Race.fi  Puotilan autokorjaamo

Volvo Amazon -69

  • 2055 Vastauksia
  • 584698 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa luchadore

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2448
Vs: Volvo Amazon -69
« Vastaus #2025 : 04.10.2021, 22:11:46 »
Revin tänään ratin alta melkein kaikki johdot härskisti alas, ja tyhjensin virtalukon nyt. Sekä konehuoneen sulakerasian kokonaan. En tiedä onko nuo alkuperäisittäin enää, ostittain ainakin, mutta voi kikkelis kokkelis noita vetoja :buck2: Sieltä tuli kilometri taas roskaa veke ja varmaan metrin verran laitoin uutta. Ihme ettei siellä ole ollut langat hehkussa :idiot2: Vaikka tuo konehuoneen 25A nallikin käynyt niin kuumana että sulanut pois paikaltaan.



Nyt oli vaan pieni selvitys lähinnä, kuinka nuo lämppärin ja sulkien piuhat tuolla kulkee, no asiat selvisi nyt aikalailla. On siellä kyllä melkoinen sotku silti :D

          

No, kyllä siitä hyvä tulee vielä. Ainakaan kotimatkalla ei vielä syttynyt mikään palamaan eikä kytkimet kuumene.
Amazon '69
Volvo S40 '98
-Rock'n'Roll-

Poissa luchadore

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2448
Vs: Volvo Amazon -69
« Vastaus #2026 : 06.10.2021, 00:34:08 »
Kaivoin tänään noita toisen amazonin sähköjä, joskus otin jokaisen johdon tuohon koriin ja pidin liittimetkin mahdollisimman pitkälti kiinni.



Eli kyse on tästä, jonkunsortin tihkurele, muistelin että tuollainen olisi, ja siellähän se.



Ja tässä liitokset.

     

SWF GERMANY
S 601 285
Intervallschalter
12V

87a   +15   88
88a   ???    87

Tuossa siis releen merkinnät. Valitettavasti juuri sulkien kytkin on johtokasasta pihistetty. Ongelma on siis että tässä kohtaa minun taidot loppuu aivan kokonaan. Kuka osaisi neuvoa kuinka tuo kytketään ?

Lämppärin moottorin periaatteen ja kytkennät tajusin kyllä kun aikani sitä räpelsin, mutta tämä ei taida toimia samalla tavalla ?



Tuossa vielä kaavio, jos joku sähköistä osaava voisi pitää pienen oppitunnin O:-) Miten tuo sulkien moottori toimii, tuo kotiutusasento ja virtojen kulkeminen tuossa nopeuden ohjaamisessa, ja seuraavaksi sitten että miten tuo tihkurele asennetaan tuohon ykköstehon väliin.
« Viimeksi muokattu: 06.10.2021, 00:55:28 kirjoittanut luchadore »
Amazon '69
Volvo S40 '98
-Rock'n'Roll-

Poissa v0lv0245

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1762
Vs: Volvo Amazon -69
« Vastaus #2027 : 06.10.2021, 06:51:00 »
Minulla on Hellan säädettävä tihkurele (5WA 001 871-06), sen kytkentä on kuvassa.
Tuossa on eroa Aman alkuperäiseen kytkentään sen verran, että minulla on 960 moottori ja 1973 145:n katkaisija.
Niissä tuo parkkiin ajo on kytketty erilailla kun alkuperäinen. Alkuperäisellä tuo tihkurele ei toiminut.



Tuolla on dataa pyyhin systeemistä.

https://www.sw-em.com/Windshield%20Wiper%20Systems.htm
« Viimeksi muokattu: 06.10.2021, 10:19:11 kirjoittanut v0lv0245 »
Entiset: 142 -72, 145 -74, 144 -74, 244 -76, 242-79 142 -73, 440 T -89, 245 TD -86, 240 -87, 240 GLD -87, 245 -84, 242 -84, 760 GLE -83 745 -88, V70 -98, 245 CLASSIC -93, 145 GL -73, 765 GLE -88, 965 -92, 245 GL -80 Ruumisauto, V40 T4 -99 + 34 kpl muun merkkistä kuljetinta. Nykyiset: AMAZON 2D B20E -70, Chevrolet C10 Silverado -78, 262C Bertone -78.

Poissa luchadore

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2448
Vs: Volvo Amazon -69
« Vastaus #2028 : 06.10.2021, 23:44:10 »
Joo, koko viimeyö tuli kytättyä tubesta noita videoita moottoreista ja releistä, ja luettua noita juttuja netistä. Piirsin hienon kaavion, jos se on ihan keturallaan niin tyrmätkää heti ::)



Rele kuvassa on tuollainen joku perus pyyhkijöiden rele. Eikö tuo moottorilta tuleva punainen lanka ole ykkösteho ? koska se kytkeentyy ensimmäisenä. Ja eikö tuossa nyt periaatteessa pystyisi rakentamaan silleen tuota (i)-nastaa käyttäessä, että lasinpesuri ja tuo saisi samalla napilla virran, niin joku erillinen nappi kojelautaan, niin voisi napin painalluksella saada nesteet lasiin ja muutama pyyhkäisy perään ? Muistutan että en ole sähkäri :-[ en osaa kuin perusreleet ja sähköt.

Niin ja tuo edellisessä viestissä mainittu säädettävä kytkin on rikki, joten unohdetaan se.
« Viimeksi muokattu: 06.10.2021, 23:46:29 kirjoittanut luchadore »
Amazon '69
Volvo S40 '98
-Rock'n'Roll-

Poissa luchadore

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2448
Vs: Volvo Amazon -69
« Vastaus #2029 : 22.10.2021, 18:01:18 »
Auto toimii täällä vaihtelevasti, tänään taas se etukoppa alkoi sorvata, hirveä sointi, mutta se menee silleen että se voimistuu hiljaa kovaksi, ja sitten se taas hiipuu kokonaan ja alkaa taas :idiot2: Varmaan muutaman minuutin syklissä. En jaksa enää vaivata tuolla päätä, jos alkaa öljyt karkaamaan niin pakko sitten vaihtaa taas stefa.

Tuulilasi työntää aivan kaikki vedet sisään, etulattiat tulvii, ja vettä lorisee kun vuoksessa jaloille kun ajaa sateella esim mutkassa. Vedin hätävaraksi ilmastointiteipit....



...joka toimi tosi hyvin...siihen asti kun ajoin auton pois sadekatoksesta. Irtosi lasista aivan samantien kun kastui :facepalm: Tein kokeeksi pikkuannoksen sikaflexiä ja asetonia, kyllä se sekottui, vaikkakin tosi vaikeasti. Mutta sain aikaiseksi semmoisen soossin joka menee lääkeruiskusta mukavasti läpi. Ja sillä pienellä nokalla on hyvä ruutata kyseinen mönjä sinne väliin että se myös tunkeutuu sekä ylimääräinen tulee myös pois vaivatta. Sen jälkeen jos vielä vuotaa niin konsiti alkaa loppua. Radio ja poksahti kun vedet menee juuri sen sisään (taas). Ja sähköpöytä puulevy on jo turvonnut pilalle. Lattiamatot kauttaaltaan läpimärkänä. Ei hyvä.
Amazon '69
Volvo S40 '98
-Rock'n'Roll-

Poissa B30A

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1051
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo Amazon -69
« Vastaus #2030 : 23.10.2021, 11:18:57 »
Niin vuotaako tämä lasin ja tiivisteen välistä, vai tiivisteen ja korin välistä? Vai molemmista? Teippikuvasta päätellen lasin ja tiivisteen välistä.
Viime talvena urakoin Jagulaarin ikkunat vuotamattomiksi, aika paljon hommaa kun en halunnu irroittaa tuulilasia ja toisaalta totesin että tiiviste on ilmeisesti jotenkin kutistunut aikojen saatossa kun tuntui niin "löysältä" lasia vasten ja vuotojäljistäkin päätelleen vettä tuli sisään juurikin lasin reunan ympäri. Edessä ja takana.

Lasin ja tiivisteen välin tiivistin siten että mustaa possua, olikohan 521UV, sinne väliin "väkisin". Muovilastalla longistin tiivistettä ja massaputkilon kärki sinne väliin, pikkuhiljaa edeten. Välillä piti muotoilla sitä suutinkärkeä uusiksi kun tuppasi litistymään tiivisteen painaessa sitä. Massaa runsaasti väliin ja sitten päästi tiivisteen painumaan lasiin, ylimääräinen pursottui ulos ja se on helppo leikata kuivuttuaan pois terävällä instrumentilla.
Tulee muuten hyvä käsijumppa samalla. Työnnät muovilastaa jolla longistat tiivistettä, toisella kädellä työnnät kittipistoolia ja pumppaat samalla.  O0

Lasi kyllä liimautuu näin tiivisteeseen mutta omalla kohdallani sillä ei ole väliä koska seuraavalla kerralla tiiviste vaihtuu kuitenkin ja silloin sen voi raakasti leikata pois ja possu lähtee lasista suosiolla. Toisin kuin joidenkin taukkien holvaama silikoni.
« Viimeksi muokattu: 23.10.2021, 11:23:15 kirjoittanut B30A »
RR P38A -97 4.x V8 CNG bi-fuel käyttöWC, RRC 3,9SE -90, Jaguar S-Type 3.0 Sport -01 RHD (UK), RR P38A -95 raato, Rover P6 2000TC -72 varaosiksi, Rover P6 3500Efi -72 "pikkuauto", Volvo V70 2,5tdi A -99 629tkm(nyt lentää manuaalina), Jaguar XJ-S V12 -89 "Kisu", Clean car, sick mind.

Poissa luchadore

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2448
Vs: Volvo Amazon -69
« Vastaus #2031 : 23.10.2021, 12:40:49 »
Joo vuotaa nimenomaan lasin puolelta, korin sauma on liimattu sialla, se ei vuoda.

Siksi tein tuota testiä että ohensin tuota (juurikin mainitsemaasi) sikaa, saisi lääkeruutalla sen laitettua ilman sitä järkyttävää poltetta ranteissa, se massapistoolin puristelu menee aina siihen että käsi alkaa täristää ja sitä massaa on lopuksi ihan joka paikassa metrin säteellä kohteesta. Ja se niin paksuna ja tuolla kylmässä ei kyllä tule levittymään sinne kapeaan väliin ilman että sekä lasi että etenkin tiiviste jää kiertelemään ja kantamaan ihan miten sattuu. Ainakin mitä tein tuollaisen pienen testierän niin siitä sai tosi mukavan puuron, ja tottakai kun roiskin sitä esim pöydälle niin siitä tuli heti semmoinen paksu moska mikä ei kyllä pyyhittäessä irti lähde mutta osasi levittyä(sotkeutua) hyvin laajalle alueelle  >:( Jos se silleen tunkeutuisi sinne vähän joka puolelle uraa, vetää sitten tarvittaessa vielä raakana tuubista siihen tiivisteen huulloksen alle ellei noilla pidä.

Moni sitä kotelosuoja vahaa suosii, mutta joskus ainakin kun itse koitin takalasin kanssa, ei se pitänyt yhtään mitään ja tuloksena oli vaan lasin irroitus että sai ne liukkarit sieltä pois että sai seuraavan aineen laitettua. Sillon oli tosin likainen tiivisteen ura, tässä tapauksessa nyt on kaikki vielä puhdasta pintaa.
Amazon '69
Volvo S40 '98
-Rock'n'Roll-

Poissa janne81

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4104
Vs: Volvo Amazon -69
« Vastaus #2032 : 23.10.2021, 12:54:30 »
Tällä mä tiivistin omasta Amazonista kesällä tiivisteen ja korin välin. https://www.biltema.fi/autonhoito/autonhuolto/ruosteenestoaineet/kotelosuoja-aine-2000017145
Lääkeruutalla painoin muutamana päivänä ainetta ja pyyhin yli tulleet heti märkänä pois.
Pysyi loppu kesän vedet ulkopuolella autoa.

Poissa B30A

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1051
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo Amazon -69
« Vastaus #2033 : 23.10.2021, 13:51:36 »
Ja se niin paksuna ja tuolla kylmässä ei kyllä tule levittymään sinne kapeaan väliin ilman että sekä lasi että etenkin tiiviste jää kiertelemään ja kantamaan ihan miten sattuu.

No juu, kylmässä homma toki menee entistäkin hankalammaksi.  :( Viileässä pajassa se jankki sentäs liikkuu jotenkin, vaikka toki tietää tehneensä kun aikansa voimistelee.
RR P38A -97 4.x V8 CNG bi-fuel käyttöWC, RRC 3,9SE -90, Jaguar S-Type 3.0 Sport -01 RHD (UK), RR P38A -95 raato, Rover P6 2000TC -72 varaosiksi, Rover P6 3500Efi -72 "pikkuauto", Volvo V70 2,5tdi A -99 629tkm(nyt lentää manuaalina), Jaguar XJ-S V12 -89 "Kisu", Clean car, sick mind.

Poissa Joukor

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 126
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo Amazon -69
« Vastaus #2034 : 23.10.2021, 13:53:55 »
Polyuretaanimassa notkistuu, kun sitä lämmittää. 40 asteinen massa on ihan eri tavaraa, kuin 10 asteinen.

Poissa luchadore

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2448
Vs: Volvo Amazon -69
« Vastaus #2035 : 04.02.2022, 15:51:19 »
Amazonin lämmittimen moottorin korjaus:
(tai ainakin yksi vaihtoehto)

Aluksi kokeilin tuota vanhan lämppärin uudellen laakerointia;

     

Ei siitä mitään tullut, alumiinisilla soviterenkailla laitoin laakerit niin ei niitä saa suoraan mitenkään ja ilmeisesti koko roottoriakseli oli kiero.

Sitten se toimiva korjaus;

Tarvikkeet: Amazonin vanha moottori, 940 volvon moottori, yleismallin etuvastus.

Kuten näkee niin mitat osuu lähestulkoon nappiin. Ysin moottorista pitää poistaa tuo kiinnityskaulus ekana. Seuraavaksi pitää pienentää akselin halkaisija 20mm matkalta 8mm:stä amazonin ropellin 7mm:iin.

          

Sitten tuon vanhan kiinnityslevyn muokkaus (jos haluaa pitää tuollaisen orkkistyylisen). Tuo liitinosa kiinnittyy kätevästi tuohon peltikiekkoon. Sitä vaan piti siirtää kauemmaksi, että alapuolelle jää tilaa johdotuksille.

          

Seuraavaksi johdot ja vastus.

               

En tiedä onko sähköt oikeaoppisesti tehty, vastus saa täystehossa + virran molempiin napoihin. Käsittääkseni sillon se on nollatilassa. Puolitehossa menee vastuksen läpi ja toimii hienosti ja kävi suoraan orkkisjohtoihin.

     

Siinä valmis tuote. Toimiva ja alkuperäistä vastaava tuote, mutta toimiva ja tämä puhaltaakin jo jotain.
Amazon '69
Volvo S40 '98
-Rock'n'Roll-

Poissa v0lv0245

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1762
Vs: Volvo Amazon -69
« Vastaus #2036 : 05.02.2022, 08:42:36 »
Hieno toteutus.
Minä laitoin 960:n puhaltimen ja 940:n vastuksen ja muokatun 240:n katkaisijan niin sain kolme nopeutta. Sekin puhaltaa ihan oikeasti.
Entiset: 142 -72, 145 -74, 144 -74, 244 -76, 242-79 142 -73, 440 T -89, 245 TD -86, 240 -87, 240 GLD -87, 245 -84, 242 -84, 760 GLE -83 745 -88, V70 -98, 245 CLASSIC -93, 145 GL -73, 765 GLE -88, 965 -92, 245 GL -80 Ruumisauto, V40 T4 -99 + 34 kpl muun merkkistä kuljetinta. Nykyiset: AMAZON 2D B20E -70, Chevrolet C10 Silverado -78, 262C Bertone -78.

Poissa luchadore

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2448
Vs: Volvo Amazon -69
« Vastaus #2037 : 19.04.2022, 22:55:16 »
Laitetaanhan jotain tännekkin, elonmerkiksi. Elämässä tärkeämmät asiat painaa päälle niin autoilu(harrastaminen) on sivussa. Ajeltu koko talvi, että toimii jotenkuten sentäs.

Tänään kuitenkin oli se hetki että aiemmin(syksyllä) käyty taistelu sytytysennakoiden ja jakajan asennuksen kanssa sai tänään ratkaisunsa. Aloitin selvittämään tuota, tein jakajaan käyrän joka on 500-1500rpm välillä tasan 0 astetta, ja katsoin lampulla. 30-35 astetta tyhjäkäyntiennakko. kierooksia aavistuksen niin arviolta 55-60astetta näytti lamppu hihnapyörästä(vrt. väliä 0-30 viivoissa).

Purin koko systeemin irti, ja purkin kirjaimellisesti koko jakajankin auki. Mitään ei löydy(paitsi likaa). Paketti kasaanpäin, perusennakko tällä kertaa tasan nollaan, jakajan ledillä tarkistus ja palikat kiinni, ja koitin starttia optimistisesti niin sehän lähtikin, tosin erittäin vaikeaa käyntiä(koska ennakko 0), mutta käynnissä kuitenkin. Lamppu näytti heittoa, aika hurjastikin se ajoitus vaelsi, mutta kierroksetkin oli 500, ennakkoa oli ~3 astetta, jossain on sen verran heittoa jakajan ledin tarkkuudessa, kuitenkin, säädin ennakon tasan nollaan ja nostin tyhjäkäynnin tonniin.

Nyt on siis jakaja nollissa, käyrä 500-1200rpm 15astetta, 3200 ja 8000 pisteet on 35 asteessa. Tuntuisi toimivan kun käynti parani varmaan 300% ja tehot kyllä vähintään tuplaantui joka alueella. Ei voi tajuta tai ymmärtää vieläkään tuota mysteeriä, mutta nyt toimii oikein.

Jakopään messinkinen öljysumuttaja oli myös tukossa, ollut koko talven läpi, piti rikkoa 3 stefaa(kuiviltaan pyörivät ja sulivat heti) että tajusin tuon, ja jakopääkin varmaan entinen, mutta ainakin kitinät ja metelit hävisi nyt kuitenkin.

Kaasarit pitäisi syynätä(taas). Tyhjäkäyntipiiri on missä sattuu, ja 38 sisäkurkut pitäisi haalia jostain edullisesti. Yritän vähän jos vaikka pääsisi pitkästä aikaa Lahden autonäyttelyyn.

Voimalinjassa jossain karmea ulvonta. Ei kuulu ulospäin melkein ollenkaan, mutta sisällä kuuluu, viittaisi kai kardaanin laakeriin, mutta sekin on syksyllä uusittu.
Amazon '69
Volvo S40 '98
-Rock'n'Roll-

Poissa The_OttoB

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2388
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo Amazon -69
« Vastaus #2038 : 30.04.2022, 23:27:45 »
Ainakin Lahteen pääsit!
1000 LH-miestä puhuu autonsa lastuttamisesta ja niistä 100 saa ostettua lastun. 10 polttaa omansa. Vain yksi on nopein. Kaksitoista.

Poissa luchadore

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2448
Vs: Volvo Amazon -69
« Vastaus #2039 : 01.05.2022, 12:24:22 »
Ainakin Lahteen pääsit!

Kyllä O0 Vaikka auto kiukuttelikin koko aamun/aamupäivän. Meni kyllä taas niin vahvasti ett huhhuh. Kyllä se siitä sitten innostui itsekin ja toimi loppupäivän ihan nätisti :D

Kaikki kaasarisäädöt jäi tekemättä, mutta toimi kyllä yllättävän hyvin. Seokset loikki 14-16 tasakaasulla 100kmh, kotimatkalla se sai vähän jotain heinänuhaa kun aivastutti välillä, mutta muuten ok. Vähän vetoa niin mittari meni sinne 11-14, aika jees. Synkat pitää ja tk-säädöt ainakin katsoa colortunella. Muuten en taida edes puuttua nyt.
Amazon '69
Volvo S40 '98
-Rock'n'Roll-

 

Proturbo  Autodiagnoosi