Sähköautojen hintaa pudottaa mielestäni tällähetkellä ensisijaisesti se että uudemmat sähkärit on niin paljon parempia kuin vanhat, ja samaan aikaan autojen hintataso yleisesti putoaa nyt poikkeuksellisen hitaasti komponenttipulan takia.
Sähköautojen äkilliseen romutusintoon 10k€ arvossa en kyllä usko, tai jos niin tapahtuu, niin se on seurausta sähköautojen radikaalista arvonnoususta jonka takia noita 10k€ auroja kannattaa alkaa romuttaa varaosien takia, kun ihmiset korjauttaa sähköautoja niin innokkaasti.
Käytännössä en usko että sähköauton romuttamoon vienti tulee johtumaan akuista, koska se akku rakenteeltaan simppeli ja muodostuu isosta kasasta halpoja komponentteja (kennoja) jotka on vaan pakattu laatikkoon. Oikeasti koko akun vaihtotarve tulee vastaan vain kun kaikki tai lähes kaikki kennot akustossa hajoavat, ja käytännössä ne ei niin tee, ellei niitä jostain syystä rikota joko mekaanisesti vaurioittamalla tai sitten jollain "virityksellä" jolla se alkuperäinen yksittäisiä kennoja suojeleva rakenne on jostain syystä modattu.
Nuo kilometrilukemat on kyllä jotain teoreettista myyntipuhetta. Käyttäjäkokemuksista todellisuus noilla jokaisella n. puolet tuosta, normaaliajossa. Talvipakkasilla tai moottoritietä ajaessa n. 1/3.
Ihan yhtälailla kuin polttiksenkin kulutus, niin tuo sähköauton ilmoitettu range on tarkoitettu vain vertailuarvoksi, ja käytännössä se voi olla enemmän tai vähemmän.. tosin polttiksessa kyllä ääriharvoin vähemmän, sähkäri voi mennä kylillä pidemmällekin kuin tuo vertailulukema, ja maantiellä pääsääntöisesti vähemmän.