Proturbo  Autodiagnoosi

Onko bensavapari turboa kestävämpi?

  • 22 Vastauksia
  • 6746 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Kaldonia1

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1010
  • www.vrcf.fi
Onko bensavapari turboa kestävämpi?
« : 26.08.2018, 06:45:44 »

Meille yli 40 vuotta autoileille (?!) on pinttynyt käsitys, että vapaasti hengittävä moottori on paljon turboa kestävämpi.
Lie Keke Rosbergin formula-1 MM 1982 jäänyt mieliin.

Kuitenkin myynnissä on koko ajan turbodiesel-Volvoja, joilla on ajettu 500, 600 ja jopa 700 tkm. Hienoa!

Millainen on ero turbon ja vapaasti hengittävän bensamoottorin kestossa 2000-luvulla tehdyissä autoissa?

Itselläni on vuosimallin 2004/05 bensa-S80 ja pikkuvaimolla turbodiesel-S80 vuodelta 2003. Bensavehkeellä on nyt ajettu 229 ja dieselillä 449 tkm. Tietääkseni dieselistä on jo kerran turbo uusittu.

Poissa Ristus

  • Puheenjohtaja - Tossavainen - Teiden ritari
  • Administrator
  • Polestar
  • *
  • Viestejä: 13529
  • "I reject your reality and substitute my own"
    • Kotisivut
Vs: Onko bensavapari turboa kestävämpi?
« Vastaus #1 : 26.08.2018, 10:24:07 »
tokko noissa 2000-luvun autoissa on kestävyydessä mitään eroa... toki enemmän voimaa omaavissa voimansiirron komponentit joutuu kovemmille...

Minulla on 855 2.4 10V ajettu 360tkm ei mitään ongelmaa, minulla on myös 360tkm ajettu V40 T4 ei mitään ongelmaa paitsi moottorin taka stefa vuotaa öljyä mutta se on ihan yleinen ongelma kaikissa volvon koneissa. on mulla se 360tkm ajettu D5 XC90 eikä siinäkään koneella ole mitään hätää.
S40 Racing -99 man, (855 2.5 10V -96 man),V70 XC 2.4T AWD Aut -01, V70 2.4T -02 man, V70 2.4T -02 aut, V70 2.5T AWD aut -07, V70 2.5FT man -08 ja XC90 T8 -16 Ristus Garage jos oli muita autoja en muista, osa on lapsien imissä ja päin vastoin.

Poissa Ribbe

  • Lähes kalsarinsininen
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Polestar
  • **********
  • Viestejä: 12500
Vs: Onko bensavapari turboa kestävämpi?
« Vastaus #2 : 26.08.2018, 10:54:16 »
Ainoa mitä vaparissa ei ole on se turbo. Se ei välttämättä kestä 500tkm. Muuten en jaksa uskoa että on kestossa eroja.
Member of team R-sport
1998 S70 2.5T -> 2006 S60 2.5T -> 2008 S80 D5 AWD -> 2014 S60 D5 AWD -> 2017 S90 D5 AWD - 2021 S90 T8 AWD

Slerbahuuli

  • Vieras
Vs: Onko bensavapari turboa kestävämpi?
« Vastaus #3 : 26.08.2018, 11:10:51 »
Moottori kuolee huoltamiseen tai oikeammin sen puutteeseen.

Oikein huollettu ja asiallisesti käytetty tekniikka vie "täältä ikuisuuteen". Tietenkään ne nyt ei loputtomiin kestä ja eri autovalmistajilla on eri malleissaan ns. tiedetyt "sudenkuopat", mutta kuitenkin.


Turbo vs. Vapari. Tänäpäivänä ei kestossa mitään eroa. Ainoa ero tulee käyttäjästä (eli onko esim. turboa kengitty rajusti tai ajettu usein ahdin punaiseksi ja samointein sammutettu jälkikäyttämättä jne). Vaparissa voimansiirto pääsee yleensä hieman helpommalla.

Poissa Kaldonia1

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1010
  • www.vrcf.fi
Vs: Onko bensavapari turboa kestävämpi?
« Vastaus #4 : 26.08.2018, 11:56:32 »

Meillä on ollut useampi TDI- ja D-mallin turbodiesel-Volvo.

Jostain syystä mulla on käsitys, että dieselit kestävät paljon enemmän - turbosta huolimatta. Vai onko se niin, että dieseleillä ajetaan paljon enemmän ja turbo menee siinä ikään kuin mukana? Toki rivakkaa kyytiä antaen.  8)

Slerbahuuli

  • Vieras
Vs: Onko bensavapari turboa kestävämpi?
« Vastaus #5 : 26.08.2018, 12:37:47 »
Meillä on ollut useampi TDI- ja D-mallin turbodiesel-Volvo.

Jostain syystä mulla on käsitys, että dieselit kestävät paljon enemmän - turbosta huolimatta. Vai onko se niin, että dieseleillä ajetaan paljon enemmän ja turbo menee siinä ikään kuin mukana? Toki rivakkaa kyytiä antaen.  8)
Tiisselillä ajetaan enemmän maantietä (yleensä) ja pakolämmöt pienemmät.

Mutta sitten kun on joku vetokoukullinen ex-karavaanarin tuote, jolla on "taloudellisesti" vedetty sitä 7m soliferia vitosella.... Niin.... :2funny:

Poissa Kaldonia1

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1010
  • www.vrcf.fi
Vs: Onko bensavapari turboa kestävämpi?
« Vastaus #6 : 26.08.2018, 13:10:04 »
Tiisselillä ajetaan enemmän maantietä (yleensä) ja pakolämmöt pienemmät.

Mutta sitten kun on joku vetokoukullinen ex-karavaanarin tuote, jolla on "taloudellisesti" vedetty sitä 7m soliferia vitosella.... Niin.... :2funny:

Tuo vetovimma on oma vaivansa, mutta siinä sitä säretään kunnon autoja ja laatikoita ihan urakalla. Ja säästö on olematon, oikeastaan päinvastoin. Kuka nyt muovikopperossa haluaa viihtyä jos vaihtoehtona on mukava hotellihuone?  ;D ;D

Soliferin hinnalla on varmaan kymmenen vuotta kaksi viikkoa kesässään hotellissa yhtäsoittoa! Tai eri puolilla maailmaa, jonne pääsee Vollella tai vaikka lentäen.  8) 8)

Slerbahuuli

  • Vieras
Vs: Onko bensavapari turboa kestävämpi?
« Vastaus #7 : 26.08.2018, 13:19:38 »
Tuo vetovimma on oma vaivansa, mutta siinä sitä säretään kunnon autoja ja laatikoita ihan urakalla. Ja säästö on olematon, oikeastaan päinvastoin. Kuka nyt muovikopperossa haluaa viihtyä jos vaihtoehtona on mukava hotellihuone?  ;D ;D

Soliferin hinnalla on varmaan kymmenen vuotta kaksi viikkoa kesässään hotellissa yhtäsoittoa! Tai eri puolilla maailmaa, jonne pääsee Vollella tai vaikka lentäen.  8) 8)
Nojoo, mutta hotellihuonetta ei hinata metsän rauhaan kuten sitä muovikotiloa.


Lähinnä tuolla "karavaanaroimisella" tarkoitin ylilyöntejä. Kuten minun tänävuonna (vai viime vuonna?) Näkemäni 90-luvun corolla perässään ihan järkyttävän iso solifer.

Poissa The_OttoB

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2393
  • www.vrcf.fi
Vs: Onko bensavapari turboa kestävämpi?
« Vastaus #8 : 26.08.2018, 14:41:09 »
Porschen insinöörien mukaan yksi kisakilometri vastaa n 1000 km arkiajossa. Le Mansissa ajettiin noin 5000 km 24 tunnissa noin 1000 hv teholla ja esimerkiksi 917 moottorissa ei ole mitään eksoottista. Toki kaikki yksityiskohdat on tutkittu ja testattu mutta hämmentävän yksinkertainen moottori on kyseessä.

1000 LH-miestä puhuu autonsa lastuttamisesta ja niistä 100 saa ostettua lastun. 10 polttaa omansa. Vain yksi on nopein. Kaksitoista.

Poissa janne81

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4109
Vs: Onko bensavapari turboa kestävämpi?
« Vastaus #9 : 26.08.2018, 21:02:19 »
Suurinosa -90 luvun ja 2000-luvun alkupään 5-pyttysistä bensakoneista kuluttaa enemmän ja vähemmän öljyä oli sitten turbolla tai ilman. Joitain poikkeuksia on osunut kohdalle, mutta onko ne sitten huollolla pelastettu vai ei ken tietää..
« Viimeksi muokattu: 26.08.2018, 21:05:18 kirjoittanut janne81 »

Slerbahuuli

  • Vieras
Vs: Onko bensavapari turboa kestävämpi?
« Vastaus #10 : 26.08.2018, 21:42:51 »
Suurinosa -90 luvun ja 2000-luvun alkupään 5-pyttysistä bensakoneista kuluttaa enemmän ja vähemmän öljyä oli sitten turbolla tai ilman. Joitain poikkeuksia on osunut kohdalle, mutta onko ne sitten huollolla pelastettu vai ei ken tietää..
En osaa sanoa, mutta korjaamoalalla työskennelleenä sanoisin, että iso osa moottorin mekaanisista vioista ja vaurioista on huollon laiminlyöntiä.

Ehkä se ensimmäinen omistaja, eikä välttämättä vielä toinenkaan, mutta kolmas jo todennäköisesti sen tekee. Haetaan liikkeen vaihtoautorivistä se "muutaman vuoden uudempi" vaihtis entisen tilalle ja kotona tutkitaan sitten käyttöohjekirjaa yms.

Huomataan teksti: "Öljynvaihtohuolto 30000km..." ja lukeminen loppuu siihen. "Ompa hyvä että ostettiin tämä auto. Meidän ajomäärillä öljytkin tarvii vaihtaa vaa 2-3 vuoden välein!".

Jätetään lukematta lause loppuun: "....tai 12kk välein".

Sama pätee melkein mihin tahansa huoltokohteeseen, jossa on sekä kilometrit että kuukaudet. Jakopää on myös hyvä esimerkki. "PASKA AUTO! TÄSTÄ PORSI JAKOPÄÄ VAIKKA SILLÄ ON AJETTU VASTA 60TKM!!!!" Ja reklamoidaan liikettä. Ei huomata ollenkaan, että jakopää voi olla jo useamman vuoden yli-ikäinen.

Poissa Kovalchuck33

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2329
Vs: Onko bensavapari turboa kestävämpi?
« Vastaus #11 : 26.08.2018, 22:17:05 »
Eikö tuo varsinkin alkupään tinavitosien öljynkulutus johtunut ihan soikeaksi kuluvista sylinteriputkista. Ei kai se ahdin siihen mitään vaikuta. Kyllähän ainakin ahdettu raskaampikin diesel kestää alkuperäisellä ahtimella, jopa 25 000-30 000h....Öljyillä on kanssa eroja miten moottori kuluttaa sitä...
« Viimeksi muokattu: 26.08.2018, 22:19:05 kirjoittanut Kovalchuck33 »

Slerbahuuli

  • Vieras
Vs: Onko bensavapari turboa kestävämpi?
« Vastaus #12 : 26.08.2018, 22:19:29 »
Ei kai se ahdin siihen mitään vaikuta. Kyllähän ainakin ahdettu raskaampikin diesel kestää alkuperäisellä ahtimella, jopa 25 000-30 000h....Öljyillä on kanssa eroja miten moottori kuluttaa sitä...
Kestää.

Mutta minkä tahansa saa rikki. ;)

Poissa Kovalchuck33

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2329
Vs: Onko bensavapari turboa kestävämpi?
« Vastaus #13 : 26.08.2018, 22:25:39 »
Kestää.

Mutta minkä tahansa saa rikki. ;)
Osa vioista johtuu ihan käyttäjästä. Samoin jos yritetään "säästää", jättämällä huollot tekemättä.

Poissa Kaldonia1

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1010
  • www.vrcf.fi
Vs: Onko bensavapari turboa kestävämpi?
« Vastaus #14 : 26.08.2018, 22:54:10 »
Osa vioista johtuu ihan käyttäjästä. Samoin jos yritetään "säästää", jättämällä huollot tekemättä.

Olen arka kehumaan, sillä olen heti KYSissä tiputuksessa...

Mutta hyvällä tai edes kohtalaisella pidolla Volvot kestävät ihan pirun hyvin. Vaihdatan öljyt 10-12 tkm:n välein, vaihteistoöljyt 60-80 tkm:n välein ja yritän vaihtaa kuluvia osia sitä mukaa kuin tarvitsee.

Yhdellä Volvolla ajettiin yli 508 tkm, toisella 475 tkm ja nyt kolmannella turbodieselillä on ajettu mainitut 448 tai 449 tkm.

 

Ateho  Elekma