Elekma  Autoracing

B230FT uusiokäyttöön

  • 5 Vastauksia
  • 3528 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Oski

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 235
  • www.vrcf.fi
B230FT uusiokäyttöön
« : 27.10.2015, 20:27:17 »
Olen päivittämässä kilpuriini uudempaa tekniikkaa B20:n tilalle ja päädyin tätä foorumia pitkään tutkineena B230FT moottoriin. Luovuttaja on 940 vm.-96, automaattilaatikolla. Tavoitteena alhaalta mahdollisimman hyvin vääntävä, noin 250 hv. moottori. Voimaa saa olla toki enemmänkin. Saasteet yms. ei ole rajoitteena. E85 on myös vaihtoehto.
Tältä foorumilta löytyy aiheeseen liittyvää informaatiota kaikkine linkkeineen hämmästyttävä määrä. Poimimalla jotain sieltä, toista tuolta on mulle syntynyt jonkinlainen kuva aiheesta. Kuitenkin turbo- ja ruiskutekniikka on mulle entuudestaan vieraita. Dellortoilla ja vaparilla on pärjätty tähän asti jotenkin.

Vieläkö joku viitsii kerrata pähkinänkuoressa, mitä muutoksia B230FT vaatii, että tavoitteisiini päästään? Käsittääkseni tuo 250 hp alavääntävänä pitäisi irrota varsin helposti ??? Nokka, kansi, pakosarja ja alakerta jää alkuperäiseksi. LH 2.4 on tarkoitus lastuttaa. Mutta miten turboa pitää fixata? Riittääkö kunnossa oleva alkuperäinen ahtoja lisäämällä (Hukkaporttia muuttamalla/vaihtamalla?), vai mikä on järkevintä? Rajoittaako alkuperäinen  cooleri?

Ja lopuksi vielä vähän mekaniikkaa: Onko automaattiaskisen alkuperäisestä vauhtipyörästä mitään iloa, kun muuttaa manuaaliksi? Käykö siihen mikään paineasetelma ja kytkinlevy suoraan? En ole alkuperäistä pakettia vielä purkanut. Ja onko B20 ja B230 liitospinta sama kytkinkoppaan? Koneen asennolla ei ole tässä tapauksessa merkitystä.

Amazon -66, Pyhimys -64, 2 x S60, Ford 8 NAN, MB CLA

Poissa Acke

  • Global Moderator
  • Turbo
  • *
  • Viestejä: 4406
Vs: B230FT uusiokäyttöön
« Vastaus #1 : 27.10.2015, 22:06:13 »
Orkkisturbo loppuu 200 jälkeen, isommalla mitsulla (esim 19t) pääsee lähemmäs 300 hv. Orkkiscooleri rajoittaa ja hajoaa suht helposti. Isommat suuttimet, imm ja lastut. Automaatissa ei ole manuaaliaskiin sopivaa vauhtipyörää. Penkkilappuja ja reseptejä löytyy virityspuolen viestiketjusta.

Poissa The_OttoB

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2398
  • www.vrcf.fi
Vs: B230FT uusiokäyttöön
« Vastaus #2 : 27.10.2015, 22:43:15 »
Kytkinkopan liitospinta on sama.
1000 LH-miestä puhuu autonsa lastuttamisesta ja niistä 100 saa ostettua lastun. 10 polttaa omansa. Vain yksi on nopein. Kaksitoista.

Poissa puliukk0

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2892
  • Luftmassenmesser Hitzdraht-Jetronic
Vs: B230FT uusiokäyttöön
« Vastaus #3 : 27.10.2015, 22:44:56 »
Kaasarista ruiskuksi tarttee bensapumpun ja tankkiin mieluiten loiskelevy(jä).
LH 2.4 tarttee nopeustiedon, muuten luulee ettei liikuta ja on "päästömodissa".
-Toyota Prius -04 "Ekopönttö"
-Nissan 200sx S13 1JZ-GTE VVTi '92
-Wäärin Wirittäjä #2 / Helsinki Highriders #1 (Kouvolan korottajien alajaos)

Poissa Oski

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 235
  • www.vrcf.fi
Vs: B230FT uusiokäyttöön
« Vastaus #4 : 12.11.2015, 20:39:40 »
Kaasarista ruiskuksi tarttee bensapumpun ja tankkiin mieluiten loiskelevy(jä).
LH 2.4 tarttee nopeustiedon, muuten luulee ettei liikuta ja on "päästömodissa".

Ahtoja tuli kivuttomasti rajapaineventtiilillä ja bleedillä ;D

Tämä kuuluisi ehkä jo toiseen osioon, mutta..
Pystyykö tuon nopeustiedon jotenkin ohittamaan, vai pitääkö se tavalla tai toisella LH:lle syöttää?
Volvon perää rakennelmaan ei tule, mutta kelpaako esim. vauhtipyörän trikkerikehältä otettu pulssi?
Vai onko parempia ehdotuksia? Missä muodossa ja mihin pulssi syötetään? Jos olen oikein ymmärtänyt, alkuperäinen anturi on nopeusmittaria varten ja LH sitä sitten myös tulkitsee.
Amazon -66, Pyhimys -64, 2 x S60, Ford 8 NAN, MB CLA

Poissa mikko078

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 247
  • www.vrcf.fi
Vs: B230FT uusiokäyttöön
« Vastaus #5 : 12.11.2015, 22:20:47 »

Vieläkö joku viitsii kerrata pähkinänkuoressa, mitä muutoksia B230FT vaatii, että tavoitteisiini päästään? Käsittääkseni tuo 250 hp alavääntävänä pitäisi irrota varsin helposti ??? Nokka, kansi, pakosarja ja alakerta jää alkuperäiseksi. LH 2.4 on tarkoitus lastuttaa. Mutta miten turboa pitää fixata? Riittääkö kunnossa oleva alkuperäinen ahtoja lisäämällä (Hukkaporttia muuttamalla/vaihtamalla?), vai mikä on järkevintä? Rajoittaako alkuperäinen  cooleri?



volvo 940 B230Fk
-M90 pottapyörä, sre 763 ja dieselin levy
-530 Kansi isommilla pakoventtiileillä, 1mm laskettu
- td04- 16t 1,1bar
-T-nokka
- "Mikan" sytkä- ja bensa lastut
- E85
lh 2.4 012imm
630cc suuttimet
260,7hv/5203rpm ja 450,4nm/3346



Honda accord tourer 2.2 i-cdti -06
V90 d3a -17
Bmw 325ia avo
octavia 1.9tdi -06

 

Proturbo  Autodiagnoosi