Race.fi  Puotilan autokorjaamo

Sähköautotekniikka ei ole pikaratkaisu ilmastolle?

  • 66 Vastauksia
  • 6963 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa MY18

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 36
  • www.vrcf.fi
Vs: Sähköautotekniikka ei ole pikaratkaisu ilmastolle?
« Vastaus #60 : 14.02.2022, 10:59:10 »
Mielestäni kaupunkiajossa sähköily on toimiva ratkaisu, mutta sitten haasteeksi tulee, että mikäli hankkii isompiakkuisen ladattavan hybridin, niin mitä moottori tykkää siitä, että polttomoottoria tulee käytettyä vain kerran kuukaudessa, kun lähtee pidemmälle reissulle?

Sitten jos hankkisi suoraan täyssähköauton, jossa olisi G2X-ominaisuudet ja hankkisi katon täyteen aurinkopaneeleita, niin silloin voisi pidemmän päälle olla taloudellisesti ja ilmastollisesti järkevä sijoitus, mutta vaatisin tietenkin alkuun isomman potin rahaa mitä sijoittaa..

Poissa hessu80

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2700
Vs: Sähköautotekniikka ei ole pikaratkaisu ilmastolle?
« Vastaus #61 : 14.02.2022, 11:06:08 »
Tällä hetkellä kiinteähintaiset myyntisopimukset on luokkaa 10cnt/kWh ja siihen päälle siirto. Vaikka olisi kokonaisuudessa 20cnt/kwh niin silti saa olla taloudellinen diesel joka halvemmalla menee.
Jos sähkön hintakin niin dieselin hinta on noussut tautisesti viime aikoina. Halpaa energiaa ei enää ole. Kait sähköllä ajaminen on edelleen selvästi edullisempaa, ellei nyt pörssisähköllä päivällä lataa.
V90 D3 AWD Business Inscription aut -18, V40 D2 business aut -16

Poissa Ribbe

  • Lähes kalsarinsininen
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Polestar
  • **********
  • Viestejä: 12500
Vs: Sähköautotekniikka ei ole pikaratkaisu ilmastolle?
« Vastaus #62 : 14.02.2022, 11:40:25 »
Mielestäni kaupunkiajossa sähköily on toimiva ratkaisu, mutta sitten haasteeksi tulee, että mikäli hankkii isompiakkuisen ladattavan hybridin, niin mitä moottori tykkää siitä, että polttomoottoria tulee käytettyä vain kerran kuukaudessa, kun lähtee pidemmälle reissulle?

Sitten jos hankkisi suoraan täyssähköauton, jossa olisi G2X-ominaisuudet ja hankkisi katon täyteen aurinkopaneeleita, niin silloin voisi pidemmän päälle olla taloudellisesti ja ilmastollisesti järkevä sijoitus, mutta vaatisin tietenkin alkuun isomman potin rahaa mitä sijoittaa..
Jos lataushybridin hommaisin niin se olisi ihan vain sen takia että niissä sähkö tuo lisäpotkua.

Jos sähkön hintakin niin dieselin hinta on noussut tautisesti viime aikoina. Halpaa energiaa ei enää ole. Kait sähköllä ajaminen on edelleen selvästi edullisempaa, ellei nyt pörssisähköllä päivällä lataa.
Tämä, ei tule dieselin hinta laskemaan suuremmin.
Member of team R-sport
1998 S70 2.5T -> 2006 S60 2.5T -> 2008 S80 D5 AWD -> 2014 S60 D5 AWD -> 2017 S90 D5 AWD - 2021 S90 T8 AWD

Poissa Mustalaatikko

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6025
Vs: Sähköautotekniikka ei ole pikaratkaisu ilmastolle?
« Vastaus #63 : 14.02.2022, 12:12:32 »
Muutama hybridi on leikannut kiinni, kun ekana kone on ruostunut kuukauden pelkällä sähköajolla ja sit on kylmänä käynnistynyt kiihdyttäessä täysillä motarille. Autoja ymmärtävä henkilö toki osaa välttää tämän ansan. Itse pistäisin rvs:t koneeseen varmuuden vuoksi  :)

Ja tosiaan kun sähkön hinta nousee, pitää muistaa että sähköä tarvitsee paljon öljyn jalostamiseen bensaksi ja dieseliksi, joten vaikuttaa myös niihin.
v70 D5 -03 AT (käyttis), Toyota Hiace D4D 65kw -06, V70 2.5 10v -98, 855 2.5 10v -94 (ex), Renault Clio RN1.2 -95 (ex)

Poissa jaskajokunen

  • :nohnoh
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6585
  • 1% Hybridi
Vs: Sähköautotekniikka ei ole pikaratkaisu ilmastolle?
« Vastaus #64 : 14.02.2022, 12:25:38 »
Ainakin oma käyttää polttomoottorilla ekan 500m eli ei ole ruostuminen pelkoa
V70 -00 HYL-sy  &  V40 -99 Wladde ja V40td -99 Eikka -99
V90-19 T8
Die weisheit: nicht hören, nicht sehen und nicht sprechen  Kylmämies

Poissa Scraab

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 788
  • www.vrcf.fi
Vs: Sähköautotekniikka ei ole pikaratkaisu ilmastolle?
« Vastaus #65 : 14.02.2022, 13:47:20 »
Ja tosiaan kun sähkön hinta nousee, pitää muistaa että sähköä tarvitsee paljon öljyn jalostamiseen bensaksi ja dieseliksi, joten vaikuttaa myös niihin.
Olisikohan mahdollista, että jakautuessaan Neste ja Fortum olisivat sopineet jotakin omistuksessa olevien ydinvoimaloiden tuotteen hinnoittelusta tulevina vuosina?
Veikkaanpa, että ovat. Eihän se toki estä hintoja nostamasta, tiliähän ne pyrkivät tekemään.

Poissa hessu80

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2700
Vs: Sähköautotekniikka ei ole pikaratkaisu ilmastolle?
« Vastaus #66 : 14.02.2022, 14:08:21 »
Ja tosiaan kun sähkön hinta nousee, pitää muistaa että sähköä tarvitsee paljon öljyn jalostamiseen bensaksi ja dieseliksi, joten vaikuttaa myös niihin.
En tiedä mitään öljyn jalostuksesta, mutta äkkiä arvaisin, että sähkön osuus öljynjalostuksessa on nappikauppaa lopputuotteen hinnassa. Raakaöljyn maailmanmarkkinahinta ja ennen kaikkea valmisteverot sekä niiden päälle tuleva arvonlisävero vaikuttavat pumppuhintaan.

Nyt syksyllä ja talvella esiintynyt korkea sähkön markkinahinta on ollut oikeastaan vain keino ajaa sähkön välittäjät ahtaalle. Useimmilla sähkönmyyjillä on kuitenkin omaa tuotantoa eikä tuotantokustannukset ole nousseet läheskään samassa suhteessa. Harva kuluttajakaan lopulta ostaa sähköä pörssihintaan. Tilanteen pitkittyessä toki kiinteähintaisten sähkösopimusten hinnat nousevat myös.
V90 D3 AWD Business Inscription aut -18, V40 D2 business aut -16

 

Puotilan autokorjaamo  RallyBaron