Sumareiden turhuudesta on hyvä retostella kun ajelee autolla jossa on asianmukaiset lähivalot, mutta ei niitä kaikissa autoissa ole.
Kyllähän se sumareiden tuoma kirkkaus siinä auton edessä vähentää kykyä nähdä sinne kauemmas, mutta jos tilanne on se että lähivaloilla ei näe edes siihen lähelle, niin kyllähän ne sumarit syttyvät jos sellaiset on.
Sinänsä mua ei sumarit erityisesti häiritse, eniten ne häikäisee rankkasateella kun tien pinnalla on sellainen vesikerros josta vastaantulevan sumarin valo heijastuu, mutta tuossa kelissä niiden käyttö on ihan sallittua. Samaisessa kelissä niitä käytän itsekin jos alla on auto jossa sumarit on, koska se paksu vesikerros imee valoa ihan tautisesti. Silloin ei enää kiinnosta ne mahdolliset hirvet siellä yli 50m päässä, vaan se että auto pysyy omalla kaistalla.
Kuorma-autolla ajaessa sumarit ovat myös mun kokemusten mukaan selvästi jelppaavat värkit. Niiden avulla näkee sen tien reunan siinä ihan auton edessä. Kuorkilla kun täytyy luonnollisesti ajella aika paljon lähempänä piennarta tai kanttaria, jonka lisäksi mutkissa niitä joutuu nuolemaan vieläkin lähempää.
Tosin mulla ei ole käytössä autoa jossa olisi sumarit, jos tuota Sisua ei lasketa.
http://www.dnsf.org/showthread.php?19723-p11-144-primeraan-lyhyisiin-valotehoa-nim-metrin-valo-keulasta
Kaverin kommentit:
"Tuossa keskeellä alhaalla on lisävalot, jotka sumareiden kanssa palaa aina samaan aikaan ja sumarit ja nämä lisävalot päällä ajetaan aina pimeässä... Kyllä noin 60% vastaantulijoista vilkuttelee pitkiä, mutta sitä varten onkin sitten pitkissä 100W ja lisäpitkissä tossa keskellä myös 100W...
Ei ne kaikki ymmärrä että se vastaan ajo hetki kestää noin 15sek, sen joutuu vastaantulija kärsimään... Mutta ratin takana ajellessa joutuu tihrustamaan tunteja paskoilla valoilla... Se on vaarallista kun ei meinaan edes heijastinta pimeässä nähdä..."
Eikös tämä nyt ollut jonkinlaista satiiria koko juttu?