #54 : 18.08.2017, 00:12:49 »
242:n koukunnokassa se toki kulki:
(Kuva poistettu lainauksesta.)
Hydrat vaihdoin alle paikanpäällä, samat vanteet taisin tätä varten alkujaankin hommata talvirenkaille.

Pysyikö lämmöt kurissa tuolla yhdistelmällä?  :)

edit: olikin tullut jo ilmi tuolla toisessa ketjussa :D

Paikalla Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7595
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: 745 GL -90
« Vastaus #55 : 20.08.2017, 01:14:42 »
Joo siellähän se tieto.

Lisäsin puuttuvia osia eli paransin säänsuojaa laittamalla takaluukun ja 960 takavalot, ovilasien tippalistat ja sivupeilit. Katselin koppaa vähän lähemmin, eikä se kovin paljoa huonommalta näytä kuin lähtiessäänkään. Mitä nyt konepelti jossain vaiheessa auennut vauhdista ja saranat kierossa. Vääntelin niitä ja nyt pelti istuu aika hyvin, pientä taipumaa on oikeassa takanurkassa. Konehuone ois hyvä hiekkapuhalluttaa ennen kuin sinne lisää mitään.
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   245 -92 "B6284T"   850 -94 D5 AWD
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Paikalla Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7595
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: 745 GL -90 ja -91 D24T
« Vastaus #56 : 08.11.2017, 23:38:05 »
Ei liity -90:een mitenkään, mutta oisko sille toinen 745 kaveriksi?



Kuulin -91 745 D24T:stä M46:lla, joka on seissyt useamman vuoden säänsuojassa ja koska hinta vaikutti houkuttelevalta, niin sitähän piti käydä katsomassa. Näytti ihan asialliselta, mitä nyt konehuone täynnä rotanjätöksiä. Eilen kävin kokeilemassa sen käyntiin ja liikuttamassa pari senttiä eestaas. Myyjä oli pesaissut konehuonettakin valmiiksi. Käynnistyi akunkengän rassaamisella ja kevyellä avaimen näyttämisellä. Käykin vielä hyvin. Edellisestä käynnistyskerrasta ei ollut muuta tietoa kuin "pari vuotta sitten". Katsastettukin on viimeksi 2010 ja poistettu liikenteestä 2011, koska käyttömaksut alkoivat rassaamaan lompakkoa. Luultavasti vanha taksi, kilometrejä yhtä luultavasti 500-550tkm ja jonkinlainen koneremontti tehty markka-ajan lopulla alle 160tkm sitten ennen kuin edellinen omistaja on ostanut.

Tänään haku ja ensitöiksi uutta ainetta tankkiin puhdistusaineen kera, öljyn sekaan pesuaine, kone tulille renkaanvaihdon ajaksi(alla olleista yksi oli räjähtänyt myyjän täyttäessä niitä ::)) ja öljynvaihto suodattimineen ennen lähtöä. Ajamalla ~30km ja kaikki toimi ihan kuten kuuluukin, jopa mittaristo. Mitä nyt vasemmassa takavalossa ei toimi mikään ja ajovalojen lasit on vähän huonot ;D Oli seissyt jossain vaiheessa katoksessa ja edessä pressu rautapainoilla. Tuuli heiluttanut sitten painot päin valoja. Iskarit tuntuvat uusilta/vähänajetuilta, eikä ollut edes jarrut jumissa tai menneet jumiin ajon aikana. Levytkin alkoivat puhdistumaan.

Ajon jälkeen oli "pakko" käyttää ylhäällä ja tutkailla tarkemmin. Katsastusta ajatellen ei teknisesti vaikuttaisi tarvitsevan ajovalojen lisäksi kuin molemmat alapallot ja ehkä jarrujen herkistelyä. Kori sen sijaan vaatii hommaa. Molempien helmojen pohjat ovat lahonneet sisäkautta pitkältä matkalta. Sisähelmat vaikuttaisivat ehjiltä. Ei näkynyt olevan kotelosuojaa pisaraakaan helmoissa. Muuta laittoa on kuskinpenkin alla runkopalkin reuna ja samalta kohtaa pala lattiaa(kuvissa) sekä oikealta pitkittäisen runkopalkin toinen vesireikä. Muuten kori ja vakiot mätäkohteet vaikuttavat terveiltä.

Epämääräisiä kuvia tuolla.

Ajatuksenahan olis tehdä käyttispaku ainakin talveksi, jollei mielenkiinto lopu ennenaikojaan... Eteen nurkissa pyörivät 940 penkit ja helmapellit joko kanttaamalla suorasta tai sitten kurkkaan purku-965:n helmojen tilanteen ja laitan siitä. Saa suoraan kiinnityspisteet 960 helmamuoveillekin. Hihnat vois ehkä vaihtaa ::) Muutenkin huoltaa ja esim. pestä konehuoneen liuottimen kanssa lopusta rotanulosteesta.
« Viimeksi muokattu: 07.12.2017, 22:36:34 kirjoittanut Lankku »
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   245 -92 "B6284T"   850 -94 D5 AWD
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Paikalla Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7595
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: 745 GL -90 ja -91 D24T
« Vastaus #57 : 10.11.2017, 23:02:13 »
Vaihdoin deekuun jakopään ja kampiakselin etustefan. Pumpunhihnan hommasin uuden, mutta saa olla vanha toistaiseksi. Syyläriin on tullut moneen kohtaan jäähdytinnestekerrostumia eli se menee vaihtoon. Täytynee väsätä 960 syyläriin sopivat letkutukset ja samalla vaihtaa termari. Vaikuttaa siltä, että yksi hehku voisi olla pimeänä.

Miettinyt vähän tuleekohan valkealle tehtyä mitään kuitenkaan. Sen verran paljon kalustoa, eikä määrä vaikuta vähentyvän vaikka ois yrittävinään ::)
« Viimeksi muokattu: 07.12.2017, 22:36:26 kirjoittanut Lankku »
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   245 -92 "B6284T"   850 -94 D5 AWD
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Paikalla Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7595
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: 745 GL -90 ja -91 D24T
« Vastaus #58 : 14.11.2017, 21:00:20 »
Vaihdoin deekuun termarin ja 940 ison syylärin, muutakaan soveltuvaa jouten ollut. Lämpeää varmaan kovilla pakkasilla vielä hitaammin kuin normaalisti :P Enemmän pahvia keulaan vaan. Ylävesiletku kävi suoraan, alavesiletkuun tein jatkeen putkenpätkästä ja vinokoneen alavesiletkusta. Laturinhihnan laitoin uuden. Oisin jakopään yhteydessä laittanut senkin, mutta tuli väärän pituinen varaosaliikkeestä.
« Viimeksi muokattu: 07.12.2017, 22:36:09 kirjoittanut Lankku »
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   245 -92 "B6284T"   850 -94 D5 AWD
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Paikalla Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7595
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: 745 GL -90 ja -91 D24T
« Vastaus #59 : 15.11.2017, 22:35:12 »
Deeku sai uudet (Lemförder) alapallot sekä tilasin Varaosamaailman kautta uudet ajovalonlasit ja vilkku/parkkiumpiot. Katotaan tuleeko kaikki kun toiselle puolelle saldot näytti nollia. Valkeaan puolestaan ois tulossa keulan puuttuvat osat, eli kaikki.
« Viimeksi muokattu: 07.12.2017, 22:36:01 kirjoittanut Lankku »
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   245 -92 "B6284T"   850 -94 D5 AWD
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

 

Autoracing  KL-varaosat