Suurinosa -90 luvun ja 2000-luvun alkupään 5-pyttysistä bensakoneista kuluttaa enemmän ja vähemmän öljyä oli sitten turbolla tai ilman. Joitain poikkeuksia on osunut kohdalle, mutta onko ne sitten huollolla pelastettu vai ei ken tietää..
En osaa sanoa, mutta korjaamoalalla työskennelleenä sanoisin, että iso osa moottorin mekaanisista vioista ja vaurioista on huollon laiminlyöntiä.
Ehkä se ensimmäinen omistaja, eikä välttämättä vielä toinenkaan, mutta kolmas jo todennäköisesti sen tekee. Haetaan liikkeen vaihtoautorivistä se "muutaman vuoden uudempi" vaihtis entisen tilalle ja kotona tutkitaan sitten käyttöohjekirjaa yms.
Huomataan teksti: "Öljynvaihtohuolto 30000km..." ja lukeminen loppuu siihen. "Ompa hyvä että ostettiin tämä auto. Meidän ajomäärillä öljytkin tarvii vaihtaa vaa 2-3 vuoden välein!".
Jätetään lukematta lause loppuun: "....tai 12kk välein".
Sama pätee melkein mihin tahansa huoltokohteeseen, jossa on sekä kilometrit että kuukaudet. Jakopää on myös hyvä esimerkki. "PASKA AUTO! TÄSTÄ PORSI JAKOPÄÄ VAIKKA SILLÄ ON AJETTU VASTA 60TKM!!!!" Ja reklamoidaan liikettä. Ei huomata ollenkaan, että jakopää voi olla jo useamman vuoden yli-ikäinen.