Mille tieteellisille tutkimuksille sinusta tullaan nauramaan?
Tällä hetkellä tutkimus on erittäin pahasti vinoutunutta ja tarkoitushakuista. Osin syynä on tutkijayhteisön rakenne, "kympin tytöt" ja tietyt muut jäävät tutkimuksen pariin, kokonaisuuksia paremmin ymmärtävät lähtevät töihin. Pääsyy on yksinkertaisesti raha. Nyt määrärahat liikkuvat pääasiassa vihreän siirtymän budjetista ja yliopistojen on nöyrästi kuunneltava ohjaavaa ääntä. Tutkimusta, joka kyseenalaistaisi yleistä näkemystä, ei suvaita. Aivan, kuten tietyillä luennoitsijoilla oli vaikeuksia 6 - 70-luvulla. Muutama vuosi sitten Åbo akademin suunnalta kuului vielä poikkeaviakin ajatuksia, mutta nekin ovat laantuneet uuden hallinnon aikana, tätä hallintoahan on arvosteltu melkoisesti lähiaikoina sekä opiskelijoiden että henkilökunnan taholta.
Koko ilmastohysteriaan liittyy vahva tarkoitushakuisuus ja sen myötä ellei suorastaan valheita, ainakin mitta-asteikkojen sovittamista omiin tavoitteisiin sopivaksi. Kannattaa lukea AlCoren teoksia, joilla hän rikastui hävittyään presidentin vaalit. Kirjastosta löytyy varmaankin Paunion teokset Vihreä valhe 1&2, kannattaa tutustua. Kannattaa myös pohtia omaa maaperäämme ja historiaa. Ilmasto on aina ollut muutoksessa ja tulee sitä myös olemaan. Miksi juuri tämä hetki olisi se oikea tavoitetila? Jokainen sukupolvi olettaa olevansa aiempaa fiksumpi, ja juuri oma mielipide on se oikea. Kannattaisi ehkä kyseenalaistaa
.
Uraania meillä on toki maassa riesaksi asti. Eräs naapurimme tosiaan muokkaa mieliämme että fossiilibisnes ei hyytyisi.
Ensinnäkin, Suomessa ei pystytä ainakaan toistaiseksi muuttamaan maaperämme uraania ydinpolttoaineeksi. Jo louhiminen on melko riskikästä, ei oikein ympäristöystävällistä puuhaa. BAT esiintyy puheissa, mutta silti esimerkiksi Fortumin uusi tuhkankäsittelylaitos ei toimi suljetusti, vaan työntää jätteet mereen. Ja tehty 2020-luvulla, vähänkö tyhmää?
Toiseksi: Mitä tapahtuu, kun fossiilibisnes hyytyy? Merkkejä on jo havaittavissa ja yleisesti unohdetaan, millainen talouden moottori öljy oikeastaan on. Toisaalta, kun näkee yleisen talousosaamisen tason, en ihmettele. Saattapi olla, että ne "persreijät" tulevat avaamaan meille ihan omat bensa-asemansa.
Taidetaan me aika paljon käyttää per naama suomessa luonnon resursseja. Maailmalle viedään sitä mitä siellä vaaditaan. Nuo urealaitteethan ei puhdista kasvihuone kaasuja vaan paikallisia päästöjä. Minusta hyvä että vähän mietitään luontoakin.
Näillä vouhotuksilla on korjattu 90-luvulla mm. otsonikerrosta.
Minulle luonto on ensiarvoisen tärkeä ja vietän siellä huomattavan paljon aikaani. Luonnon pilaaminen on äärettömän lyhytnäköistä, mutta sitä tehdään yhä. Eikä vähiten julkisen sektorin toimesta. Kaupunki ei joudu vastuuseen eikä parantamaan toimintojaan, vaikka se päästää puhdistamattomat pxxkavedet suoraan mereen. Tästä on esimerkkejä. Suomessa käytetään aivan liikaa luonnon resursseja, kuten pakkausmateriaaleja. Erityisesti tiheät kaupunkiympäristöt ovat ongelmallisia ympäristöhuollon suhteen. Tällä hetkellä biojätettä kuljetetaan satoja kilometrejä ja varastoidaan jopa 3 vuotta. Sen jälkeen alkavat sanktiot, joten perältä on kauhottava johonkin, yleensä polttoon. Solon uudehkoon polttolaitokseen toimitetaan tavaraa satojen kilometrien säteeltä. Lämmöksi saadaan laitoksen mukaan jopa 80% energiasisällöstä, josta edelleen sähköksi parisenkymmentä prosenttia. Näppärä ympäristötoimittaja ynnäsi luvut hyötysuhteeksi..
Otsonikerros on luku sinänsä. Tutustuin lähemmin siihen, kun "ympäristöoppi" tuli mukaan väliaikasten ammattikorkeakoulujen opinto-ohjelmaan. Ihan hyvä, ettei freoneja päästetä taivaalle ja pahimmat myrkyt kielletään, mutta taisi loppujenlopuksi otsonikerros elää ihan omaa elämäänsä. Onneksi sitten keksittiin kasvihuonekaasut ja ilmaston hallitsematon lämpeneminen.
Palatakseni otsikkoon, pikaratkaisuja ei mielestäni ole. Ja kun päätökset tehdään Euroopassa (ja varsinkin Suomessa) verotus ja sanktiot edellä, lopputulos on suurella todennäköisyydellä surkea. Edelleenkin se viiden litran nurkilla dieseliä polttava Volvo on ilmaston kannalta sangen vihreä vekotin. Onneksi ne nykyisin kirjataan kevythybrideinä hybrideiksi, joten dieselien myynti on merkin osalta tilastoissa pudonnut nollaan. Jee!
Mitä noita käytettyjä T8 katsellut, usein se keskikulutus on siellä 8 litran lukemilla. Toki kenelle sopii, menee tosi pienellä. On myös sangen hintava ilmastoa pelastamaan. Toivottavasti kompurat edes kestävät...
Lähipäästöihin voitaisiin vaikuttaa sujuvoittamalla liikennettä. Julkinen liikenne on suuressa osassa maata hiipumassa, puheista huolimatta, eikä yksikään julkinen kulkuneuvo liiku ilman vahvaa tukea. Tukijärjestelmät taas yleensä ovat epäoikeudenmukaisia. Onneksi ne suosivat äänekkäitä someaktiiveja, rahvas pitää turpansa kiinni ja kaivaa kukkaroa.