Monesti se että kuka maksaa laskun pääsee vaikuttamaan siihen lopputulokseen taikka miten tulos julkistetaan.
Juuri tätä yritin tuoda esiin, juuri nyt lauletaan niiden lauluja, joilta almuja saadaan. Jos taas yritys tukee tutkimusta, sillä on oikeutetusti omat tavoitteensa. Näistä löytyy runsaasti hyviä dippatöitä ja väikkäreitä, joskus on helmiä AMK-lopputöissäkin, vaikka useammin niissä näkee viittauksia Wikipediaan, kuin vertaisarvioituun aineistoon. Ajavat toki usein asiansa.
Melko kevyellä tutkimuksella löytyy mielenkiintoisia vaiheita autoilun ohjauksesta. Energiakriisi toi kieltoja ja rajoituksia, puukaasuttimetkin keksittiin uudelleen sitten sotavuosien. Range-Rovereita dieselöitiin oikein urakalla, jopa muutossarjoja kaupattiin. Tuli petroolin aika, Saabit, Talbotit ja TI-haisulit ilahduttivat kanssakulkijoita. Sitten huomattiin hiilidioksidin tuhovoima ja kansaa kannustettiin hankkimaan dieseleitä, ja kansa hankki. Eikä aikaakaan, kun diesel on kaiken pahan alku ja juuri ja sähkö pelastaa maailman. Lopullinen ratkaisuko? Kenties
.
Ja koko armaan ajan kansa on kekseliäästi löytänyt aukkoja verotukseen, ja yhtä kekseliäästi julkivalta on aukkoja tukkinut: piilofarmarit, lavojen pidennykset, TI-avolavat, suksiboksiautot, paino-optimoidut farmarit, takapenkittömät farkut, käytettyjen tuonti, kevytkuorma-autot..