Proturbo  Autodiagnoosi

Sähköautotekniikka ei ole pikaratkaisu ilmastolle?

  • 66 Vastauksia
  • 6961 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Mustalaatikko

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6025
Vs: Sähköautotekniikka ei ole pikaratkaisu ilmastolle?
« Vastaus #15 : 01.02.2022, 08:43:16 »
Tämä oli minulle? Jos ei niin paha paha mutta vastaan silti.
Minun autot eivät ole aivan hirveän suuripäästöisiä vanhuksia ja molemmilla ajetaan vuodessa melko vähän.
Tuo suurempipäästöinen on nyt 10 vuotias, ajettu vajaat 70tkm eli vajaat 7tkm vuodessa.
Tämä ei ole omakotitalo vaan rivitalonpätkä.
Tiedän että saastutan enemmän kuin moni muu mutta en koe syyllisyyttä ihan yhtään. Teollisuusjätit ennemmän vastuuseen.

Tämähän se argumentti aina on että joku muu tehköön ensin, se vaan on esim. talkoissa todetusti tosi huonosti toimiva tuo taktiikka. Siksi kaikki tekee.
v70 D5 -03 AT (käyttis), Toyota Hiace D4D 65kw -06, V70 2.5 10v -98, 855 2.5 10v -94 (ex), Renault Clio RN1.2 -95 (ex)

Poissa TOK

  • Hallituksen jäsen - Rahastonhoitaja - Prinssi Rohkea
  • Administrator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 8972
  • Kartanoita kartano täynnä
Vs: Sähköautotekniikka ei ole pikaratkaisu ilmastolle?
« Vastaus #16 : 01.02.2022, 13:11:15 »
Ilmastotoimilla tuntuu olevan kiire.

Kyllä...

Onko siis uutta autoa ostavan oikea ratkaisu juuri nyt joku muu kuin sähköauto?

Ei. Jos ostat uuden auton nyt, niin älä osta sellaista missä on polttomoottori jos haluat olla ilmastoystävällinen. Käytännössä se tarkoittaa sähköä koska muita vaihtoehtoja ei nyt ole kaupassa.

Vähemmän tietysti aiheutat päästöjä jos et osta minkäänlaista uutta autoa. Ja vähiten jos et aja yhtään millään muulla kuin lihasvoimalla.

Nytkin keskellä pakkaskautta polttolaitosten ja tuonnin varassa Suomessa kulutetun sähkön CO2-jalanjälki pyörii 100 g/kWh tuntumassa. Iso ja lämpimäksi lämmitetty sähköauto menee sillä heittämällä 3-4 kilometriä näissäkin keleissä eli sähkönkäytön jalanjälki 25-33 g/km nyt pahimmissa olosuhteissa. Polttomoottoriset alkaen sieltä 100 g/km ylöspäin. Ensi kesästä alkaen OL3 tekee CO2-päästötöntä sähköä merkittävän lisäyksen Suomen sähköntuotantoon ja tuulivoimaa rakennetaan rajusti lisää (nytkin se jo aika ajoin pukkaa samaa suuruusluokkaa kuin ydinvoima) eli Suomessa kulutetun sähkön CO2-jalanjälki pienenee lyhyessä ajassa entisestään.

Poissa Scraab

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 788
  • www.vrcf.fi
Vs: Sähköautotekniikka ei ole pikaratkaisu ilmastolle?
« Vastaus #17 : 01.02.2022, 14:32:57 »
Ensi kesästä alkaen OL3 tekee CO2-päästötöntä sähköä merkittävän lisäyksen Suomen sähköntuotantoon.

Paljonkohan hiilidioksidia on päästetty ilmakehään jo pelkästään kolmosen rakentamisessa? Päälle 1, 2 ja Loviisan miilut. Onkaloa on louhittu jo vuosikausia ja nyt rakenteilla olevaan kapselointilaitokseenkin on uponnut betonia pienen lähiön verran. Uraani on jostain louhittu, rikastettu ja prosessoitu polttoaineeksi. Polttoaineen kuljetuskin on luku sinänsä.

OL3 ei täytä edes tuontienegian osuutta ja voimalaitoskapasiteettia on ajettu maassamme runsain mitoin alas. Käytössä olevat ydinvoimalat ovat kaikki jo "jatkoajalla" ja edessä on päivä, jolloin niitäkin ryhdytään sulkemaan. Mistäs sitten saadaan sähköä ja lämpöä? Jo nyt esimerkiksi työtaistelu uhkasi muutaman kaupungin kaukolämpötoimintoja. Entä jos naapuri pistää toimitukset kiinni? Sähkömarkkinat ovat jo näyttäneet vihjeitä tulevasta.

Tuulivoimalle olisi otollisia sijainteja pääkaupunkiseudulla. Kaikki Puolustusvoimilta vapautuneet saaret, josta siirtolinjat voitaisiin rakentaa merikaapeleilla hakkaamatta satoja hehtaareja pakkolunastettua metsää, olisivat edullisesti käytössä. Nuuksio, tuo luonnonystävien tyyssija, olisi helppo rakentaa myllyjä täyteen. Retkeilyreitit ja huoltotiet hoituisivat samalla vaivalla ja kulutus aivan lähituntumassa. Muualle maahan rakennetut voimalat ovat köyhien kuntien hätäratkaisuja: omiin housuihin pissimistä, hetken lämmittää, mutta sitten tulee vilu. Tietääkseni tuulivoimasta ei kerätä purku- ja jäterahastoa, kuten ydinvoimassa tehdään?

Ilmastokeskustelulle on tyypillistä kunkin intressiryhmän osatotuuksien julistaminen. Tutkimustoiminta on pahasti vinoutunutta, puhumattakaan päätöksenteosta. Suomi ajaa itsensä perikatoon, kun vientitulot romahtavat ja julkinen sektori kaikkine lieveilmiöineen paisuu paisumistaan.

Samaan aikaan maamme läpi kulkee hiililasti toisensa jälkeen markkinoille laivattavaksi ja kiinalainen pääoma valtaa maamme lähes huomaamatta. Naivin sinisilmäisyyden sijaan tarvittaisiin kansallista itsekkyyttä ja edunvalvontaa. On melko kestämätöntä päätyä EU:n suojelualueeksi, ja vielä kestämättömämpää päätyä Kiinan maakunnaksi.

Poissa Kaide

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 349
Vs: Sähköautotekniikka ei ole pikaratkaisu ilmastolle?
« Vastaus #18 : 01.02.2022, 15:19:10 »
Globaali öljynkuluksen kasvu voi edelleen vahvasti :



Samoin hiilen




ja tämä pitäisi tapahtua CO2 päästöjen suheetn jotta päästään 1,5 asteen tavoitteseen




Ei taida olla paljon mahdollisuuksia ?


Poissa Mustalaatikko

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6025
Vs: Sähköautotekniikka ei ole pikaratkaisu ilmastolle?
« Vastaus #19 : 01.02.2022, 15:40:37 »
Kyllä mahdollisuuksia ja optimismia on tiedepiireissäkin. Pahinta on lähteä sille linjalle että mitään ei ole tehtävissä mutta topicin idea oli että onko sähköautot pikaratkaisu, ei ole vaan vaan osa pitkän ajan ratkaisua.
v70 D5 -03 AT (käyttis), Toyota Hiace D4D 65kw -06, V70 2.5 10v -98, 855 2.5 10v -94 (ex), Renault Clio RN1.2 -95 (ex)

Poissa tj86430

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 243
Vs: Sähköautotekniikka ei ole pikaratkaisu ilmastolle?
« Vastaus #20 : 01.02.2022, 17:08:21 »
Ei mikään yksittäinen asia ole (pika)ratkaisu. Kaikkia osa-alueita vähitellen parantamalla voidaan saada jotain aikaakin.

Mutta, jos yleinen ajatusmalli on "ei koske minua, koska...", niin ei tule tapahtumaan.

Poissa Huikkoster

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5754
  • www.vrcf.fi
Vs: Sähköautotekniikka ei ole pikaratkaisu ilmastolle?
« Vastaus #21 : 01.02.2022, 17:14:39 »
Joku mainitsi biopussit. Niitä ei saa heittää biojäteastiaan kuten niissä astioissa lukee. Tukkivat laitteet joilla biojätteet käsitellään ja siellä ihmiset käsin repii niitä pois
242 GT. Se täytyy kokea että sen ymmärtää.

Poissa Dimefield

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 360
Vs: Sähköautotekniikka ei ole pikaratkaisu ilmastolle?
« Vastaus #22 : 01.02.2022, 18:29:00 »
Tämähän se argumentti aina on että joku muu tehköön ensin, se vaan on esim. talkoissa todetusti tosi huonosti toimiva tuo taktiikka. Siksi kaikki tekee.

Ihan pikkuisen aiheen vierestä, mutta....
Totta on että jokainen on vastuussa mutta samaan aikaan kannattaa ottaa huomioon että kuka sitä sontaa oikeasti työntää ilmakehään.
Suomi on mitätön maapallon mittakaavassa saateiden suhteen.
Ei täällä loputtomasti voi hiilijalanjälkeä pienentää joka on jo olematon muutenkin.
Loppuu keinot ja rahat.
Volvo V40 T2-A 2019
Volvo V40 T2-A 2020

Poissa insinörtti

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 164
  • www.vrcf.fi
Vs: Sähköautotekniikka ei ole pikaratkaisu ilmastolle?
« Vastaus #23 : 01.02.2022, 18:49:11 »
Pitää osata katsoa nenäänsä pidemmälle. Muualla maailmassa saatetaan valmistaa tuotteita tai tehdä energiaa ympäristöstä piittaamatta, mutta tässä voi käydä niin, ettei mokomat kohta enää kelpaa markkinoille. Ellei sitten tavoitteena ollut pöpilän idea muttaa Suomi hikipajaksi, jossa tavaraa tehdään niin halvalla, että alitamme Kiinan kustannustason ja voimme elättää itsemme myymällä rihkamaa kiinalaisille  ;D Tai siirtyminen omavaraistalouteen (rajat kiinni ja sitä rataa), jolla samansuuntainen vaikutus elintasoon.

Suomessa on sentään onnistuttu taittamaan liikenteen päästöjen kasvu jo 2008. Ei sähköautoilla, vaan biopolttoaineilla, kuten parjatulla bensan lantraamisella etanolilla. Eipä ole vastaava onnistunut Saksassa eikä Yhdysvalloissa - menivät autonvalmistajien retkuun ja luottivat täysin siihen, että päästöt kutistuu samaa tahtia kuin normikulutukset kutistuvat paperilla.

Ainoa realistinen tapa puolittaa päästöt 2035 mennessä on jatkaa samalla tiellä eli korvaamalla fossiilista tavaraa jollain muulla - käytännössä alkuun biopolttoaineilla ja jatkossa synteettisillä polttoaineilla. Synteettistä metaania tuottavien laitosten rakentamista Lahteen, Keravalle tai Vantaalle harkitaan parhaillaan. Autokannan hitaan uusiutumisen vuoksi sähköautot tosiaan se pidemmän aikavälin ratkaisu.

Antaa Saksalaisten ja jenkkien sekoilla vedyn ja vetymönjiensä kanssa. Parhaassa tapauksessa saadaan näiden synteettisten polttoaineiden valmistuksesta kehitettyä uutta leipäpuuta metsäteollisuuden ja Nokian jatkoksi.

Poissa Mustalaatikko

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6025
Vs: Sähköautotekniikka ei ole pikaratkaisu ilmastolle?
« Vastaus #24 : 01.02.2022, 22:35:57 »
Ihan pikkuisen aiheen vierestä, mutta....
Totta on että jokainen on vastuussa mutta samaan aikaan kannattaa ottaa huomioon että kuka sitä sontaa oikeasti työntää ilmakehään.
Suomi on mitätön maapallon mittakaavassa saateiden suhteen.
Ei täällä loputtomasti voi hiilijalanjälkeä pienentää joka on jo olematon muutenkin.
Loppuu keinot ja rahat.

Mä aina vastaan tähän argumenttiin että siitä sonnasta mitä esim. kiinassa tehdään on tosi iso osa sitä rojua mitä täällä ja muualla rikkaissa maissa ostetaan. Maailman ylikulutuspäivä eli päivä kun sen vuoden uusiutuvat luonnonvarat oli jo käytetty, oli viime vuonna 29.7.2021. Suomalaisten ylikulutuspäivä oli jo 10.4.2021. Kyllä siinä vielä jotain varmaan on parannettavaa vaikka ei nollaan yrittäisi. Jos luonnonvaroja käyttää nopeammin kuin ne uusiutuu, voisi kuvitella että ne jossain vaiheessa loppuu..

Tämä topicci on kyllä ihan turha, koska ilmastoahdistustopicissa on käsitelty ihan samat asiat jo. Ei täällä paljon sähköautoista puhuta.
v70 D5 -03 AT (käyttis), Toyota Hiace D4D 65kw -06, V70 2.5 10v -98, 855 2.5 10v -94 (ex), Renault Clio RN1.2 -95 (ex)

Poissa Scraab

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 788
  • www.vrcf.fi
Vs: Sähköautotekniikka ei ole pikaratkaisu ilmastolle?
« Vastaus #25 : 03.02.2022, 15:14:28 »
kuka sitä sontaa oikeasti työntää ilmakehään.
Suomi on mitätön maapallon mittakaavassa saateiden suhteen.
Ei täällä loputtomasti voi hiilijalanjälkeä pienentää joka on jo olematon muutenkin.
Loppuu keinot ja rahat.
Suomi on jo nyt menettänyt ja menettämässä lisää ennestäänkin vaatimatonta vientiä. Me voimme tekemisillämme pilata vain oman pesämme, emme käytännössä tehdä mitään globaalisti vaikuttavaa. Ei Suomea edes kutsuttu keskustelemaan ilmastokysymyksistä, vaikka jotkut kuvittelevat meitä seurattavan.

Katselin Turun satamassa, kun suomalaisia koneita lähti maailmalle. Kun osoitelapussa luki Kiina, moottorit olivat järjestään ilman urealaitteita eli Tier 3, muu maailma sai "puhtaat" laitteet. Niin se maailma pelastuu. Ja montakohan F-150 ja muuta vastaavaa "eko"autoa tänäänkin myydään Valtojen maanteitä mittaamaan!

Televisiossa on esitetty hyviä ohjelmia suomettumisen ajoista. Huomaako joku muu yhtäläisyyksiä nykyiseen menoon; Leninin sijaan uskotaan AlGoren ilosanomaa :).
Muutaman vuosikymmenen kuluttua näille vouhotuksille ja "tieteellisille tutkimuksille" nauretaan, mikäli siihen asti ollaan selvitty.

Poissa Mustalaatikko

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6025
Vs: Sähköautotekniikka ei ole pikaratkaisu ilmastolle?
« Vastaus #26 : 03.02.2022, 18:30:58 »
Mille tieteellisille tutkimuksille sinusta tullaan nauramaan?
v70 D5 -03 AT (käyttis), Toyota Hiace D4D 65kw -06, V70 2.5 10v -98, 855 2.5 10v -94 (ex), Renault Clio RN1.2 -95 (ex)

Poissa Ribbe

  • Lähes kalsarinsininen
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Polestar
  • **********
  • Viestejä: 12500
Vs: Sähköautotekniikka ei ole pikaratkaisu ilmastolle?
« Vastaus #27 : 03.02.2022, 19:29:00 »
Suomi on jo nyt menettänyt ja menettämässä lisää ennestäänkin vaatimatonta vientiä. Me voimme tekemisillämme pilata vain oman pesämme, emme käytännössä tehdä mitään globaalisti vaikuttavaa. Ei Suomea edes kutsuttu keskustelemaan ilmastokysymyksistä, vaikka jotkut kuvittelevat meitä seurattavan.

Katselin Turun satamassa, kun suomalaisia koneita lähti maailmalle. Kun osoitelapussa luki Kiina, moottorit olivat järjestään ilman urealaitteita eli Tier 3, muu maailma sai "puhtaat" laitteet. Niin se maailma pelastuu. Ja montakohan F-150 ja muuta vastaavaa "eko"autoa tänäänkin myydään Valtojen maanteitä mittaamaan!

Televisiossa on esitetty hyviä ohjelmia suomettumisen ajoista. Huomaako joku muu yhtäläisyyksiä nykyiseen menoon; Leninin sijaan uskotaan AlGoren ilosanomaa :).
Muutaman vuosikymmenen kuluttua näille vouhotuksille ja "tieteellisille tutkimuksille" nauretaan, mikäli siihen asti ollaan selvitty.
Taidetaan me aika paljon käyttää per naama suomessa luonnon resursseja. Maailmalle viedään sitä mitä siellä vaaditaan. Nuo urealaitteethan ei puhdista kasvihuone kaasuja vaan paikallisia päästöjä. Minusta hyvä että vähän mietitään luontoakin. Muistan lapsuudesta kokkolan tehdas alueen lähi metsät. Kuivanutta harmaata puuta joka paikassa. Ja sopivalla tuulella tehtaat haisi usean kilsan päähän, vaikka siis ei ollut paperitehdas.

Näillä vouhotuksilla on korjattu 90-luvulla mm. otsonikerrosta.

Edit: ja joillekkin tutkimuksille voidaan "nauraa". Tiede kun kehittyy ja saadaan tietoa lisää.
« Viimeksi muokattu: 03.02.2022, 19:31:28 kirjoittanut Ribbe »
Member of team R-sport
1998 S70 2.5T -> 2006 S60 2.5T -> 2008 S80 D5 AWD -> 2014 S60 D5 AWD -> 2017 S90 D5 AWD - 2021 S90 T8 AWD

Poissa Jule

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1874
  • 264GLE + 245GL + B10M
Vs: Sähköautotekniikka ei ole pikaratkaisu ilmastolle?
« Vastaus #28 : 03.02.2022, 20:47:58 »
Yksi hyvä syy siirtyä sähköisiin kulkuneuvoihin on jo se että silloin tarve ostaa öljyä persreijiltä vähenee. Käytännössä maailmassa on luokkaa kaksi asiallista öljyntuottajamaata, jo yksin tuo on mielestäni ihan riittävä peruste siirtyä pois fossiilisista polttoaineista.

Noiden lisäksi pitäisi pykätä muutama hyötövoimala niin voitaisiin polttaa nykyiset ydinjätteetkin sähköksi, niin ei tarvitsisi uraaniakaan muutaaan sataan vuoteen hankkia mistään.

Poissa Mustalaatikko

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6025
Vs: Sähköautotekniikka ei ole pikaratkaisu ilmastolle?
« Vastaus #29 : 03.02.2022, 21:10:42 »
Uraania meillä on toki maassa riesaksi asti. Eräs naapurimme tosiaan muokkaa mieliämme että fossiilibisnes ei hyytyisi.
v70 D5 -03 AT (käyttis), Toyota Hiace D4D 65kw -06, V70 2.5 10v -98, 855 2.5 10v -94 (ex), Renault Clio RN1.2 -95 (ex)

 

Puotilan autokorjaamo  RallyBaron