Race.fi  Puotilan autokorjaamo

-530 vs -531

  • 156 Vastauksia
  • 91475 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Kojontti

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1404
  • www.vrcf.fi
Vs: -530 vs -531
« Vastaus #120 : 10.08.2015, 23:50:34 »

Tuossa s40racingin viestissä varmaan tulee olennaisin esille tuosta väitteestä että 530 saa yhtä hyvän kuin 531..

Kyllä, osalla menee vaan puurot ja vellit sekaisin tässäkin keskustelussa.

Vaparina 530 ei saa yhtä hyvää kuin 531.

Jokkiksessa taas aihion hintakin sanelee paljon, ei puolta auton rakennusbudjetista pistetä pelkkään kanteen, noin kärjistäen.

Turbokoneessa taas 530 voidaan "pakkohengittää" sellaisiin lukemiin että tehot alkaa rajoittua muista syistä eikä näinollen välttämättä tarvita parempaa kantta.
V70 D5A AWD -08, S60 2.5Ta -03
142 -71 (wannabe something...)
Purkurivissä 940-91 ,855 Tdi -96, 855 2,5 20v
ex:V70 Classic 2,4D -07, V70-98, 142-69

Poissa lassii

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1289
  • www.vrcf.fi
Vs: -530 vs -531
« Vastaus #121 : 11.08.2015, 09:47:51 »
Tätäpä juuri hainkin et vapari ja ahdettu kone on kaks eri maailmaa. Vaparissa hattu merkkaa niin paljon enemmän kun ahdetussa.

Voihan noita virtaustuloksia kattella vaikka kuinka kauan mut penkki sen sitten todellisuudessa kertoo miten paljon potkua löytyy milläkin kokoonpanolla.

Tuolla megan säätämisellä tarkotin sitä et monelle on menny pupu pöksyyn sen kans ja tappelee edelleen sen kans mitä oon täältä lukenu. Ei mitään henkilökohtasta ketään kohtaan mut itellä kun ei oo hajuakaan koko asiasta niin viisaat osaa neuvoo heitä.
V70 TDI

Poissa Korte

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 233
  • www.vrcf.fi
Vs: -530 vs -531
« Vastaus #122 : 11.08.2015, 12:15:47 »
Kyllä, osalla menee vaan puurot ja vellit sekaisin tässäkin keskustelussa.

Vaparina 530 ei saa yhtä hyvää kuin 531.

Jokkiksessa taas aihion hintakin sanelee paljon, ei puolta auton rakennusbudjetista pistetä pelkkään kanteen, noin kärjistäen.

Turbokoneessa taas 530 voidaan "pakkohengittää" sellaisiin lukemiin että tehot alkaa rajoittua muista syistä eikä näinollen välttämättä tarvita parempaa kantta.

En ota kantaa enää jokkis-juttuihin, kun en omaa lajista kokemusta. Enkä etenkään turbokoneen "pakkohengittämiseen"  ;D


"Säästämisestä" sen sijaan on kokemusta: Ostin foorumilta aikoinaan ajamattoman, portatun 46/38mm venat+pronssiohjurit  jne 530 kannen. Oli joku kuulu autotallimies tämän tehnyt. Kansi paikoilleen ja noin 1000km jälkeen irti kun veto huononee pikkuhiljaa. Kansi ammattimiehelle remonttiin: seetit tehty vinoon, ohjurit liian tiukat, venttiilit vääntyneet seetiä vasten. Kierros uusia venttiileitä+k-linerit+seetityöt+plaanaus. Soitti vielä perään että saako tehdä "parin kympin porttauksen" imukanavaan kun pistää silmään pari asiaa. Puolen tunnin päästä puhelin soi ja porttaus on tehty. Tuossa on nyt kuva niistä "turhista" virtausmittauksista. Paperilla eroa on jonkinverran, mutta muutos oli huomattava. Etenkin alipainealueen lopussa/ahdoille siirryttäessä outo välikuolema hävisi.

https://www.dropbox.com/home/Muut%20rojut?preview=20150811_104837.jpg

Summasummarum: Mulla meni +850e jotta sain kohtalaisen 530:n. 1050 eurolla oisin saanu 531 aihion+kansitöitä aikalailla. Jälleenmyynti arvokin olisi ollut parempi kun ostava kohderyhmä olisi ollut laajempi.  Autotallissa tehty huippukansi oli ~hyvä mutta omasi silti "pieniä" omituisuuksia. Vertailu ei sinällällään ole reilu koska 530:n hinnassa on valmiin kannen hankintahintaa. Olisi ollut ihan sama laittaa romuhyllystä vakio 530 työstettäväksi jos olisi halunnut säästää, lopputulos olisi saattanut olla jopa parempi jos olisi käyttänyt saman summan rahaa.

esim2. Ostin 30e "b21":sen. Sattui kuitenkin olemaan vm.79 b23e ja 405 hattu päällä, muuten täydellinen mutta nokka puuttui. Kanteen uudet imuvenat+k-linerit+ monikulmaseetit+pikkusiistimen+plaanaus. Töiden hinta alle 300e. Virtasi 198hv/11.5 nostolla ja toimi loistavasti läpikierrosalueen(vaparina), mitä nyt H- ja h+ nokalla antoi.

Jos meinaa teetättää isompia kansitöitä niin en näe järkeä säästää aihiossa. Jos itse onnistuu autotallissa tekemään hyvän kannen niin ei se minulta pois ole. Olen itsekkin suu vaahdossa kairannut kansia, mutta saatava hyöty on ollut lähinnä psykologinen. Jos ei mitata tai todeta muutosta tai sen seurauksia on työ vähän turhaa? Olisi mukava nähdä etes jotain konkreettisia tuloksia 531vs530 (portattu tai ei) samassa kokoonpanossa.. Voisinpa vaikka luvata että jos ei akuutti perseaukisuus iske talven aikana niin saadaan ensi kesänä mittaustulokset portattu 531vs portattu 530 turbokoneessa muun kokoonpanon pysyessä samana tähän jatkoksi. Siihen asti olen hiljaa tästä aiheesta.



Poissa exclusive

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1009
  • www.vrcf.fi
Vs: -530 vs -531
« Vastaus #123 : 11.08.2015, 21:35:56 »
Oisko kuitenkin niin että ensin pitäisi selvittää mikä on hyvä kansi? Minkä alakerran päälle tuo tulee? Millanen polttoaineen syöttö? Toivottu kierrosalue? Vapari vai turbo?

Esimerkki 1: alakerta b25, 50mm läppärungot, iso 4-1 pakosarja niin ehdottomasti kanneksi valikoisin 405/531 isoilla venttiileillä.

Esimerkki 2: alakerta b200, 40mm vaakat, vakio pakosarja niin enkai tohon nyt kultaharkon hintasta isoventtiili kantta osta vaan teen pikkukannesta.

Esimerkki 3: jokkis on laaja käsite, mikäli kiertelee kyläkisoja joissa palkinnot on 100€ lahjakortti varaosa liikkeeseen niin ei kannata ylittää kaluston myyntihintaa. Jos taas tavoitteena on esim. Kankikunkun voitto jossa palkintona vaikkapa kesämökki niin ei kai siinäkohtaa kannata enää murehtia jos budjetti ylittyy 300€. Niissä karkeloissa kun kaluston hinnat saattaa pyöriä 5K€.
Volvo 940 -94 2.4 TDic -käyttöauto- /// Volvo 240 -83 -projekti- ///  Nissan micra b19+m45 -jm- /// volvo 360 b200+m47 -jm- /// opel corsa 2.0 16V -jm-

Slerbahuuli

  • Vieras
Vs: -530 vs -531
« Vastaus #124 : 11.08.2015, 21:59:38 »
Entäs jos hakee laajaa käyttöaluettaja taloudellisuutta?

Vaparissa, puristuksia ylemmäs, sopiva nokka(?)ja kansityöt. Tuommoisessa tarkoituksessa voisi(?) 530 olla järkevämpi vaihtoehto, pienempi kanava/venttiili virtaa tasaisemmin/paremmin pienillä kierroksilla kuiniso kanava/iso venttiili. Noin niinkuin periaatteessa ainakin.

Oman auton B230FB (531, vx3) oli "vakiona" laiskansitkeä kierroskone. Alle neljän tuhannen ei tapahtunut oikeastaan mitään.
1,6mm  kannen lasku (rutut 9.8:1) toi varsinkin alas lisää vääntöä ja neljän tonnin yläpuolelle pienen "rutistuksen". Moottori muuttui miellyttävemmäksi käyttää, vaikka nokka vastaa nyt VX:ää (kannen madallus myöhäistänyt nokkaa 3°).

Poissa lakeshead

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 786
  • Osta Volvo voimapesä, korjaa sitä koko kesä
Vs: -530 vs -531
« Vastaus #125 : 19.08.2015, 11:51:23 »

Poissa jonesv8

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 131
  • www.vrcf.fi
Vs: -530 vs -531
« Vastaus #126 : 29.12.2015, 11:35:46 »
En tiedä sopiiko aiheeseen mutta kysyn kuitenkin. Onko normaalia että 531 halkee seetien välistä? Itsellä kansi jossa hius halkeamat kolmessa sylinterissä imu ja pako seetien välissä. Halkeama ei yllä seetien alle. Koeponnistuksessa ei kansi vuotanut. Kansi olis tulossa normaali käyttöön  FK koneeseen. Eli onko toivoo vielä että kansi kestäisi jos ahdot 0.7 bar ja ei päästä keittään tai nakuttaan konetta?
En mä Elvistele. Mä teen mitä osaan.

Poissa miikel

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1017
  • www.vrcf.fi
Vs: -530 vs -531
« Vastaus #127 : 31.12.2015, 19:46:57 »
En tiedä sopiiko aiheeseen mutta kysyn kuitenkin. Onko normaalia että 531 halkee seetien välistä? Itsellä kansi jossa hius halkeamat kolmessa sylinterissä imu ja pako seetien välissä. Halkeama ei yllä seetien alle. Koeponnistuksessa ei kansi vuotanut. Kansi olis tulossa normaali käyttöön  FK koneeseen. Eli onko toivoo vielä että kansi kestäisi jos ahdot 0.7 bar ja ei päästä keittään tai nakuttaan konetta?

On se suht yleistä joo... Voi kestää, tai sitten ei.

Poissa exclusive

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1009
  • www.vrcf.fi
Vs: -530 vs -531
« Vastaus #128 : 01.01.2016, 13:57:03 »
Hitsaus, koeponnistus ja uudet seetirenkaat
Volvo 940 -94 2.4 TDic -käyttöauto- /// Volvo 240 -83 -projekti- ///  Nissan micra b19+m45 -jm- /// volvo 360 b200+m47 -jm- /// opel corsa 2.0 16V -jm-

Poissa mikkoko

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 134
  • www.vrcf.fi
Vs: -530 vs -531
« Vastaus #129 : 28.02.2016, 22:33:48 »
Minkäs kokoset palotilat on noissa kansissa?

Poissa suppo

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 21
  • www.vrcf.fi
Vs: -530 vs -531
« Vastaus #130 : 28.02.2016, 23:19:06 »
Minkäs kokoset palotilat on noissa kansissa?

54 cc muistaakseni 531-kannessa
51 cc pikkukannet
« Viimeksi muokattu: 28.02.2016, 23:26:02 kirjoittanut suppo »

Poissa mikkoko

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 134
  • www.vrcf.fi
Vs: -530 vs -531
« Vastaus #131 : 01.03.2016, 23:50:37 »
Minkälaisia mittalaitteita porukka käyttää nuitten palotilojen mittaukseen? Ite mittaillu yleensä niin että pleksin pala siihen kannenpäälle jossa pieni reikä keskelä ja ohut kerros vaseliniä kannentiivisteen kohile niin pitää paremmin ja lääkeruutala sitte jotaki nestettä ruutaa palotilan täyteen. Mutta jotenki tuntuu ettei tuolakaan menetelmälläkään saa 100% varmaa tulosta kun kuitenki tahtoo mittaan jäähä kupla ja joka kerta satu niin kohilleen ku täyttää ruutan.

Slerbahuuli

  • Vieras
Vs: -530 vs -531
« Vastaus #132 : 02.03.2016, 07:33:14 »
Minkälaisia mittalaitteita porukka käyttää nuitten palotilojen mittaukseen? Ite mittaillu yleensä niin että pleksin pala siihen kannenpäälle jossa pieni reikä keskelä ja ohut kerros vaseliniä kannentiivisteen kohile niin pitää paremmin ja lääkeruutala sitte jotaki nestettä ruutaa palotilan täyteen. Mutta jotenki tuntuu ettei tuolakaan menetelmälläkään saa 100% varmaa tulosta kun kuitenki tahtoo mittaan jäähä kupla ja joka kerta satu niin kohilleen ku täyttää ruutan.
Tuolla menetelmällä rallikatsastuksessa mittaillaan palotiloja.
Toimiva menetelmä, kun vain rauhassa tekee. Oman 531:sen palotilat mittasin sinolilla.

Poissa exclusive

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1009
  • www.vrcf.fi
Vs: -530 vs -531
« Vastaus #133 : 02.03.2016, 12:49:43 »
Minkälaisia mittalaitteita porukka käyttää nuitten palotilojen mittaukseen? Ite mittaillu yleensä niin että pleksin pala siihen kannenpäälle jossa pieni reikä keskelä ja ohut kerros vaseliniä kannentiivisteen kohile niin pitää paremmin ja lääkeruutala sitte jotaki nestettä ruutaa palotilan täyteen. Mutta jotenki tuntuu ettei tuolakaan menetelmälläkään saa 100% varmaa tulosta kun kuitenki tahtoo mittaan jäähä kupla ja joka kerta satu niin kohilleen ku täyttää ruutan.
sama menetelmä mulla käytössä. Tähän asti on ollut riittävän tarkka tulos.
Volvo 940 -94 2.4 TDic -käyttöauto- /// Volvo 240 -83 -projekti- ///  Nissan micra b19+m45 -jm- /// volvo 360 b200+m47 -jm- /// opel corsa 2.0 16V -jm-

Poissa j_tapio

  • Aluevastaava Oulunseutu
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2309
  • www.vrcf.fi
Vs: -530 vs -531
« Vastaus #134 : 02.03.2016, 13:15:47 »
Ite mittaillu yleensä niin että pleksin pala siihen kannenpäälle jossa pieni reikä keskelä..

Joel Hallikaisen CD-levystä saa hyvän työkalun tähän  ;)

 

Puotilan autokorjaamo  RallyBaron