Carcom Oy  Ateho

B234 jakopäästä

  • 24 Vastauksia
  • 13724 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa b234f

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 7
  • www.vrcf.fi
Vs: B234 jakopäästä
« Vastaus #15 : 19.12.2011, 16:54:54 »
Kaikki 16v vinokoneet ovat pyöreällä hihnalla, ja tuo vuosimalliero on sitten automaatti/manuaalikiristimessä, taitaa vaihtua jossain 1990 paikkeilla. Muut romut jakopäässä ovat samat, eli rattaat ja hihnan profiili.

Pentassa 146 hampainen hihna, B230 lohko väliakselilla ja 2x nokkapyörät. 146 hampainen hihna ja epäkeskokiristin
Automoottoreissa 16v lohko öljypumpulla, 2x nokkapyörät ja 164/167 hampainen hihna riippuen kumpi kiristin.
Automoottoreissa lisänä vielä termostaatin kohdalla "lisärulla" rauhoittamassa hihnan väpätystä, kun öljypumpun rattaan etäisyys imunokasta on suurempi kun B230 8v lohkossa väliakselin ja imunokan.
mulla on kyllä suora hampainen -89 b234f

Poissa Timo_R

  • sienimies
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2557
  • www.vrcf.fi
Vs: B234 jakopäästä
« Vastaus #16 : 13.12.2012, 21:18:41 »
Jatketaas tähän vanhaan topicciin, kun sopii aiheeseen.
Tarvis GLT:hen tehdä jakopääremppa, ennenkun käy vanhanaikasesti.

Olikos se niin, että automaattikiristimellisen jakopään voi toteuttaa myös manuaalikiristinversiolla?

Automaattikiristimelliseen sanoivat varaosaputkasta setille hintaa yli 250€ ja manuaalikiristimellisen setin sais skruvatista yli puolet halvemmalla.

Tasapainohihnan aattelin jättää tässä vaiheessa vallan pois.
Volvo 242 B234F(T) *talviunilla*          Volvo 854 T-5R *seisoo*         Volvo 940 GLT *kesälevolla*         V70 T5 -05
Shitroen Jumper L4H2 180HDI -14 *ensimmäinen ranskatar*
S80 T6 *puretaan*
Emännällä V70 2.4D Summum -06 & Audi A6 Allroad 2.7tdi

Poissa Haxu.R

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 245
  • www.vrcf.fi
Vs: B234 jakopäästä
« Vastaus #17 : 16.12.2012, 10:33:56 »
Mulla just automaattikiristimellä oli toi kone ja korvasin Vag epäkeskorullalla. Tulee 8mm pultin alle ja Vag kiristimes 10mm reikä. Tarvii viel prikan lohkon ja rullan väliin et ehkä käyttöautoon sorvaisin holkin joka sopii tolle 8mm pultille ja koroke olis samassa holkissa.
Alkup. mekaanisesta kiristimestä ei kokemuksia mut luulis lohkon olevan sama, tietäjät tarkentaa...
Ja joo jos mulla olis tollanen auto niin en ehkä itsekään lähtis sitä tasapainohihnaa asentamaan enkä veis kyllä pajallekaan en edes siniselle. Oon ymmärtäny et järjestään noitten koneiden jakopää räjähdykset johtuu tasapainohihnan katkeamisesta jolloin menee nokkahihnan väliin ja sit morjens...
Jos jätät hihnan pois niin kerro huomaako mitään eroa. Mullahan ei kilpakoneessa oo noita akseleita mut se tärisee muutenki ;D
« Viimeksi muokattu: 16.12.2012, 10:52:39 kirjoittanut Haxu.R »
945 -96 B230fk AW71L A/C 'Booze Drive'
B234f Drifting esko

Poissa Timo_R

  • sienimies
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2557
  • www.vrcf.fi
Vs: B234 jakopäästä
« Vastaus #18 : 16.12.2012, 11:11:35 »
Mulla just automaattikiristimellä oli toi kone ja korvasin Vag epäkeskorullalla. Tulee 8mm pultin alle ja Vag kiristimes 10mm reikä. Tarvii viel prikan lohkon ja rullan väliin et ehkä käyttöautoon sorvaisin holkin joka sopii tolle 8mm pultille ja koroke olis samassa holkissa.
Alkup. mekaanisesta kiristimestä ei kokemuksia mut luulis lohkon olevan sama, tietäjät tarkentaa...
Ja joo jos mulla olis tollanen auto niin en ehkä itsekään lähtis sitä tasapainohihnaa asentamaan enkä veis kyllä pajallekaan en edes siniselle. Oon ymmärtäny et järjestään noitten koneiden jakopää räjähdykset johtuu tasapainohihnan katkeamisesta jolloin menee nokkahihnan väliin ja sit morjens...
Jos jätät hihnan pois niin kerro huomaako mitään eroa. Mullahan ei kilpakoneessa oo noita akseleita mut se tärisee muutenki ;D

Mullakaan ei 242:ssa oo akselit paikallaan, mut paha sanoo. Tässä on hyvä "testipenkki", kun voi verrata aiempaan.
Muistatko mikä sen sun käyttämän kiristimen varaosanumero on?
Volvo 242 B234F(T) *talviunilla*          Volvo 854 T-5R *seisoo*         Volvo 940 GLT *kesälevolla*         V70 T5 -05
Shitroen Jumper L4H2 180HDI -14 *ensimmäinen ranskatar*
S80 T6 *puretaan*
Emännällä V70 2.4D Summum -06 & Audi A6 Allroad 2.7tdi

Poissa Haxu.R

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 245
  • www.vrcf.fi
Vs: B234 jakopäästä
« Vastaus #19 : 16.12.2012, 11:44:21 »
Mullakaan ei 242:ssa oo akselit paikallaan, mut paha sanoo. Tässä on hyvä "testipenkki", kun voi verrata aiempaan.
Muistatko mikä sen sun käyttämän kiristimen varaosanumero on?
On motonetista ja 16v passat alle -96 mutta katoin että on kahta mallii. Joko 25-5673 tai 25-6034 eka on -93 asti ja toinen -96 asti en muista kumpi. Voin ottaa strategiset mitat niin noita ku vertaa niin pitäis löytyy.
945 -96 B230fk AW71L A/C 'Booze Drive'
B234f Drifting esko

Poissa Haxu.R

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 245
  • www.vrcf.fi
Vs: B234 jakopäästä
« Vastaus #20 : 17.12.2012, 18:43:36 »
Passatin 16V kiristin on 72mm halkaisija ja 26mm leveys nämä siis mitat johon hihna osuu, ohjaavat reunat päälle. Tämmönen mulla on B234 alakerrassa.
945 -96 B230fk AW71L A/C 'Booze Drive'
B234f Drifting esko

Poissa Timo_R

  • sienimies
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2557
  • www.vrcf.fi
Vs: B234 jakopäästä
« Vastaus #21 : 17.12.2012, 21:00:19 »
Passatin 16V kiristin on 72mm halkaisija ja 26mm leveys nämä siis mitat johon hihna osuu, ohjaavat reunat päälle. Tämmönen mulla on B234 alakerrassa.


Eli "tiivistelmänä", sulla on tuo VAG-kiristin "ylhäällä", manuaalisäätöisen hihna, ja automaattikiristimellisen ohjainrullat originaalipaikoillaan, toinen ylhäällä, toinen alhaalla?

http://www.volvoclub.org.uk/faq/B234Ftimingbelts.htm

Tuo originaali manuaalisäätöinenhän tulee tuonne alas. Sellanen mulla on 242:ssa.

Volvo 242 B234F(T) *talviunilla*          Volvo 854 T-5R *seisoo*         Volvo 940 GLT *kesälevolla*         V70 T5 -05
Shitroen Jumper L4H2 180HDI -14 *ensimmäinen ranskatar*
S80 T6 *puretaan*
Emännällä V70 2.4D Summum -06 & Audi A6 Allroad 2.7tdi

Poissa Haxu.R

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 245
  • www.vrcf.fi
Vs: B234 jakopäästä
« Vastaus #22 : 19.12.2012, 15:59:07 »

Eli "tiivistelmänä", sulla on tuo VAG-kiristin "ylhäällä", manuaalisäätöisen hihna, ja automaattikiristimellisen ohjainrullat originaalipaikoillaan, toinen ylhäällä, toinen alhaalla?

http://www.volvoclub.org.uk/faq/B234Ftimingbelts.htm

Tuo originaali manuaalisäätöinenhän tulee tuonne alas. Sellanen mulla on 242:ssa.
Joo automaattikiristimen paikalla ylhäällä tuo Vag rulla. Ohjainrullat on siellä missä ovat automaattikiristimelläkin. Hihnassa lukee Contitech CT712 ja on muistaakseni automaattikiristimen hihna, voi kyllä muisti pettää... Tota hihnaa tarjotaan -89GLT:hen mistä toi mun moottori on.
945 -96 B230fk AW71L A/C 'Booze Drive'
B234f Drifting esko

Poissa Jonesyboi

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 101
  • Volvo 740GLE B234FT
Vs: B234 jakopäästä
« Vastaus #23 : 07.05.2021, 10:40:26 »
Sori, herätellään. Voiko tuommoisen VAG:in kiristimen laittaa myös manuaalikiristimellä varustettuun lohkoon? Vaatiiko miten runsaasti muokkausta tai jonkin uuden hihnan?
Se ei käy

Poissa Jonesyboi

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 101
  • Volvo 740GLE B234FT
Vs: B234 jakopäästä
« Vastaus #24 : 07.05.2021, 13:24:08 »
Sori, herätellään. Voiko tuommoisen VAG:in kiristimen laittaa myös manuaalikiristimellä varustettuun lohkoon? Vaatiiko miten runsaasti muokkausta tai jonkin uuden hihnan?

Jos ymmärsin oikein, niin tuon kiristimen voisi laittaa vissiin sen nokkapyörien alla olevan rullan tilalle? Tarviiko sitten sinne vanhan kiristimen paikalle lisätä joku muu rulla vai voiko jäädä tyhjäksi? Itsellä löytyy kahta hihnamallia, manuaalikiristimen ja automaattikiristimen. Testaamalla tietysti selviää, mutta mieluiten heti hommaa kaiken tarvittavan ettei tarvi sitten ravata hallin ja varaosaliikkeen väliä.
Se ei käy

 

Proturbo  Autodiagnoosi