Ja jos vaivautuu linkin takaa katsomaan luvut niin pelkällä sähköllä liikkuvan käyttövoimavero on noin 27% siitä mitä samasta autosta menis dieselinä.
Dieselin polttoaine on "alihinnoiteltua" eli kevyesti verotettua, koska raskaan liikenteen kilpailukyky. Tätä sitten kompensoidaan käyttövoimaverolla. Joka puraisee myös dieselhybridejä.
Kaasuautoilunkin edistämisen pitäisi edelleen olla asialistalla ja siihen näköjään paras lääke on käyttövoimamaksu + polttoaineen hinnan korottaminen. Vrt. joukkoliikenteen kilpailukyky paranee, kun kaikkea liikennettä hidastetaan (kaupunkibulevardit...).
Oman autoiluni päästöiksi olen laskeskellut jotain 50 g/km tyylistä... siis mitatun kulutuksen perusteella. Näitä päätöksiä ohjaa ihan muut syyt kuin ympäristön suojelu, vaikka muuta väitetään.
Sähköllä ajaessa säästää niin paljon, ettei tuollainen yhden-kahden tankkauksen hintaa vastaava vero tunnu missään.
Tätä epäkohtaa ollaankin paikkaamassa kilometrimaksulla. Ja onhan se tankkaaminen halpaa, kun muut maksavat lystin.... siitähän juuri on kyse, jos sekä liike- että asuinkiinteistöille asetetaan velvoitteita rakentaa (pika)latauspisteitä.
Pikamallia ne 16 A paikatkin ovat verrattuina lämpötolppiin, mistä tyypillisesti otetaan jotain 6 A virtaa max 2 h ajan.