Kun oikein yleistetään, niin sähköautoissa ei ole vaihdelaatikkoa ja kun moottoria ohjataan PWM (Pulse Width Modulation) tekniikalla, niin energian kulutus on pienempi pienillä nopeuksilla kuin polttomoottorilla. Häviöt ovat pienemmät. En sitten tiedä onko sähköautoissa muita ohjaustapoja. Tietääkö joku?
Vielä yleisempää on ajaa sähköautolla 120 km/h alueella joko oikeaa nopeutta tai hieman hiljempaa. Polttomoottorilla taas ajellaan 130 - 140 km/h nopeuksia. Tätä mä en tajua miksi....
No siis lähinnä sähköautossa hyötysuhde ei riipu kuormituksesta, joten ilmanvastus on määräävin tekijä energiankulutuksen vaihtelussa nopeuden mukaan. (Periaatteessa hyvin hitaaseen mennessä ilmastoinnin tai lämmityksen energiankulutus alkaa korostua, kun niitä käytetään pitempi aika per ajomatka.)
Polttiksen hyötysuhde on vielä tavanomaistakin surkeampi kun ajetaan hitaasti, ja ilman start&stoppia se kuluttaa paikallaanseistessäkin. Sähköllä ei tule vastaavaa penaltia taajama-ajosta, mutta korkeissa nopeuksissa se ilmanvastus nostaa kulutusta.
Ja sähkiksen kulutushan on AINA suuruusluokkaa 3-4 kertaa pienempi kuin polttiksen, jos lompakolla mitataan (€/km).