Elekma  Autoracing

DIY-puuhastelut jatkuvat, nyt työn alla mm. MB W163, W124, Micra K11, Golf MK3

  • 495 Vastauksia
  • 137307 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa dneproshin

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1640
  • Innokas käyttöautoilija
Corsalla tänään mittarissa 182082 km. Suoritin viimeisen voitelun ja laitoin uudet tulpat ja etujarrut. Eipähän tarvitse roskiinkaan heittää noita uusia osia, mitkä tuli hommattua ennenkuin päätin pistää tämän vaihtoon.

- GM Longlife 5W-30: Motonetissa 5 litraa 21.90€ (nimellistilavuus Corsan Z12XEP-koneessa 3.5 litraa)
- Öljynsuodatin Hengst E611H (luulisin että tämäkin tuli ostettua Motonetista, tuote 15-5515, 11.90€)
- Denso K16TT 4kpl=20€

Jarruosat Aeromotorsilta:
- Etulevyt Maxgear 19-1063, 2kpl=35.86€
- Jarrupalat eteen JP GROUP 1263603210, 10.08€
- Tarvikesarja etujarruille JP GROUP 1163750310, 2,55€

Yhteensä n. 103 euroa.

Havaintoja:

- Etujarrut olivat aika lopussa ja ravistivat
- Jarruosat vaihtuivat helposti, kaikki pultit aukesivat ongelmitta jne.
- Satuloissa männät painuivat sisään hyvin pienellä voimankäytöllä
- Kuskin puolen satulasta männän suojakumi oli revennyt, ei ollut nyt laittaa uutta tilalle

- Öljypropun kanta oli huonokuntoinen. Oletettavasti siinä on joskus ollut kolonen 40 tai 45-koon torxille, mutta eipä siitä enää otetta saanut => Muotoilin sopivalla taltalla kolon proppuun ja siihen muutama isku talttapäämeisselillä niin aukesihan tuo. Ei ollut laittaa uutta proppua... No sain sen vanhan kiristettyä paikoilleen, ja onhan siinä nyt se avauskolo valmiina seuraavaa öljynvaihtajaa varten :P
- Suodattimen kansi oli melko tiukassa, aukesi sopivalla hylsyllä (taisi olla 24mm) ja pitkällä varrella. Laitoin suodattimen mukana tulleen uuden o-renkaan ja öljysin sen ja kierteet.

- Alustassa ei oikeastaan minkäänlaista ruostevaivaa havaittavissa, tosi siistin näköinen.
- Vänkärin puolelta on helma perinteisesti tunkattu ruttuun etupyörän takaa. Olisihan siinä n. 10 cm päässä ollut jämerä poikittaispalkki, josta voi helposti nostaa puolet autosta ilmaan :idiot2:
- Etupään törmäyspalkissa on vekki ja ainakin ilmastoinnin kenno on rutussa. Kaikki kuitenkin toimii ja auto kulkee suoraan, renkaissa ei poikkeavaa kulumaa.
- Öljyä hieman vuotelee jostakin, koneen etuosa on ihan öljyssä
- Pakkasnestettäkin vähän katoaa, lähinnä talvikaudella. Epäilen lohkolämmitintä, sen asennus on vähän epäilyttävän näköinen. On siis sellainen letkujen väliin laitettu palikka.
- Venttiilin nostimet kylmäkäynnistyksessä vähän pärähtelevät. Ilmeisesti tyyppivika, kts. https://www.youtube.com/watch?v=wjOo9WcB1CY
- Kosmeettisestihan tää alkaa olla vähän kärsinyt, vähän on nurkkia pyyhitty mitä mihinkin ja puskureilla pökitty ties mitä... Takapyörien takana kukkii kaunis ruskea.

Ihan ok halpisauto, kuka tämmöisestä haaveilee niin joulukuussa löytynee Lappeenrannasta Aritan rivistöstä. Elleivät dumppaa jollekin jopparille.
« Viimeksi muokattu: 16.10.2021, 17:18:27 kirjoittanut dneproshin »

Poissa dneproshin

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1640
  • Innokas käyttöautoilija
Löysin vielä tähän sopivan ilmansuodattimenkin autotallin hyllyltä, vaihdoin sen samaan konkurssiin (Hengst E832L, n. 8€).



- Vänkärin puolelta on helma perinteisesti tunkattu ruttuun etupyörän takaa. Olisihan siinä n. 10 cm päässä ollut jämerä poikittaispalkki, josta voi helposti nostaa puolet autosta ilmaan :idiot2:

Tuossa vielä kuvallisessa muodossa tuo:



Vrt. kuskin puoli, jota ei ole rutattu:


Poissa puliukk0

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2892
  • Luftmassenmesser Hitzdraht-Jetronic
Nää vanhemmat versiot tästä korimallista on paljon parempia kun ihan viimeiset.

3600km ajettuna duuniautosta levis yhtäkkiä molemmat etupyörän laakerit, suli etujarruista suojakumit ja etuvetareiden suojakumit (vähän lämpimänä käynyt).
Koska auto oli 2v ja 3 viikkoa vanha, niin Opel olis korvannut vaan oliko 60% ja olis tullu maksettavaks vaan parisen tonnia.

Noh... Toisesta vastaavasta laakerit ääntää myös, siinä kuitenkin 5000km jo.  :2funny:
-Toyota Prius -04 "Ekopönttö"
-Nissan 200sx S13 1JZ-GTE VVTi '92
-Wäärin Wirittäjä #2 / Helsinki Highriders #1 (Kouvolan korottajien alajaos)

Poissa dneproshin

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1640
  • Innokas käyttöautoilija
Pitääks nuo luvut oikeesti paikkansa ??? Ja jos pitää niin minkälaisessa käytössä tulee 3600 km kahdessa vuodessa?

Jos alkaa jo kumiosat sulamaan ni luulis et tuntuu jo ajossakin jotenkin...

Poissa puliukk0

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2892
  • Luftmassenmesser Hitzdraht-Jetronic
Pitääks nuo luvut oikeesti paikkansa ??? Ja jos pitää niin minkälaisessa käytössä tulee 3600 km kahdessa vuodessa?

Jos alkaa jo kumiosat sulamaan ni luulis et tuntuu jo ajossakin jotenkin...

Pitää. Sillä haetaan vaan tarvikkeita tai annetaan lainaksi.

Kyllähän ne laakerit ääntä jo piti, muttei mitenkään järjetöntä. Ei niin paljoa, että kaikki olis sen huomannut.  :2funny:
-Toyota Prius -04 "Ekopönttö"
-Nissan 200sx S13 1JZ-GTE VVTi '92
-Wäärin Wirittäjä #2 / Helsinki Highriders #1 (Kouvolan korottajien alajaos)

Poissa dneproshin

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1640
  • Innokas käyttöautoilija
Alkoi ärsyttää kun Corsan takakontin verhoilut ovat pyörineet tielläni varastossa ties miten pitkään. Joten pakko oli tarttua toimeen.

Takakontti pysyy edelleen kuivana, hyvä. Imurilla roskat pois:



Poistin aiemmin kesällä takapuskurin rikkinäiset kiinnikkeet poraamalla pop-niitit pois. Laitoin suhauksen maalia ja läpipultit reikien tukkeeksi:



Varapyöräkotelon verhoilun olin pessyt ja kuivattanut jo aikaisemmin. Se ja muoviosia paikoilleen:





Itse varapyöräähän tässä ei ole, sen korvikkeena paikkapullo (parasta ennen 2011 :buck2:) ja kompura. Siinäpä koko työkaluvalikoima:



Vielä välipohja paikoilleen, kuvassa alemmassa tasossaan:



Varoituskolmio ja ensiapulaukku ovat kadonneet johonkin, nakkaan kyytiin jos löydän ne jostain.

Pikainen imurointi myös kabiinin puolelle. Kuskin matto on jo alkanut suohkaantumaan:



Vasemman jalan lepuutuspaikan kohdalla olevaan lerpakkeeseen piti laittaa tuollainen:



Reikänauhan pää työnnetään sivumuovin taakse... Ilman tuota patenttia lerpake oli koko ajan ihan missä sattuu...

Aritan mielestä tää oli "kolmen tonnin auto". Eli varmaankin 2000-2500 eurolla myyvät tämän sitten joulukuussa. Tulevaan Yarikseeni pyysin lisää kilometrejä (15000 => 20000 /vuosi), vaikutus kk-hintaan oli jotain alle kympin luokkaa. Päätin myös lisätä tilaukseen moottorilämppärin ja sisähaaroituksen, niistäkin tulee lisää maksettavaa n. 10 e/kk.

Poissa dneproshin

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1640
  • Innokas käyttöautoilija
Ajoin eilen Corsan Lappeenrantaan, ja sinnehän se jäi:



Uunituore Yaris 1.5 Hybrid alle ja kotimatkalle:



Melkoinen päivitys nykyaikaan - tarkempia käyttökokemuksia kenties vähän myöhemmin.

Poissa dneproshin

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1640
  • Innokas käyttöautoilija


Käytettyjen autojen hintamatematiikkaa:
- Helmikuussa myydään n. 3000 eurolla (hintapyyntö oli muistaakseni silloin 3500)
- Syyskuussa hyvitetään vaihdossa uuteen 1700
- Joulukuussa laitetaan myyntiin 3550 eurolla

Vaihtohyvityksen todellista määrää nyt on sinänsä vaikea arvioida, sen lisäksi tuli jonkin verran suoraa alennusta siitä uuden auton hinnasta.

Yhteenveto Corsasta, ensiksi plussat:
+ Hyvä turvavarustelu ikäisekseen ja kokoisekseen
+ Ihan hyvä ajaa, kulkee suoraan maantiellä ja ketterästi kaupungissa
+ Sitkeävetoinen kone, erittäin vaikea saada sammumaan vahingossa
+ Lämpöä riittää talvella mukavasti, myös jaloille
+ Korroosionkesto vaikuttaa erinomaiselta, ainoastaan pientä kosmeettista vaivaa oli havaittavissa
+ Edessä hyvin tilaa isommallekin kuskille
+ Ratin säätövara melko lailla sopiva, saa jotakuinkin hyvälle kohdalle itselleni

Miinukset:
- Kaasupolkimen asento, kaasujalka joutuu outoon asentoon
- Vakkari puuttuu, mikä vain pahentaa yllämainittua ongelmaa
- Kulutus kova, erityisesti suhteessa suorituskykyyn
- Todella pieni pissapojan säiliö, n. 2 litraa
- Ajovalojen teho varsin vaatimaton
- Kylmiltään lähdettäessä kytkin tykkäsi ravistella ja koneen veto ei ollut heti ihan puhdas
- A-pilarit rajoittavat näkyvyyttä yllättävän paljon

Neutraalit kommentit:
* Melutaso siedettävä
* Ratinlämmitys löytyi ja toimi, mutta lämmitetty ala ei jostakin syystä kata koko ratin kehää
* Etuistuimien selkänojissa sivutuki poikkeuksellisen voimakas
* Äänentoisto ja radion kuuluvuus siedettävät. AUX-in löytyy, eipä oikein muuta maininnan arvoista
* Tavaratilan välipohja on vähän kaksijakoinen juttu... Sen saa kahdelle eri korkeudelle, ja sen alle mahtuu kummassakin asennossa varsin paljon tavaraa (varapyörä ei kuulu suomivarustukseen ja sen kaukalo on tyhjä)... Mutta mitäs sitten kun kontti on täynnä ja tarvitsee ottaa jotain sieltä alta?
* Opelmaiset, välittömästi keskiasentoon palautuvat rattiviikset herättävät aluksi kummastusta, mutta niihin tottuu nopeasti. En keksi mitä hyötyä tuosta ominaisuudesta voisi olla?
* Ajonvakautusjärjestelmää/vetoluistonestoa ei saa kytkettyä pois (ehkä sulakkeen irroittamalla?) - eipä toisaalta ollut minkäänlaista tarvettakaan ko. toimenpiteelle.

Omistusaika 8.2.2021 - 24.11.2021 eli melkein 10 kk
Kilometrejä kertyi 169511 -> 183980, yht. 14469
Kulutus keskimäärin 6.02 l/100 (min 5.18 / max 8.02)

Poissa dneproshin

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1640
  • Innokas käyttöautoilija
Tässäpä nykyisen perhekulkineen taustatarina, kopioituna suoraan toiselta foorumilta (teksti on sitten vajaan parin kuukauden takaa):

Jossakin vaiheessa kesällä jouduin toteamaan, että perheemme 16 vuotta vanha varsinainen käyttöauto alkoi viihtymään enemmän pukkien päällä kuin liikenteessä... Laitoin varaosatilausta toisensa perään, mikään ei tuntunut riittävän - purkaessani autoa löytyi koko ajan enemmän ja enemmän väljistyneitä tai rikkinäisiä osia ja ruostetta. Tuumailin ja laskeskelin, eihän tässä ole mitään järkeä... Aloin selvittelemään minkälaisia vaihtoehtoja löytyisi ja mihin hintaan, otin vertailuun mukaan jopa ihan upouusiakin vaihtoehtoja.

Toyotalta löytyi aika hyvän kuuloinen tarjous: Corolla Touring Sports 1.8 Hybrid Active Edition (+hybridipaketti) vuodeksi 299 e/kk. Ajattelin että täytyyhän tuosta nyt jotain olennaista puuttua... Talvirenkaat kenties? Selvittelin lisää, ja näköjään tuo "hybridipaketti" on suomeksi jotakuinkin "talvirenkaat aluvanteilla + kumimatot". Mites ajokilometrit sitten? => Tarjous sisältää ekalle vuodelle 19 tkm ja ensimmäinen huoltokin (15 tkm) kuuluu hintaan.

No nythän alkaa vaikuttaa lupaavalta... Voisihan tuota vuoden ajan kokeilla => Ei muuta kuin tuumasta toimeen ja koeajoa varaamaan. Lukemieni testien perusteella uuden Corollan jotakuinkin kaikki ominaisuudet vaikuttivat olevan varsin hyvällä tasolla. Koeajolla totesin, että tää hybridivoimalinjahan todellakin on oikein miellyttävä tapaus... Helppo, vaivaton, mukava... Oikeastaan ainut mikä jäi mietityttämään oli takapenkin riittävyys kolmelle lapselle. Tästä myyjälle mainitsin, ja hän hövelisti tarjosi auton vielä yönyli koeajoon. Joten siinä se nyt sitten oli, kotipihassa:



Turvaistuimen sovittelua:





Tilaa ei keskipaikalle jää liikaa, mutta kyllä siinä 10-vuotias pystyi istumaan. Harmillisesti isofix pakottaa turvaistuimen varsin kauas ovesta. Varmaan tuossa on sivutörmäystä ajateltu. Autossa pahin puute on siis takapenkin leveys, mutta sen kanssa pärjättäisiin kyllä => Kauppojen tekoa voitaisiin siis jatkaa.

Neuvotteluissa selvisi, että kyseessä on 5 vuoden osamaksusopimus ilman käsirahaa ja taatulla hyvityshinnalla. Hyvityshinnat on laskettu 1 vuoden ja 5 vuoden kohdalle, auton voisi palauttaa toki milloin tahansa. Kilometrejä 15 tuhatta / vuosi, poislukien ekalle vuodelle 19 tuhatta - pitäisi riittää meidän ajoille. Eli hallussapitoajalta maksetaan vain arvonalenema ja kulut. Plus tietysti vakuutus, vero ja polttoaine. Ja se ensimmäinen huoltokin siis sisältyi tuohon tarjoukseen. Laskeskelin että jos auto veisi bensaa 5.5 litraa sataselle ja sillä ajettaisiin 15 tkm/vuosi, tulisi kokonaiskuluiksi n. 500 e/kk => hieman vähemmän, kuin tänä vuonna on mennyt siihen alussa mainittuun "ykkösautoon"... No se on vanha painava diesel-neliveto, mutta kaikkea ei voi saada... Uuden takuunalaisen pelin houkutus kävi ylivoimaisen suureksi... Siinäpä sitten laitettiin pakettiin vielä mukaan moottorin+sisätilan lämmittimet ja metalliväri, niistä tuli parisen kymppiä lisää kk-hintaan. Sopiva auto löytyi Malmösta, joten toimitusaikakaan ei olisi kohtuuton. Tilaus tehtiin 19.7. ja toimitus oli 20.8. Väriksihän valikoitui aina tyylikäs musta:





Eka uusi auto meillä... Pelkästään se tuntui jo äärimmäiseltä ylellisyydeltä. Vaikka kyseessä on tavallinen perheauto eikä mikään premium-luokan peli, niin löytyyhän tuostakin kaikenlaisia varusteita, joiden olemassaolosta olin aikaisemmin vain lukenut autolehdistä... No niihin tottui nopeasti, ja jatkossa ei tietenkään voi enää ilmankaan olla :P



Nyt on reilut 4 tonnia mittarissa ja toistaiseksi ei oikeastaan mitään pahaa sanottavaa autosta. Yksi vastoinkäyminen matkalle mahtuu, oikea takarengas puhkesi ja hinuri vei auton rengasliikkeeseen. Bestdrive-ketjun putiikki tarjosi alle nimikkorenkaansa - joka on Continental-konsernin halpismerkki (autossahan oli ensiasennuskumeina ContiEcoContact 6:t). Ehtaa Continentalia ei olisi hyllystä löytynyt samalle päivälle - erikoista, kun rengaskoko tässä on tuo nykypäivän luultavasti yleisin mahdollinen eli 205/55R16.

Talvirenkaatkin tuli laitettua jo alle. Ne (HKPL9) oli pyöräytetty melkein samanlaisille vanteille kuin kesäkumitkin:



Talviominaisuuksista ei vielä ole kokemuksia - kai tuolla pärjää kun kerta TM talvivertailunkin voitti. Oletus on että 2-vetoinenkin nyt sentään suurimman osan ajasta kykenee liikkumaan tuolla hoidetulla tieverkostolla.

Loppuun vielä tunnelmakuva hämärästä:



Räpsygalleria:
https://flic.kr/s/aHsmWrRLG8
« Viimeksi muokattu: 15.12.2021, 12:23:45 kirjoittanut dneproshin »

Poissa dneproshin

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1640
  • Innokas käyttöautoilija
Sitten ihan tämänpäiväinen julkaisu:

Corollan talviominaisuuksista lyhyesti... Etenemiskyky tuntuisi riittävän ja suhteellisen vakaasti etenee. Tokihan luistoneston valo vilkkuu varsin ahkerasti ja keula hieman hakee kun liukkaalla alustalla pyytää lisää nopeutta... Mutta etuvetoiseksi ihan mukiinmenevä tapaus mielestäni.

Yksi ryppykin rakkauteen tuli, kun toissapäivänä huomasin että pesuneste lakkasi suihkuamasta tuulilasille (mittarilukemassa n. 6800 km, näin sivuhuomautuksena). Ensimmäinen oire ilmaantui parisen viikkoa sitten, nestettä ei tullut eikä myöskään ilmoitusta sen loppumisesta. Ihmettelin asiaa tovin, täytin säiliön - ja sehän auttoi. Omituista, olin aivan varma että mittaristoon tulisi ilmoitus kun neste on vähissä - muistelin sellaisen tässä joskus nähneeni.

Tuossa välillä olikin sitten kovempia pakkasia eli lasinpesurille ei tullut käyttöä ollenkaan. Kelien lauhduttua kävin ajelemassa ja totesin että eipäs taaskaan tule nestettä. Voisiko olla jäässä joku paikka? Suuttimilla ei näytä olevan lämmitystä, ja moottorin lämpökään ei taida päästä niitä hellimään tarpeeksi - ovat aivan konepellin takareunassa. Ihmettelin, sulattelin, testailin... Ajovaloille kuitenkin tuli nestettä aina välille, mitähän hittoa... Otin tuulilasin pesusuuttimille menevän letkun irti liittimestä konepellin alta ja puhaltelin molempiin suuntiin - kyllä siellä ilma liikkui. Minkäänlaista pesurin pumpun ääntä ei kuulunut => Tarkistetaanpa sulakkeet. Konehuoneesta löytyi kaksi sulakerasiaa, ne auki:



Ei löytynyt "Washeria" tai muutakaan sopivan kuuloista:



(Jos tarvetta tutkia tekstejä tarkemmin => klikkaamalla kuvaa pääsee zoomailemaan)

Käyttöohjekirjan mukaan sisälläkin pitäisi olla vielä yksi sulakerasia (ja 2-litraisessa olisi myös takakontissa), mutta en löytänyt sitä eka yrityksellä... Ajattelin jo soitella huoltoon, mutta ennen sitä kokeilisin vielä kerran - ja löytyihän se:



Eli tuolla nurkassa, aika hyvin piilossa satunnaisilta katseilta:



En millään saanut kantta pois paikoiltaan, joten pari ruuvia ja pari klipsiä auki ja raotin verhoilumuovia:



Toisella kädellä käänsin kannen klipsiä ja toisella vedin sen pois paikoiltaan (voi järki taas mikä työskentelyasento...). Kannen tiellä oli jotain piuhasarjaa ja konepellin avausvaijeria niin ei mahtunut pelkän painovoiman avulla tippumaan...





Ja bingo, sieltähän löytyi kaivattu "washer":



(Jälleen klikkaamalla kuvaa pitäisi päästä zoomailemaan...)

Ja sehän oli selvästi palanut. Olisiko sitten jossakin vaiheessa suuttimet olleet jäässä ja sen takia päässyt sulake napsahtamaan.

Seuraava takaisku: Corollassa on mini "lowprofile" -sulakkeet, ja eihän minulla sellaisia ollut... Konehuoneen rasiasta löytyi kolme varasulaketta, mutta ei tietenkään 15-ampeerista. Päädyin lainaamaan konehuoneen isommasta "sähkökeskuksesta" jonkun vähemmän tärkeän kuuloisen sulakkeen - uhriksi valikoitui "P/OUTLET NO3". Vaihtohan oli helppo, kunhan ensin sain revittyä sulakepihdit irti rasian kannesta. Ehjän sulakkeen myötä pissapoika heräsi henkiin, loistavaa! Kannet ja verhoilumuovit paikoilleen, koeajolle... Ja kaikki toimii hienosti. Paitsi varmaankin se outlet kolmonen, jonka sijainnista ei toistaiseksi ole havaintoa.

Ostoslistalle mini-lowprofile sulakkeita jonkin näköinen sarja. Jälkikäteen ajateltuna oli ihan fiksu veto ottaa lainasulake konehuoneesta, ei tarvitse (toivottavasti) enää puuttua tuohon käsittämättömän hankalasti sijoitettuun jalkatilan sulakekeskukseen.

Poissa TapioR

  • Aamun virkuhko
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1945
  • S60 T6 AWD -11
Mielenkiintoinen juttu, itsekin jotain tuollaista teen seuraavaksi autoksi.
460 1.7 SE -92 ->S40 1.8 -96 ->S40 2.0T -03  ->S60 2.4 T5 -07 ->S60 3.0 T6 A AWD Summum -11 , Honda Goldwing 1500 -90 Kemi

Poissa jonze

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2064
    • jonze_photos
Mul oli tollanen 2020 hybridi farkku corolla viikon käytös kun oma auto oli maalaukses. Pakko sanoa että aivan järjettömän huonot penkit ja moottori todella tehoton. Auto ei herättänyt mitään tunteita paitsi ulkomuoto on onnistunut. Viikon ajossa keskikulutus oli 9 pintaan kaupunki ajossa. Pidin sitä kovana lukemana hybridille. Toki talvi varmaan vaikutti asiaan.

Volvo s40 D3 classic 2011
Bmw 118 m-sport 2013
Mersu clk 230 kompressor -98 avo
Insta @jonze_photos

Poissa laatikkovika

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5019
  • Voi muoviämpärin muoviämpäri
Japsit on niin pieniä että ne mahtuu seisoon tuonne jalkatilaan ja työskentelyasento on hyvä. :)
S60 T5 BSR   UNLEASH YOUR BEAST
PIDÄ TUNKKIS!       
https://youtu.be/lS3b1EaTSwk
Perheen kulkineet S60 T5-2001, S60 2.0T-2002, S40 T5-2005

Poissa dneproshin

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1640
  • Innokas käyttöautoilija
Mul oli tollanen 2020 hybridi farkku corolla viikon käytös kun oma auto oli maalaukses. Pakko sanoa että aivan järjettömän huonot penkit ja moottori todella tehoton. Auto ei herättänyt mitään tunteita paitsi ulkomuoto on onnistunut. Viikon ajossa keskikulutus oli 9 pintaan kaupunki ajossa. Pidin sitä kovana lukemana hybridille. Toki talvi varmaan vaikutti asiaan.

Tunteitahan nää ei herätä... Itsekin pidän lähinnä -70-80-lukujen autoista. Omiin vertailukohtiin nähden 1.8 hybridi tuntuu ihan pirteältä, ja teho suhteessa kulutukseen ja auton hintaan on omasta mielestäni lähinnä ennenkuulumattoman hyvä :P Tämän seuraaja kylläkin lienee joku hännällinen vekotin, meidän ajoprofiili sopinee aika hyvin sellaiselle.

Toyotan e-CVT-kuminauhalaatikkoakin usein moititaan, omasta mielestäni sekin on loistava. Lähtee liikkeelle tasaisen rivakasti, täysin nykimättä ja voimaa on helppo annostella kaasupolkimella. Kone toki huutaa kiihdytyksessä ja ne monien kaipaamat "vaihdot" puuttuvat - en ymmärrä mihin niitä tarvitaan, omasta mielestäni tasainen veto on aivan mahtava juttu, antaa koneen huutaa vaan, kuulostaakin ihan hyvältä nelipyttyiseksi!

Penkit ovat mielestäni ihan tavallista tasoa, kuten Yariksessakin. Vertailun vuoksi mielestäni 740:n etupenkit ovat erinomaiset ja 850:n vielä siitäkin hieman paremmat. Tuon -98 Micran penkit taas ovat aivan umpisurkeat - tosin niilläkin istuin ja ajoin ongelmitta ja ihan tyytyväisenä, vaikka selkänojastakin joku rautaosa oli jo tullut näkyville :P Eipä minusta ainakaan autotoimittajaksi olisi, kirjoittaisin varmaan lähes aina että jokin ominaisuus on "tavallinen" tai "ihan ok" (tyypillinen Toyota-asiakas taidan olla...)

Kulutushan näissä pitäisi pienentyä mitä enemmän kaupunkiajoa tulee... Toki kylmällä koneella pätkäajoa lienee myrkkyä näillekin... Meillä auton näyttämä kulutus pysynyt alle 5.5 litrassa. Onko tuohon 9 litran lukemaan mitän vertailukohdetta, paljonko joku muu menopeli on vienyt vastaavassa ajossa?

Poissa puliukk0

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2892
  • Luftmassenmesser Hitzdraht-Jetronic
Viimisissä hybridi auriksissa oli ainakin paremmat penkit kun ekoissa.

Itte tyytyväinen toho ekopönttöön kun siinä jenkeille suunnitellut löllöpenkit. Ei tuu niin järjettömän ikävä 940 penkkiä.

Ainakin GR varustelussa corolloissa tulee paremmat penkit, liekö myöhemmin nekin muuttuu "normi" penkeiksi?
-Toyota Prius -04 "Ekopönttö"
-Nissan 200sx S13 1JZ-GTE VVTi '92
-Wäärin Wirittäjä #2 / Helsinki Highriders #1 (Kouvolan korottajien alajaos)

 

Elekma  Autoracing