Ovathan autottomat ennenkin rahoittaneet autopaikkojen olemassaolon ylipäätään, mikäli autopaikka ei ole erillisinä osakkeina irti asunnosta.
Hienosti olet sisäistänyt periaatteen saavutettu etu. Koska joskus ennenkin on kustannusjako tehty tyhmästi, niin asiantilan korjaamiseksi ei saa tehdä mitään.
Vanhoihin kiinteistöihin (joissa voisi sanoa sähköliittymän menevän "uusiksi") väännetään kait lähinnä oikeudesta teettää omalla kustannuksella lataukseen soveltuva tolppa jossa saattaa olla myös kulutusmittaus. Ei luulisi olevan siltä änkyrältä mitenkään pois, olipa autoton tai bensalenkkari, jos joku itse maksaa latausmuutokset omaan ruutuunsa.
Niin, halpaa on, kun riittää löäpötolpan korvaaminen lataushärvelillä. Näitä saa laiteltua muutaman, mutta lysti loppuu pian. Siellähän on kuitenkin pitkä rivi tolppia yhden 25 A paukun perässä, joten loppuu teho hyvin äkkiä kesken. Ei wanhoissa taloissa ole kaapelointia mitoitettu kestämään kuin pelkät lohkolämmittimet (n. 3 A per auto) ja silloinkin varmaan oletuksella, ettei joka iikalla ole naru kuitenkaan kiinni.
Siinä käy sitten sillai, että parille ensimmäiselle annetaan lupa laittaa se 500 € latauspiste omalla kustannuksellaan ja kun seuraavat 5, 10 tai 15 haluaa myös, niin kieltää ei voi, koska yhdenvertaisuus. Sitten pääseekin yhdenvertaisuuden nimissä kaikki osakkaat maksamaan sähköremonttia. Mutta sehän jo todettiin reiluksi ja järkeväksi.
Paljon fiksumpi olisi tämä ratkaisu, missä joku ulkopuolinen palveluntarjoja rakentaa latauspisteet ja hankkii niille erillisen sähköliittymän. On paljon nopeampi tie kuin kierrättää tarveselvityksiä, suunnittelua yms. yhtiökokousten kautta, mihin vierähtää helposti pari vuotta. As Oy pääkeskusta kun aletaan ronkkimaan, niin siinä tulee äkkiä pullataikinaefektiä.