Relevanttia uusien autojen markkinoiden osalta on kuitenkin verrata niitä uusia autoja keskenään mitkä on nyt myynnissä.
Puhelimella lainailu vaikeaa, mutta isoilta osin olen samaa mieltä. Tuon pätkän lainasin koska...
Tosi on, että 20v päästä jos valitsen 15v auton, niin edullisia (alle tonni-kaks) sähköautoja ei ole. Tai jos on, epäilen miissä olevan jonkin muun kuin jarruvian.
Tosin, ostaisinko 20v päästä 15v vanhan polttomoottoriauton....en. Päästölaitteistot ym ovat monimutkaistuneet niin paljon, että toimintavarmuus ja korjauskustannukset ovat täysi mysteeri. Rehellinen sähköauto on toimintavarmempi, ajatteli asiaa mitnepäin vain. Ainoastaan hidas tankkaaminen on miinus. Ja toki talvella lämmitys lyhentää toimintamatkaa, polttomoottorin hukkalämpö käytetään kabiiniin (polttomoottorin kokonais-hyötysuhde paranee).
Ajele sinä vain xxk€ pommillasi. Omaani en pommiksi laske, oli takajarrut jumissa ja korjauskustannukset korjaamolla olisivat ylittäneet auton arvon. Ostin auton 420 eurolla, uusin jarrut 80 eurolla ja muutamia polttimoita muutamalla kympillä. Alatukivarret 49 eurolla ja katsastus 35 eurolla.
Tuon jälkeen kaikki tekemäni on ns "ylimääräistä" mitä olen tehnyt harrastamisen ilosta (eli samat tekisin esim sähkölle)
Toki, polttomoottori on edelleen kuluvampi ja vikaherkempi. Kohta olisi taas öljynvaihto, tulpat, suodattimet, jakopää ja pakoputken yksi liitos pitäisi uusia. Kaikki kohteita mitä ei sähköautossa ole enkä keksi ns. "Vastaavaa" vikakohdetta sähköisestä voimlinjasta.
Vaikka laskisi käyttökulut tämän hetken verotuksen mukaan, niin kannattaa aina muistaa ettei kovinkaan monella autoa pakosti tarvitsevalla ole varaa sijoittaa 2 tonnia tai enempää autoon. Tai toki voi aina näin uskotella ja ottaa lainaa, mutta näistä 1-2 tonnin auton omistajista 90% oli ihan tarpeeseen hankkineet sen autonsa eikä enempää ollut laittaa kiinni, silloin kun olin autokorjaamolla töissä.