Ateho  Elekma

'01 T6 isommat suuttimet - vakio ohjelma?

  • 5 Vastauksia
  • 4078 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa TeeKuus

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 125
  • www.vrcf.fi
'01 T6 isommat suuttimet - vakio ohjelma?
« : 06.01.2016, 13:18:52 »
Kun ei tuo ruiskutekniikka ole kovin tuttua muuten ku perusteiltaan niin jospa viisaammat pikkasen valottais:

Kärsiikö ko.koneeseen laittaa pikkasen isommat (+30%) suuttimet ennen uutta ohjelmaa eli tuleeko vakio-ohjelmalla hankaluuksia isommilla vai osaako polttoaineen ohjaus käsitellä niitäkin?

Vai odotanko ohjelmaa enste? Olis vaan mahdollisuus vaihtaa suuttimet sopivasti.
Volvo - rakkaudesta remonttiin


Poissa TeeKuus

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 125
  • www.vrcf.fi
Vs: '01 T6 isommat suuttimet - vakio ohjelma?
« Vastaus #1 : 17.01.2016, 11:23:59 »
Kukaan?
Olis ajankohtanen ongelma?
Volvo - rakkaudesta remonttiin


Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7586
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: '01 T6 isommat suuttimet - vakio ohjelma?
« Vastaus #2 : 17.01.2016, 12:20:10 »
Ei muuta kuin kokeilet? Luulisi uudempienkin ruiskujen ainakin jossain määrin osaavan mukautua tilanteeseen kun takavetojen LH:kin jo sen osaa.
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   245 -92 "B6284T"   850 -94 D5 AWD
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa TeeKuus

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 125
  • www.vrcf.fi
Vs: '01 T6 isommat suuttimet - vakio ohjelma?
« Vastaus #3 : 18.01.2016, 19:02:05 »
Ok, lähdetään kokeilun tielle  ;)
Volvo - rakkaudesta remonttiin


Poissa sjs

  • 10:1, E85, 1.55 bar, 16v, Penta ja 408 hv
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 996
  • Talven aika on takavedon taikaa!
Vs: '01 T6 isommat suuttimet - vakio ohjelma?
« Vastaus #4 : 19.01.2016, 17:54:18 »
En kyl vakio ohjelmalla lähtis koska auto käy silloin kiihdyttäessä ihan järjettömän rikkaalla.

Tossa on bosch ME 7.5.1, ja siinä, kuten valtaosassa muitakin boschin moottoriohjauksia pitkän ajan polttoainekorjaus (LongTermFuelTrim) on 24,9% maksimissaan kumpaankin suuntaan. Siihen vielä lyhyen ajan korjaus (Short Term Fuel Trim) on 24,9% tuohon päälle.

Tämä tarkoittaa, jos vakio suuttimet ovat vaikka 300ccm ja uudet ovat 390ccm, tuosta 390ccm otetaan pois 24,9% = 291ccm, eli kyllä ne juuri menevät arvojen sisään, JOS sinulla on muuten KAIKKI kunnossa.

Normaalisti tosin tuo korjausarvo on täysin kunnossa olevassa ja normaalisti toimivassa VAKIOSSA koneessa 0-7% välissä (plussalla yleensä koska oletan että sinun autossa on enemmän kun 10tkm mittarissa), niin se auttaa vähän, mutta silti, sinulla käy kone jatkuvasti 20% nurkilla rikkaalla kiihdyttäessä, mikä vähentää tehoja merkittävästi ja karstoittaa moottoria.

Matka-ajossa tasakaasulla lambda korjaus kyllä hoitaa homman kotiin, niin kauan kun se menee tuohon vakio + 25% LTFT x 25% STFT = noin 56% saa olla heittoa kumpaankin suuntaan ennenkun korjaus loppuu kokonaan kesken.

Tosin tuossa ME 7 järjestelmässä moottorin vikavalo palaa jatkuvasti, jos ajat yli 150km yli 10% korjauskertoimella.

Mulla on kahdessa audissa ollut tupla ME7 boksit ja ajanut niitä joskus E85 polttoaineella, silloin korjaus-kerroin menee tappiin (tarvitaan 25-30% lisää bensaa) ja n. 150km ajoin jälkeen moottorivikavalo syttyy.

Mutta loppupäätelmä, ei se riko mitään, mutta kiihdytyksessä ja kaasu pohjassa käy sikarikkaalla, ja pitkällä aikavälillä karstoittaa moottorin+katit ja polttaa tulppia.

Jos oot fiksu faijja ja on pakko vaihtaa suuttimet, ajat sen aikaa E85 tankissa
S90Executive -98, 340DL -86 "B254GT" 408hv/664Nm, Veneessä B230ET + HX35+MS n.350hv/530Nm@1.5bar ja AQ171Turbo 524hv/796Nm@2,1bar

Poissa TeeKuus

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 125
  • www.vrcf.fi
Vs: '01 T6 isommat suuttimet - vakio ohjelma?
« Vastaus #5 : 01.02.2016, 18:16:56 »
Noh.

Elämä ei välillä jaa nallekarkkeja reilusti, jouduin pistämään Vollen lihoiksi  :'(

Eli eipä enään vaihdella mitään.
Volvo - rakkaudesta remonttiin


 

Puotilan autokorjaamo  RallyBaron