Kulkukoira  Proturbo

Sähköautotekniikka ei ole pikaratkaisu ilmastolle?

  • 66 Vastauksia
  • 6964 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Dimefield

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 361
Vs: Sähköautotekniikka ei ole pikaratkaisu ilmastolle?
« Vastaus #30 : 03.02.2022, 21:18:52 »
Jos internet ja maapallo ylipäätään on olemassa vaikka noin kymmenen vuoden päästä niin tullaan kaikki tänne katsomaan mitkä ennusteet piti paikkaansa ja missä tuli huti.
Sitten nauretaan porukalla niille jotka oli väärässä.
Volvo V40 T2-A 2019
Volvo V40 T2-A 2020

Poissa insinörtti

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 164
  • www.vrcf.fi
Vs: Sähköautotekniikka ei ole pikaratkaisu ilmastolle?
« Vastaus #31 : 03.02.2022, 22:26:18 »
Näillä vouhotuksilla on korjattu 90-luvulla mm. otsonikerrosta.
Siinä onkin menestystarina parhaasta päästä. Toinen voisi olla happosateet. Keski-Euroopan metsäkuolemista tämä ympäristövouhotus taisi aika pitkälti alkuun lähteä. Vaikutukset tuntuivat Suomessakin.

Ja on tosiaan näitä paikallisempiakin suorituksia. Joskun pikkupentuna tuli piipahdettua Kymijoen varrella, kun vanhempani kävivät katsomassa myynnissä olevaa mökkiä. Uimapaikka oli ja vaahtokylpy valmiina  :2funny: Tosin vaahdon väri ja haju ei hirveästi houkutellut. Eikä kyllä muutenkaan paperitehtaiden "rahan haju", joka sopivalla tuulella ulottui kymmenien kilometrien päähän.

Poissa Teinipajero

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 327
  • Kasipätkä
Volvo V70 D4 Aut. vm. 2014

Poissa Scraab

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 788
  • www.vrcf.fi
Vs: Sähköautotekniikka ei ole pikaratkaisu ilmastolle?
« Vastaus #33 : 04.02.2022, 12:15:50 »
Mille tieteellisille tutkimuksille sinusta tullaan nauramaan?
Tällä hetkellä tutkimus on erittäin pahasti vinoutunutta ja tarkoitushakuista. Osin syynä on tutkijayhteisön rakenne, "kympin tytöt" ja tietyt muut jäävät tutkimuksen pariin, kokonaisuuksia paremmin ymmärtävät lähtevät töihin. Pääsyy on yksinkertaisesti raha. Nyt määrärahat liikkuvat pääasiassa vihreän siirtymän budjetista ja yliopistojen on nöyrästi kuunneltava ohjaavaa ääntä. Tutkimusta, joka kyseenalaistaisi yleistä näkemystä, ei suvaita. Aivan, kuten tietyillä luennoitsijoilla oli vaikeuksia 6 - 70-luvulla. Muutama vuosi sitten Åbo akademin suunnalta kuului vielä poikkeaviakin ajatuksia, mutta nekin ovat laantuneet uuden hallinnon aikana, tätä hallintoahan on arvosteltu melkoisesti lähiaikoina sekä opiskelijoiden että henkilökunnan taholta.

Koko ilmastohysteriaan liittyy vahva tarkoitushakuisuus ja sen myötä ellei suorastaan valheita, ainakin mitta-asteikkojen sovittamista omiin tavoitteisiin sopivaksi. Kannattaa lukea AlCoren teoksia, joilla hän rikastui hävittyään presidentin vaalit. Kirjastosta löytyy varmaankin Paunion teokset Vihreä valhe 1&2, kannattaa tutustua. Kannattaa myös pohtia omaa maaperäämme ja historiaa. Ilmasto on aina ollut muutoksessa ja tulee sitä myös olemaan. Miksi juuri tämä hetki olisi se oikea tavoitetila? Jokainen sukupolvi olettaa olevansa aiempaa fiksumpi, ja juuri oma mielipide on se oikea. Kannattaisi ehkä kyseenalaistaa :).

Uraania meillä on toki maassa riesaksi asti. Eräs naapurimme tosiaan muokkaa mieliämme että fossiilibisnes ei hyytyisi.
Ensinnäkin, Suomessa ei pystytä ainakaan toistaiseksi muuttamaan maaperämme uraania ydinpolttoaineeksi. Jo louhiminen on melko riskikästä, ei oikein ympäristöystävällistä puuhaa. BAT esiintyy puheissa, mutta silti esimerkiksi Fortumin uusi tuhkankäsittelylaitos ei toimi suljetusti, vaan työntää jätteet mereen. Ja tehty 2020-luvulla, vähänkö tyhmää?
Toiseksi: Mitä tapahtuu, kun fossiilibisnes hyytyy? Merkkejä on jo havaittavissa ja yleisesti unohdetaan, millainen talouden moottori öljy oikeastaan on. Toisaalta, kun näkee yleisen talousosaamisen tason, en ihmettele. Saattapi olla, että ne "persreijät" tulevat avaamaan meille ihan omat bensa-asemansa.

Taidetaan me aika paljon käyttää per naama suomessa luonnon resursseja. Maailmalle viedään sitä mitä siellä vaaditaan. Nuo urealaitteethan ei puhdista kasvihuone kaasuja vaan paikallisia päästöjä. Minusta hyvä että vähän mietitään luontoakin.
Näillä vouhotuksilla on korjattu 90-luvulla mm. otsonikerrosta.
Minulle luonto on ensiarvoisen tärkeä ja vietän siellä huomattavan paljon aikaani. Luonnon pilaaminen on äärettömän lyhytnäköistä, mutta sitä tehdään yhä. Eikä vähiten julkisen sektorin toimesta. Kaupunki ei joudu vastuuseen eikä parantamaan toimintojaan, vaikka se päästää puhdistamattomat pxxkavedet suoraan mereen. Tästä on esimerkkejä. Suomessa käytetään aivan liikaa luonnon resursseja, kuten pakkausmateriaaleja. Erityisesti tiheät kaupunkiympäristöt ovat ongelmallisia ympäristöhuollon suhteen. Tällä hetkellä biojätettä kuljetetaan satoja kilometrejä ja varastoidaan jopa 3 vuotta. Sen jälkeen alkavat sanktiot, joten perältä on kauhottava johonkin, yleensä polttoon. Solon uudehkoon polttolaitokseen toimitetaan tavaraa satojen kilometrien säteeltä. Lämmöksi saadaan laitoksen mukaan jopa 80% energiasisällöstä, josta edelleen sähköksi parisenkymmentä prosenttia. Näppärä ympäristötoimittaja ynnäsi luvut hyötysuhteeksi..

Otsonikerros on luku sinänsä. Tutustuin lähemmin siihen, kun "ympäristöoppi" tuli mukaan väliaikasten ammattikorkeakoulujen opinto-ohjelmaan. Ihan hyvä, ettei freoneja päästetä taivaalle ja pahimmat myrkyt kielletään, mutta taisi loppujenlopuksi otsonikerros elää ihan omaa elämäänsä. Onneksi sitten keksittiin kasvihuonekaasut ja ilmaston hallitsematon lämpeneminen.

Palatakseni otsikkoon, pikaratkaisuja ei mielestäni ole. Ja kun päätökset tehdään Euroopassa (ja varsinkin Suomessa) verotus ja sanktiot edellä, lopputulos on suurella todennäköisyydellä surkea. Edelleenkin se viiden litran nurkilla dieseliä polttava Volvo on ilmaston kannalta sangen vihreä vekotin. Onneksi ne nykyisin kirjataan kevythybrideinä hybrideiksi, joten dieselien myynti on merkin osalta tilastoissa pudonnut nollaan. Jee!

Mitä noita käytettyjä T8 katsellut, usein se keskikulutus on siellä 8 litran lukemilla. Toki kenelle sopii, menee tosi pienellä. On myös sangen hintava ilmastoa pelastamaan. Toivottavasti kompurat edes kestävät...

Lähipäästöihin voitaisiin vaikuttaa sujuvoittamalla liikennettä. Julkinen liikenne on suuressa osassa maata hiipumassa, puheista huolimatta, eikä yksikään julkinen kulkuneuvo liiku ilman vahvaa tukea. Tukijärjestelmät taas yleensä ovat epäoikeudenmukaisia. Onneksi ne suosivat äänekkäitä someaktiiveja, rahvas pitää turpansa kiinni ja kaivaa kukkaroa.




Poissa laatikkovika

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5063
  • Voi muoviämpärin muoviämpäri
Vs: Sähköautotekniikka ei ole pikaratkaisu ilmastolle?
« Vastaus #34 : 04.02.2022, 13:14:11 »
Enpä tiedä olisko kovinkaan merkittävä vähennys lähipäästöihin jos julkista tuettaisiin, ei niitä kuitenkaan niin tiheästi maaseudulla kulje että sopisivat vaikkapa kaikkien työmatkoihin.

Jos niitä kulkisi tiheästi eikä juuri kukaan käyttäisi omia autoja niin päästöjen kannalta so-so
S60 T5 BSR   UNLEASH YOUR BEAST
PIDÄ TUNKKIS!       
https://youtu.be/lS3b1EaTSwk
Perheen kulkineet S60 T5-2001, S60 2.0T-2002, S40 T5-2005

Poissa Mustalaatikko

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6025
Vs: Sähköautotekniikka ei ole pikaratkaisu ilmastolle?
« Vastaus #35 : 04.02.2022, 13:37:41 »
Kaikki menee koko ajan parempaan suuntaan, kun asenne on muutakin kuin että mitään ei pidä tehdä ja joku muu aloittaa ensin. Aika  tiedevastaista settiä kyllä täällä, kovat tyypit esson baarissa tietää paremmin kuin tutkijat.
v70 D5 -03 AT (käyttis), Toyota Hiace D4D 65kw -06, V70 2.5 10v -98, 855 2.5 10v -94 (ex), Renault Clio RN1.2 -95 (ex)

Poissa Axu85

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1054
  • Mitä pienempi vika, sitä suurempi leka.
Vs: Sähköautotekniikka ei ole pikaratkaisu ilmastolle?
« Vastaus #36 : 07.02.2022, 18:57:58 »
Sähköautot.
Parantavat paikallista ilmaa verrattuna polttomoottoriseen.

No miksi niitä halutaan?

EU on pelästynyt Lähi-itää ja niiden varallisuuden kasvuun.
Tämän takia puhutaan ilmaston pelastamisesta koska sillä saadaan myytyä sähköautoja nopeammin.
Joka taas vähentää raakaöljyn tarvetta.

EU:ssa ei ole mitään muuta suurta kuin sähköntuotanto joka on ainut omavaraisuus suurissa energiatuotannossa.

Jos tämä CO² olisi se oikea syy tai ne muut myrkkykaasut jotka "lämmittävät ilmastoa" ei niitä sähköautoja tuotettaisi koska jo akun valmistus tuottaa niitä aivan liikaa.

Se mikä lämmittää ilmastoa on monen suhteen summa. Esim:vesihöyry.
Maapallon asento(kyllä maapallo pyörii auringon ympäri ja oman akselinsa ympäri, mutta tämä akseli kääntyy myös mutta todella hitaasti, ps:polarisuus ei muutu siinä) Lisäksi se ilmasto lämpenee kun poistetaan mittausasemia käytöstä jonka jälkeen keskiarvo nousee kun kylmimmät paikat jää pois.

Aina on ollut jääkausia ja lämpimiä kausia mutta ihmisten aikana on ollut tasaisempi sykli.

Ostakaa ja ajakaa sillä millä haluutte.
Tärkeintä että sisimmässäsi tunnet hyvän mielen. Ei se että olet turha, tyhmä, paha tai itsekäs.
Ole oma itsesi ja nauti elämästä. ;)

Nykyiset:V70 mk2 -04 D5 (Man.)
Ex:744 2,4 TD (Aut.) -91,  C70 2.3 T5 (Aut.) -98, ja 855 (Man.) -95  (Moottori swap B5254FS).

Poissa Dimefield

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 361
Vs: Sähköautotekniikka ei ole pikaratkaisu ilmastolle?
« Vastaus #37 : 07.02.2022, 20:24:14 »
Ole oma itsesi ja nauti elämästä. ;)

Erittäin hyvin sanottu.
Volvo V40 T2-A 2019
Volvo V40 T2-A 2020

Poissa Mustalaatikko

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6025
Vs: Sähköautotekniikka ei ole pikaratkaisu ilmastolle?
« Vastaus #38 : 08.02.2022, 10:40:56 »
Se on aika kova juttu tiheämmin asutuissa paikoissa ne paikallispäästöt tai niiden poistuminen vaikkei ne ilmastoon vaikutakaan. Hassua sivuuttaa ne syynä.
v70 D5 -03 AT (käyttis), Toyota Hiace D4D 65kw -06, V70 2.5 10v -98, 855 2.5 10v -94 (ex), Renault Clio RN1.2 -95 (ex)

Poissa Scraab

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 788
  • www.vrcf.fi
Vs: Sähköautotekniikka ei ole pikaratkaisu ilmastolle?
« Vastaus #39 : 08.02.2022, 11:02:11 »
Aika  tiedevastaista settiä kyllä täällä, kovat tyypit esson baarissa tietää paremmin kuin tutkijat.
Tieteen nykytilan arvostelu ei mielestäni ole "tiedevastaista", päin vastoin. Tiedettä on aikojen alusta pyritty ohjaamaan valtaapitävien ajatusten mukaiseksi -yleensä sangen kehnoin tuloksin. Kehnoa lopputulosta varmistavat tehostustoimet, kuten opinto-oikeuden rajoittaminen. Toimii varmasti jossain valtio- tai yhteiskuntatieteissä, mitä päättäjät pääosin ovat opiskelleet, mutta esimerkiksi tekniikan alalla kurssiraja kahlitsee opiskelijat ahtaaseen muottiin. Ei hyvä.

Poliittisessa ohjauksessa meistä piti tulla miehittämättömän merenkulun edelläkävijä. Ei tullut, tutkimus siirtyi Norjaan. Myös älyliikenteen kehittämisessä meidän piti olla kärjessä. Ei olla, maailmanlaajuisesti katsottuna meillä ei edes ole liikennettä ja tieverkkomme rapistuu käyttökelvottomaksi, kun vähistä määrärahoista iso kakku ohjautuu erilaisten valvontajärjestelmien asentamiseen. Data ei kuitenkaan ole avointa eikä edes perustutkimuksen ulottuvilla, kysytty on.

Viimeisin tavoite taitaa olla akkuteknologia kärkimaa? Ei olla -eikä tulla. Valmet Automotive on pisimmällä, mutta rooli tulevaisuudessa lienee avokattojen kaltainen sopimusvalmistaja. Esimerkiksi Volvon tulevat akut syntyvät NorthVoltin pian avattavalla tehtaalla Göteborgissa, puoli miljoonaa akkua vuodessa.

Suomi on jäänyt Nokian kokoiseen tyhjiöön eikä valoa juuri ole näkyvissä. Kansa riutuu ja maa köyhtyy kaikilla mittareilla verrattuna muihin Pohjoismaihin.

Poissa Mustalaatikko

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6025
Vs: Sähköautotekniikka ei ole pikaratkaisu ilmastolle?
« Vastaus #40 : 08.02.2022, 13:54:42 »
Et minusta puhu nyt tieteen mekanismeista vaan politiikasta.
v70 D5 -03 AT (käyttis), Toyota Hiace D4D 65kw -06, V70 2.5 10v -98, 855 2.5 10v -94 (ex), Renault Clio RN1.2 -95 (ex)

Poissa Scraab

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 788
  • www.vrcf.fi
Vs: Sähköautotekniikka ei ole pikaratkaisu ilmastolle?
« Vastaus #41 : 09.02.2022, 07:54:58 »
Et minusta puhu nyt tieteen mekanismeista vaan politiikasta.
Osuit tavallaan ytimeen. Poliittinen ohjaus ja tiedemaailman hyvin voimakkaana jatkuva politisoituminen estää tehokkaasti maan kehittymisen ja vaurastumisen.
Samasta syystä autokantamme keski-ikä on taas kohonnut, ihmisiä kuolee ja vammautuu kehnoilla teillä ja vanhassa kalustossa. Ostovoimamme heikkenee yhä kiihtyvällä tahdilla kiristyvän verotuksen ja inflaation myötä, samaan aikaan julkinen talous velkaantuu yhä syvemmin. 

Mielestäni kuvaavaa ajalle on, kun Tampereen nykyisessä yliopistoviritelmässä pannaan ensimmäisenä Festia myyntiin. Siinä lähtee työhuoneet (ja parkkipaikat >:() niiltä, joilla on joku käsitys taloudesta ja "Pohjoinen yliopisto" saa mellastaa rauhassa omissa ihannemaailmoissaan.

Poissa Mustalaatikko

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6025
Vs: Sähköautotekniikka ei ole pikaratkaisu ilmastolle?
« Vastaus #42 : 09.02.2022, 08:15:25 »
Tiede on sitä kansainvälistä vertaisarvioitua tutkimista, joka ohjautuu kohti totuutta luonnostaan, kun valtavirrasta poikkavat tulokset todistettuna olisi hyvinkin mielenkiintoisia. Suomen sisäiset rahansiirtelyt, opetuslaitosten parkkipaikat  tai yhden puolueen mainoslehdestä kopioidut alarmistiset retoriikat ei niitä tuloksia muuta.

Miten tämä liittyy SÄHKÖAUTOTEKNIIKKAAN
v70 D5 -03 AT (käyttis), Toyota Hiace D4D 65kw -06, V70 2.5 10v -98, 855 2.5 10v -94 (ex), Renault Clio RN1.2 -95 (ex)

Poissa The_OttoB

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2393
  • www.vrcf.fi
Vs: Sähköautotekniikka ei ole pikaratkaisu ilmastolle?
« Vastaus #43 : 09.02.2022, 08:52:09 »
Ai tutkimusta tekee vain "kympin tytöt"?

Hassua kun meidän tutkimusryhmässä on kaksi naisoletettua ja 15 miesoletettua. V8 miehiä pari ja muutama TurboVolvo. Ja tehdään liikennepolttoaineisiin liittyvää tutkimusta.
1000 LH-miestä puhuu autonsa lastuttamisesta ja niistä 100 saa ostettua lastun. 10 polttaa omansa. Vain yksi on nopein. Kaksitoista.

Poissa Scraab

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 788
  • www.vrcf.fi
Vs: Sähköautotekniikka ei ole pikaratkaisu ilmastolle?
« Vastaus #44 : 09.02.2022, 16:01:38 »
Ai tutkimusta tekee vain "kympin tytöt"?
Kympin tytöt ja muu hameväki :). Jos katsotaan kaikkia jatko-opiskelijoita ja tohtorikoulutettavia sekä silmäillään viimeisen viiden vuoden väikkäreitä, suunta on melko selvä. Toki tietyillä osa-alueilla nämä miesoletetut ovat hyvinkin suurella osuudella mukana.

Oman kokemukseni mukaan parhaat tulokset syntyvät, kun tutkimuksen pohjalla on muutama vuosi työelämäkokemusta jostain laitoksen ulkopuolelta ja kannustimena suoritukseen joku muu, kuin mahdollisimman nopea valmistuminen huippuarvosanoilla.

 

Puotilan autokorjaamo  RallyBaron