Nämä on näitä ikuisuusväittelyitä, mutta vaikea itse nähdä vedylle tulevaisuutta henkilöautoissa. Tankkausasemat pitäisi rakentaa (yksi argumentti sähköä vastaan oli joskus että ei ole latausasemia), range on hieman (nyky)sähköautoja pidempi ja tehoja huomattavasti vähemmän. Akkuteknologioita kuitenkin kehitetään koko ajan ja niissäkin pyrkimyksenä on päästä Kiinan kuristusotteesta irti ja käyttää harvinaisempia metalleja koko ajan vähemmän. Muistelen, että ei ne vetyauton kennotkaan ihan tyhjästä autoon ilmesty.
Ainahan näissä keskusteluissa viitataan lähinnä niihin ääritapauksiin eli Lappiin pitäisi päästä ilman taukoja Hangosta. Keskimäärin ihmiset pitänee jonkinlaisia taukoja pidempien matkojen aikana joka tapauksessa, jolloin siinä 15-30 minuutin aikana akkua saa ladattua riippuen vähän autosta aika paljonkin. Kyllä ne lämpötolpat varmasti jopa kaupunginkin vuokrakämppiin jollain aikataululla muuttuu latausta tukeviksi. 8-16A virta riittää useimmille ihan hyvin, kun loppujen lopuksi autothan istuu "toimettomana" parkissa ison osan päivästä. Eikä kotilatauskaan mikään pakollinen ole, ABC:lta saa sähköä siinä missä bensaakin.
Muutenkin aika turha noista sähköautojen hinnoista murehtia, kyllä ne sieltä alas tulee aikanaan ja käytettyjä on koko ajan enemmän markkinoilla. Paljon pelotellut akutkin tuntuu ihan hyvin kestävän ja niiden korjaamiseen erikoistuneita pajoja tulee koko ajan lisää. Yleisesti uusien autojen hinnat ovat viime vuosina nousseet oli ne sähköjä tai ei, ihan inflaationkin vuoksi.