Elekma  Autoracing

Volvo 144 (69), 960 (95), 940 (98), V70 (98) + oheisromut

  • 92 Vastauksia
  • 24555 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Pikku-Matti

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 357
  • www.vrcf.fi
No niin, iskarin yläpään kiinnityksen tukiläpykkä poistettu ja alta löytyi juuri sitä mitä odotinkin. Sisäpuolelle on tosiaan hitsattu "paikko" tämän rähjän päälle (näkyy valkoisena tuossa kuvassa). Nyt tuon vanhan paikon poisto ja samalla on tutkittava kuin laajalti mätää on muutoinkin poistettava. Ja sitten uutta peltiä leikkaamaan ja taivuttamaan.


Dont mess with grey bearded men!

Poissa Pikku-Matti

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 357
  • www.vrcf.fi
Ensimmäisen leikkauksen jälkeen näytti tältä. Vielä otin reunoista pehmeitä pois ja reunoja suoriksi. Ja nuo muutamat reiät sivussa on myös huomioitu.

Tein sitten paikkopalan yhdestä kappaleesta, mikä oli tälläiselle ei-peltisepälle + huonoille työkaluille aikoimoinen takominen, kun sattuu tuon suoran pellin lisäksi myös olemaan pyöränkotelon kaarta eri suuntiin  :idiot2:. Olisi ollut helpompaa tehdä useammasta palasta, mutta tehty mikä tehty  ::). Laitan kuvaa siitäkin kunhan iskarin tukikolmio on hitsailtu paikoilleen.


Dont mess with grey bearded men!

Poissa Pikku-Matti

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 357
  • www.vrcf.fi
Joo, taas olin laajentamassa projekteja yhdellä komponentilla lisää, mutta sitten tuli herätys ja laitoin SU:t myyntiin. Kun kerran hyllyssä on käyttämätön Weber DGV ja imusarja (+ kasa suuttimia), niin miksi saneerata SU:t? No, kyllähän SU:t ovat sportimman näköiset, mutta kun tekemistä on muutenkin ihan tarpeeksi :buck2:

Sen verran tuplien kuoria availin, että totesin jonkun näitä aikojen kuluessa huoltaneen - aika hyvänoloista osaa sisällä on. Tosin kohokammioiden sisälle en kurkkinut. Ainakin puhdistus, tiivistevaihtoja ja käyttötangon klapin korjaus tarvitaan.



Dont mess with grey bearded men!

Poissa Pikku-Matti

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 357
  • www.vrcf.fi
144:n ohella yritetään tässä keväällä saada myös 960 liikenteeseen. Edellinen omistaja oli vaihtanut kunnioitettavan määrän uutta osaa mm. jäähdytin, katalysaattori, bensapumppu, ohjaustehostimen letkua/putkea, käsijarruvaijerit, uudelleen verhoillut ovipahvit jne.



Itse olen punnertanut etupään osat tiukempiin ja taisihan siinä tulla etujarrujakin päivitettyä.



Nyt keväälle olisi tosiaan pakosarjan tiivisteiden vaihto, vasemmalta takaa sisälokarin ja roiskeläpän taustalta hieman hitsattavaa (ja taitaa olla samalla tarvetta paikata pyöränaukon kaartakin) ja katalysaattorin kököstelty liitos on hitsillä tiivisteltävä. Josko sitten voisi yrittää leimalle?  ::)
Dont mess with grey bearded men!

Poissa Pikku-Matti

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 357
  • www.vrcf.fi
Varastoja siivotessa ...

Onkohan tässä kaikki 140-sarjan pitkäkeppisen keskikonsolivaihtoehdot? Vai onko ollut jotain lyhempää pätkää tms.?


Dont mess with grey bearded men!

Poissa Pikku-Matti

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 357
  • www.vrcf.fi
Herätys horroksesta = pesua, vahausta, hitsausta ... ::)


Dont mess with grey bearded men!

Poissa Pikku-Matti

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 357
  • www.vrcf.fi
960:stä irroiteltu takakontin verhoilua, jotta saan paikkoalueelta piuhat ja muut palavat pois tieltä. Vielä irroitettava puskurin päällysmuovi. Radionantennin, sähköpiuhojen ja polttoaineputken takana luuraa ohkoinen muoviputki, joka menee kontin ulkopuolelle puskurin "sisälle". Mikähän tuon tarkoitus on ... kun tuo putken toinen pää on kontissa aivan vapaana?  ???

 

Dont mess with grey bearded men!

Poissa TVS

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4870
  • Kontinuerlich jetronic
Luultavasti se on tulvaletku siihen tankkausluukun alle.
LH 2.4 säätöä Tre-orivesi-mänttä-seudulla. YV jos tarvitset säätöapua.

Poissa Pikku-Matti

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 357
  • www.vrcf.fi
OK, kunhan puran rojua edestä niin täytyy katella letkun toiselle päälle paikka.  ;)

Silleen kävi, että kun aloittelin puskurin päällyksen purkua, niin totesin tarpeelliseksi irrottaa myös koko vetokoukkuhässäkän. Pirun ruosteessa ja ties mitä löytyy korin ja koukun rakenteiden välistä. Taitaa sitten helpottaa päällysmuovinkin irroitusta.  ???

Ja kun kaikki menee putkeen, niin S70:n kuskin puoleinen vetari alkoi ääntelemään. Tai vetariksi oletan kun kääntyessä (eteenpäin tai taaksepäin) ja vedossa rutinaa kuluu. Suoraan mennessä ei vielä juurikaan.

Onneksi 940 on ajokuntoinen joten otin sen eilen liikenteeseen. Ilmaa renkaisiin, polttoainetta tankkiin ja ajoon. Mukavahan tuolla on ajella  :)
« Viimeksi muokattu: 22.04.2020, 15:07:01 kirjoittanut Pikku-Matti »
Dont mess with grey bearded men!

Poissa Pikku-Matti

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 357
  • www.vrcf.fi
No niin, 960:n takapuskuri irti. Näkyvissä vielä vetokoukun ruosteinen runko, joka on poistolistalla. Vetoauto kun on erikseen.



Ja tämmöistä sieltä puskurin päällysmuovin alta löytyi - tosin osahan oli jo näkyvillä muovin ulkopuolella. Siitä sitten paikkopalojen tekoon. Onneksi repsikanpuoli on kunnossa.


Dont mess with grey bearded men!

Slerbahuuli

  • Vieras
Luin topicin läpi...

...syvä kumarrus ja hattu päästä.

Poissa Pikku-Matti

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 357
  • www.vrcf.fi
Ei mee taas käsikirjoituksen mukaan ...  >:(

960 pötköttää nosturin päällä odottaen jatkotoimia. Takakaaren korjauspalakin on jo hommattu.

S70 päätti antautua etupään tukivarsien ja nivelten osalta (kaiken lisäksi hyvin yhteen ruostuneet). Olin jo aloittamassa purkua koko autolle, mutta eihän se enää suostunut liikkumaan pihalta hallille. Jollain sinne revittävä  ::)

Positiivista: kävin jälleen kauppaa tunnetun juvalaisen Volvo-harrastajan kanssa. Lupausten mukaisesti 940 on katsastettu ja huollettu. Aloitin ulkokuoren myllytyksen. Sen jälkeen sisätilat siistiksi.



Dont mess with grey bearded men!

Poissa Pikku-Matti

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 357
  • www.vrcf.fi
No niin, "uudessa" 940:ssä on tai oli sisällä aika vahvat aromit niin että silmiä kirveli  :o

Asia korjaantui huomattavasti pelkän takakontin verhoilun ja lisäistuimen poistamisella. Ja samalla hävitin pari hiirenpesää ;D. Uudet kontin verhoilut sekä lattiaverhoilut koko autoon on jo varattuna. Myös takapenkki on melkoisen tuhraantunut ja on sielläkin hiiren jätöksiä ja pesäkoloja. Korvaavan takapenkin sain hommattua, kuosi poikkeaa hieman alkuperäisestä. Kuvassa istuinosat kevyen puhdistuksen jäljltä. Myös samalla kuosilla oleva kuskinpukki on jo varastossa.



S70:stä kirjaimellisesti revin irti oikean puolen hyvin kiinni ruostuneen alatukivarren. Vääntyneistä ja voimalla murjotuista/korjatuista korvakkeista päätellen jonkinlainen kolari on joskus sattunut. Auto kulkee nätisti suoraan vikuroimatta, mutta ohjauskulmien säätöä olisi kaivannut ainakin renkaiden ulkoreunojen kulumisesta päätellen. Lienee noilla korvakkeidenkin asennoilla jotain merkitystä?


« Viimeksi muokattu: 23.07.2020, 20:12:31 kirjoittanut Pikku-Matti »
Dont mess with grey bearded men!

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7579
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Eikö se riitäkään kun vaan pitää ikkunat auki ympäri vuorokauden :D Tasan samanvärinen 745 D24T kärysi aina koneen lämmetessä ennen kuin sain kaikki rotanjätökset pestyä pois koneen koloista. Niitä riitti.

Jotain S70 on kokenut kun korvallinen näyttää noin pahalta.
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   245 -92 "B6284T"   850 -94 D5 AWD
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa Pikku-Matti

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 357
  • www.vrcf.fi
Joo, ihmettelin pihamaalla, että mikä käryää - sehän on se purettu takakontin verhoilu muhimassa tallin edessä   :D :D

Kyllä tästä hyvä tulee, niin hyvä, että kun aika jättää tästä autosta niin pitää ottaa penkit ja verhoilut talteen seuraavaan kohteeseen  ;)

Tota B230FD-konetta pitää ihmetellä, paljon paremmin ja herkemmin kulkee kaupunkinopeuksissa kuin oletin. Eihän siinä tietysti ole B230FT:n vääntöä, mutta kuitenkin ...
Dont mess with grey bearded men!

 

Puotilan autokorjaamo  RallyBaron