Elekma  Autoracing

Ardic huolto ja ongelmat

  • 1902 Vastauksia
  • 785687 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa mavks

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 20
  • www.vrcf.fi
Vs: Ardic huolto ja ongelmat
« Vastaus #540 : 04.12.2014, 20:42:53 »
eikö kenelläkään todella ole antaa vinkkiä?

Poissa TurpoUrpo

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 91
  • www.vrcf.fi
Vs: Ardic huolto ja ongelmat
« Vastaus #541 : 04.12.2014, 21:08:05 »
Otappa se hehku irti ja silmäile sitä. Syötä siihen se 12v suoraan esim akulta ja katso että menee punahehkuseks. Siitä alkuun. Pieni lämpeäminen ei riitä.
Volvo S60 D5 120kw 2002 tomaatti,ajettu 415 tkm :)

Poissa mavks

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 20
  • www.vrcf.fi
Vs: Ardic huolto ja ongelmat
« Vastaus #542 : 08.12.2014, 11:08:45 »
kyllä hehku pelaa, kanta lämpeää niin ettei kestä koskea, muuttaa jopa hiukan väriä. Hehkub rikkoutuminen sitäpaitsi näkyisi testerillä.
Voiko suutin/paineentasaaja olla rikki vaikka polttoainetta palokammiossa kuitenkin oli avatessa??? Mekaanisen vian pakko olla koska testeri ei tosiaan mitään löydä. Alkaa olemaan jo hoppu saada kuntoon.

Poissa TurpoUrpo

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 91
  • www.vrcf.fi
Vs: Ardic huolto ja ongelmat
« Vastaus #543 : 08.12.2014, 21:16:42 »
Voihan se paineentasaajakin olla rikki. No jokatapauksessa,  jos polttoainetta tulee, ja hehkutulppa lämpiää varmasti kuumaksi,  se saa (ehkä) liikaa polttoainetta,  eli "kastelee" sen tulpan. Mutta Mites turbulaattori?  Onko miten ehjän näköinen? Ja ei se testeri aina sano, että onko se osa varmasti ehjä.  Itselläni esim hehkutulppa lämpesi, ja testeri näytti että kaikki ok. Mutta silti ei tarpeeksi lämmennyt. Se menee aivan punahehkuseks se lanka, kun siihen napaan annat sen 12v suoraan akulta, jos se toimii kuten pitää. Vielä kallistuisin siihen hehkuun, kun  polttoainetta tulee, mutta ei savua?
Volvo S60 D5 120kw 2002 tomaatti,ajettu 415 tkm :)

Poissa mavks

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 20
  • www.vrcf.fi
Vs: Ardic huolto ja ongelmat
« Vastaus #544 : 08.12.2014, 21:24:58 »
turbulaattori on täysin ehjä, en jaksa uskoa että liika saisi polttoainetta.. ei se niiiin märkä kuitenkaan ollut kymmenen yrityksen jälkeen :). Ei tosiaan edes yritä savuta, hehkun tosiaan uusin jonka jälkeen pelasi hienosti viikon. Sen jälkeen vaihdettu pumppu (naksuttaa ja pumppaa hienosti) puhdistus purussa vaihdoin vesipumpun samalla. Eli ilmeisesti kuitenkin pitäisi edes jotenkin savuuttaa vaikka tuo paineentasaaja/suutin olisi mäsänä eli hehku paskana vaikkei koodia tule?

Edit: hehku ainakin on aiemmin toiminut, hehkussa oleva "kuori" on tummunut.
« Viimeksi muokattu: 08.12.2014, 21:26:37 kirjoittanut mavks »

Poissa TurpoUrpo

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 91
  • www.vrcf.fi
Vs: Ardic huolto ja ongelmat
« Vastaus #545 : 08.12.2014, 21:31:06 »
Kokeiluun vaan, hehku irti, auton akun+napaan apukaapeli, ja toinen pää hehkun + napaan. Maakaapeli  auton runkoon, ja hehkun runkoon. Pitäisi mennä ihan punahehkuiseksi sen hehkulangan siinä päässä :)
Volvo S60 D5 120kw 2002 tomaatti,ajettu 415 tkm :)

Poissa mavks

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 20
  • www.vrcf.fi
Vs: Ardic huolto ja ongelmat
« Vastaus #546 : 08.12.2014, 21:32:44 »
Hohkaa punaisena lähes heti? minäpäs huomenna kokeilen :)

Poissa TurpoUrpo

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 91
  • www.vrcf.fi
Vs: Ardic huolto ja ongelmat
« Vastaus #547 : 08.12.2014, 21:34:30 »
Kyllä , muutaman sekunnin sisään :)
Ilmoitahan miten kävi.

Edit. Älä sitten polta sitä hehkua kuin max sen 10-15 s  :)
Volvo S60 D5 120kw 2002 tomaatti,ajettu 415 tkm :)

Poissa rallikuski

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 33
  • www.vrcf.fi
Vs: Ardic huolto ja ongelmat
« Vastaus #548 : 11.12.2014, 22:36:18 »
Mistäköhän lähtis vikaa metsästämään kun ei ardic toimi.

Vikakoodit luettu: ylikuumenemistermostaatti, signaali liian suuri, jatkuva

Laite siis lähti koodien nollausten jälkeen käyntiin normaalisti ja hyvin, ei siis savuttanut tai pitänyt mitään ylimääräisiä meteleitä, mutta laite kävi sen 30-90sekunttia ja sitten polttoainepumppu lopetti pumppaamisen ja lämmitin tietenkin sammui.

Ensin vaihdoin tuon lämpöanturin joka mittaa nesteen lämpötilaa lämmittimestä ja samalla laitoin uuden vesipumpun, jonka jälkeen lämmitin pelasikin yhden lämmityskerran hienosti, oli yhtä soittoa päällä noin 30min jonka jälkeen sammutin sen manuaalisesti viiksestä.
Sitten loppuikin taas pelaaminen.

Vaihdoin sitten sen ylikuumenemissuojan ja sen kanssa aika pitkän pätkän johtoakin kun näytti yhdestä kohdasta aika huonolta.

Lämmitin lähtee edelleen nätisti käyntiin, mutta ei edelleenkään käy kuin tuon 30-120sekuntia.
Ja vikakoodia tulee edelleenkin tuosta ylikuumenemissuojasta, signaali liian korkea, jatkuva.

Voiko tuo olla ohjainlaitevika? Eli oisko vaikka joku kylmäjuotos siinä ardicin boksissa vai onko uus volvolta ostettu ylilämpenemissuoja jo valmiiksi viallinen?
Lämmitin tekee samaa vaikka auto ois käynnissä, eli veden kierrossa tuskin vika on. Voiko pullahtanut lämmittimen/palopesän pohja tehdä tuota?
Tuolla kerralla kun lämmitin toimi niin nesteen pinta ei noussun merkittävästi eikä keittänyt/vuotanut ulos mistään nesteitä.
Eikä kuulu "porinaa" silloinkaan kun lämmitin sammuu tuon 30-120sek käynnin jälkeen...


Ois mukava saada lämmitin pelaamaan kunnolla kun pakkasetkin varmaan jossain välissä tulee kuitenkin...
« Viimeksi muokattu: 11.12.2014, 22:52:44 kirjoittanut rallikuski »
Chevrolet malibu '78, Mercedes Benz 260E '88, Mercedes Benz C280 '93, BMW E91 325d '10, Volvo 960 '92, Kirppu '66, Yamaha sr viper mtx 153 mcx turbo '15, Polaris RR '09

Poissa TurpoUrpo

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 91
  • www.vrcf.fi
Vs: Ardic huolto ja ongelmat
« Vastaus #549 : 11.12.2014, 23:41:57 »
Voihan se olla ns "aivovika" tai esim hapettunut liitos. Näissähän pa pumpun signaali kulkee ylikuumenemis termarin kautta, eli pa pumppu sammuu kun ylikuumenee. Tutkimaan liitoksia, avaamaan lämmitin -->pohjan tarkistus.
Volvo S60 D5 120kw 2002 tomaatti,ajettu 415 tkm :)

Poissa epe

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 206
  • www.vrcf.fi
Vs: Ardic huolto ja ongelmat
« Vastaus #550 : 13.12.2014, 14:37:28 »
Itselläni ongelmana juurikin polttoaineen saanti.... Aukaistuani ardicin palotilanpohjalla oli 1cm polttoainetta eli löpöä kyllä tulee???
Missäs paineessa tuon paineentasaimen/suuttimen pitäisi aueta.... nyt sen läpi voi puhaltaa=>kuuluuko olla auki koko ajan vai vasta tietyssä paineessa?

Turbulaattori on täysin ehjä paitti että polttoaine kuppi on melko karstainen => voi ilmeisesti aiheuttaa epätasaisen polttoaineen jakautumisen???
XC90 T8 -16 & V70 2.5T AWD -03.
Entiset: XC90 d5 -06 OOSSOM RACE / V70 D5 AWD -03
V70 D5 -06 / V70 2.5T AWD -99

Poissa Lapari

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 442
  • www.vrcf.fi
Vs: Ardic huolto ja ongelmat
« Vastaus #551 : 21.12.2014, 10:34:33 »
Kysymys: Onko puhallinmoottorin laakerin mennessä muuta vaihtoehtoa kuin yrittää vaihtaa laakerit siihen tai ostaa koko puhallinyksikkö?

On ruvennu kuulumaan kolinaa käynnistettäessä joka kierrosten noustessa muuttuu sirinäksi. Viime talvena huomasin että moottorin akselilla pieni päittäisvälys joten purkamatta veikkaan, etä se olisi nyt menossa lopullisesti.
V70 D5

Poissa mavks

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 20
  • www.vrcf.fi
Vs: Ardic huolto ja ongelmat
« Vastaus #552 : 21.12.2014, 13:17:55 »
Kyllä , muutaman sekunnin sisään :)
Ilmoitahan miten kävi.

Edit. Älä sitten polta sitä hehkua kuin max sen 10-15 s  :)

Hehku on kunnossa. Hain jopa "riskillä voittoon" uuden hehkun, no ompahan nyt varahehku :D

Tosiaan kun omassa puhaltaa suutin/paineentasaajaa niin ilma ei mene läpi, ts paineentasain toimii oikein. Myöskään yltiömäistä diesel määrää ei ole palotilassa, näkisin määrän normaaliksi.

Mikä helskutti kun ei edes yritä syttyä???? Eikös silmästä pitäis koodi tulla?

Turbulaattori/puhallin ääntää täysin normaalisti, uusin sekkoittimen varulta 2v sitten. Täysin uuttavastaava vieläkin.

Tulta yrittää saada, parissa syklissä yritys jollonka sammuu ja ottaa koodin "virheellinen käynnistysyritys".
Aivo poksinkin luulisi olevan ok koska eihän silloin edes yrittäisi?? Mites tuo ylikuumenemis suoja?

Poissa Kulmamies

  • Pussihousu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6360
  • Itse kun tekee, niin saa sitä mitä sattuu tulemaan
Vs: Ardic huolto ja ongelmat
« Vastaus #553 : 21.12.2014, 13:32:00 »
Mulla oli omassa se suutin tukossa. Käynnistysyritys kuulosti ihan normaalilta, mutta ei vaan lähtenyt lämmittämään.

Jos ylikuumenemissuoja on rikki, niin silloin polttoainepumppu ei naksuta.

Poissa mavks

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 20
  • www.vrcf.fi
Vs: Ardic huolto ja ongelmat
« Vastaus #554 : 21.12.2014, 13:35:44 »
Mulla oli omassa se suutin tukossa. Käynnistysyritys kuulosti ihan normaalilta, mutta ei vaan lähtenyt lämmittämään.

Jos ylikuumenemissuoja on rikki, niin silloin polttoainepumppu ei naksuta.

Suutin oli tukossa? Saitko siis aukastua tukoksen ja miten, kysyn siksi jotten hajoita mitään. Meinaan kalliita kalikoita :). Eli toisinsanoen ilman pitäisi kulkea normaalisti puhaltamalla läpi??

 

Ateho  Elekma