Race.fi  Puotilan autokorjaamo

B5254 aihio?

  • 15 Vastauksia
  • 9375 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Reif

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 15
  • www.vrcf.fi
B5254 aihio?
« : 30.11.2011, 17:15:00 »
Eli tarkoitus olisi rakentaa +550hp kilpa moottori.

Tallissa makaisi vm92 850 2.4l GLT raato. Koneen mallimerkintä siis B5254F???
Olisiko tuosta koneesta järkeä (mahdollista kylläkin) lähteä rakentamaan.

Lohkon meinasin jokatapauksessa putkittaa, takohilut alakertaan, kampi, kanget, männät. nokat,
kannen porttaus , tasapainoitukset. Tuossa jotain mitä tulee jokatapauksessa oli aihio mikä hyvänsä.

kun palikkaa menee tuota vauhtia vaihtoon niin onko aihiolla enää mitään merkitystä?
Meinaan vaan että miten muiden vitosten osat sopii keskenään. Esim uudemmat kannet vanhempaan lohkoon?

Edit. kone onkin B5254S
« Viimeksi muokattu: 30.11.2011, 20:49:58 kirjoittanut Reif »

Poissa Juke-Maza

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1344
  • Keskinkertaista yritetään mutta paskaa tuppaa.....
    • JAM Motorsports Club
Vs: B5254 aihio?
« Vastaus #1 : 07.12.2011, 13:40:11 »
Kilpiin tulossa?? *kahvia->
Ei liity millään tavalla Reifin kysymykseen ja kilpamoottorista maininta kysymyksessä.

Olisiko tuosta koneesta järkeä (mahdollista kylläkin) lähteä rakentamaan.

Lohkon meinasin jokatapauksessa putkittaa, takohilut alakertaan, kampi, kanget, männät. nokat,
kannen porttaus , tasapainoitukset. Tuossa jotain mitä tulee jokatapauksessa oli aihio mikä hyvänsä.

kun palikkaa menee tuota vauhtia vaihtoon niin onko aihiolla enää mitään merkitystä?
Eipä ole lohkolla merkitystä mikäli putkitat ja muutkin sisuskalut vaihtuu. Kansien passaamisesta ei ole minulla tietoa mutta ei suuria muutoksia varmaankaan tarvitse tehdä mikäli uudemman kannen vaihtaa. Tietoa voisi löytyä ainakin nimimerkeiltä ZuluR ja Pukema.

Poissa Reif

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 15
  • www.vrcf.fi
Vs: B5254 aihio?
« Vastaus #2 : 07.12.2011, 16:14:45 »
Ei liity millään tavalla Reifin kysymykseen ja kilpamoottorista maininta kysymyksessä.
Eipä ole lohkolla merkitystä mikäli putkitat ja muutkin sisuskalut vaihtuu. Kansien passaamisesta ei ole minulla tietoa mutta ei suuria muutoksia varmaankaan tarvitse tehdä mikäli uudemman kannen vaihtaa. Tietoa voisi löytyä ainakin nimimerkeiltä ZuluR ja Pukema.

Erityisesti mietityttää kampuran runkolaakerin halk?

Sten parneri valmistaa? stroukka kampuroita esim b5234 koneeseen sopiiko tuon kampura b5254?
valmistavat varmaan kyllä mittatilaus jos ei sovi?

kone vielä ajokuntoisessa 850 kiinni, niin en viittis palotella jotta pääsis mittailee.

mitahän orkkis kampi sitte kestää, 600Nm???

Poissa pukema

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 411
  • SVK #1148
    • www.pukema.com
Vs: B5254 aihio?
« Vastaus #3 : 07.12.2011, 17:32:57 »
Runkolaakerit samankokoiset kaikissa vitosissa, esim. D5 kampiakseli sopii vm92 850 2.4l .

LeifH:n vitosesta mitattu 1140hv/1050nm ja siinä on alkuperäinen 2000 vuosimallin kampiakseli http://www.garaget.org/?car=58795

Stroukkaus ei ole oikein kustannustehokasta, jos haluaa enemmän tilavuutta niin kuusisylinterinen tinalohko vois olla parempi vaihtoehto.

Itse en kyllä alkais tekemään 2.4l -92 aihioon mitään suurempaa. 2000-luvun vitoset halpoja ja niissä paremmmat kannet, kevyt kampiakseli jne valmiina
760 Turbo 1988, 960 Pullman Limousine 1996, 960 Executive Level I 1996, S90 Pullman Limousine 1998, S90 T6 1998
S80 V8 2007, S80 V8 Executive 2008
Chrysler Viper GTS 2000
Cadillac Fleetwood Limo 1978

Poissa Reif

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 15
  • www.vrcf.fi
Vs: B5254 aihio?
« Vastaus #4 : 07.12.2011, 17:50:59 »
En stroukata meinannutkaan, vaan jos originaali kampura pettää puolessa välissä tavotetta, niin sittehän on pakko hommata taottu.

Mutta jos osia sopii sovittaa ristiin niin 92 lohkolla mennään.
Kannesta en tiedä,cnc porttaus kuullostaa mielenkiintoiselta sitä ei varmaan suomessa harrasteta?

Haetaan kuitenkin 550hp +/- 10hp Pommin varmaa konetta.

Poissa pukema

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 411
  • SVK #1148
    • www.pukema.com
Vs: B5254 aihio?
« Vastaus #5 : 07.12.2011, 19:05:01 »
Volvon alkuperäinen kampiakseli on taottu. Vakio kiertokanget on myös taottu, mutta ne kannattaa silti vaihtaa H-profiileihin. T5-lohkoa ei tarvi putkittaa vielä 550hv tehoilla. B5254S -92 taas vaatii putkituksen, pitää myös koneistaa turbon öljynpaluu ja tulo-reiät lohkoon jne kallista hommaa. Ei taida tonni riittää, tai kaksikaan jos laittaa Dartonin putket.
760 Turbo 1988, 960 Pullman Limousine 1996, 960 Executive Level I 1996, S90 Pullman Limousine 1998, S90 T6 1998
S80 V8 2007, S80 V8 Executive 2008
Chrysler Viper GTS 2000
Cadillac Fleetwood Limo 1978

Poissa Reif

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 15
  • www.vrcf.fi
Vs: B5254 aihio?
« Vastaus #6 : 07.12.2011, 19:22:07 »
Volvon alkuperäinen kampiakseli on taottu. Vakio kiertokanget on myös taottu, mutta ne kannattaa silti vaihtaa H-profiileihin. T5-lohkoa ei tarvi putkittaa vielä 550hv tehoilla. B5254S -92 taas vaatii putkituksen, pitää myös koneistaa turbon öljynpaluu ja tulo-reiät lohkoon jne kallista hommaa. Ei taida tonni riittää, tai kaksikaan jos laittaa Dartonin putket.

Jaa, olen tietoinen koneistuksista, ne onnistuu omalla työpaikalla cnc jyrsimessä varmasti ihan OK ;)
Putkitus onnistuu ilmeisesti lohjan moottori koneistamolla (naapurissa) dartonin putket 200eKPL ja työ tonnin verran. se tiedetään.
ja 54s lohkossa on 83mm poraus siksi putkitus. Kun taas t5 81mm?
Sitä en tienny että t5 lohko kestää tommosia tehoja? Onhan noita rakotulkki viritelmiä nähty mutta nyt rakennetaan oikeasti 550hp "pommin varmaa" kilpakonetta.

Poissa Reif

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 15
  • www.vrcf.fi
Vs: B5254 aihio?
« Vastaus #7 : 07.12.2011, 20:23:52 »
Voi hyvinkin olla että lähden t5 lohkolla/koneella liikkeelle jos se  todella kestää 550hp tehot ja vielä reipasta komentamista.  ???

Poissa pukema

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 411
  • SVK #1148
    • www.pukema.com
Vs: B5254 aihio?
« Vastaus #8 : 07.12.2011, 20:35:51 »
B5254S ei sitten muuten ole öljyruiskuja männille, T5:ssa on. T5:ssa on myös isompi/parempi öljypumppu kuin B5254S:ssä.

 Jos toteuttaa öljyntulon samanlailla kuin tehtaantekemissä turbokoneissa niin saa porata ohuen noin 200mm pituisen reiän kampiakselin yli pääöljykanavaan. Lohkossa on kyllä selvä paikka sille niin ei se sinällään mahdotonta ole.

Jos on rakentamassa kilpakonetta vm92 B5254S:stä niin siihen kannattaa vaihtaa kevyempi kampiakseli mikä ilmesty vitosiin 2000. Ja ehkä vaihtaa kansikin 2000- uudemmasta vitosesta joka virtaa paremmin ja jossa on kevyempi venttiilikoneisto ja kovat nostajat. 1992 ja 2000 lohkoissa on jäähdytyksessä jotain pieniä eroja ja jakopää on myös erilainen 1992 vs. 2000...

B5254S -92 viritys on sinällään helppoa, korvataan vaan alkuperäisiä osia minkä tahansa muun vitosen osilla ja aina paranee...
« Viimeksi muokattu: 07.12.2011, 20:45:39 kirjoittanut pukema »
760 Turbo 1988, 960 Pullman Limousine 1996, 960 Executive Level I 1996, S90 Pullman Limousine 1998, S90 T6 1998
S80 V8 2007, S80 V8 Executive 2008
Chrysler Viper GTS 2000
Cadillac Fleetwood Limo 1978

Poissa Reif

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 15
  • www.vrcf.fi
Vs: B5254 aihio?
« Vastaus #9 : 07.12.2011, 21:03:21 »
Hyvä homma, tullut jo paljon tarpeellista ja mulle uutta  infoa joten suuri kiitos siitä. Mitään pakkomiellettä ei vm92 ole mutta kun sellanen tallissa valmiiksi makaisi, tosin ei T5 koneistakaan mielestäni ylihintaa kiskota. 

Mitä tohon öljyn kiertoon tulee niin joskus suunnittelin kuivasumppua,  mutta se ei varmaan tämän tehotavoitteen turbo koneissa ole tarpeellinen.

Poissa Sute

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 331
  • www.vrcf.fi
Vs: B5254 aihio?
« Vastaus #10 : 11.04.2012, 12:37:35 »
Noh, putkitettiinko tämä laitos?

Volvo V40 2.0T powered by Garret GTX4202R, Volvo V60 D5 Twin Engine, MY17

Poissa Brick

  • Mr John Doe
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 651
Vs: B5254 aihio?
« Vastaus #11 : 22.11.2012, 09:31:11 »
Volvon alkuperäinen kampiakseli on taottu. Vakio kiertokanget on myös taottu, mutta ne kannattaa silti vaihtaa H-profiileihin. T5-lohkoa ei tarvi putkittaa vielä 550hv tehoilla. B5254S -92 taas vaatii putkituksen, pitää myös koneistaa turbon öljynpaluu ja tulo-reiät lohkoon jne kallista hommaa. Ei taida tonni riittää, tai kaksikaan jos laittaa Dartonin putket.

Mistäs tämmösia darttonin putkia saa?
citikka

Poissa boost

  • Yhteistyökumppani
  • Grand Luxe Touring
  • *
  • Viestejä: 1054
  • Lensu Power Shop
Vs: B5254 aihio?
« Vastaus #12 : 22.11.2012, 15:37:20 »
Taisi kuolla tämä projekti samalla tavalla kuin 99%  Suomen autonrakentelu projekteista.

Sanon teille 99% että hävetkää itseänne, olette naurettavia netti höpöttäjiä, jotka ei saa muuta aikaiseksi kuin hirveät suunnitelmat netissä ja loput onkin sitten luettavissa värityskirjoista.

Välillä pistää niin vi.uttamaan kun ei saada mitään aikaiseksi.

Toivottavasti tämän ketjun aloittaja kuuluu tähän hyvin harvinaiseen 1% edustajiin.



1/4 mile 257km/h(ZF  gs6-53dz)
Nopeampi kuin Timo.
Lensupowershop.fi

Poissa Brick

  • Mr John Doe
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 651
Vs: B5254 aihio?
« Vastaus #13 : 22.11.2012, 16:41:08 »
Taisi kuolla tämä projekti samalla tavalla kuin 99%  Suomen autonrakentelu projekteista.

Sanon teille 99% että hävetkää itseänne, olette naurettavia netti höpöttäjiä, jotka ei saa muuta aikaiseksi kuin hirveät suunnitelmat netissä ja loput onkin sitten luettavissa värityskirjoista.

Välillä pistää niin vi.uttamaan kun ei saada mitään aikaiseksi.

Toivottavasti tämän ketjun aloittaja kuuluu tähän hyvin harvinaiseen 1% edustajiin.

Meikäläinenkin taitaa kuulua näihin 99% höpöttäjiin, mutta ihan mielenkiinnosta kyselin vaan että mahtaako näitä putkia saada suomesta/ruotsista? 300hp vinokone projektini ei niitä vaadi.
Niin ja löytyykö muuten B5254T 193hp öljyruiskut?
« Viimeksi muokattu: 22.11.2012, 16:48:14 kirjoittanut Hermann »
citikka

Poissa boost

  • Yhteistyökumppani
  • Grand Luxe Touring
  • *
  • Viestejä: 1054
  • Lensu Power Shop
Vs: B5254 aihio?
« Vastaus #14 : 23.11.2012, 08:29:50 »
Turboissa on kaikissa öljyruutat tai ainakin kaikissa jotka on tullu mulla vastaan. Uudemmissa 2000- lohkoissa ainakin 5syl koneissa on tullut vastaa ilman turboakin malleissa öljyruutat. Siitä sitten tuleekin mieleen että onkohan ne öljyruiskut asennettu noihin lohkoihin vain sen takia että saadaan öljy lämpiämään nopeammin???

Kysy suoraan http://www.darton-international.com/
1/4 mile 257km/h(ZF  gs6-53dz)
Nopeampi kuin Timo.
Lensupowershop.fi

 

Elekma  Autoracing