Puotilan autokorjaamo  RallyBaron

Volvo Amazon -69

  • 2055 Vastauksia
  • 588573 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa luchadore

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2448
Vs: Volvo Amazon -69
« Vastaus #1995 : 06.09.2021, 08:11:02 »
Auto toimii hienosti nyt. Amukkatreffit käyty ja letkassakin ei ongelmia lämpöjen kanssa, vaikkakin ei tuossa paljoa tarvinnut paikallaan olla eikä keli ollut mikään kuuma, mutta ennen olisi jo keitellyt kuitenkin.



Kukaan ei laita kuvia tuolta niin itse laitan yhden ainakin ::)

Ja omasta tietenkin 8)



Viimeisin mahdollinen ajallinen tavoite täyttyi :) Sekin rimaa hipoen kylläkin. Mutta nyt ajellaan ja nautiskellaan.  -H-  Tämän topikin osalta voi taas vähän hiljentyä mikäli tuo suostuu nätisti toimimaan.
« Viimeksi muokattu: 06.09.2021, 08:14:37 kirjoittanut luchadore »
Amazon '69
Volvo S40 '98
-Rock'n'Roll-

Poissa Weccu

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 91
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo Amazon -69
« Vastaus #1996 : 09.09.2021, 15:32:57 »
Miten selvitit anturiongelman ? Toimiiko flekti nyt anturin kytkemänä ? Minulla on samanlainen tilanne, flekti ei käynnisty käytännössä anturin avulla ollenkaan. Se on painamalla kiinnitetty 240:n alusyylärin oikeaan kulmaan. Herätinvirran pakkosyöttö on kytketty samaan napaan releessä anturin johdon kanssa.

Poissa luchadore

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2448
Vs: Volvo Amazon -69
« Vastaus #1997 : 09.09.2021, 16:22:59 »
En ole tehnyt sille mitään. Ei se nyt syksyä/talvea vastaan ole kiireellinenkään. Ensikesään mennessä (jos kone vielä ylipäätään ehjä) niin pitää perehtyä.

Mietin että ylävesiletkussa anturi ei osaa tunnistaa sitä että onko ajoviimaa vai ei, koska koneesta tulee jokatapauksessa aina kuumaa ulos (tai mahdolliset ilmataskut), niin pakko se on olla alaletkussa/syylärin alanurkassa, tai nykyisessäkin paikassa, mutta anturin kytkentälämmöt on saatava todella alas. Nykyisellä paikallaan varmaan jossain 70-80'c jo riittäisi. Jossain tuolla aiemminkin oli puhetta noista säädettävistä antureista/flektin kytkimistä, semmoinenhan se olisi selkein ratkaisu. Ehkäpä semmoisen laitankin.

Tuohon asiaan en itse ainakaan ihan kamalia sijoita, kun melko varmasti tulee ostettua nyt tuo Davies Craig, joka sitten ohjaa flektiä omalla älyllään. Kunhan tässä nyt taas lakkaa köyhtymästä. Kesällä kun oli pätkän verran töitä jopa niin sai noita jäähdytysasioita tehtyä edes jotenkin järkevästi. :idiot2:

Mutta niin, ajaessa ei nykyään ihan hirveästi tarvitse lämpöjä murehtia. Pitempääkin paikallaan niin nostelee sinne 90 pintaan vaan, ajaessa pysyy siellä 80-85'c lämmöissä. Jonossa amazontreffeillä siellä museon edessä laitoin suosiolla flektin päälle ajoissa, niin ei edes yrittänyt lähteä nostelemaan. Öljyt alkoi lämmetä siinä letka-ajon jäljiltä niin se nostaa nopeasti vedenkin lämmöt liian korkealle kun jää tyhjäkäynnille.
Amazon '69
Volvo S40 '98
-Rock'n'Roll-

Poissa The_OttoB

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2392
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo Amazon -69
« Vastaus #1998 : 10.09.2021, 10:14:47 »
Paras puuhapate patentti on kytkeä hitaampi flektin nopeus jarruvaloihin.

Tätäkin olen kokeillut, olosuhteiden pakosta...
1000 LH-miestä puhuu autonsa lastuttamisesta ja niistä 100 saa ostettua lastun. 10 polttaa omansa. Vain yksi on nopein. Kaksitoista.

Poissa Weccu

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 91
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo Amazon -69
« Vastaus #1999 : 10.09.2021, 11:31:36 »
Tässä nyt ihmetyttää miksi anturi ei toimi B20 koneessa, kun syyläri ja anturi on 240:n koneesta ja niissä nuo tuntuvat toimivan.

Poissa The_OttoB

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2392
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo Amazon -69
« Vastaus #2000 : 10.09.2021, 15:22:31 »
Varmaan siksi kun lämpötila ei nouse riittävän korkeaksi. Se lämpötila minkä mittari näyttää kannen päästä,  ei ole sama kuinka lämmintä vettä tulee syylarista ulos.
1000 LH-miestä puhuu autonsa lastuttamisesta ja niistä 100 saa ostettua lastun. 10 polttaa omansa. Vain yksi on nopein. Kaksitoista.

Poissa Weccu

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 91
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo Amazon -69
« Vastaus #2001 : 10.09.2021, 17:13:04 »
Toki kansi on kuumempi kuin syylärin yläosa, jossa flektin anturi sijaitsee. Mutta täytyisihän anturi olla suunniteltu toimivaksi siellä mihin se on sijoitettu alunperin jo tehtaalla, moottori vain on toinen.

Poissa The_OttoB

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2392
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo Amazon -69
« Vastaus #2002 : 10.09.2021, 21:55:06 »
Tuollainen uusi syylinki on vaan niin tehokas. Hämmästytti minuakin kuinka vähän flekti hyrräsi.
1000 LH-miestä puhuu autonsa lastuttamisesta ja niistä 100 saa ostettua lastun. 10 polttaa omansa. Vain yksi on nopein. Kaksitoista.

Poissa Weccu

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 91
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo Amazon -69
« Vastaus #2003 : 10.09.2021, 23:45:34 »
Joo, ei sen tarvitse montaa kertaa kesässä pyöriä ja voihan sen termostaatin sijoittaa muuallekin, mutta kun on olemassa oleva anturi, joka ei hoida tehtäviään. Herää uteliaisuus, miksi ?

Poissa luchadore

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2448
Vs: Volvo Amazon -69
« Vastaus #2004 : 11.09.2021, 11:31:40 »
Minulla se syylärin mukana tullut anturi oli 92/82 asteinen. Saisi olla varmaan 20 astetta kylmempi. Minä kehitän alaletkuun jonkun, varmaan sen säädettävän version. Tekisi myös mieli laittaa lämpöanturi siihen kannen etupäähän termostaatin läheisyyteen, juurikin siksi että näkisi noita kannen lämpötilaeroja. Saisi jotain käsitystä paljonko se kone oikeasti lämpenee.
Amazon '69
Volvo S40 '98
-Rock'n'Roll-

Poissa The_OttoB

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2392
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo Amazon -69
« Vastaus #2005 : 11.09.2021, 12:19:36 »
https://www.puuilo.fi/kempten-digitaalinen-lampomittari-50-750-c

Hommaa tämmöinen. Ohuen puikon voi ujuttaa monesta kohtaa mittaamaan. Ja pintalämpötilan mittauksillakin voi tehdä pohdintoja
1000 LH-miestä puhuu autonsa lastuttamisesta ja niistä 100 saa ostettua lastun. 10 polttaa omansa. Vain yksi on nopein. Kaksitoista.

Poissa Weccu

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 91
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo Amazon -69
« Vastaus #2006 : 11.09.2021, 17:14:39 »
Tuo onkin hyvä hankinta. Olen tähän asti käyttänyt termostaattien keittämiseen kinkun paistomittaria.

Poissa B30A

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1055
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo Amazon -69
« Vastaus #2007 : 12.09.2021, 11:01:30 »
Alavesiletkuun 60/45 lämpökatkaisija on hyvä ratkaisu, ongelmaksi muodostuu sopivan katkaisijan löytyminen. Fae 36320 ei näytä olevan saatavana oikein mistään enää.
Mulla oli tommonen mettäVolvon B30 koneen kaverina ja nykyään tuo tekee töitään nuoren miehen Sierrassa, ei huuda flekti turhaan niinkuin tekee ylävesiletkussa tai kuumalla puolella yleensäkin. Laitettiin kaverin kevyesti (mek ahtimella) piristettyyn 360 Moppeen tämmöinen kans komentamaan Volvon flektiä, toimii hyvin.

Pikkuautossa mulla on joku muu katkaisija, ylävesiletkussa, mutta sille on auton rakentaja väsännyt vastuspaketin. Flekti lähtee pyörimään hitaalla nopeudella lämpötilassa jota en tiedä, se pitää lämmöt pikkukasissa kurissa varsin hyvin kun ilma kuitenkin vaihtuu. Vasta lämpöisemmillä keleillä esim liikennevaloissa on laitettava napista full speed pöhistämään.
RR P38A -97 4.x V8 CNG bi-fuel käyttöWC, RRC 3,9SE -90, Jaguar S-Type 3.0 Sport -01 RHD (UK), RR P38A -95 raato, Rover P6 2000TC -72 varaosiksi, Rover P6 3500Efi -72 "pikkuauto", Volvo V70 2,5tdi A -99 629tkm(nyt lentää manuaalina), Jaguar XJ-S V12 -89 "Kisu", Clean car, sick mind.

Poissa luchadore

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2448
Vs: Volvo Amazon -69
« Vastaus #2008 : 15.09.2021, 20:29:37 »
Kone tuntuu toimivan, en tiedä onko vaan jo tottunut tuohon, mutta rpm alapää vaikuttaa että menettänyt herkkyyttä/vääntöä :idiot2: Tosin ennakkoja hierottu myös kokoajan, ja toisaalta ihan yläpäässä kierrosalueella tuntuu veto paranevan, rupeaa kesken kiihdytyksen ykkösellä sutimaan tyhjää kun tavoittaa tietyn kierrosalueen.

Mutta yksi asia tuossa häiritsee nyt, n.2000rpm alueella alkaa joku hermoja raastava resonointi. Ollut nyt ekoista ajokerroista lähtien mukana. Kuullostaisi että kaasupolkimen yhteydessä jotenkin. Sama setti, kaikki ennallaan. Mutta kun poljinta hipaisee niin resonointiääni muuttuu. Pitäisiköhän alkaa harkita vaijerikaasua, ehkä pystyisi ykköselläkin sitten ajamaan tasakaasulla, ilman että saa krooniset nikamavauriot niskaan. Toinen mitä epäilin että olisiko nopeusmittarin vaijeri, ääni voimistuu vauhdin mukaan, voipi olla vaijeri mennyt kuivaksi tuossa 14kk seisonnan aikana.
Amazon '69
Volvo S40 '98
-Rock'n'Roll-

Poissa Automasentaja

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 424
Vs: Volvo Amazon -69
« Vastaus #2009 : 16.09.2021, 10:26:18 »
Koneen resonointi noin 2000 kierroksella on ominaisuus, hyvin kapealla alueella siis.


 

Samppasport  Futurez