Kulkukoira  Proturbo

Volvo 144 (69), 960 (95), 940 (98), V70 (98) + oheisromut

  • 92 Vastauksia
  • 24459 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Pikku-Matti

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 355
  • www.vrcf.fi
Tämmöinen laite tulee nyt käsittelyyn. Ostettu jo 2004, ajettu ja rällätty pari kesää kunnes joutui telakalle brittipyöräprojektien vuoksi. Ja taisihan siinä sitten tulla jokunen 240:kin Volvo käsittelyyn. Mutta nyt aloitetaan tämän laitto. Tavoitteena rakentelu 70-luvun hengessä ja niin, että kaikki alkuperäiset osat jäävät talteen ja perikunta voi sitten tehdä tästä vaikka kaikkien sääntöjen mukaisen museoauton.



Alusta aikanaan suojattu ja 95 prosenttisesti erittäin hyvässä kunnossa. Paikkoja tarvitaan varapyörien koteloiden etuosiin sekä takaiskareiden yläpäihin. Keulaa on kolhittu, mutta sitä varten on jemmattuna hyvät ehjät keulapalat. Vaikka kuva näyttääkin muuta, niin maalipinta on ehostamisen tarpeessa. Rakentelu aloitetaan niin, että tiukempi tekniikka siirretään tähän "Lennusta" ja hoidetaan nuo tarvittavat hitsaushommat. Ja kuvassa olevat renkaat ovat vain olleet mallina tuossa - ei oikein tunnu nätisti istuvan.  ;)
« Viimeksi muokattu: 13.11.2020, 19:12:50 kirjoittanut Pikku-Matti »
Dont mess with grey bearded men!

Poissa hukka

  • Hukkapätkä
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2602
    • Mun V70
Vs: Volvo 144 -69 "Blackie"
« Vastaus #1 : 25.12.2015, 15:23:52 »
Hienon näköinen 144.
Onko millainen sisältä?
V70 mk1. Tdi+man. 1998.

Poissa Pikku-Matti

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 355
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 144 -69 "Blackie"
« Vastaus #2 : 25.12.2015, 17:08:35 »
Istuinten verhoilu on vinyylin sijasta kangasta, väri valkoinen tai nyt vähän likainen valkoinen



Ajattelin laittaa tilalle 164:n valkoiset nahkapenkit. Ne sopivat myös oviverhoilun väriin. Etuistuimiin tulee samalla niskatuet, jotka tästä vuosimallista vielä puuttuvat.
Dont mess with grey bearded men!

Poissa jen

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4622
  • OHO! tuli vähän äkkiä......
Vs: Volvo 144 -69 "Blackie"
« Vastaus #3 : 25.12.2015, 17:17:37 »
hieno on peli! ;)
mikään ei ole niin lopullista kuin väliaikainen!

Poissa hukka

  • Hukkapätkä
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2602
    • Mun V70
Vs: Volvo 144 -69 "Blackie"
« Vastaus #4 : 25.12.2015, 17:53:05 »
Ei niskatuet kuulu noin vanhaan. :)
V70 mk1. Tdi+man. 1998.

Poissa Juhizz

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2351
    • VolvoRyhmä@Facebook
Vs: Volvo 144 -69 "Blackie"
« Vastaus #5 : 26.12.2015, 10:33:30 »
Samoilla linjoilla Hukan kanssa, niskatuettomuus säilytettävä  :D

Nuo penkit vain puhtaiksi niin on sitten kesäkelilläkin mukavampi istuskella kuin nahkasitseillä.

Sataneljäkympit lämmittää aina mieltä.

Poissa Pikku-Matti

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 355
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 144 -69 "Blackie"
« Vastaus #6 : 01.01.2016, 23:59:14 »
Ei niskatuet kuulu noin vanhaan. :)

Jep, jep, kyllähän tuossa perää on. Ja muistaakseni 164:n etupenkit eivät taida ihan heittämällä mennä tuohon, vaan penkkien kiskot vaativat muutoksia.

Auton alla näyttää tältä kun ruostesuojaa on hieman pyyhitty pois. Mielenkiintoista on, että pohja on tuon värinen vaikka auto on musta.



Keula on joskus ottanut osumia, joten puskurissa on päällä kuhmu, maskissa on kantti ja alimmaisin keulapelti on mutkalla (sisälokari näkyvissä). Mutta näihin kaikkiin on korvaavat osat jemmassa ja ne laitetaan moottorin vaihdon yhteydessä paikoilleen. Samalla ruosteetkin saadaan siistittyä pois.



 
Dont mess with grey bearded men!

Poissa Pikku-Matti

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 355
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 144 -69 "Blackie"
« Vastaus #7 : 19.04.2016, 20:45:50 »
Muiden projektien jälkeen päästään tätäkin työstämään. Kuten näkyy niin monta vuotta on odotusta takana.



Tällä viikolla vedetään auto ulos tallista, tehdään pintapuolinen puhdistus ja sen jälkeen nostetaan kone moottoripukkiin. Koneeseen vaihdetaan öljypohjan tiiviste sekä etu- ja takapään "kopat"  korvataan stefallisilla versioilla (päästään eroon vuotavista huopatiivisteistä). Jos elimenluovuttaja 142:n kone todetaan kansiremontin jälkeen toimivaksi, niin tämä alkuperäinen kone laitetaan sitten talteen varaston nurkkaan. Tuo 142:n kone on todettu hyväksi paketiksi, mutta toisena vaihtoehtona on 60 tkm peruskorjauksen jälkeen ajettu B20B (tai D)-mylly. Sitä varten on aikanaan hankittu Weberin DGV ja Misabin imusarja. Tämä olisi hieman kesympi paketti kuin 142:n tuplakaasarirakennelma, mutta alkuperäistä paljon käytettävämpi nykyliikenteessä.
Dont mess with grey bearded men!

Poissa Pikku-Matti

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 355
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 144 -69 "Blackie"
« Vastaus #8 : 22.06.2016, 12:31:00 »

Ja noin on kone heivattu pois ja laitettu telineeseen odottamaan siistimistä ja uutta öljypohjan tiivistettä. Konetila on siisti eikä ruostetta juuri näy. Maalipinta on tosin himmentynyt, mutta eiköhän tuolla pärjäillä. Etupalkki on myös ehjä ja ruosteeton molemmin puolin. Tältä osin päästään helpommalla (välillä vaihteeksi, yleensä ongelmakierre syvenee mitä pidemmälle edetään). Hankinnan puolelle menee kaikki haurastuneet letkut ja eikä nuo etutukivarsien kumitkaan kovinkaan riemukkailta vaikuta. Ja kaikissa tukivarsissa on kevyt pintaruoste. Keulasta siis lähdetään liikkeelle: tukivarret kuntoon, letkut kuntoon sekä puskuri, maski ja puskurin aluspelti vaihtoon. Katsotaan sitten mitä uutta vauhdissa löytyy.


Dont mess with grey bearded men!

Poissa Pikku-Matti

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 355
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 144 -69 "Blackie"
« Vastaus #9 : 12.04.2017, 11:34:06 »
No niin, meidän Volvo-tiimin toinen jäsen on sitten hautausmaalla, mutta puolen vuoden lamaannuksen jälkeen jatkan tätä projektia suunnitelman mukaan. Suunnitelma on kuitenkin aika hyvä, osia on haalittu valmiiksi ja ratin taaksekin tekee taas mieli (aiheuttamaan kylillä hämmennystä).

Keulapala on nyt menossa vaihtoon. Alkuperäinen lommoinen varastoon jemmaan ja melkoisen hyvä vaihtopala, jossa on ilmanottorivat, tilalle. Ensin vaihtopalan hionta ja maalaus mustaksi. Otan samalla lokasuojatkin irti ja vaihdan etupään tuennat tuoreemmaksi. Jos intoa riittää, niin lokasuojat vaihdan isompiaukkoiseen versioon - mahtuu levät kumit paremmin alle.



Joo, kuva on aika hämärä ja näkyyhän tuossa yläkulmassa meikäläisen sormikin, äh ???
Dont mess with grey bearded men!

Poissa Pikku-Matti

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 355
  • www.vrcf.fi
Jatketaan uudella otsikolla ja otetaan koko arsenaali mukaan niin on välillä jotain kerrottavaakin.

Tällä hetkellä talvehtimassa: 142 (tarttee kaikenpuolisen korin läpikäymisen), 960 (pakosarjan tiivisteet vaihtoon ja yksi peltipaikko takapyörän kaareen), 940 (vain pesua ja vahaa vailla)

144:sta olen hiljalleen toisen takaiskarin yläpään ympäriltä kaivellu törkyjä pois niin saan koko paikkoalueen selville. Ja sen lisäksi paikko varapyörän kotelon etupuolelle. Ja sitten samat temput toiselle puolelle. Siinä pitäisi Kemppi-hommat sitten olla. No joo, tuo siis toiveikas ajatus.



Vähän aikaa oli mulla myynnissä Amazonissa ollut B20:n lohko, mutta uteliaisuus voitti ja aloin siistimään koko murikkaa. Toiseen ylikokoon porattu (löytyi merkintä .030) ja ilmeisen vähällä käytöllä ollut sen jälkeen. Nyt varovasti käsin pyörittelyä. Sen jälkeen suojauksia ja soodalla puhaltaen törkykerros pois pinnasta.
 





Dont mess with grey bearded men!

Poissa h4nkki

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 311
  • Dieselisti
Laita nyt 142:sta joku fiilistely kuva, kun ei olla aikoihin nähty..  S*
Takavetoisia menneitä:142 Deluxe 1971-> 144 GL 1972-> 340 GL 1987-> 245 SE 1993
Etuvetoisia menneitä: V70 Tdi 1998->440Tbo 1990-> 460 1,8i 1994-> V40 D2 2014-> V50 D5 2008->V70 D3 2013->S60 D3 2011

Nyt käytössä:  XC60 2014 ja volkkari

Poissa Pikku-Matti

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 355
  • www.vrcf.fi
Tästä ei ole ulkonäkö juurikaan muuttunut. Kori kyllä kaipaa paikkailua ja maaliakin  :D.  Kansi oli irti kun veteli jostain ilmaa sisuksiin, mutta nyt kevyen oikaisun ja uuden tiivisteen kanssa ok. Ja hyllyssä olisi alustaa varten uutta osaa kunhan vaan olisi puhtia laittaa.


Dont mess with grey bearded men!

Poissa h4nkki

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 311
  • Dieselisti
Tästä ei ole ulkonäkö juurikaan muuttunut. Kori kyllä kaipaa paikkailua ja maaliakin  :D.  Kansi oli irti kun veteli jostain ilmaa sisuksiin, mutta nyt kevyen oikaisun ja uuden tiivisteen kanssa ok. Ja hyllyssä olisi alustaa varten uutta osaa kunhan vaan olisi puhtia laittaa.


On se vaan..  S*
Takavetoisia menneitä:142 Deluxe 1971-> 144 GL 1972-> 340 GL 1987-> 245 SE 1993
Etuvetoisia menneitä: V70 Tdi 1998->440Tbo 1990-> 460 1,8i 1994-> V40 D2 2014-> V50 D5 2008->V70 D3 2013->S60 D3 2011

Nyt käytössä:  XC60 2014 ja volkkari

Poissa jonze

  • VRCF Ry jäsen 2023
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2061
    • jonze_photos
Tästä ei ole ulkonäkö juurikaan muuttunut. Kori kyllä kaipaa paikkailua ja maaliakin  :D.  Kansi oli irti kun veteli jostain ilmaa sisuksiin, mutta nyt kevyen oikaisun ja uuden tiivisteen kanssa ok. Ja hyllyssä olisi alustaa varten uutta osaa kunhan vaan olisi puhtia laittaa.



Mites paljon tätä on madallettu kun näyttää niin matalalta, komia se on  8)
Volvo s40 D3 classic 2011
Bmw 118 m-sport 2013
Mersu clk 230 kompressor -98 avo
Insta @jonze_photos

 

Futurez  Kulkukoira